Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin äsken palaverissa, jossa seitsemän suomalaista puhui englantia keskenään

Vierailija
02.12.2019 |

Työnantaja yrittää profiloitua kansainväliseksi, joten melkein kaikki mahdollinen pitää tehdä englanniksi nykyään. Tuntuu älyttömältä, kun tietää suurin osa työntekijöistä ja asiakkaistakin on suomalaisia.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONLY IN FINLAND

Vierailija
2/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa. Mitä saavutetaan sillä, että suomalaiset vääntävät rallienglantia keskenään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua. Itse olen töissä pohjoisamerikkalaisessa it-yrityksessä, jonka Suomen yksikössäkin virallinen kieli on englanti, mutta ei täällä kyllä kukaan englantia puhu silloin kun paikalla on vain suomenkielisiä. Eikö dokumenttejakaan tehdä englanniksi paitsi jos asiakas on kansainvälinen tai sitten dokumentit on tarkoitettu emäyhtiön suuntaan.

Vierailija
4/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä olen ollut harjoittelussa umpisuomalaisessa firmassa missä piti puhua vain enkkua. Jopa kehityskeskusteluissa pomon kanssa kaksistaan :D

Vierailija
5/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhutaan palavereissä lähinnä joutavaa paskaa

Vierailija
6/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä alistutte tuollaiseen pelleilyyn? Mulla ei olisi pokka kestänyt. :D

Vierailija
7/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille on opetettu vuosikausia, että englannin kieli ja ”kansainvälisyys” on jotain fiinimpää kuin suomen kielen käyttäminen. Tässä on lopputulos.

Vierailija
8/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko firmasta fudut, jos kieltäytyisi vedoten terveeseen järkeen?

Vierailija
9/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mä olen ollut harjoittelussa umpisuomalaisessa firmassa missä piti puhua vain enkkua. Jopa kehityskeskusteluissa pomon kanssa kaksistaan :D

Ihan uskomatonta. 

Vierailija
10/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

I respect 🙏. Työantajasi on fiksu.

Suomen kielestä ei ole suomalaisille kuin haittaa.

Kuka voisi haaskata rahaa investoimalla elinkelvittomaan.

Kuka haluaa firmansa suomalaisille markkinoille kun suomalaisia on vain 5,5 miljoonaa joista miljoona syö kelan korvaamia lääkkeitä mielisairauteen, jää jäljelle 5 miljoonaa joissa mukana vauvat ja pikkulapset.

Englannin kieli tarjoaa ihan toisen luokan markkinat.

Äidinkielenään sitä puhuu noin 380 miljoonaa ihmistä. Englantia osaa hyvin tai kohtuullisesti vähintään 600 miljoonaa.

Vierailija
11/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisko firmasta fudut, jos kieltäytyisi vedoten terveeseen järkeen?

Jeps, pretentious bullshit😁

Vierailija
12/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tapahtuisi, jos joku suomalainen firma päättäisi yhtäkkiä, että meidän työkielemme on ruotsi ja tästä lähtien puhumme vain ruotsia keskenämme, myös suomenkielisten työntekijöiden kesken? Syntyisi valtava protestiaalto ja vastalauseiden myrsky. Sen sijaan englannin ylivaltaa harva tajuaa kyseenalaistaa. Onneksi näitä soraääniä on alkanut kuulua viime aikoina. Minusta tämä aloitus on hyvä ja aiheellinen.

Vierailija
13/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa? Oliko paikalla siis joku, joka ei ymmärrä tai osaa puhua suomea?

Vierailija
14/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasiko yksikään kunnollista oxfordia?

Vierailija
15/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I respect 🙏. Työantajasi on fiksu.

Suomen kielestä ei ole suomalaisille kuin haittaa.

Kuka voisi haaskata rahaa investoimalla elinkelvittomaan.

Kuka haluaa firmansa suomalaisille markkinoille kun suomalaisia on vain 5,5 miljoonaa joista miljoona syö kelan korvaamia lääkkeitä mielisairauteen, jää jäljelle 5 miljoonaa joissa mukana vauvat ja pikkulapset.

Englannin kieli tarjoaa ihan toisen luokan markkinat.

Äidinkielenään sitä puhuu noin 380 miljoonaa ihmistä. Englantia osaa hyvin tai kohtuullisesti vähintään 600 miljoonaa.

Edelleenkin kysyn: Mitä saavutetaan sillä, että suomenkieliset vääntävät puutteellista englantia palaverissa keskenään?

Vierailija
16/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko teillä tällainen meno:

XD

Vierailija
17/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhutaan kyllä suomea jos kaikki sitä osaa ja ymmärtää. Jos paikalla yksikin joka ei osaa niin sitten kieli on tietysti englanti, vaikka olisi kymmenen ihmistä paikalla.

Vähän nyt kuulostaa oudolta tämä juttu..

Vierailija
18/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kerran se Keisarin uudet vaatteet -tarinan viaton lapsi ja päädyttyäni ulkopuolisena tällaiseen tilaisuuteen kysyin tyhmänä (koska tunnistin kaikki läsnä olleet), että miksi puhutaan englantia, kun kaikki paikalla olevat on suomenkielisiä.... :)

Vierailija
19/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa. Mitä saavutetaan sillä, että suomalaiset vääntävät rallienglantia keskenään?

Suomalaiset on muutenkin vaikea saada sanomaan asiansa, niin sitten vielä laitetaan käyttämään vierasta kieltä, jolloin varmasti jää jotain sanomatta, kun ei jaksa miettiä miten sen sanoisi.

Kannattaa huomauttaa pomolle että suomenkieli on tosi hyvä estämään tietovuotoja, koska ulkomaalaiset ei ymmärrä sitä.

Vierailija
20/68 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tämän on johtua suomalaisten huonosta itsetunnosta. Kummarretaan muualta tulleita ja yritetään muuttua heidänlaisikseen, he kun ovat niin paljon hienompia ihmisiä kuin me "suomijuntit".

Voisitteko kuvitella että muissa maissa ihmiset kutsuisivat kansalaisiaan "intiajunteiksi", "kiinajunteiksi" tai "norjajunteiksi"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme