Välivuosi lukion jälkeen on todella yleistä
Mistä he saavat rahaa? He miettivät mitä haluavat tehdä ja etsivät itseään. Viettävät aikaa kavereiden kanssa.
Näin he sanoivat haastattelussa.
Itse kirjoitin ylioppilaaksi 1994 eikä kukaan koulukavereistani pitänyt välivuotta. Silloin mentiin vaikka vuoden kestävään kotitalouskouluun (en muista nimeä) tai töihin vaikka kaupan kassalle. Siellä mietittiin ja etsittiin itseä.
Mikä nykynuoria vaivaa?
Kommentit (101)
Silloin kun ei ollu ensikertalaiskiintiötä, mentiin vuodeksi lukemaan kemiaa, kun ei päässyt lääkikseen.
Nykyään niin ei voi tehdä, joten lääkikseen yms. halajava ottaa välivuoden ja on kaupankassalla töissä.
Hyvätuloisten vanhempien lapsilla on mahdollisuus tuollaiseen. Kyllä itsellä oli rehellisesti kiire yliopistoon, ottaa mahdollisimman vähän lainaa ja siirtyä työelämään. En kyllä missään vaiheessa ole osannut kadehtia, koska päämäärätietoisuus on usein etu pitkässä juoksussa ja stressi pysyy poissa sillä, kun tekee asioita mitkä aidosti kiinnostavat.
Vierailija kirjoitti:
Eihän silloin mitään kotitalouskouluja enää ollut?!
Talouskoulut lakkautettiin 2015.
Talouskoulut jäävät historiaan – arjen taidot laitetaan uuteen pakettiin
https://yle.fi/uutiset/3-8000534
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaveri, joka otti niitä välivuosia vähän useamman, ja on nykyään alkoholisti.
Heh,
mulla on kaveri, joka esitteli kerran kolmannelle osapuolelle olevansa viettämässä välivuotta. Kahdettakymmenettä :).
Eli tekee milloin mitäkin ja mitään koulua ei ole käynyt lukion jälkeen.
Monet täällä kehuu välivuosien autuutta, mutta ei se nyt ihan niin ole.
Tunnen useita ihmisiä kaveripiirissäni / vanhoista luokkakavereista, jotka ovat lukion jälkeen menneet pitämään sitä välivuotta jonnekin Citymarketin kassalle tai varastolle. Silloin vielä haaveilivat opinnoista ja tarkoitus olikin varmaan pitää vain välivuosi tai kaksi, mutta he ovat siellä edelleen: Tyytymättöminä ja kouluttamattomina, jonkinlaisessa välitilassa.
Mitä pidempään lukion tai amiksen päättämisestä kuluu, sitä suuremmaksi kynnys palata koulun penkille kasvaa. 24-vuotias saattaa sitten jo ajatella, että on liian vanha opiskelemaan 19-vuotiaiden just kotoa pois muuttaneiden sekaan. Ja kun on päässyt kuukausipalkan (pienenkin) makuun, niin ajatus opintotuella elämisestä ja opintolainan nostamisesta voi tuntua tosi suurelta pudotukselta taloudellisesti. Eikä moni osaa ajatella, että kannattaako olla pienellä palkalla Cittarin kassalla lopun ikäänsä vai ehkä kituuttaa 3-4 vuotta opintotuella, mutta sitten päästä parempipalkkaisiin hommiin.
Että en mä kyllä mitään välivuosia ihan varauksettomasti kannata. Tietty eri asia, jos on selkeet sävelet, että välivuoden aikana esim. tekee avoimen opintoja tai haluaa matkustella ja parantaa kielitaitoa tms. Mutta välivuoden pitäminen vain sen välivuoden takia tai koska on kyllästynyt opiskeluun on aika riski.
Vierailija kirjoitti:
No siis nuorilla miehillä on niillä kieppeillä tulossa kuitenkin vastaan asevelvollisuus ja vaikka olisi mahdollista aloittaa opinnot, kannattaako niitä heti alkuunsa keskeyttää 6-12 kk ajaksi? Joten pieni väliaika, palvelus pois alta, sitten jatketaan sitä oman elämän rakentamista.
Tuolta jos lueskelee välivuositarinoita, niin intti tosiaankin on tavalla tai toisella kaikkien miesten kertomuksissa
Itse jouduin viettämään pari välivuotta kun en päässyt opiskelemaan,enkä saanut mitään työtä. Äitini oli todella vihainen kun en tehnyt mitään. En saanut mistään rahaa ja jouduin ilmoittautumaan työttömäksi, hakemaan toimeentulotukea ja asioimaan sossun kanssa. Tuolloin aloin kärsimään myös oikein kunnolla mielenterveysongelmista. En saanut apua aluksi pieniin ongelmiini ja ne alkoivat kasvamaan. Opin myös kunnolla yhteiskunnan julmuuden ja jouduin kokemaan erittäin huonoa kohtelua. Monet ongelmani ovat peräisin tuolta ajalta. Ei ollut mukavaa aikaa tuo. Toki suoritin sitten ensin ammatillisen ja sitten AMK:n, mutta ei tuo ongelmiani ole poistanut. Nykyään olen pitkäaikaistyötön ja ongelmani ovat todella suuria. Nykyään saan sentään työmarkkinatukea, mutta työllistyminen on kohdallani mahdotonta ja eläkkeelle on kuitenkaan pääse.
Eihän nyt kukaan halua viettää välivuotta siksi, että voi opiskella avoimessa. 😂😂
Välivuosi vietetään avoimessa opiskellen siksi, että ei päässyt yliopistoon sisään.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin viettämään pari välivuotta kun en päässyt opiskelemaan,enkä saanut mitään työtä. Äitini oli todella vihainen kun en tehnyt mitään. En saanut mistään rahaa ja jouduin ilmoittautumaan työttömäksi, hakemaan toimeentulotukea ja asioimaan sossun kanssa. Tuolloin aloin kärsimään myös oikein kunnolla mielenterveysongelmista. En saanut apua aluksi pieniin ongelmiini ja ne alkoivat kasvamaan. Opin myös kunnolla yhteiskunnan julmuuden ja jouduin kokemaan erittäin huonoa kohtelua. Monet ongelmani ovat peräisin tuolta ajalta. Ei ollut mukavaa aikaa tuo. Toki suoritin sitten ensin ammatillisen ja sitten AMK:n, mutta ei tuo ongelmiani ole poistanut. Nykyään olen pitkäaikaistyötön ja ongelmani ovat todella suuria. Nykyään saan sentään työmarkkinatukea, mutta työllistyminen on kohdallani mahdotonta ja eläkkeelle on kuitenkaan pääse.
Nyt kun ajattelee niin olisi pitänyt sitten hakea heti lukion jälkeen vaikka ihan lähihoitajan koulutukseen tai siis ainakin heti seuraavassa haussa. Eihän tuo nyt mikään haave ole ollut, mutta kylmän realistinen kyllä. Tuskin niistä huippuopiskelupaikoista kannattaa ei niin hyvin koulussa pärjänneen edes haaveilla kun todellisuudessa juurikin tuollaiset lähihoitajan hommat tai työttömyys kuitenkin odottavat.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt kukaan halua viettää välivuotta siksi, että voi opiskella avoimessa. 😂😂
Välivuosi vietetään avoimessa opiskellen siksi, että ei päässyt yliopistoon sisään.
Se taitaa muuten olla just noin.
Se välivuotta pitävä ihminen on juuri 12 vuotta opiskellut ja edessä päin olisi mahdollisesti 5-6 vuotta yliopistoa ja sen jälkeen 40 vuotta työelämää. Mielestäni on jopa suositeltavaa että nuori ihminen tuossa vaiheessa pysähtyy ja antaa vuoden vain itselleen. Elämän ei tarvitse odottaa eläkeikää, jota ei ehkä koskaan tulekaan.
Vierailija kirjoitti:
Se välivuotta pitävä ihminen on juuri 12 vuotta opiskellut ja edessä päin olisi mahdollisesti 5-6 vuotta yliopistoa ja sen jälkeen 40 vuotta työelämää. Mielestäni on jopa suositeltavaa että nuori ihminen tuossa vaiheessa pysähtyy ja antaa vuoden vain itselleen. Elämän ei tarvitse odottaa eläkeikää, jota ei ehkä koskaan tulekaan.
Tosiasiassa välivuosi on kuitenkin pakon sanelema ratkaisu, mikä vietetään töissä tai kotona. Hyvin harvalla on rahaa tai mahdollisuutta elää itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Sekin on hyvä kokemus, jos tekee jotain "pashahommaa" välivuonna vaikka muutaman kuukauden. Itse lukiosta päästyä olin sekatyömiehenä kesäkuun alusta syyskuun loppuun kiinteistöhoidossa eli sen aikaa mitä ulkohommien kiivain kausi on .
Sinä aikana leikkasin nurmea, kitkin, karsin, kaadoin puita, käytin sirkkeliä ja moottorisahaa, ajoin pikkutraktoria, lapioin, korjasin laituria jne. Vaikka olin täysi noviisi, niin joutui oppimaan. Niistä taidoista on myöhemmin ollut hyötyä ja kyllä - myöhemmin pääsin opiskelemaan ja sitten olikin motivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa välivuosi on kuitenkin pakon sanelema ratkaisu, mikä vietetään töissä tai kotona. Hyvin harvalla on rahaa tai mahdollisuutta elää itselleen.
Niinpä. Ei työ ISS:llä tai Prisman kassalla ainakaan itselle olisi ollut mikään hengähdystauko. Pelkästään kesätyöt kuormittivat itseä enemmän kuin opiskelu missään vaiheessa.
Ensikertalaisuus ja rajallinen määrä opintotukikuukausia korkeakouluissa.
Muuta ei tarvita siihen, että välivuosi on erittäin hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaiskiintiöitä eikö suunniteltu poistettaviksi? Muistanko väärin?
No mulla oli 2 välivuotta, joiden aikana opiskelin kansanopistoissa. Siinä samalla keksin mitä haluan opiskella ja hain yliopistoon - ja pääsin. Ei se mitään makaamista sohvalla ollut.
Minä ja veljeni emme pitäneet välivuotta tai no veljeni piti mutta armeijan vuoksi, mutta muuten ei sekään. Itse menin samana vuonna amk kun pääsin ylioppilaaksi. Äitini oli yksinhuoltaja vaikkakin hyvätuloinen, mutta koska asuimme kotona hän patisti meidät kouluun. Hyvä niin. Mä olin ainakin lukion aikaan tosi masentunut ja amk teki tosi hyvää kun oli ohjelmaa. Jatkoin siitä sitten yliopistoon. Amkista valmistuin ja veljenikin valmistui aikanaan. Eli meillä ei olisi kotona ollut mahdollisuutta edes lojumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaiskiintiöitä eikö suunniteltu poistettaviksi? Muistanko väärin?
Ei olla poistamassa. Niiden tarkoitus on ehkäistä sitä, että ei oteta vuodeksi sitä epäkiinnostavaa opiskelupaikkaa.
Mulla on kaveri, joka otti niitä välivuosia vähän useamman, ja on nykyään alkoholisti.