Gradun kanssa kamppailevat 2019-2020
Tästä tuli mieleen, että voisin uuden luoda https://www.vauva.fi/keskustelu/3292887/gradun-kanssa-kamppailevat-2018…
Itse aloitin jo syksyllä 2018 ja eipä tämä tästä hullua hurskaammaksi ole muuttunut. Tavoitteena kevääksi saada koko homma pakettiin. Kutsunkin muut nyt koolle.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä gradua aloittanut, aihe on päätetty. Tarkoitus olisi gradu takoa valmiiksi huhtikuun loppuun mennessä. Samalla tehden töitä täysipäiväisesti.
Ei se gradu loppujen lopuksi ole kuin joku 80s niin ei sen kirjoittamiseen ikuisuuksia mene. Viikonloppuna aloitan, tarkoitus olisi, että sunnuntai-iltana on min. 7s kasassa.
Millaisista aiheista sinä (ja muut noin ajattelevat) teet gradusi? Onko sinullakuitenkin jo luettuna paljon ja materiaali kerättynä vai mitä?
Mistä te yhtäkkiä rupeatte kirjoittamaan, jos mitään ei ole vielä luettu edes? Gradussa pitäisi kai olla useampi kirja lähteenäkin. Minulla kestää niiden kirjojen ja artikkeleiden lukeminen oman aikansa, ja sitten pitäisi vielä ymmärtää ottaa niistä tärkeimmät asiat omaan graduun. Oletteko te kaikki niin fiksuja, että lukematta pystytte löytämään jostain 20 sivuisesta artikkelista tärkeimmät asiat vain vilkaisulla ja sitten soveltamaan sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä gradua aloittanut, aihe on päätetty. Tarkoitus olisi gradu takoa valmiiksi huhtikuun loppuun mennessä. Samalla tehden töitä täysipäiväisesti.
Ei se gradu loppujen lopuksi ole kuin joku 80s niin ei sen kirjoittamiseen ikuisuuksia mene. Viikonloppuna aloitan, tarkoitus olisi, että sunnuntai-iltana on min. 7s kasassa.
Millaisista aiheista sinä (ja muut noin ajattelevat) teet gradusi? Onko sinullakuitenkin jo luettuna paljon ja materiaali kerättynä vai mitä?
Mistä te yhtäkkiä rupeatte kirjoittamaan, jos mitään ei ole vielä luettu edes? Gradussa pitäisi kai olla useampi kirja lähteenäkin. Minulla kestää niiden kirjojen ja artikkeleiden lukeminen oman aikansa, ja sitten pitäisi vielä ymmärtää ottaa niistä tärkeimmät asiat omaan graduun. Oletteko te kaikki niin fiksuja, että lukematta pystytte löytämään jostain 20 sivuisesta artikkelista tärkeimmät asiat vain vilkaisulla ja sitten soveltamaan sitä?
Jos ei ole kiinnostunut hyvästä arvosanasta, niin kyllähän tuo on mahdollista - etenkin jos on jo jotain taustatietoa aiheesta.
Oman graduohjaajani veli teki kuulemma oman gradunsa kolmessa päivässä. Oli tehnyt samasta aiheesta aikaisemmin kandin. Arvosana oli non sine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan riippuu alasta ja aiheesta. Minun aihe on sellainen, että minulla on siitä jo jonkinlainen näkemys ja ajatus, jonka pohjalta aloitin tiedon hakemisen. Vaikeus on päästä jonkinlaiseen ratkaisuun ja siihen ei mikään valmis tieto auta ja se hidastaa minua eniten. Olen lukenut ja lukenut ja pähkinöinyt päässäni, mutta taitaa olla niin, että joudun toteamaan, että en pysty ratkaisemaan tutkintakysymystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kiinnostunut hyvästä arvosanasta, niin kyllähän tuo on mahdollista - etenkin jos on jo jotain taustatietoa aiheesta.
Oman graduohjaajani veli teki kuulemma oman gradunsa kolmessa päivässä. Oli tehnyt samasta aiheesta aikaisemmin kandin. Arvosana oli non sine.
Oho, melko nopeasti paukuttanut kasaan. Käyhän se noinkin joillakin, mut veikkaisin, että itse en saisi läpi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lainasin kirjastosta ensimmäisen hakusanalla löytyneen teoksen. Se sivusi 11 sivun verran omaa graduaihettani, mutta referoin sen graduni aloitukseksi. Sain siitä rupeamasta pelkästään kivan asiasanalistan seuraavia kirjastokäyntejä varten, mutta ei se haitannut.
Tärkeintä on saada kirjoittaminen alkuun. Se onnistuu vaikka referoimalla, lopussa voi editoida tekstiä niin paljon kuin ohjaaja vaatii. Minä aloin saada omia ideoita vasta 30 lähteen eli ehkä 10 sivun jälkeen?
Gradusemma alkamassa. Aiheen valinta jännittää samoin aineiston keruu. Oman jännityksenä tuo raskaus. Toisaalta se toimii motivaattorina mutta sivuoireina on valtava väsymys. Myös englanninkielinen kirjallisuus on tuskastuttavan hidasta lukea ja välillä on haastavaa ymmärtää mitä artikkelissa sanotaan, kun kielen vivahteet eivät ole tuttuja.
Monella ystävällä opinnot vanhenevat kesällä ja puurtavat aloitettua gradua valmiiksi. Aihe ei enää nappaa mutta tässä vaiheessa ei halua luovuttaakaan. Tsemppiä kaikille.
Suurin motivaatio-ongelma koko hommassa on graduseminaari. Aivan järjetöntä ajanhukkaa! Suoritan noin 30op kursseja tässä samalla ja on aivan järjettömän turhauttavaa raahautua kotoa yli tunnin matkan päähän yliopistolle kuuntelemaan muiden ulinaa kun mikään ei etene (ilmeisesti gradun pitäisi jotenkin maagisesti edetä ilman omaa panostusta) ja kun ohjaaja haluaa jaaritella tunteista ja siitä, minkälaisella mielialalla nyt kukakin on session aluksi ja lopuksi ja voi jeesus kristus miksi. Tuonkin ajan voisi tehdä jotain järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Suurin motivaatio-ongelma koko hommassa on graduseminaari. Aivan järjetöntä ajanhukkaa! Suoritan noin 30op kursseja tässä samalla ja on aivan järjettömän turhauttavaa raahautua kotoa yli tunnin matkan päähän yliopistolle kuuntelemaan muiden ulinaa kun mikään ei etene (ilmeisesti gradun pitäisi jotenkin maagisesti edetä ilman omaa panostusta) ja kun ohjaaja haluaa jaaritella tunteista ja siitä, minkälaisella mielialalla nyt kukakin on session aluksi ja lopuksi ja voi jeesus kristus miksi. Tuonkin ajan voisi tehdä jotain järkevää.
Harmi, että tilanne on tuollainen. Mulla kävi muutama vuosi sitten niin hyvä tuuri, että gradusemmassa oli mukana tosi motivoitunutta porukkaa ja ryhmästä sai oikeasti tukea ja apua. Toki siihen vaikutti napakka proffakin, joka piti keskustelun asiassa eikä väen vängällä pitänyt meitä istumassa luokassa, jos mitään järkevää ei saatu aikaan. Samainen proffa muuten sanoi heti ekalla kerralla, että "muistakaa sitten, että ette tee tästä itsellenne mitään elämäntyötä, gradu on vain yksi opiskelutehtävä muiden joukossa." Ilmankos meiltä porukka valmistuikin tosi hyvässä tahdissa (ja muutama lähti vielä jatkamaankin opintoja). Mutta siis sympatiat sulle, tuo on taatusti turhauttava tilanne.
Täälläkin gradutuskailija... Tekstini on aivan typerää... Vielä vieraalla kielellä pitää vääntää. Aaarrgghhh.
Ei mitään paineita, mutta jos en valmistu nyt keväällä, napsahtaa lisähommia about 50 opintopisteen edestä.
Vaikeinta minusta on muotoilla/referoida toisten ajatuksia omin sanoin, pelkään että jotenkin vääristelen alkuperäisen lähteen ajatuksia.
Onko tämä tutkintouudistus valtakunnallinen juttu?
Onks kaikki rustaamassa gradujaan, kun ei tule viestejä ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Onks kaikki rustaamassa gradujaan, kun ei tule viestejä ketjuun?
No kun pääsisisikin tässä alkuun, mutta kun kaikki kestääää ja en ilkeä aloittaa kunnolla tutkimuksen tekemistä, ennen kuin saan jonkinlaisen kuitin siitä, että onko tässä mitään järkeä mitä olen tekemässä edes. Pohjatöitä olen tehnyt kyllä paljon ja tehnyt jo alustavan jäsennyksen, käsitekartoitusta, aiheeseen liittyvää verkostoitumista ja kirjallisuuskatsausta. Suoritan opintoja normaalisti yli sadan opintopisteen vuositahdilla ja ahdistaa tämä tahmainen alku.
Mietin tosissani josko en palaisikaan kesällä työelämään, vaan runttaisin gradun alta pois ja valmistuisin syksyllä ja palaisin vasta sitten töihin. Omalla taustalla ei oikein saa mitään lyhyitä kesäpätkiä ja pelkään, etten saisi gradua tehtyä töiden ohessa. Syksyllä olisi paremmat mahdollisuudet saada järkeviä töitä kun ei ole niin lyhyttä aikaikkunaa. Työllistyminen noin muuten ei siis huoleta omalla taustalla.
-15
Jos Suomeen tulee karanteenit koronan vuoksi, niin siinähän on hyvää aikaa tehdä gradua.
Mielestäni hyvä vinkki tuo, että joka päivä tai joka kirjoituskerralla yrittää tehdä "jotain". Eli jos kirjoittaminen ei suju, ei jumituta tuijottamaan kursoria tai harhailla lukemassa epärelevantteja lähteitä. Gradua voi kirjoitella ja muovailla "joka suunnasta", jos tekstin tuottaminen on hankalaa niin voi välillä fiksailla vaikka kielioppia tai kirjallisuusluetteloa. Hyvät (ja miksei huonommatkin) ajatukset ja ideat kannattaa kirjoittaa ylös graduun heti, niin ne eivät kuormita muistia. Gradu kypsyy myös silloin kun sitä ei tee, ajatukset jäsentyvät esim. yöllä ja lenkkipolulla. Kaikki ahaa-elämykset ja pohdinnat kannattaa kirjoittaa heti muistiin, vaikka kännykkään.
Toisessa ketjussa oli hyviä vinkkejä, vaikka aiheena olikin graduohjaaja:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3585863/graduohjaaja-turhauttaa?changed…
Mun pitäisi alottaa syksyllä. Nyt kun lueskelen näitä stooreja niin alkaa jo hikoiluttamaan😀
Graduohjaaja painostaa ihan älyttömiin aikatauluihin. Teoriaosan kirjoittamiseen on varattu kuukausi aikaa tutkimussuunnitelman tekemisestä ja tästä ei tule yhtään mitään. Tutkimuksen aloittamista ei ehdi edes ajatella kun kaikki aika kuluu materiaalien läpikäyntiin ja muistiinpanojen tekemiseen, mutta sitten taas en tiedä mikä nyt edes on tarpeeksi relevanttia tutkimuksen kannalta. Hänen mielestään on parasta vain aloittaa kirjoittamaan suoraan, mutta minä kyllä tarvitsisin aikaa muistiinpanojen tekemiseen ja asioiden sisäistämiseen ja omaan ajatteluun. Tutkimussuunnitelma hosuttiin kasaan ihan samalla tavalla, enkä voi sanoa, että olisi sen sekasorron ja kaaoksen jälkeen mitenkään niin selvät sävelet, että ymmärtäisin yhtään mitään siitä, mitä olen tekemässä.
Toisaalta, aikataulupaine on ihan hyvä asia ja pakote. Mutta on tämä silti aika paniikissa räpiköintiä. Kirjoja ei saa mistään, nettilähteet on mitä on työskentelen tehottomasti. Teen noin kuutena päivänä viikossa minimissään kahdeksan tuntia hommia, mutta ei tämä silti etene. Vaikea keskittyä, olen aamusta iltaan väsynyt ja ahdistunut ja ajatus ei kulje.
Typerä toi gradu. Kopsatkaa se kokonaisuudessaan.
Toki nimet ja pvm vaihtoon.