Lue keskustelun säännöt.
Kuivaksi oppiminen 2v1kk,miten muilla?
26.07.2008 |
Hei!
Meillä meneillään kuivaksi opettelu.Tuntuu ettei millään lähde sujumaan.Nyt neljättä päivää ollaan ilman vaippaa.Tyttö liruuttelee aina vaan housuun,yhet pissat saatu pottaan.
Kysellään aika-ajoin(yl.ruokailujen jälkeen)" jokos pissattaa", "mennäänkö potalle"..vastaus yleensä on ;"ei" tai "emmä halua"... :/
Meneeköhän tässä kauankin,vai kannataasko luovuttaa ja yrittää myöhemmin uudelleen.Nyt on kyllä hyvä aika vaipatta kulkea ulkona.
Tiedän ,että kun lapsi on itse kypsä,homma alkaa eteneen.Mutta,kertokaahan kannattako jatkaa sinnikkäästi vaiko tosiaan myöhemmäksi siirtää.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
tyttö oli 1v 10kk kun alkoi itse vaan sanoa, että on kakka- tai pissahätä. Poika on nyt 2v 2kk ja satunnaisesti korkeintaan kertoo kun pissa tuli jo... Vaipat on tukevasti housuissa ja toisaalta, jos yritän joskus ilman pitää, niin huutaa sitten vaan vaippaa. Jos hinaan potalle, niin yleensä sinnekin jonkun pikkupissin saa tikistettyä, mutta muuten ei pahemmin rakon hallinnasta ole tietoakaan. (Pisut ei esim. tule ikina "kaikki kerralla" vaan saattaa tehdä kolmet pikkulätäköt 5 minuutin sisään - ja sitten tulee kertomaan, että pisu tuli jo... :roll:
Mä olen aina ollut äärimmäisen laiska potattaja. Mä uskon, että jokaisella tenavalla on sisäsyntyinen tarve oppia kuivaksi -ennemmin tai myöhemmin. Meidän poika ei selvästi ole vielä valmis vaipoistaan luopumaan, joten pitäköön vaippansa. EI me sen kummasemmin esikoisenkaan kanssa ikinä treenattu ja mä podin jo suorastaan huonoa omaatuntoa siitä, että meidän 1,5v ei ollut suunnilleen ikinä pottaa nähnytkään... Mutta oppi se silti ja varsin varhain. (Silloin oli tosin talvi, joten ulkona tytöllä oli vaipat aina kevääseen saakka, jolloin oli jotain 2v ja 3-4kk päälle) En ole siis pojastakaan vielä huolissaan. Tunnistaa tuo sentään jo sen, mikä se pisu on...
Esikoisella oli tuosta päiväkuivaksi oppimisesta huolimatta yövaipat vielä yli 3-vuotiaana! Vasta pari viikkoa ennen kuin suostui itse jättämään vaipan pois yöllä oli ensimmäiset ihan kuivat yövaipat. Siihen asti yövaippa painoi aina vähintään tonnin ja suorastaan valui... Yökuivaksi oppimisessa uskon yhtälailla lapsen omaan aikatauluun. Se taisi olla jokin hormoni, joka aktivoituu ja mahdollistaa unenaikaisen pidättämisen tai jotain sinne päin. Ennen sitä on aika turhaa yrittää opettamalla opettaakaan. Uskoisin, että lapsi korkeintaan ahdistuu, jos ei olekaan valmis vielä ja silti "vaaditaan" enemmän...