Miksi ei masentuneelle ole tarjolla henkilökohtaista avustajaa/kotiapua?
Tällaista olen miettinyt, että hyötyisin enemmän siitä jos joku tulisi kanssani esimerkiksi siivoomaan tai tiskaamaan, lähtisi kanssani ruokaostoksille tai lenkille kuin kalliista terapiasta (josta ei ole ollut mitään hyötyä).
Raha, joka menee kalliisiin terapiakäynteihin voitaisiin käyttää henkilökohtaisen avustajan palkkaamiseen tai vaikkapa johonkin taideharrastukseen. Itse ainakin kaipaisin tuollaista tekemistä tai sitä, että joku olisi apuna arjen askareissa. Esim. kaupassa käynti on tällä hetkellä todella vaikeaa ja helpottaisi jos joku vain lähtisi mukaan "tueksi". Samoin siivoomisessa tai ruoanlaitossa. Ei tietenkään niin että avustaja tekisi puolestani vaan että tehtäisiin yhdessä. Arki olisi varmasti huomattavasti helpompaa ja saattaisi muutenkin aktivoitua saamaan elämäänsä hieman paremmin raiteilleen. Eikö kukaan ole ajatellut tällaista?
Kommentit (24)
Paljonko teille pitäisi maksaa, että rupeaisitte masentuneiden siivouskavereiksi?
Kyllä vammaisillakin se aktiivisuus lähtee tai pitäisi lähteä heistä itsestään ja avustaja on siellä vain mahdollistamassa sitä toteutusta. Tottakai hyvä avustaja osaa vähän näyttää, selvittää ja ideoidakin mitä kaikkea voi tehdä ja miten, mutta mistään yleisestä viihdyttäjästä tai terapeutista ei ole kyse, vaan perustarpeiden toteuttamisesta vammaisen ehdoilla. Masentuneille vastaavan kalliin palvelun tarjoaminen julkisista varoista olisi ihan turhaa puuhaa hyötyyn nähden.
Ehkä jollekin olisi siitä apua, meitä on niin moneksi. Itse vaikean masennuksen sairastaneena en kyllä olisi avustajaa päästänyt edes ovesta sisään. Jo ajatus vieraasta ihmisestä ( tod.näk. vaihtuvista), kellon kyttäämisestä ( koska tulee ) ja sen pyrkimyksistä aktivoimaan mut olisi saanut mut vielä enemmän hajoamaan. Kävin terapiassa 3krt/vko ( yksityinen) ja sain sieltä työkalut paranemiseen. Kiitos siitä hoitohenkilökunnalle ❤
Rankimpien syöpähoitojen aikana henkilökohtaisesta avustajasta olisi ollut apua, koska olin fyysisesti liian heikko käymään kaupassa tai siivoamaan ja asun yksin.