Tilillä 100 000 €: Mitä tekisit?
Mitä tekisitte, jos tilillänne olisi 100 000 € ja asuisitte vuokralla pk-seudulla? Käyttäisittekö rahat asunnon ostoon, sijoittaisitteko vai mitä?
Kommentit (47)
rotissööri kirjoitti:
Asumisoikeusasunto. Erittäin halvat kulut ainakin mulla täällä. Hyvin hajautettu osakesalkku,sijoitusta. Tontti maalta tai ulkomailta. Pieni satsaus itseeni. Loput vaan säästöön. Osa sikariboxiin tai sukanvarteen.
Ihmettelen näitä ason ostoon kannustavia. Eihän niitä ole saatavilla kuin harvoille, ja pitää olla kunnan järj.numero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ostaisin osakkeita. Noista saa 5% osinkoa. Sitten voi vaikka huvikseen ostaa asunnon 100% lainarahalla alle prosentin korolla. Eli saa tuolla 5000e/v osingoilla maksettua 500.000e lainan edestä korkoa.
Minua huvittaa miten ruusuiset kuvitelmat joillain on osakkeista. Eipä niitä osinkoja oikeasti tule kummoisesti. Kerran tuli jotain 400 tjsp. ja sitten jotain alle satasen summia silloin tällöin. Minä haluan tietää paljonko rahaa on. Eikä niin, että mennessäni nukkumaan on 90 000 ja herätessä 89 000.
Minulla osakesalkun arvo on noin 23 000 euroa, ja osinkoja tulee tänä vuonna verojen jälkeen tonni. Samaa luokkaa salkkuni osinkotuotto ollut aikaisempinakin vuosina.
Osakkeet ovat minulla isojen suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeita, ei sen kummempia.
Vierailija kirjoitti:
Osa asuntoon ja osa sijoituksiin. Asuntolainaa saa nyt todella edullisesti, jonkun 0,5% marginaalin saa helposti ja kun korot on miinuksella niin sitä pääsee alkuun lyhentämään tuolla korolla. Toki ajan kanssa korot nousevat jossain kohtaa, mutta korkoputkiakin saa aika edullisesti jolloin koron saa lukittua tietyn haarukan sisään 5 tai 7 vuodeksi.
Asunnon hinnasta sitten riippuu kuinka paljon tarvitsette omaa rahaa asuntoon, jos kerran muita vakuuksia ei ole käytettävissä. Jos teille kelpaa 200000€ asunto, niin siihen riittää 50000% omaa rahaa ja lainaa tulisi 150000€. Makuasia sitten miten sijoitatte rahat. Itse tykkään osingoista, joten minulla on kaikki sijoitukset osakkeissa. Osa maksaa osinkoja kerran vuodessa, osa kuukausittain. On vähän pelivaraa sitten taloudessa kun saa palkkatulojen päälle vähän pääomatulojakin. Ja se iso laina ei tunnu niin pelottavalta kun on vähän puskuria.
50000% omaa rahaa? Kyllähän mä tiesin, että asunnon osto lainalla on kallista, mutta en sitä, että siitä asunnosta pitää maksaa 500-kertainen hinta saadakseen sen lainan?!
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on mahdoton koska en mistään hinnasta suostuisi hesassa tai lähialueella asumaan.
Samoin.
Vierailija kirjoitti:
rotissööri kirjoitti:
Asumisoikeusasunto. Erittäin halvat kulut ainakin mulla täällä. Hyvin hajautettu osakesalkku,sijoitusta. Tontti maalta tai ulkomailta. Pieni satsaus itseeni. Loput vaan säästöön. Osa sikariboxiin tai sukanvarteen.
Ihmettelen näitä ason ostoon kannustavia. Eihän niitä ole saatavilla kuin harvoille, ja pitää olla kunnan järj.numero.
No se on ason mainostaja.
Aso = "lainaa meille fyrkkaa, niin saat maksaa meille myös vuokraa!"
En mitään. Asuisin Hekan asunnoissa ja nostaisin asumistukea ja työttömyyskorvausta. Välillä vuokraisin asuntoni pimeästi eteenpäin ja matkustelisin. Ruuat hakisin leipäjonoista ja yrittäisin säästää nuo rahat niin pitkään kuin mahdollista. Ehkä 10 vuotta niillä elelisin.
Osakemarkkinoille pikkuhiljaa erissä, ei kaikkea saati edes suurinta osaa suorilta.
Valitsisin esim. 10 hyvää blue chip yhtiötä, jotka maksavat hyvää osinkoa ja laittaisin jokaiseen tonnin ja toistaisin sen 10 kertaa aina kun osakemarkkinat syöksee hieman. Näin en päädy ostamaan huippuja ja hajautan sisäänosto keskiarvoa.
Eli siinä saattaisi mennä vuosia, ennen kuin ne kaikki 100k on sisällä näissä osakkeissa.