Vielä 80 luvulla oli yleistä että 16v meni töihin ja muutti kotoa pois
Nykyään asutaan aikuiseksi asti kotona, tyyliin 20-30v lol
Kommentit (31)
Vielä 80-luvulla oli mahdollista kävellä työpaikalle, kysyä töitä ja kävellä pois työssäkäyvänä ihmisenä
Jep. Mä menin yksi päivä kaupunkiin haastatteluun kesätyön loputtua toisessa paikassa. Jäin töihin saman tien ja viimeinen päivä oli kun koulu alkoi seuraavana maanantaina. Siinä meni välivuosi lukion jälkeen mukavasti.
Ei se yleistä ollut, vaikkakin mahdollista. Nykyään on suunnilleen yhtä yleistä, että muutetaan 16 v pois kotoa koulun vuoksi.
Jep. Mun vanhempi työkaveri pääsi kaupan kassalle töihin, kun oli 14v. 80-luvulla.
Mun kaveripiiristä ei kyllä kukaan mennyt töihin 16 vuotiaana. Oltiin kaikki lukiossa tuolloin. Kirjoitin ylioppilaaksi 1989.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveripiiristä ei kyllä kukaan mennyt töihin 16 vuotiaana. Oltiin kaikki lukiossa tuolloin. Kirjoitin ylioppilaaksi 1989.
Asutteko vieläkin kaikki vanhempienne luona?
Mun kavereistani puolet teki kesätöitä ja usein viikonlopulla tai koulun jälkeen 12 v lähtien maksaakseen silloisen oppikoulun kuluja.
En minä päässyt mihinkään töihin,en edes kesätöihin.
En kyllä muista että olis mitenkään yleistä ollut. Yläasteen jälkeen kaikki ketä tiedän meni johonkin koulutukseen, paitsi yksi äitiyslomalle. Vm65
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mun vanhempi työkaveri pääsi kaupan kassalle töihin, kun oli 14v. 80-luvulla.
Oppivelvollisuus kesti kuitenkin 16- vuotiaaksi tai kun peruskoulu oli suoritettu.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Eikä niitä kesätöitäkään pikkupaikkakunnalla ollut helppo saada. Sain töitä ekan kerran ylioppilaskirjoitusten jälkeen.
LOL. Muutin kotoa 16-vuotiaana. Mutta ei siinä iässä mitään töitä nykyään saa. Lukioon menin.
80-luvulla kuka tahansa edes suunnilleen täyspäinen sai työtä jopa ilman koulutusta, ja oli paljon sellaisia työpaikkoja, joita ei ole enää edes olemassa. Esim. vaneritehtaille tarvittiin duunareita siirtämään lautoja pinosta liukuhihnalle. Nykyään sekin työvaihe on koneistettu. Huonoimmatkin palkat olivat sellaisia, että kyllä niillä eli ja sai jopa helposti pankista asuntolainaa. Sitten tuli lama.
No ei todellakaan ollut yleistä. En tunne enkä tiedä yhtään tapausta.
T. 80-luvun nuori
En tunne ketään, joka olisi muuttanut kotoa noin nuorena.
T: yo - 87.
Täällä yksi, joka meni töihin 16 - vuotiaana ja muutti kotoa pois. Tosiaan 80 -luvun puolivälissä, käveli vaan kysymään töitä ja heti sai. Takana pelkkä peruskoulu. Muutaman vuoden työssäkäynnillä sai sitten kustannettua opinnot. Työkaverinani oli saman ikäinen tyttöw, joten ei se töihinmenio 16 - vuotiaana ole voinut ihan harvinaistakaan olla.
Lähinnä ehkä jotakin 70-lukua kun suoraan koulusta esim hitsarin oppiin suoraan telakalle värvättiin?
Vierailija kirjoitti:
Mun kavereistani puolet teki kesätöitä ja usein viikonlopulla tai koulun jälkeen 12 v lähtien maksaakseen silloisen oppikoulun kuluja.
Oppikoulua on ollut viimeksi 60-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ketään ihan sen ikäistä ole nähnyt millään kassalla (edes kesällä)
Tai no ehkä torilla kesällä (tod.näk. vanhempien mukana) jotain esim. mansikoita, tai kukkia myymässä.
Silloin oli töitä mihin mennä.