Taas sudet syöneet koiria. Monesko tämä jo oli tänä vuonna?
Susia on kyllä enemmän mitä Luke väittää. Ei muuten vo jatkuvasti näitä tapahtua.
https://www.facebook.com/eero.seppa.7/posts/2899831860051528
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Sudet käy yksittäisten eläinten kimppuun koska sekopäinen salametsästys ja alfojen tappo "vahingossa" hajoittaa lauman. Kun alfaa ei ole, eläimet lähtee omille teilleen. Vain täysilukuinen lauma pystyy toimimaan funktionaalisesti, eli metsästämään sitä mitä sudet haluaa: suurriistaa.
Yksittäiset eläimet kulkee pitkiä matkoja (ei reviiriä) ja tappaa kotieläimiä ja koiria. Susia on siis entistä vähemmän, mutta on laajemmalla alueella ja enemmän pahanteossa.
Ja höpö höpö. Yksittäinen susi yleensä väistää koiraa, laumana usklatavat helposti tappaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Lieköhän tarinassa oli totuutta siteeksikään. Taino voin kyllä uskoa että susi metsästyskoiran vei, mutta muuten taisi olla lähinnä sepitettä.
Mikä saa sinut epäilemään ettei olisi totta?
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, hauvat. :( Mulle joku biologi sanoi, että suomalaisilla on ikävä tapa jättää vanha koira puuhun sidottuna susien syötäväksi, jotta saadaan jokin ihme susikorvaus. Toivottavasti näin ei ole. Minulla ei ole itse lemmikkiä eikä tule, mutta ei uskollisia hauvoja saa jättää jonnekin syötäväksi. Hauvat ovat kilttejä ja uskollisia. :((
Törkeää paskapuhetta. Tuollaista ei todellakaan tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Kävin vaan linkistä tarkistamassa että olihan taas koira vapaana juoksentelemassa pitkin metsiä. Asia oli juuri niinkuin näissä yleensäkin, ja sitten ollaan yllättyneitä kun susi käyttäytyy, kuten susi käyttäytyy.
Susia täytyy alkaa metäsästämään, jotta laji saa ihmispelkonsa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin vaan linkistä tarkistamassa että olihan taas koira vapaana juoksentelemassa pitkin metsiä. Asia oli juuri niinkuin näissä yleensäkin, ja sitten ollaan yllättyneitä kun susi käyttäytyy, kuten susi käyttäytyy.
Hyi hitto, syö lähes omaa lajitoveria. Söisivät saman tien lauman heikoimman.
Susi on peto joka syö mitä vain jos nälkä on.
Susi tappaa myös huvikseen. Eihän ne tuotakaan koiraa syöneet, repivät vaan mahan auki ja jättivät kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin sudet jolkottelivat pihassa. Koira uskallettiin laskea sen verran ulos, että käy tarpeensa tekemässä, muuten pimeän aikaan aina sisällä. Järjestettiin myös ns. susikyytejä alakoululaisille, koska sudet liikkuivat niin lähellä asutusta. Vaikka sudesta ei ihmiselle vaaraa olisikaan, niin kuinka moni vanhempi laittaisi oman lapsensa kulkemaan kouluun parin kilometrin verran, jos matkan varrella liikkuu susilauma? Se voi olla vaikeaa kaupunkilaisen ymmärtää, että maalla asutusta on harvassa ja suurin osa koulumatkasta kävellään peltojen ja metsien halki.
Eikös koiraa pidä lenkittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto, syö lähes omaa lajitoveria. Söisivät saman tien lauman heikoimman.
Susi tappaa myös lajitovereitaan. Toki suojelupiireissä tietysti syytetään näistäkin salametsästäjiä.
Kuka hullu laittaa koiransa syötiksi? Houkutuslinnuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, hauvat. :( Mulle joku biologi sanoi, että suomalaisilla on ikävä tapa jättää vanha koira puuhun sidottuna susien syötäväksi, jotta saadaan jokin ihme susikorvaus. Toivottavasti näin ei ole. Minulla ei ole itse lemmikkiä eikä tule, mutta ei uskollisia hauvoja saa jättää jonnekin syötäväksi. Hauvat ovat kilttejä ja uskollisia. :((
Niinhän nuo punavihreät väittää muiden huuhaa puheiden ohella. Metsästäjät itse eivät näistä koskaan kuule, mutta jotenkin se punavuoren hipsteri tämänkin tietää.
Harva poromieskään myönsi kuulleensa siitä kuinka susialueiden poromiehet ostivat vasoja muilta paliskunnilta susille syötettäväksi kun petokorvauksesta jäi tuolla tavoin mukava siivu käteen, ennenkuin oli niin kiistattomat näytöt asiasta että kieltäminen ei ollut enää mahdollista.
Koulutetusta ja menestyneestä metsästyskoirasta petokorvaus voi lähennellä kymppitonnia. Ihan voi kukin mielessään miettiä että saattaisiko tuo jollekulle olla ihan riittävä motivaatio uransa ehtoopuolella olevan turren susille syöttämiseen.
Eihän tuossa porojen myymisessä susialueelle ollut mitään laitonta. Pitihän poroja hankkia syötyjen tilalle.
Ei noita isoja korvauksia saa vanhoista koirista, vaan just niistä parhasta ansioituneista jalostuskoirista. Keskimäärin korvaus on kuitenkin vain 2500€, eikä sillä hinnalla kukaan tahallaan tapata perheenjäsentään.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu laittaa koiransa syötiksi? Houkutuslinnuksi?
Houkutukseksi mihin? Yritä nyt keksiä joku järkevä motiivi tuollaiseen.
Räksyttäjiä on muutenkin liikaa, joten harvennus on paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia toimintaa. Luonto ottaa ja antaa. Mun mielestä metsästäjän pitäisi tämä parhaiten ymmärtää vai ovatko nykyään niin vieraantuneita luonnosta? Katsoin huvittuneena youtubesta erästä metsästjää joka metsästi oikein älypuhelin kädessä gps:sän avulla. Istui yhdessä kohtaa tovin ja tuijotteli älypuhelinta missä koira menee. Sitten saalis juoksi vastaan ja kerran tussautti tissiposki kettua ja se oli siinä. Sitä ennen istui lämpimässä autossa jota valutti eteenpäin hiljalleen ja koira jolkotteli siinä ulkopuolella. Kyllä oli naurettavan näköistä touhua.
Menisit sinäkin ulkoilemaan ja lopettaisit tämän koneella mankumisen.
Vierailija kirjoitti:
Susia siirrettävä paljon enemmän länsi- ja etelä-suomeen. Varsinkin etelään.
Susikannan painopiste on jo lännessä ja Lounaissuomessa on vahva susikanta.
https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_1571,f_auto,fl_lossy,q…
Minulla pn lemmikkikani aitauksessa pihalla.
Haukka tulee ja vie joten haukat pitää julistaa laittomiksi?
Vai pitäisikö minun kenties huolehtia siitä, että kanilla on turvallinen paikka, vaikka laittamalla aitaukseen verkkokatto...
Miten tämä eroaa vapaana juoksevista koirista ja susista?
Aivan oikein, ei mitenkään.
Jos koiran päästää yksinään metsään niin ottaa riskin. Metsässä on metsän petoja.
Vierailija kirjoitti:
Susi on luonteeltaan sairas elukka jonka pillin mukaan ei pidä ruveta tanssimaan.
Susi ei ole yhtään sen luonnevikaisempi petoeläin kuin leppäkerttukaan.
Ilveksiä on Suomessa yli 2 000. Se elää koko maassa, jopa kaupunkilähiöissä käy tonkimassa tunkioita. Miettikääpä vain, kuinka monta vapaana juoksentelevaa kissaa ne pistelevät poskeensa vuosittain. Eivät ne kaikki kotiinsa palaamatta jättäneet kisut ole auton alle jääneet (ja jos ovat, päätyvät kettujen ja lintujen mahaan) tai löytäneet uutta ruokkijaa.
En ymmärrä miksi ilvestä pitää metsästää?
Ei ole näkynyt ilveksen lihaa kauppahallin tiskillä. Eikä koiriakaan vie.
Miksei metsästäjillä ole metsästyskoiran lisäksi kaukaasian paimenkoiraa mukana? Sen tehtävä on vuosisatoja ollut suojella laumaa susilta. Vai onko vaan helpompi, kun metsästyskoiran kimppuun käydään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia toimintaa. Luonto ottaa ja antaa. Mun mielestä metsästäjän pitäisi tämä parhaiten ymmärtää vai ovatko nykyään niin vieraantuneita luonnosta? Katsoin huvittuneena youtubesta erästä metsästjää joka metsästi oikein älypuhelin kädessä gps:sän avulla. Istui yhdessä kohtaa tovin ja tuijotteli älypuhelinta missä koira menee. Sitten saalis juoksi vastaan ja kerran tussautti tissiposki kettua ja se oli siinä. Sitä ennen istui lämpimässä autossa jota valutti eteenpäin hiljalleen ja koira jolkotteli siinä ulkopuolella. Kyllä oli naurettavan näköistä touhua.
Aivan samaa mieltä. Nykymetsästys ei ole millään tavalla luonnon kunnioittamista, kuten se joskus on ollut. Ja oli lisäksi oikeasti vaarallista touhua. On unohtunut tosiaankin tuo luonto ottaa ja antaa asenne, minkään ei pitäisi olla itsestäänselvää. Kunnioittavaakin sakkia totta kai on, mutta ei todellakaan ole mikään harvinaisuus että tuolla jolkottaa kaikenlaisia "metsästäjiä" joiden asenne on se, että metsän KUULUU antaa hänelle saalista ja se on otettava, vaikka polttamalla ilves omaan koloonsa.
Haista nyt viherhörhö v.i.t.t.u! Nykymetsästys on luonnossa viihtymistä ja luonnonsuojelua. Mitään samaa ei nykymetsästyksessä ole kuin 80-luvulla. Ärsyttää nämä punavuoren viherhörhöt jotka kuvittelee tietävän kaikesta kaiken ja huutelevat täällä somessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla pn lemmikkikani aitauksessa pihalla.
Haukka tulee ja vie joten haukat pitää julistaa laittomiksi?Vai pitäisikö minun kenties huolehtia siitä, että kanilla on turvallinen paikka, vaikka laittamalla aitaukseen verkkokatto...
Miten tämä eroaa vapaana juoksevista koirista ja susista?
Aivan oikein, ei mitenkään.Jos koiran päästää yksinään metsään niin ottaa riskin. Metsässä on metsän petoja.
Tuttavalla oli kani omalla pihalla tarhassa. Naapurin kissa tuli heidän pihalle ja raateli kanin henkihieveriin häkkiinäsä, niin että kaveri joutui lopettamaan kaninsa. Naapuri vielä heti tapahtuman kiisti kissansa teon, ei kuulema ollut kissa ollut ulkona ja se oli verinen, koska oli juuri syönyt jauhelihaa.
Pidän kissaa syyllisenä. Samoin pidän sutta syyllisenä kun tunkeutuu metsästäjien reviireille.
Taitaa olla jo yli 40 koiraa tänä vuonna.
Joku oli laskenut että viimeisen 20 vuoden aikana sudet ovat tapaneet yli 700 koiraa.
Nämä on isoja lukuja kun huomioi vielä sen että metsästyskoirien turvallisuuden eteen yritetään tehdä tehdä kaikki mikä kohtuullisesti onnistuu. Koiria ei päästetä maastoon jossa tiedetään olevan susia ja heti pyritään paikalle jos herää epäily että koira on kohdannut suden.