Joko otit influenssarokotteen?
Miksi otit tai miksi et? Tuliko haittavaikutuksia rokotuksesta?
Kommentit (45)
En ole koskaan ottanut. En tiedä olenko koskaan sairastanut influenssaa. Kymmenen vuotta sitten olin viimeksi sairaana, silloin oli melko kova tauti, kului kyllä runsaasti valkosipulia, hunajaa, sinkkiä, c-vitamiinia ja erinäisiä yrttitippoja ja öljyjä. Kun kuume nousi yli 39 asteen, otin homeopaattista lääkettä, jolla kuume laski asteen. Tuon taudin kyllä muistan.
Otin. Lähipiirissäni on riskiryhmään kuuluva, jota haluan suojata mahdolliselta taudilta. Kahdesti olen influenssan sairastanut itse.
Pistoskohta oli kipeänä kolme päivää. Tykkään nukkua vasemmalla kyljellä ja nyt ei pystynyt.
Otin rokotuksen 2018, viime viikolla taas. Molemmilla kerroilla seuraavana päivänä alkoi hirveä limainen flunssa. Ensin kova nuha, sen jälkeen sitkeää limaa keuhkoissa, (ilman yskää), jota saa räkiä ulos pari viikkoa. En enää usko sattumiin.
Otin lauantaina eikä ole oireita tullut. Viime vuosina olen sen ottanut miehen sairauden takia, mutta en kyllä itsekään välittäisi influenssaan sairastua. Ei meillä terveyskeskuksessa joukkorokotuksissa kysytä, että miksi tulit. Kuka vaan sinne menevä saa rokotuksen ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Otin, koska opiskelen terveystieteellistä alaa. Haittavaikutuksena korkea kuume ja oksentelua seuraavana yönä/aamuna.
Kuulostaa ennemmin vatsataudilta, (jota nytkin on liikkeellä) kuin rokotteen sivuvaikutukselta.
Vierailija kirjoitti:
Otin ja kahden päivän päästä mulla oli elämäni ensimmäinen aurallinen migreeni. Vaikea tosin sanoa johtuiko juuri tuosta rokotteesta, mutta aikamoinen sattuma.
Influenssa rokotteesta on raportoitu harvinaisena neurologisia sivuvaikutuksia. Kannattaa ilmoittaa kaikki aina. Mitä enemmän dataa, sen helpommin ongelmat tulee esiin.
Kaikilla on sivuvaikutukset. Yleensä influenssalla on isommat vaikutukset ja jälkitaudit kuin rokotteella.
Ei ole olemassa rokotetta tai lääkettä mistä ei olisi pitkää listaa sivuvaikutuksista.
En oo koskaan ottanut, koska oon nuori, yksinasuva, hyväkuntoinen ja harvoin sairasteleva ihminen enkä ole terveydenhoitoalalla. En usko, että rokotteesta olisi mulle enemmän hyötyä kuin haittaa, eikä mua pelota influenssan mahdollisuus.
En ole koskaan ottanut. En ajatellut jatkossakaan ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin, koska opiskelen terveystieteellistä alaa. Haittavaikutuksena korkea kuume ja oksentelua seuraavana yönä/aamuna.
Kuulostaapas hurjilta haittavaikutuksilta :O
Joo siis mulle on aina tullut influenssarokotuksista tuollasia vahvoja oireita, mutta yleensä ne kestää vaan n. 12h. Ilmeisesti saattaa liittyä atopiaan ja siihen että immuunipuolustus on herkkä ja saattaa välillä reagoida liian voimakkaasti. Tosin nyt kun mietin niin viime vuonna ei tullut mitään oireita rokotteesta🤷♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ennemmin vatsataudilta, (jota nytkin on liikkeellä) kuin rokotteen sivuvaikutukselta.
Joo siis oksensin 3 kertaa ja ei muita mahaoireita. Lisäksi tosiaan on tullut samat oireet ennenkin influenssarokotteesta, joten se oli kyllä syynä. (Otin n. 3viikkoa sitten muuten sen rokotteen). Sikainfluenssarokote on kyllä ollut tähän mennessä pahin.
Tämä rokote on uusi ja on vasta toista kertaa käytössä. Kaikki oudot oireet pitää ilmottaa! Esimerkiksi tuo migreeni.
Muutenhan niistä ei tiedetä ja voidaan vain sanoa että uusi rokote on turvallinen.
Olen ottanut viimeiset parikymmentä vuotta. Ei sivuvaikutuksia.
Otin, tai lähinnä töissä annettiin, oon hoitsu. Ei tullut tänä vuonna edes käsivarsi kipeäksi, illalla suihkussa ihmettelin että mikäs tossa käsivarressa, ainiin se on se rokotuskohtaan laitettu laastari. Siis ei mitään oireita.
En ole ottanut koskaan. Jospa säästyisin kuten äitini, ei ole koskaan sairastanut tiettävästi influenssaa ja täytti juuri 90 v. On muutenkin terve ja oikea teräsmummo.
Miten voi varmistaa, että ilmoitukset kirjataan? Olen sanonut monta kertaa lääkärikäyntien yhteydessä, että oireet ilmenivät ensimmäistä kertaa sen ja sen rokotuksen jälkeen, mutta lääkärit ovat sen ohittaneet, niinkuin jonkun muun tehtävä olisi ollut tehdä ilmoitus ja tapaukset ovat vanhentuneet, eivätkä liity nykyiseen tilanteeseen? En ota influenssarokotteita, sillä riittää, että olen edes jotenkuten selvinnyt muiden rokotteiden ottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ottanut, terveysalalla töissä. Influenssan sairastin pari vuotta sitten.
Miten olet voinut jättää ottamatta kun terveysalalla työskenteleviltä vaaditaan laissa rokotesuoja?
No eihän vaadita. Esim. influenssarokote on aina ollut vapaaehtoinen SOTElla ja tulee aina olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi varmistaa, että ilmoitukset kirjataan? Olen sanonut monta kertaa lääkärikäyntien yhteydessä, että oireet ilmenivät ensimmäistä kertaa sen ja sen rokotuksen jälkeen, mutta lääkärit ovat sen ohittaneet, niinkuin jonkun muun tehtävä olisi ollut tehdä ilmoitus ja tapaukset ovat vanhentuneet, eivätkä liity nykyiseen tilanteeseen? En ota influenssarokotteita, sillä riittää, että olen edes jotenkuten selvinnyt muiden rokotteiden ottamisesta.
Käsittääksen sen voi ilmoitta myös itse.
"Pandemrix-rokote on jälleen noussut myrskyn silmään. Sinne sen nosti arvostetussa brittiläisessä tiedesarjassa julkaistu artikkeli, jonka mukaan lääkeyhtiö GlaxoSmithKline olisi tiennyt Pandemrixin aiheuttamista vakavista sivuvaikutuksista jo pian rokotuskampanjan alkamisen jälkeen."
https://www.rapport.fi/journalistit/jani-kaaro/vaikeasti-havaittava-hai…
En ole ottanut nyt enkä ennenkään. Tuskin tulen koskaan ottamaan.
Otettu on, hyvin lievää nenän tukkoisuutta seuraavana aamuna, joka katosi päivän kuluessa. Ei muita oireita.