Vierailija

Tämä ei ole sitten valituspostaus. Enemmän kysely, että onko joku muu havainnut elämässään samankaltaista kaavaa tai onko miten yleistä.

Lapsia olisin aikanani halunnut, mutta kun ei onnistu, niin ei onnistu. Asun nykyään yksin, lapsia ei ole. Käyn töissä ja olen aloittanut prosessin päästä sijaisvanhemmaksi SOS-lapsikylän kautta. Harrastan melko aktiivisesti paria asiaa; liikun tavoitteellisesti (pitkänmatkanjuoksua) ja olen vapaaehtoistöissä Mannerheimin Lastensuojeluliitolla. Minulla on ollut vuosien saatossa useita koiria ns. sijoituksessa, siis näitä kodittomia suomalaiskoiria joille etsitään uutta kotia mutta jotka jonkun eläinsuojan sijaan asuvat tavallisissa kodeissa sen väliajan. Tällainen koira minulla on tälläkin hetkellä.

En ole ylikiireinen enkä väsynyt. VIihdyn elämässäni. Tekemistä kuitenkin riittää, ja tapaamiset kanssani ovat melko samanlaisia kuin monen muunkin: harvoin onnistuu ex tempore, vaan pitää sopia ja järjestellä hieman etukäteen ettei mene päällekkäin työ- tai vapaaehtoisasioiden kanssa. MUTTA. Erityisesti sukupiiristä löytyy paljonkin niitä, jotka joko sanovat suoraan tai antavat käytöksellään ymmärtää, että yksinasuvana ja lapsettomana minulla tulisi olla aina loputtomasti aikaa auttaa heitä mitä erilaisimmissa asioissa ja että minun tulisi suunnilleen sormennapsauksella olla valmis rukkaamaan menojani ja velvollisuuksiani heidän aikataulujensa mukaan.

Autan toki mielelläni, kun pystyn. Mutta jossain mättää, jos minulta yritetään edellyttää automaationa milloin mitäkin: järjestelemään hoitokotiasioita, auttamaan kelapapereiden kanssa, järjestämään jonkun kaukaisen sukulaisen syömishäiriön hoitoa, käyttämään päiväni ajeluttaen paria sukulaista kaupoilla ja virastoissa (he ovat fyysisesti terveitä ja julkinen liikenne kaupungissa on hyvä) jne. Toistan, että autan mielelläni silloin kun pystyn ja ehdin; mutta ei kai se saa automaattinen vaatimus olla? Missä menee avun kysymisen ja hyväksikäytön raja? Miten sanon kauniisti, että riittää? Miten saada nämä sukulaiset ymmärtämään, että sinkkuus tai lapsettomuus eivät tarkoita sitä, että työni, koira, vapaaehtoistyöt + tuo sijaisvanhemmuusprosessi veisivät minulta vähemmän aikaa kuin jos asuisin miehen kanssa?

Yritän pitää tasapainon sukupiirissä. Minua satuttaa kuunnella ilkeitä sanoja siitä, miten "itsekäs" olen, kun en peru MLL:n päivystysvuoroani siksi, että erästä sukulaista hänen kelapapereissaan tai perhekahvilavuoroani siksi, että erästä ystävää "ahdistavat" hänen aikuisopintonsa ja hän haluaisi sopia tapaamisemme toiselle ajalle, koska ei ahdistukseltaan herännyt ajoissa tullakseen sopimillemme aamukahvitreffeille. Samaa kokeneet; miten olette onnistuneet tuossa tasapainottelussa?

Sivut

Kommentit (60)

Vierailija

Olen yksinasuva nelikymppinen nainen, eikä minulta kyllä tulisi kenenkään mieleen edes kysyä tuollaisia palveluksia. En kyllä ole suvun kanssa muutenkaan tekemisissä kuin että joskus jos on jotkut häät tai hautajaiset niin nähdään siellä ja jutellaan. Tiukka EI tulisi vastaukseksi ihan mihin tahansa tuollaisiin pyyntöihin joita sinä ap saat. Korkeintaan omien vanhempieni asioita, sitten kun ovat vanhuuttaan siinä kunnossa että eivät itse pysty hoitaamaan, voin jonkin verran hoitaa.

Vierailija

Kun olet lapsellinen nainen, sinun oletetaan pyörittävän rautatieasemaa jolle jokainen saa tulla koska vaan aukomaan päätään asioistasi ja sekaantumaan. Koska ”lapsilla on oikeus läheisiin”.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun olet lapsellinen nainen, sinun oletetaan pyörittävän rautatieasemaa jolle jokainen saa tulla koska vaan aukomaan päätään asioistasi ja sekaantumaan. Koska ”lapsilla on oikeus läheisiin”.

Ei.

Oletan sinun olevan vain tyhmä, joka on maalannut itsensä nurkkaan noin 20 vuodeksi.

En varmasti häiritsisi millään muotoa.

Serkkusi 42v

Vierailija

En tasapainottele. Olen itsekäs. Minulla ei ole minkäänlaisia velvollisuuksia olla sukulaisten tai tuttavien seuraneiti tai juoksutyttö. Osaan avata suuni ja kieltäytyä, jos joku ehdottaa minulle minkäänlaista hyväksikäyttöä. Jos joku siitä suuttuu, niin hyvä vaan, eipähän pyydä toista kertaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei.

Oletan sinun olevan vain tyhmä, joka on maalannut itsensä nurkkaan noin 20 vuodeksi.

Serkkusi 42v

Sinä lainaat rahaa, kinuat kyytejä, mökkiä lainaksi ja oletat että olen aina kotona kun olet hukannut avaimesi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei.

Serkkusi 42v

Ja kun lapseni kasvavat alat juoksuttaa heitä.

Vierailija

Ihan tuttua. Yksin asuva lapseton on vapaata riistaa, jos on kyse mökillä tehtävistä töistä, lastenhoidosta, vanhempien asioiden hoitamisesta tai mistä tahansa mitä muut eivät halua tehdä.

Kai pohjimmainen ajatus on se, että pitäisi olla kiitollinen, kun muut keksivät jotain täyttöä pohjattoman tyhjään sinkkuelämään. Vaikka se olisi mökin huussin tyhjentämistä.

No, opin sanomaan ei. Siinä meni välit, mutta eipä tainnut olla oikeasta välittämisestä kyse, joten eipä harmita.

Vierailija

Ap on itse tehnyt itsestään piian ja marttyyrin. Lopeta tuo äiti teresan rooli, ja ala sanoa ei. Tottakai sulle nyt suututaan kun olet jo totuttanut kaikki siihen, että sulla ei ole pokkaa kieltäytyä. Joo joo, olet hyvä ihminen, se tuli selväksi, mutta jos jatkat tuota niin lopeta sitten valittaminen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei.

Serkkusi 42v

Hyi. Sä oot se ilkeä plösähtänyt serkku joka aina juo liikaa ja arvostelee muita, luulee että on edelleen nuori ja maailma pyörii oman navan ympärillä.
Sun aika meni jo, katse peiliin.

Vierailija

Pätee kaikkiin, jotka eivät osaa sanoa ei ja pitämään omista rajoista kiinni. Varaudu, että sulle suututaan. Yhtälailla sulla on oikeus suuttua heille oman edun tavoittelusta.

t.sinkku lapseton

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei.

Serkkusi 42v

Sinä lainaat rahaa, kinuat kyytejä, mökkiä lainaksi ja oletat että olen aina kotona kun olet hukannut avaimesi.

Ei.

En ole pätkääkään kiinnostunut paskavaipan katkuisesta "elämästäsi".

Älä hel vetissä soita. En halua kuulla pikkusatiaistesti angiinoista.

Vierailija

Olet liian kiltti ja sukulaiset hyväksikäyttävät sitä armotta, johan on törkeitä tyyppejä! Ylipäätään sukulaisista tuntuu olevan enemmän harmia ja riesaa kuin iloa joten onneksi itsellä on pieni suku ja sekin suht kaukana!

Vierailija

Noinhan se on. Minun sukulaiseni ovat monella tavalla omavaraisia järki-ihmisiä, mutta kavereikseni on pyrkinyt pääasiassa niitä, jotka ovat alun perin ihastuneet siihen, että minulla olisi niin paljon käyttöä. Olen aina ollut sinkku, asunut yksin, osannut remontoida ja tehdä monenlaisia käsitöitä ja omistanut auton. Terapeutin vikaakin minussa on. Elämäni on hidastempoista ja kiireeetöntä, mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että haluaisin täyttää sen muiden ihmisten palvelemisella.

Siedin yli nelikymppiseksi asti pyyntöjä tulla kylään tai lähteä kahville, vaikka tiesinkin, että taustalla häämötti hoitamista odotteleva tehtävä. Kun opin lopulta sanomaan "ei", kaverit ja tuttavat kaikkosivat. Yhtään heistä en ole kaivannut takaisin - koska he palaisivat vain siksi, että minulla olisi niin paljon käyttöä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei.

Serkkusi 42v

Hyi. Sä oot se ilkeä plösähtänyt serkku joka aina juo liikaa ja arvostelee muita, luulee että on edelleen nuori ja maailma pyörii oman navan ympärillä.
Sun aika meni jo, katse peiliin.

Jos täällä joku on plösähtänyt, nuutunut ja elämän rai skaama, niin eiköhän se ole elämäänsä kyr piintynyt yh serkkuni kolmen rääkyvän räkänaamansa keskellä...

Vierailija

Tunnen ongelman. Eipä siinä auta kuin vetää rajat tiukasti.

Vanhempien sukulaisten kanssa siinä on vielä sukupolvien välistä kuiluakin. Heillä vahvemmin vielä se ajatus, että nainen määrittyy miehen kautta ja jos miestä ei ole, pitäisi hoivata sukulaisia.

Vierailija

Useimmiten se kyllä menee niin että se kiltti, tunnollinen, ahkera, opiskellut ja fiksu sisarus hankkii miehen, perheen, kodin, työn ja rahaa jne ja sitten se onneton sinkku on kuin ylimääräinen alaikäinen holhottava siinä joukon jatkona.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Useimmiten se kyllä menee niin että se kiltti, tunnollinen, ahkera, opiskellut ja fiksu sisarus hankkii miehen, perheen, kodin, työn ja rahaa jne ja sitten se onneton sinkku on kuin ylimääräinen alaikäinen holhottava siinä joukon jatkona.

En kyllä tunnista tuota ilmiötä. Ap:n kuvaamia tapauksia tiedän useampia.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat