Miten hoidetaan käytännössä jos kotiäiti jää sairaslomalle?
Miten sairasloma mahdollistetaan jos hoitopaikkoja ei saa, lapsi on alle 6kk ikäinen ja äiti toipuu esimerkiksi leikkauksesta eikä pysty kävellä/nostaa?
Onko mies oikeutettu jäämään lasten kanssa kotiin?
Kommentit (24)
Vain palkkatyöstä voi saada sairauslomaa. Kotonaan jokainen sitten pärjää miten pärjää. Kunnalta voi kysyä kodinhoitajaa tilapäiseksi avuksi.
Voiko isä jäädä vanhempainvapaalle? Jos leikkausaika on hyvissä ajoin tiedossa, niin eikö sen pitäisi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vain palkkatyöstä voi saada sairauslomaa. Kotonaan jokainen sitten pärjää miten pärjää. Kunnalta voi kysyä kodinhoitajaa tilapäiseksi avuksi.
Kyllähän sairauslomalle voi jäädä kuka vaan esimerkiksi opiskija tai työtön, joten miksei myös kotona oleva. Sairauslomalla ollessa saa sairauspäivärahaa. Mutta tietenkään sijaista ei saa, ellei itse hommaa ja maksa.
Isä jää lomalle, palkattomalle vapaalle pakottavasta perhesyystä, isyysvapaalle tai vanhempainvapaalle.
Riippuu työpaikasta, meillä saa jäädä "saikulle" jos kotona on joku kipeänä.
Sitä en osaa sanoa jos on yh-vanhempi joka ei ole töissä.
Pahimmillaan lapset menee sijoitukseen siksi aikaa jos et ole hoitokuntoinen, eikä omia verkostoja ole. Kotipalvelukaan ei yleensä auta kuin muutaman tunnin viikossa. Jos on syöpähoidot päällä tai selkä rikki, niin eihän se paljon auta.
Isä jää vanhempainvapaalle tuossa tilanteessa. Äiti sairaslomalle, Kelan sairaspäivärahalle.
Lyhyissä flunssissa on vaan kestettävä. Olen ollut anginassa 39 asteen kuumeessa kotona kahden alle kouluikäisen ja 9 kk ikäisen kanssa, mies työmatkalla. Muistan kun makasin lattialla peiton päällä ja pidin vauvaa kainalossa ja yritin lukea isommille kirjaa. Vauva yritti välillä karata konttaamalla, pidin häntä nilkasta kiinni. Sitten taas särkylääkkeet alkoivat hiukan helpottaa ja lopulta V-Pen auttoi seuraavaan päivään ja toipuminen alkoi.
Tilanne naurattaa nyt, ei silloin, todellakaan. Onpahan jäänyt mieleen. Kyllähän tuohon olis tarvittu jotain apua...Isovanhemmat 300 km päässä ja työelämässä, mies 6000 km päässä. Onneksi noista toipuu aika nopsaan ja elämä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kysyä, mutta ei sellaista ole. Kokemusta on.
Eipä taida jäädä isä vanhempainvapaalle ellei ole työnantajalle ajoissa asiaa ilmoittanut. Käytännössä tuossa jäädään palkattomalle vapaalle pakottavasta perhesyystä.
Käytännössä isä jää vanhempainvapaalle ja äiti sairauslomalle. Vanhempainvapaalle voi jäädä nopealla aikataululla pakottavasta syystä.
Vanhempainvapaalle ei mies voi ymmärtääkseni jäädä koska nuorin on vasta 4kk ja minä äitiyslomalla. Pitää yrittää saada palkatonta, vaikka tiedän että työnantaja ei jousta ellei ole pakko.
Muuttaisiko se tilannetta jos jäisin sairaalaan pariksi päiväksi? Leikkaus ei ole sellainen jota voi siirtää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhempainvapaalle ei mies voi ymmärtääkseni jäädä koska nuorin on vasta 4kk ja minä äitiyslomalla. Pitää yrittää saada palkatonta, vaikka tiedän että työnantaja ei jousta ellei ole pakko.
Muuttaisiko se tilannetta jos jäisin sairaalaan pariksi päiväksi? Leikkaus ei ole sellainen jota voi siirtää.Ap
Ei muuta tilannetta miksikään. Työnantajan on pakko tuo palkaton vapaa muutamaksi päiväksi antaa eli siksi aikaa, että etsitte sille lapselle hoitajan tai hoitopaikan.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisiko se tilannetta jos jäisin sairaalaan pariksi päiväksi? Leikkaus ei ole sellainen jota voi siirtää.Ap
Jos lapsi on 4 kk, et ole äitiyslomalla vaan vanhempainvapaalla. Äitiysloma kestää 4 kk ja alkaa viimeistään kuukausi ennen laskettua aikaa eli sen päättyessä vauva on noin 3 kk. Sen jälkeen alkaa vanhempainvapaa, joka kestää 6 kk. Kelasta kannattaa kysyä, voiko isä jäädä tässä tapauksessa vanhempainvapaalle.
Kotiäidin sairastamista ei valtio, kunta mitenkään tue. Mistä nyt tommosta keksit . Ennen kaikki naiset olivat kotona , ihan sama oliko siaras vai ei. Lapset ja lehmät hoidettiin sairaanakin, aikaa meni enemmän. Kalastajat olivat merellä , sairaskin äiti teki ruuat ja odotti miestään ilman puhelimia, tuli kun tuli. Silloin kyllä turvauduttiin naapureihin, joka aika usein maalla olivatkin jotain sukua. Kaupungissa oli puolipäiväapulaisia, kuten minullakin oli , kun oli vauva ja muita lapsia. Apulainen sai jotain palkkaa ja ruuan. Itse ennen kaikki maksettiin. Työttämät miehet lähetettiin jonnekkiin tietöihin kauas. Vaimo sai sitten rahaa ruokaan, jos sai. Näin oli vielä 70- luvulla. teitääkö joku tarkemmin. Synnyttänyt äiti ei silloin saanut mistään rahaa, vain mieheltään. Vasta 70-luvulla tuli noin 25 euroa kun oli todistus jälkitarkastuksesta. Silloin rakennettiin vasta Kelan tukia, ensin oli vain lääkekorvaus reseptilääkkeistä. Elanto-liikkeen jäsen sai lapselle suojapuvun, 2-vuotiaan kokoa. Ostokuitteja piti olla tietty määrä.
Vierailija kirjoitti:
Kotiäidin sairastamista ei valtio, kunta mitenkään tue. Mistä nyt tommosta keksit . Ennen kaikki naiset olivat kotona , ihan sama oliko siaras vai ei. Lapset ja lehmät hoidettiin sairaanakin, aikaa meni enemmän. Kalastajat olivat merellä , sairaskin äiti teki ruuat ja odotti miestään ilman puhelimia, tuli kun tuli. Silloin kyllä turvauduttiin naapureihin, joka aika usein maalla olivatkin jotain sukua. Kaupungissa oli puolipäiväapulaisia, kuten minullakin oli , kun oli vauva ja muita lapsia. Apulainen sai jotain palkkaa ja ruuan. Itse ennen kaikki maksettiin. Työttämät miehet lähetettiin jonnekkiin tietöihin kauas. Vaimo sai sitten rahaa ruokaan, jos sai. Näin oli vielä 70- luvulla. teitääkö joku tarkemmin. Synnyttänyt äiti ei silloin saanut mistään rahaa, vain mieheltään. Vasta 70-luvulla tuli noin 25 euroa kun oli todistus jälkitarkastuksesta. Silloin rakennettiin vasta Kelan tukia, ensin oli vain lääkekorvaus reseptilääkkeistä. Elanto-liikkeen jäsen sai lapselle suojapuvun, 2-vuotiaan kokoa. Ostokuitteja piti olla tietty määrä.
Väärin. Nyt eletään nykyaikaa. Kotiäitikin voi sairastua ja jäädä sairauslomalle. Silloin Kela maksaa sairauspäivärahaa.
No mies hakee itselleen sairaslomaa.....ei sen vaikeempaa. Niin meillä on tehty kun itse oli sairas ja kotona lasten kanssa.
Ottakaa au-pair tai muu kotiapulainen joka asuu teillä.
Vierailija kirjoitti:
No mies hakee itselleen sairaslomaa.....ei sen vaikeempaa. Niin meillä on tehty kun itse oli sairas ja kotona lasten kanssa.
Millähän perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Hakee sairaslomaa millä perusteella?
Ei ole sairaan vaimon hoitovapaata.