Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaan poiston jälkeen, hammaskuopan paraneminen, kokemuksia....

Vierailija
03.12.2019 |

Minulla poistettiin kaksi kuukautta sitten ylhäältä juurihoidettu hammas. Poisto oli tosi vaikea, hammas ei meinannut irrota millään ja sitä irrotettiinkin sitten tunnin. Kuukausi sitten ikenestä sitten vielä poistettiin luun siru/rustoa. Eli ei ihan putkeen mennyt. Nyt hammaskuoppa on lähtenyt melko hitaasti paranemaan. Miten teillä muilla.... millaisia kokemuksia on? Kävin kyllä kokeneella parodontologilla ja hän otti röntgenkuvankin ja mitään luunsiruja ei näyttäisi enää olevan. Hän kyllä vakuutteli että mitään pahanlaatuista ei ole hitaan paranemisen taustalla... kaipa minä voin häneen luottaa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kuopan kohta oli ikenessä varmaan yli vuoden, nyt se on vihdoin tasoittunut niin ettei sitä enää huomaa.

Vierailija
2/21 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesti useamman vuoden ja kielellä sai eväät kaivaa reiästä. Jossain vaiheessa tajusin, että sitä ei enää ollut, kun oli siihen jo vuosien varrella tottunut. Täällä on siitä ollut puhetta aiemmin ja kaikilla kestää todella kauan se kuopan umpeen kasvaminen. Kumma, ettei se kokenut lääkäri tätä kertonut.

Vierailija
4/21 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestää kauan. Kun kuoppa oli jo kasvanut umpeen, niin ien oli vielä vähän irti viereisen hampaan puolelta. Haisi ihan kuolemalta. Sinne meni ruoan jämiä, joita ei saanut pois. Tämäkin parani lopulta.

Vierailija
5/21 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenisen vuotta menee.

Vierailija
6/21 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Implantilla olisit jo perillä. Kehotan harkitsemaan.

Vierailija
7/21 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Implantilla olisit jo perillä. Kehotan harkitsemaan.

No eipä siihen implanttia vielä voi laittaa kun poistokohta ei ole vielä parantunut

Vierailija
8/21 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kesti kuopan umpeutuminen vuosia.

Vierailija
9/21 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatin sillan heti kun kuoppa oli parantunut, eli alle 2 kk poistosta.

Olen ollut tyytyväinen. En edes muista, että kyse on sillasta. Ainoastaan flossatessa lanka ei mene hammasväliin!

Vierailija
10/21 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylhäältä poistetut eivät aiheuttaneet oikein mitään vaivaa mutta alhaalta vinoon kasvanut hammas joka jouduttiin leikkaamaan tuli kipeäksi koska sinne meni väkisin ruokaa .Sitten putsautin sen hammaslääkärillä ja alkoi parantua.Sain jotain purskuteltavaa ainetta joka putsasi sitä.

Vierailija
11/21 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti myös kenelle sanot asiasta. Kun kerroin itse aikoinaan nyt jo entiselle ystävälleni tästä hän kyllä osasi ottaa ilon irti "olet kunnon white trash", sitä pilkkaa sai kuulla. No kuten sanottua nykyään entinen ystävä.

Vierailija
12/21 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti myös kenelle sanot asiasta. Kun kerroin itse aikoinaan nyt jo entiselle ystävälleni tästä hän kyllä osasi ottaa ilon irti "olet kunnon white trash", sitä pilkkaa sai kuulla. No kuten sanottua nykyään entinen ystävä.

Siis olet white trash, koska sinulta on poistettu hammas?? No nyt on outoa meininkiä.

13/21 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ittellä on revitty 4 viisaudenhammasta ja 2 normihammasta, nämä kaksi muuta piti porailla\leikata, kun oli syvää reikää, tai muutenvaan jo liian kärsiny ettei irronnu normisti, muistaakseni meni kuitenkin ihan hyvin, viikon sisään oli jo aika hyvin parantunu, minä en käytä tupakkaa tahi nuuskaa, enkä edes alkihoolia vedä, minulla on vaan tavallista heikommat hampaat yleisellä tasolla, aina ei osu geenilotto kohdalle, mulla ei tosin sitten ole mitään muita allergioita tai sairauksia kuin tämä. Ottaisitko itse heikot hampaat vai jonkun laktoosi ongelman?

Etuhampaaseen päätin mieluummin ottaa sillan, takahampaan jätin tythjäksi kun oli viimeinen, ei vaikuta purentaan... välttelen luuston poraamista niin pitkään kuin mahdollista! Silta tukee sitten myös vierus hampaita. Veikkaan että mulle tulee useampi silta ennen eläkeikää, mutta on tyhjää parempi!

Vierailija
14/21 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä mennyt nyt yli viikko poistosta ja tykyttää sellaisissa sarjoissa enemmän. Välillä myös kutittaa kamalasti. Paine tuntuu myös jossain leukaluussa. No en tiedä miltä kuiva kuoppa tuntuu että jos tämä on sitä nii voi paska. Luuta kyllä porattiin pois ja oli juurihoidettu 6 hammas. Oli isot juuret ja kirurgi laittoi osittain hampaan kuopan kiinni tikeillä ja yksi juuri jäi auki. En tiedä miksi.

Vierailija
15/21 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtikö kuoppa?

Vierailija
16/21 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

n2vk sitten poistettu iso poskihammas ylhäältä ja eikä parane. Aikaisemmin poistetut paranivat nopeammin pari vuotta sitten. Nyt ongelma tämän kanssa joka oli isompi ja pahempi paikattu ja kuoppa vuoti verta eilenkin vielä hieman. Paha maku on oli alusta lähtien ja ompeleet olleet riesana. Ienreuna punoittaa posken puolelta ja on kipua, säteileekin. Onkohan tulehtunut. En ole soittanut hammashoitoon asiasta. Hankala juttu. 

Vierailija
17/21 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

n2vk sitten poistettu iso poskihammas ylhäältä ja eikä parane. Aikaisemmin poistetut paranivat nopeammin pari vuotta sitten. Nyt ongelma tämän kanssa joka oli isompi ja pahempi paikattu ja kuoppa vuoti verta eilenkin vielä hieman. Paha maku on oli alusta lähtien ja ompeleet olleet riesana. Ienreuna punoittaa posken puolelta ja on kipua, säteileekin. Onkohan tulehtunut. En ole soittanut hammashoitoon asiasta. Hankala juttu. 

Ethän ole ronklinut edes kielen kärjellä kuoppaan? Olet pitänyt n.30 min kerrallaan harsoa ja pitäny varovasti jtn kylmää siinä kohden poskea?  Ruoan muruset ym ei haittaa kuopassa, sinne ei kosketa. Käytätkö mitään verta ohentavaa?

Särky turvotus ym on tavallista ja sanottu ettei kivut olisi tulehdusperäisiä. Samoin ei kannata ihmetellä jos haisee ja maistuu pahalle jonkun aikaa.

Kannattaa silti käydä tarkistuttamassa ja ottattamassa kuvat, jossa näkyisi onko tulehdusta.

Vierailija
18/21 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMS85 kirjoitti:

Ittellä on revitty 4 viisaudenhammasta ja 2 normihammasta, nämä kaksi muuta piti porailla\leikata, kun oli syvää reikää, tai muutenvaan jo liian kärsiny ettei irronnu normisti, muistaakseni meni kuitenkin ihan hyvin, viikon sisään oli jo aika hyvin parantunu, minä en käytä tupakkaa tahi nuuskaa, enkä edes alkihoolia vedä, minulla on vaan tavallista heikommat hampaat yleisellä tasolla, aina ei osu geenilotto kohdalle, mulla ei tosin sitten ole mitään muita allergioita tai sairauksia kuin tämä. Ottaisitko itse heikot hampaat vai jonkun laktoosi ongelman?

Muutamien vuosien vanhaan kommentoisin samaa, etten minäkään mitään käytä, mutta fluoroosihampaat (+nuoruudessa laiska hampaiden hoitaminen ja mässyjen syömiset ja juomiset)  on aiheuttanut  ongelmia pitkin ikää. 

Myöhemmin aikuisena vaikka on pitkään pitänyt huolta, eikä tule vedettyä enää kaikenlaista, ongelmia ollut välillä. Viimeksi nyt aikoinaan juurihoidetun hampaan poisto.

Katsokaa ihmeessä ettei lapsenne ennen 7 ikävuotta saisi ylimääräistä fluoria. Minulle taisi tulla hanaveden /porakaivon kautta mutten ole varma. Hammasfluoroosi kuitenkin aiheuttaa kiilteen kehityshäiriötä ja senkin takia paljon alttiimpia kaikenlaisille ongelmille.

Vierailija
19/21 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmisen kuukautta kesti että alkoi ylhäällä taaimmaisen hampaan poiston jälkeen reikä olla umpeutunut. Nyt puolisen vuotta poiston jälkeen en juurikaan enää huomaa asiaa. Vuoden tuo kuulemma kestää että olisi kokonaan parantunut ja luu kasvanut.

Ikää 63.

Vierailija
20/21 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopeasti parani, tai niin ainakin nyt  muistelen. Hammas aiheutti kolmoishermokivun kasvoihin, joten myös ne helpotti sitä myötä. Tuli lutkuteltua rakoa aluksi paljon ja särkylääkkeitä kului, mutta parin kuukauden päästä oli melko normaali. Yhä pelottaa, että joudun luopumaan muistakin hampaista. Paranemisia sinulle! Toivottavasti kaikki paranee ajan kanssa.