Jos 50.000 euroa ois ainoa mitä sinulla olisi, 50-vuotias nainen?
Olisit 50-vuotias nainen. Ei perhettä, ei asuntoa, ei autoa, ei velkoja, ei mitään. Voisit tehdä mitä ikinä osaat, haluat ja voit. Ja tililläsi olisi tuo 50.000 euroa. Miten käyttäisit sen ja miksi?
Kommentit (102)
Jos tahdot tukia sun on sijoitettava rahat esim omaan asumiseen tai jossain helposti rahaksi muutettavassa materiaalisessa muodossa poissa tileiltä. Ihminen saa omistaa esim koruja, kultaa, timantteja, tauluja, antiikkia, mutta ei käteistä, osakkeita, rahastoja, sijoitusasuntoja tai joutuu kustantamaan itse kaiken pienistäkin tuloistaan ja säästöillään! Kuka on tuhlannut kaiken, saa yhteiskunnalta eniten.
Ap, kerro vielä sen 5-kymppisen naisen kuukausitulot ja mistä ne koostuvat!
Saako asumistukea, minkä verran?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä minä siis asuisin?
Samaa ihmettelin ja ostaisin asunnon tuolla rahalla.
Näin minäkin ajattelin tekeväni.
Mutta: jos henkilö (ap?) asuu vuokralla ja saa hyvän asumistuen, ei hänen ehkä kannata ostaa asuntoa. Tai ostaa vapaa-ajan asunnon etelästä, mitä ei ilmoita Suomen viranomaisille. Ei tule ongelmia ja voi lomailla edullisesti. Eläkkeellä sitten muuttaa sinne kokonaan. ✌️Ei se saa asumistukea vuokra-asuntoonkaan, jos sillä on 50 000€ säästöjä. Vasta kun säästöt on köytetty, saa tukea.
No siksihän se nyt tässä kyselee, mihin nuo laittaisi ennen seuraavaa tuen tarkistusta.
50 donaa ei välttämättä näy kuin yhdellä kaukaisella tiliotteella.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaisin 40 000 euroa matalalla riskillä ja 10 000 euroa en korkeammalla, vaan korkealla ja 5 -15 vuoden sijoitusperspektiivillä. Suunnittelisin mitä tahdon tehdä eläkkeellä, missä asua yms. Opiskelisin vieraan kielen. Seuraisin sijoituksiani ja taloutta yleensä. Pyrkisin muuttamaan Suomea lämpimämpään maahan asumaan. Yrittäisin pitää itseni parhaassa mahdollisessa kunnossa syömällä, liikkumalla yms hyvin.
Sinä siis sijoittaisit kaiken. Missä asuisit ja millä eläisit sen ajan, kun opettelet uutta kieltä ja vasta suunnittelet etelään muuttamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ihana vapaus, ei tuo moneksi vuodeksi riitä. Ja mä en todellakaan asuisi missään halvassa kimppakämpässä, mieluummin käyn töissä.
Jos olis 500 000 ni sit alettais miettiä asiaa uudestaan.
Vapaus, kun ei ole velkaa eikä huollettavia :)
Freedom's just another word for nothing left to lose.
Opin tämän jo nuorena, tilanteessa jossa mulla ei ollut mitään.
Nyt mulla on tuo 50 000 ja työ, ja pidän huolen että mulla on aina oma koti, työ, ja joku josta pitää huolta.
Vierailija kirjoitti:
(Itsehän olen 45-vuotias nainen jolla ei ole perhettä, asuntoa (omaa, asumisoikeuskämpässä asun), velkoja. Ei myöskään säästöjä, auto on. Ja hyvät tulot insinöörialalta. Tosiasiassa koen että minullla on kaikki mitä kaipaan, en unelmoi mitenkään mistään rahavoitoista tms, koska elämänlaatuni ei mitenkään paranisi lisärahasta)
Se on aina huvittavaa, kun ihmiset, joilla on hyvät tulot, mutta eivät säästä niistä mitään, puhuvat kuinka raha ei merkitse heille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Itsehän olen 45-vuotias nainen jolla ei ole perhettä, asuntoa (omaa, asumisoikeuskämpässä asun), velkoja. Ei myöskään säästöjä, auto on. Ja hyvät tulot insinöörialalta. Tosiasiassa koen että minullla on kaikki mitä kaipaan, en unelmoi mitenkään mistään rahavoitoista tms, koska elämänlaatuni ei mitenkään paranisi lisärahasta)
Se on aina huvittavaa, kun ihmiset, joilla on hyvät tulot, mutta eivät säästä niistä mitään, puhuvat kuinka raha ei merkitse heille mitään.
Raha on vähän kuin seksi: Kun sitä on, se on pikkujuttu. Sen sijaan sen puute muuttuu helposti maailmanluokan ongelmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaisin 40 000 euroa matalalla riskillä ja 10 000 euroa en korkeammalla, vaan korkealla ja 5 -15 vuoden sijoitusperspektiivillä. Suunnittelisin mitä tahdon tehdä eläkkeellä, missä asua yms. Opiskelisin vieraan kielen. Seuraisin sijoituksiani ja taloutta yleensä. Pyrkisin muuttamaan Suomea lämpimämpään maahan asumaan. Yrittäisin pitää itseni parhaassa mahdollisessa kunnossa syömällä, liikkumalla yms hyvin.
Katos vaan, meni kokonaista 8 minuuttia kun pankin trolli-botti paikalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ihana vapaus, ei tuo moneksi vuodeksi riitä. Ja mä en todellakaan asuisi missään halvassa kimppakämpässä, mieluummin käyn töissä.
Nyt mulla on tuo 50 000 ja työ, ja pidän huolen että mulla on aina oma koti, työ, ja joku josta pitää huolta.
Tuo on sinulle sopiva määritelmä, niitä määritelmiä on muitakin.
Sitä katsos voi menettää terveytensä ja nuokin säästönsä sekä ystävänsä että parisuhteensa jne. jne.
Tämähän on pelkkä ajatusleikki ja otat sen kovin vakavasti ja kapeasti. 50 vuotias, jolla ei ole huollettavia, on voinut hoitaa isonkin perheen jo maailmalle :)
Joten asenne ratkaisee.
Jos olisi vielä mahdollisuus työllistyä, etsisin töitä ja koittaisin saada enemmän säästöön. Jos mulla olisi osaamista alalla, jota voi tehdä etänä vaikka thaimaasta, niin lähtisin sinne töihin. Edullisemman hintatason maassa voisi tehdä vähän vähemmän töitä ja elellä talvet mukavammin auringonpaisteessa.
Mulla on nyt tuo tilanne, ei tuolla rahalla kummoista yksiötä saa. Silti täytyy ihan palkalla elää arkisesti.
Edelleen jos olisi tuo raha tilillä, ostaisin oman pikku asunnon. Jostain kehyskunnasta bussireitin tai junan läheltä, niin että voin käydä töissä ilman autoa. Auto on kallis pitää. Kehyskunta siksi, että samalla rahalla saa kivemman pikkuasunnon vähemmällä lainalla. Läheltä isoa kaupunkia siksi, että voi vaihtaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mulla on tuo 50 000 ja työ, ja pidän huolen että mulla on aina oma koti, työ, ja joku josta pitää huolta.Tuo on sinulle sopiva määritelmä, niitä määritelmiä on muitakin.
Sitä katsos voi menettää terveytensä ja nuokin säästönsä sekä ystävänsä että parisuhteensa jne. jne.
Tämähän on pelkkä ajatusleikki ja otat sen kovin vakavasti ja kapeasti. 50 vuotias, jolla ei ole huollettavia, on voinut hoitaa isonkin perheen jo maailmalle :)
Joten asenne ratkaisee.
Tottakai. Olen omat lapseni jo hoitanut maailmalle. Nyt haluan edelleen huolehtia miehestä, vanhemmista, lapsenlapsista. En halua muuttaa ulkomaille, olen ulkomailla asunut. Arvostan juuria, kotia, turvaa.
Tottakai tämä on ajatusleikki, leikin sen antaumuksella mielessäni läpi, ja tämä on se mitä MINÄ sillä tekisin. Olen 52, joten se minulle sallittaneen.
vastaus 45:lle.
Opiskelisin vierasta kieltä kotona verkkokursseilla työni ohessa. Asuisin mahdollisimman edullisesti vaikka kommuunissa tai kimpassa jonkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kerro vielä sen 5-kymppisen naisen kuukausitulot ja mistä ne koostuvat!
Saako asumistukea, minkä verran?
Ei ole asumistukea, tällä hetkellä en asu virallisesti missään, vaan tilapäisesti sukulaisen mökillä, jossa mahdollista asua lumentuloon asti. Kuukausitulot on noin 600 ihan palkkatyöstä.
-ap-
Eli itseasiassa ei edes ole ajatusleikki tämä vaan todellinen tilanteeni.
-ap-
50.000€ eurolla ei osta yksiötä tai mökkiä edes kehyskunnista. Ei edes Kirkkonummelta, Lohjalta, Nurmijärveltä, Keravalta, Tuusulasta tai Sipoosta.
Jos ei ole sukulaista joka lainaa mökkiään niin kakempi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Eli itseasiassa ei edes ole ajatusleikki tämä vaan todellinen tilanteeni.
-ap-
Mitä aloittaja itse tekisi 50.000€:lla?
Kun lumi sataa, lähtisin sinun tilanteessa asumaan edulliseen lämpimään maahan ainakin maalis-huhtikuuhun asti. Yrittäisin siellä saada jotain suorittavaa työtä. Ottaisin tietokoneen mukaan ja tekisin myös koneella hanttihommia.
Kysehän on tästä nimenomaisesta hetkestä, ei sitä, että rahan pitäisi riittää loppuiäksi.
Mielestäni oikein hyvä tilanne.