Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin äsken palaverissa, jossa seitsemän suomalaista puhui englantia keskenään

Vierailija
02.12.2019 |

Työnantaja yrittää profiloitua kansainväliseksi, joten melkein kaikki mahdollinen pitää tehdä englanniksi nykyään. Tuntuu älyttömältä, kun tietää suurin osa työntekijöistä ja asiakkaistakin on suomalaisia.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko teillä tällainen meno:

XD

Ihan loistava: "mehän kaikki osataan suomea, kun et sä suostu palkkaamaan m.aahanm.uuttajia!"

Vierailija
22/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I respect 🙏. Työantajasi on fiksu.

Suomen kielestä ei ole suomalaisille kuin haittaa.

Kuka voisi haaskata rahaa investoimalla elinkelvittomaan.

Kuka haluaa firmansa suomalaisille markkinoille kun suomalaisia on vain 5,5 miljoonaa joista miljoona syö kelan korvaamia lääkkeitä mielisairauteen, jää jäljelle 5 miljoonaa joissa mukana vauvat ja pikkulapset.

Englannin kieli tarjoaa ihan toisen luokan markkinat.

Äidinkielenään sitä puhuu noin 380 miljoonaa ihmistä. Englantia osaa hyvin tai kohtuullisesti vähintään 600 miljoonaa.

Postaatko tämän saman viestisi kaikkiin ketjuihin, joissa vähän sivutaankin suomen kieltä. Melkoista bulls-ttiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni on johdonmukaisempaa käyttää englantia all-in. Se vain häiritsee jos kesken päivän täytyy vaihtaa kieltä. Kuitenkin kaikki kirjalliset materiaalit ovat enkuksi jne.

Ei se ole suuri vaiva puhua englantia vaikka kaikki olisivat suomalaisia. Se vain harjaannuttaa sitä rallienglantia.

Vierailija
24/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin halutaan päästä suomen kielestä eroon, eka haukutaan suomalaisia ja suomalaiset haukkuu suomalisia sit menee tähän pelleilyyn. Kohta varmaan on kiellettyä puhua mitään muuta kieltä kuin englantia

Vierailija
25/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naislapsilta ei saa vaatia mitään. Ottakaa ihmeessä lopputili, kun kerran on noin kamalan raskasta tehdä töitä, kuten työnantaja vaatii. Kyllä paikallenne löytyy aina kymmenen pätevämpää, kuin ruikuttavat palstamammat

Vierailija
26/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas tykkäisin enkunkielisestä kehityskeskustelusta. Harva pikkupomo osaa niin paljon englanninkielisiä sivistyssanoja kuin mä. Puhumattakaan lähes täydellisestä Oxfordin ääntämyksestäni. Valmistautuisin kehityskeskusteluun vielä kuuntelemalla Englannin kuninkaallisten haastatteluja Youtubesta.

:DDD

Vierailija
27/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kerran se Keisarin uudet vaatteet -tarinan viaton lapsi ja päädyttyäni ulkopuolisena tällaiseen tilaisuuteen kysyin tyhmänä (koska tunnistin kaikki läsnä olleet), että miksi puhutaan englantia, kun kaikki paikalla olevat on suomenkielisiä.... :)

Minä menin kerran ulkopuolisena konsulttina huomauttamaan tällaisesta, kun huomasin että palaverissa pari asian kannalta keskeistä toimiala-asiantuntijaa puhui vähän huonoa englantia ja heidän oli vaikea ilmaista asiaansa englanniksi. Totesin sitten, että näyttäisi että kaikkien osallistujien nimet näyttävät suomen kielisiltä, joten olisikohan luontevaa vaihtaa kieli suomeen. Kaikki muut vaikuttivat helpottuneelta, mutta asiakkaan projektin vetäjä oikein suuttui ehdotuksestani ja sanoi että heillä puhutaan kaikissa kokouksissa vain englantia ja PISTE. Piti sitten sähköposteissa suomeksi niiltä asiantuntijoilta saada tiedot, jotka olisi voitu saada suoraan kokouksessa jos sitä ei olisi väen väkisin täytynyt pitää englanniksi.

Vierailija
28/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni on johdonmukaisempaa käyttää englantia all-in. Se vain häiritsee jos kesken päivän täytyy vaihtaa kieltä. Kuitenkin kaikki kirjalliset materiaalit ovat enkuksi jne.

Ei se ole suuri vaiva puhua englantia vaikka kaikki olisivat suomalaisia. Se vain harjaannuttaa sitä rallienglantia.

Itse asiassa käytän oman alani tietokoneohjelmia aina enkuksi, koska olen opetellut ne englanninkielisistä ohjekirjoista, kun ohjelmista ei ole kirjoitettu mitään suomeksi. On tosi vaikeaa, jos joku kääntää ohjelman suomeksi, termit on välillä tosi ufoja.

Vierailija
29/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

I respect 🙏. Työantajasi on fiksu.

Suomen kielestä ei ole suomalaisille kuin haittaa.

Kuka voisi haaskata rahaa investoimalla elinkelvittomaan.

Kuka haluaa firmansa suomalaisille markkinoille kun suomalaisia on vain 5,5 miljoonaa joista miljoona syö kelan korvaamia lääkkeitä mielisairauteen, jää jäljelle 5 miljoonaa joissa mukana vauvat ja pikkulapset.

Englannin kieli tarjoaa ihan toisen luokan markkinat.

Äidinkielenään sitä puhuu noin 380 miljoonaa ihmistä. Englantia osaa hyvin tai kohtuullisesti vähintään 600 miljoonaa.

Edelleenkin kysyn: Mitä saavutetaan sillä, että suomenkieliset vääntävät puutteellista englantia palaverissa keskenään?

Sillä saavutetaan se, että kielitaito pystyy yllä ja toivottavasti se, että jossain vaiheessa ajattelukin kääntyy englanniksi.

Vierailija
30/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi mieleen yksi tilaisuus, jossa suomenkielisetkin esitelmän pitäjät puhui englantia. Sitten yksi esitelmää pitämään menossa ollut kysyi vähän arastellen siltä tilaisuuden vetäjältä, että voisiko hän pitää sen suomeksi, kun termit yms. olisi helpommat jne. Vetäjä sitten vähän ylimielisesti siihen, että kyllä pitää olla englanniksi. No sitten odotus oli tietysti se, että nyt sieltä tulee sellaista kunnon tönkköä rallienkkua, mutta tyyppi vetikin ihan täydellistä oxford-englantia ja hän oli tosiaan ajatellut sitä, että yleisön olisi kivempi kuulla ne termit ym. suomeksi.

Vierailija
31/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas tykkäisin enkunkielisestä kehityskeskustelusta. Harva pikkupomo osaa niin paljon englanninkielisiä sivistyssanoja kuin mä. Puhumattakaan lähes täydellisestä Oxfordin ääntämyksestäni. Valmistautuisin kehityskeskusteluun vielä kuuntelemalla Englannin kuninkaallisten haastatteluja Youtubesta.

Kuulostatpa kehittävältä henkilöltä, kun haluaisit vain päästä pätemään harvinaisilla sanoilla ja hyvällä ääntämyksellä.

Vierailija
32/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostatpa kehittävältä henkilöltä, kun haluaisit vain päästä pätemään harvinaisilla sanoilla ja hyvällä ääntämyksellä.

Ja kuninkaallisten puheista mallia 😂 😂

Vierailija
33/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap xD Opettele käyttämään sitä vaihtuvaa IP:tä vähän paremmin :D Pikkuisen taas läpinäkyvää, kun aloituksessa 43 ylänuolta, mutta vastauksia on vain 2 sivullista ja niissä ei ole kuin pari  nuolta/viesti ja taas katoaa nuolettajat yhtäaikaa jonnekkin. Huoh.

Vierailija
34/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollega avautui pikkuisen käytyään syömässä ravintolassa.

Hieman yksinkertainen kun oli, niin kuvitteli että Suomessa voisi tilata annoksensa suomeksi.

Tarjoilija sitten hieman ylimielisesti hymyillen kertoi sujuvalla rallienglannilla asiointiin käytettävän englantia.

Koska kommunikaatio on hyve, koitti ystäväni auttaa tarjoilijaa tässä surullisessa kommunikaatio-ongelmassa.

Kohtuullisen pituisen yrityksen jälkeen selvisi, että tarjoilijan kanssa ei voi kommunikoida myöskään ranskaksi, espanjaksi, saksaksi, venäjäksi tai edes ruotsiksi.

Englanti ei nyt sattunut juuri sujumaan täysin tuntemattomasta syystä.

Tarjoilija alkoi vaikuttaa tuskastuneelta ja kipaisi jonnekin hetkeksi todeten että "hetki".

Pian tilauksen saattoi sitten "tässä tapauksessa" tehdä suomeksi ja ilman mitään irvistelyitä.

Ihme meininki.

Vierailija
35/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaenkussa kirjoitti:

Näin halutaan päästä suomen kielestä eroon, eka haukutaan suomalaisia ja suomalaiset haukkuu suomalisia sit menee tähän pelleilyyn. Kohta varmaan on kiellettyä puhua mitään muuta kieltä kuin englantia

Suomen kielestä eroon pääsy lienee ainoa mahdollisuus, jotta elin- ja elämäntasokuilu oikeiden valtioiden, siis kulttuuri ja sivistys valtioiden ja suomen välillä ei kasvaisi niin nopeasti.

Vierailija
36/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa. Mitä saavutetaan sillä, että suomalaiset vääntävät rallienglantia keskenään?

Suomalaiset on muutenkin vaikea saada sanomaan asiansa, niin sitten vielä laitetaan käyttämään vierasta kieltä, jolloin varmasti jää jotain sanomatta, kun ei jaksa miettiä miten sen sanoisi.

Kannattaa huomauttaa pomolle että suomenkieli on tosi hyvä estämään tietovuotoja, koska ulkomaalaiset ei ymmärrä sitä.

Tuo salassapitoseikka on oikeasti hyvä pointti. Ja viestisi alkuosaan lisään sen, että vaikka osaisi vierasta kieltä hyvin, jotain jää ilmaisusta aina puuttumaan. 

Vierailija
37/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäi mieleen yksi tilaisuus, jossa suomenkielisetkin esitelmän pitäjät puhui englantia. Sitten yksi esitelmää pitämään menossa ollut kysyi vähän arastellen siltä tilaisuuden vetäjältä, että voisiko hän pitää sen suomeksi, kun termit yms. olisi helpommat jne. Vetäjä sitten vähän ylimielisesti siihen, että kyllä pitää olla englanniksi. No sitten odotus oli tietysti se, että nyt sieltä tulee sellaista kunnon tönkköä rallienkkua, mutta tyyppi vetikin ihan täydellistä oxford-englantia ja hän oli tosiaan ajatellut sitä, että yleisön olisi kivempi kuulla ne termit ym. suomeksi.

Olen tehnyt saman joskus. En tosin puhu oxford-englantia vaan enemmän sellaista ala/keskiluokan Sussexin murretta, kun olen asunut siellä lapsuudessa useita vuosia. Mutta osaan siis edelleen hyvin englantia, mutta toisinaan silti asioita on helpompi käsitellä suomeksi, esim. jos käsiteltävään asiaan liittyy suomalaiseen lainsäädäntöön liittyviä erityistermejä, niin kuin usein minun hommissani liittyy.

Vierailija
38/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kerran se Keisarin uudet vaatteet -tarinan viaton lapsi ja päädyttyäni ulkopuolisena tällaiseen tilaisuuteen kysyin tyhmänä (koska tunnistin kaikki läsnä olleet), että miksi puhutaan englantia, kun kaikki paikalla olevat on suomenkielisiä.... :)

Vaihtuiko kieli suomeksi?

Olen töissä yliopistolla ja kieli vaihtuu kokoajan keskustelijoiden kokoonpanosta riippuen. Jos ainoa suomea ymmärtämätön henkilö poistuu, niin kieli vaihtuu seuraavassa lauseessa suomeksi ja päinvastoin.

Vierailija
39/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä pelleilyä. Miksi suomalaiset häpeävät omaa kieltään näin paljon? Kyllä oman maan kieltä pitäisi osata arvostaa ja vastustaa englannin ylivaltaa.

Katsotaan vaan, sadan vuoden päästä kukaan ei enää osaa suomea jos tällainen jatkuu.

Vierailija
40/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämätöntä pelleilyä. Miksi suomalaiset häpeävät omaa kieltään näin paljon? Kyllä oman maan kieltä pitäisi osata arvostaa ja vastustaa englannin ylivaltaa.

Katsotaan vaan, sadan vuoden päästä kukaan ei enää osaa suomea jos tällainen jatkuu.

Toivottavasti suomen kielen häviämiseen ei kuluisi 100 vuotta. Haluaisin, että tuota suomenkieli rasitetta ei enää olisi lapsenlapsillani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi