Voi luoja! Juuri äsken Kymmenen uutisissa sanottiin, kuinka yliopistoissa vain 29% opiskelijoista valmistuu tavoiteajassa!
Yliopistoista on nykyään tullut aikuisten ihmisten leikkikerhoja ja lepokoteja! Milloin tähän aletaan puuttumaan valtion osalta? Se tulee saatana veromaksajille kalliiksi, kun bilettäviä ja laiskottelevia lusmuja elätetään vuosikausia verovaroista ja valmistutaan sitten joskus, jos ylipäänsä valmistutaan! Kansantalous kärsii, kun verovaroja menee lusmujen elättämiseen, mutta he eivät ole työelämässä tuottamassa mitään takaisin yhteiskunnalle!
Oikeasti, lukukausimaksut yliopistoihin kaikille opiskelijoille ja vähän äkkiä! Tai ainakin lukukausimaksut tavoiteajan ylittäville opiskeluvuosille!
Kommentit (41)
Ettei tavoite ole vähän liian kova?
Onko sinulla itselläsi edes yliopistotutkintoa?
Kateus sumentaa jälleen kerran ap:n järjen. Ei sulle tosiaankaan tule mieleen, että nämä pitkään opiskelevat käyvät töissä samalla, eivätkä siksi ehdi opiskella täysipäiväisesti?
Kyllä se taitaa olla työssäkäynti, mikä niitä opintoja venyttää. Opintotuki ei riitä mihinkään. Eli opintotukeen korotus niin kyllä se nopeuttaisi monella.
Minä en valmistunut tavoiteajassa, koska en ottanut papereita ulos syystä, että tein samoilla opintotuilla myös lisensiaatin tutkinnon. Monet tekevät extraopintoja tai ovat töissä.
Rajoitettu opintotukiaika rajoittaa lusmuilua ihan riittävästi.
Oliko otanta vain täysipäiväisiä opiskelijoita koskeva, vai myös heitä, jotka päivätyönsä ohessa kouluttautuvat täysin omalla vapaa-ajallaan, omalla rahalla?
Tiesithän, että opiskelijoiden suurimmat tulot kuukaudessa koostuvat lainarahasta, joka on tätä nykyä 650 euroa/kk ja opintotuesta noin 300 euroa? Jos opiskelija ei halua olla valtiolle velkaa maisteritutkinnon jälkeen 30 000 euroa, niin pakko on tehdä töitä samalla, tämä tietenkin voi hidastaa hieman valmistumista, kun aikaa ei ole samalla tavalla käyttää pelkästään opiskeluun, kun on jollain rahalla myös syötävä.
Onneksi itse valmistuin tavoiteajassa kortistoon niin ei kansantalous kärsi
Amiskorkeissa vain kolmannes keskeyttää. :D
Vierailija kirjoitti:
Minä en valmistunut tavoiteajassa, koska en ottanut papereita ulos syystä, että tein samoilla opintotuilla myös lisensiaatin tutkinnon. Monet tekevät extraopintoja tai ovat töissä.
Tuopa ei ole enää nykyään mahdollista tai ainakaan millään tavalla kannattavaa, koska opintotuki on jaettu erikseen kandin ja maisterin tutkintoon, eli kun kandin opintotukikuukaudet loppuvat, niin maisterivaiheen tukikuukaudet saa käyttöön vasta kandin tutkinnon suoritettua. Lisäksi kokonaisopiskeluaika on rajattu, joka sekin estää papereiden ulosottamisen venyttämisen ikuisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan jos muualla maailmassa kuitenkin valmistutaan 3 vuotta nopeammin.
Ohis
Kortistoon ei kannata valmistua. Jos työmarkkinat vetää, niin töihin lähdetään hyvissä ajoin ennen valmistumista.
Joo, onhan se minun oma syyni, että perheväkivallan täyttämä lapsuus aiheutti mielenterveysongelmat, joita on nyt opiskeluaikana hoidettu vuosikausia.
Ei kelpaa, että oon kaikesta huolimatta opiskellut niin, että opinnot on gradua vaille valmiit näin lähemmäs kymmenen vuoden jälkeen. Sekään ei ois kelvannu, jos oisin hakeutunut alle parikymppisenä eläkkeelle. Mikään ei kelpaa.
Jos jään työttömäksi sen takia, että opinnot on kestäny enemmän kuin sen viisi vuotta niin sitten jään. Oon ainakin yrittänyt kaikkeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuopa ei ole enää nykyään mahdollista tai ainakaan millään tavalla kannattavaa, koska opintotuki on jaettu erikseen kandin ja maisterin tutkintoon, eli kun kandin opintotukikuukaudet loppuvat, niin maisterivaiheen tukikuukaudet saa käyttöön vasta kandin tutkinnon suoritettua. Lisäksi kokonaisopiskeluaika on rajattu, joka sekin estää papereiden ulosottamisen venyttämisen ikuisuuteen.
Mutta tuo on silti monella tavalla paljon enemmän haitallista kuin hyödyllistä. Muistan, kun tuo tukikuukausien jako kandiin ja maisteriin aikanaan tuli, sitä kritisoitiin silloin suuresti.
Aikoinaan valmistuminen oli papereiden ottamisen perustella mahdollisuus ajoittaa nousukauteen, jolloin työllisyystilanne oli hyvä ja siten hyvät mahdollisuudet työllistyä, ilman valmistumisen jälkeistä työttömyyden aiheuttamaa aukkoa CV:hen. Nykyään taas jos valmistua haluaa, niin paperit on vaan pakko ottaa ulos vaikka kuinka paskan työllisyystilanteen tai laman aikana, jos opintojen takaraja alkaa tulla vastaan.
Minä kuulun tuohon 71 %. Minun opintoni ovat todennäköisesti tulleet sinulle, kanssaveronmaksaja, paljon edullisemmaksi kuin tavoiteajassa valmistuneiden kanssaopiskelijoiden, jotka ovat nostaneet kaikki opintotukikuukaudet ja opintolainat, josta valtio on sitten vielä hyvittänytkin oli kolmanneksen.
Olen nimittäin käynyt töissä, ja rahoittanut niillä opiskelujen aikaisen eloni. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Muualla maailmassa valmistutaankin pelkällä kandilla. Muualla maailmassa myös tarjotaan vuoden maisteriopintoja niille harvoille, jotka siihen jatkavat. Täällä maisteri on pakollinen, ja opinnoista ei käytännössä voi selvitä nopeammin kuin 4,5 vuodessa.
Eli tässä kansainvälisessä vertailussa on se heikkous, että tässä vertaillaan niin sanotusti talopaketin ja itse rakennetun talon rakennusaikoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
USAssa potkitaan pois yliopistosta jos ei pysy tahdissa mukana. Mutta taalla onkin sitten suuri osa maailman parhaita kouluja, joille ei edes Helsingin yo veda vertoja.
Ensimmäisen tutkinnon tein 5 vuodessa ja toista oon nyt tekemässä 4. vuotta, ensi vuonna valmistun. Käyn koko ajan alan töissä eli valmistun a) tavoiteajassa, b) maksamalla itse elämisen sanalla.
Ne käy töissä samalla kun opiskelevat.