Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei masentuneelle ole tarjolla henkilökohtaista avustajaa/kotiapua?

Vierailija
29.11.2019 |

Tällaista olen miettinyt, että hyötyisin enemmän siitä jos joku tulisi kanssani esimerkiksi siivoomaan tai tiskaamaan, lähtisi kanssani ruokaostoksille tai lenkille kuin kalliista terapiasta (josta ei ole ollut mitään hyötyä).
Raha, joka menee kalliisiin terapiakäynteihin voitaisiin käyttää henkilökohtaisen avustajan palkkaamiseen tai vaikkapa johonkin taideharrastukseen. Itse ainakin kaipaisin tuollaista tekemistä tai sitä, että joku olisi apuna arjen askareissa. Esim. kaupassa käynti on tällä hetkellä todella vaikeaa ja helpottaisi jos joku vain lähtisi mukaan "tueksi". Samoin siivoomisessa tai ruoanlaitossa. Ei tietenkään niin että avustaja tekisi puolestani vaan että tehtäisiin yhdessä. Arki olisi varmasti huomattavasti helpompaa ja saattaisi muutenkin aktivoitua saamaan elämäänsä hieman paremmin raiteilleen. Eikö kukaan ole ajatellut tällaista?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun palkkaat. Saa sellaisesta kotitalousvähennyksen.

Vierailija
2/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjotaan, mutta näitä on todella rajallisesti saatavilla. Tosin jos itse pystyy kustantamaan niin taas kerran ollaan siinä eriarvoisessa asemassa, missä toinen saa sitä apua, mitä moni muu ei...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneita on liikaa. Ei pysty.

Vierailija
4/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Arki olisi varmasti huomattavasti helpompaa ja saattaisi muutenkin aktivoitua saamaan elämäänsä hieman paremmin raiteilleen. Eikö kukaan ole ajatellut tällaista?"

Valitettavasti tämäntyyppinen apu ei useinkaan masentuneen toimintakykyä paranna. Enemmän auttaa tunnesäätelytaitojen harjoittaminen (toimiminen toisin kuin tunteet yllyttävät) ja pieniin tavoitteisiin pyrkiminen esim. toimintaterapeutin tai jonkin ryhmän tuella.

Vierailija
5/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas kokemus, että kaikki kirjataan tarkasti ylös, mutta mitään apua ei saa. Minulla ahdistuksen ja masennuksen yhtenä syynä puolison osallistumattomuus arkeen. Sossut sitten toki kiinnostuivat tilanteestamme, tai siitä miten olen äiti lapsille. Lopputulema että hyvä äiti. Se kirjattiin myös ylös, ettei isä pahemmin arkeen osallistu, ei edes viitsinyt sossuja tulla tapaamaan pyynnöstä huolimatta. Mitään käytännön apua en saanut, ainoa anti tästä ruljanssista oli ahdistuksen lisääntyminen. 

Vierailija
6/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tiedän ihmisen, joka luultavasti hyötyisi tuollaisesta avusta.

Mutta ehkä heitä on sitten liikaa.

Tsemppiä ap! Joskus ehkä auttaa, jos ymmärtää, mikä auttaisi ja voi sitä kohden pyrkiä tavalla tai toisella.

Vierailija
7/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Vaikean masennuksen kuuluisi kuulua vammaispalveluiden piiriin. Tällöin myös avustaja tulisi mahdolliseksi.

Vierailija
8/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään voisiko kaksi tai useampi masentunutta seuraa kaipaavaa laittaa ilman viranomaisia yhteen tukemaan toisiaan. Ei tarvitsisi tarjota kuin masentuneiden 'sokkotreffeille' paikan, jossa tavata samaa etsiviä ja kukin valkkaisi itse kaverin jonka kanssa synkkaa. Se vaatisi pientä omaa aktiivisuutta, mutta toisaalta seura ei olisi aikaan eikä mihinkään viranomaisen seurantaan keskittyvää.

Vierailija
9/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristähän kantsii kysyä. Hyvä arki ja manna, kolmas sektori.

Kookosöljy.

Vierailija
10/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas kokemus, että kaikki kirjataan tarkasti ylös, mutta mitään apua ei saa. Minulla ahdistuksen ja masennuksen yhtenä syynä puolison osallistumattomuus arkeen. Sossut sitten toki kiinnostuivat tilanteestamme, tai siitä miten olen äiti lapsille. Lopputulema että hyvä äiti. Se kirjattiin myös ylös, ettei isä pahemmin arkeen osallistu, ei edes viitsinyt sossuja tulla tapaamaan pyynnöstä huolimatta. Mitään käytännön apua en saanut, ainoa anti tästä ruljanssista oli ahdistuksen lisääntyminen. 

Anteeksi, mutta mitä ihmettä? Miten ne sossut saisivat miehesi osallistumaan kotitöihin? Vai pitäisikö yhteiskunnan maksaa kotiapua, jotta miehesi voisi pysyä edelleen passiivisena ja sinä masentuneena? Jossain se yksilönkin vastuu on omista valinnoista.

Vierailija
11/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verorahathan riittävät loputtomasti jokaiselle luuserille. Ei mitään todellisuuden tajua ihmisillä.

Avustajia on nyt jo vaikea löytää esim. Vaikeasti vammaisille koska palkka on niin huono. Ei mene montaa vuotta niin kaikki asuvat laitoksissa missä yhdellä hoitajalla on 10 potilasta vastuulla.

Että haaveile sinä vaan siitä avustajasta. Tai sitten herää todellisuuteen että on sinuakin paljon heikommassa kunnossa olevia vammaisia ja vanhuksia ilman apua. Mitä jos lopettaisit itsesäälissä piehtaroinnin ja menisit vaikka heille avuksi?

Vierailija
12/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Vaikean masennuksen kuuluisi kuulua vammaispalveluiden piiriin. Tällöin myös avustaja tulisi mahdolliseksi.

Samaa mieltä. Käytännössä kuitenkin jopa fyysisesti vammaisen on todella vaikea saada apuvälineitä tms vammaispalvelun kautta. Tämä on todella vaikea ymmrtää, miten voidaan toimia näin ja tehdä avun saanti vaikeaksi, mutta omasta kokemuksesta tiedän että voidaan ja tehdään.

Vierailija
13/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta mitä ihmettä? Miten ne sossut saisivat miehesi osallistumaan kotitöihin? Vai pitäisikö yhteiskunnan maksaa kotiapua, jotta miehesi voisi pysyä edelleen passiivisena ja sinä masentuneena? Jossain se yksilönkin vastuu on omista valinnoista.

No olihan tulkinta. Kukaan ei missään vaiheessa yrittänyt saada miestä osallistumaan kotitöihin. Mitään apua en pyytänyt. Kaikki vaan kirjattiin, kuten kerroin. Olisihan siitä pyörityksestä jotain voinut konkrettisesti hyötyä, mutta ei. 

Vierailija
14/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tarjolla, mutta sitä myönnetään todella rajatusti ja perustelut on oltava erittäin hyvät ja täsmälliset. Ei välttämättä kaikissa kunnissa. Taideterapiaa on myös.

Vierailija
15/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ystävät suostuisivat tueksi kaupassa käyntiin. Useinhan he vetäytyvät kun eivät oikein tiedä miten auttaisivat. Mutta tällainen konkreettinen pyyntö ja suhteellisen pieni vaiva olisi mahdollista toteuttaa. 

Vierailija
16/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt saisi terapiaa ajoissa. Säästäisi yhteiskunnalle pitkän pennin.

Vierailija
17/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään voisiko kaksi tai useampi masentunutta seuraa kaipaavaa laittaa ilman viranomaisia yhteen tukemaan toisiaan. Ei tarvitsisi tarjota kuin masentuneiden 'sokkotreffeille' paikan, jossa tavata samaa etsiviä ja kukin valkkaisi itse kaverin jonka kanssa synkkaa. Se vaatisi pientä omaa aktiivisuutta, mutta toisaalta seura ei olisi aikaan eikä mihinkään viranomaisen seurantaan keskittyvää.

Kaksi masentunutta yhdessä ei vähennä kenenkään masennusta. Päinvastoin.

Vierailija
18/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika kuormittavalta psyykkisesti heikossa kunnossa olevalle.

Vierailija
19/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olihan tulkinta. Kukaan ei missään vaiheessa yrittänyt saada miestä osallistumaan kotitöihin. Mitään apua en pyytänyt. Kaikki vaan kirjattiin, kuten kerroin. Olisihan siitä pyörityksestä jotain voinut konkrettisesti hyötyä, mutta ei. 

Miestä, joka ei osallistunut tapaamisiin?

Vierailija
20/24 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään voisiko kaksi tai useampi masentunutta seuraa kaipaavaa laittaa ilman viranomaisia yhteen tukemaan toisiaan. Ei tarvitsisi tarjota kuin masentuneiden 'sokkotreffeille' paikan, jossa tavata samaa etsiviä ja kukin valkkaisi itse kaverin jonka kanssa synkkaa. Se vaatisi pientä omaa aktiivisuutta, mutta toisaalta seura ei olisi aiIkaan eikä mihinkään viranomaisen seurantaan keskittyvää.

Kuulostaa aika kuormittavalta psyykkisesti heikossa kunnossa olevalle.

vihoviimenen asia mitä masentunut kaipaa on toinen masentunut!

on siinäkin idea.

Laittaisit varmaan kaksi selkäkipuistakin auttelemaan toisiaan kotitöissä.

Syöpäpotilaat voisivat kerääntyä yhteen hoitamaan toisiaan jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi