Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja haluaa laittaa kaikkien kuvat nettisivuille

Vierailija
29.11.2019 |

Mitä mieltä? Työnantaja haluaa laittaa koko henkilöstön kuvat uusille nettisivuilleen, ja tittelit ja yhteystiedot (puhelin, s-posti).

Minulla on todella epämukava olo tästä, olen aina pyrkinyt siihen, että minusta löytyisi esim googlella mahdollisimman vähän mitään. Somessa olen vain seurailemassa muutamia harrastuksiin liittyviä ryhmiä, en julkaise itse mitään. Vuosien varrella minulla on ollut useampikin stalkkeri, enkä tosiaan halua antaa mitään materiaalia itsestäni vapaasti saataville.

Juttelin jo pomon kanssa, mutta asia on kuulemma päätetty. Voiko työnantaja tällaista mielestänne vaatia?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimi, kuva, titteli, työpuhelin ja työsähköposti firman sivuilla missä harvempi käy. Mitä haittaa noiden julkaisemisesta suurimmalle osalle on? 

Minua alkoi epämääräiset asiakkaat vainota noiden tietojen perusteella. Ei ollut kiva saada treffiviestejä näiltä reppanoilta.

Missä ihmeen deittipalvelussa olet duunissa?

Vierailija
22/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, mitä salattavaa ihmisellä on, jos ei halua tulla tunnistetuksi naamallaan ja nimellään tietyn yhtiön työntekijäksi? Ymmärrettävää tämä on lähinnä silloin, jos pakenee valeidentiteetillä poliiseja, roistoja tai jotain väkivaltaista ja kostonhimoista exää. Normaalin ihmisen tuskin tarvitsee moisia murehtia. 

Tietysti se on myös aika turhaa, jos on vaan jossain firman sisäisissä toiminnoissa, eikä koskaan yhteydessä asiakkaisiin eikä vieraile asiakkaiden tiloissa tms. Mutta jossain firmoissa halutaan että kaikilla työntekijöillä on kasvot, se on osa imagoa ja viestii ulospäin positiivisia asioita. Asiakkaita voi kiinnostaa, millaista porukkaa heidän töitään on tekemässä ja kuinka pysyvää henkilökunta on, vaikka eivät rivityyppejä välttämättä juurikaan henkilökohtaisesti tapaisi. Varsinkin pienemmissä firmoissa henkilöityminen korostuu. Suuryrityksessä se nyt on ihan sama, firma pelaa enemmän omalla nimellään ja maineellaan ja siellä on joka tapauksessa paljon porukkaa joka lähtöön töissä.

Minulle on aivan sama, minkä näköisiä ne henkilöt ovat, joiden kanssa työskentelen. Nimi ja yhteystiedot riittävät. Oikeastaan on aika typerää laittaa kaikkien "hyvien tyyppien" harrastus- ja opintoalaluritukset henkilöstösivuille. Se toimistokoirakin on aivan turha. Ei herätä mitään sympatiaa yritystä kohtaan, lähinnä luo lammasmaisen kuvan.

Se, että sinulle on aivan sama, ei tarkoita, että kyseisen firman maksaville asiakkaille olisi. Harrastuksista ja opinnoista juttelusi ei liity aiheeseen eikä ap:n tai muidenkaan kommentointiin. Olet ihan pihalla keskustelusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimi, kuva, titteli, työpuhelin ja työsähköposti firman sivuilla missä harvempi käy. Mitä haittaa noiden julkaisemisesta suurimmalle osalle on? 

Sen tietty ymmärtää, jos on seuralaispalvelussa, tupakkayhtiössä tai turkisvälittäjällä töissä ja esittää oikeassa elämässä arvoiltaan jotain ihan muuta. Maine menisi jne. Silloin ehkä kannattaa miettiä lähinnä sitä, onko nyt ihan oikeissa töissä, jos sitä niin kovin häpeää. 

Näin voi käydä. Ennen en oikeastaan antanut arvoille mitään merkitystä, lähinnä naureksin niitä firmojen arvoja. Mutta kun jouduin ottamaan pakosta vastaan tehtävän, jossa päädyin työskentelemään henkilöiden ja asioiden parissa tehtävässä, jossa huomasin pahasti omien ajatusteni ristiriidan, koin pian pahaa stressiä. Oli vaikea teeskennellä jotakin maailmanparantajaa, kun oikeasti inhosin näitä asiakkaitani. Pakko oli irtisanoutua, oksetti sen verran. Ja kyllä, se kyrsi, kun oma naama ja nimi olivat lafkan nettisivuilla.

Vierailija
24/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, mitä salattavaa ihmisellä on, jos ei halua tulla tunnistetuksi naamallaan ja nimellään tietyn yhtiön työntekijäksi? Ymmärrettävää tämä on lähinnä silloin, jos pakenee valeidentiteetillä poliiseja, roistoja tai jotain väkivaltaista ja kostonhimoista exää. Normaalin ihmisen tuskin tarvitsee moisia murehtia. 

Tietysti se on myös aika turhaa, jos on vaan jossain firman sisäisissä toiminnoissa, eikä koskaan yhteydessä asiakkaisiin eikä vieraile asiakkaiden tiloissa tms. Mutta jossain firmoissa halutaan että kaikilla työntekijöillä on kasvot, se on osa imagoa ja viestii ulospäin positiivisia asioita. Asiakkaita voi kiinnostaa, millaista porukkaa heidän töitään on tekemässä ja kuinka pysyvää henkilökunta on, vaikka eivät rivityyppejä välttämättä juurikaan henkilökohtaisesti tapaisi. Varsinkin pienemmissä firmoissa henkilöityminen korostuu. Suuryrityksessä se nyt on ihan sama, firma pelaa enemmän omalla nimellään ja maineellaan ja siellä on joka tapauksessa paljon porukkaa joka lähtöön töissä.

Minulle on aivan sama, minkä näköisiä ne henkilöt ovat, joiden kanssa työskentelen. Nimi ja yhteystiedot riittävät. Oikeastaan on aika typerää laittaa kaikkien "hyvien tyyppien" harrastus- ja opintoalaluritukset henkilöstösivuille. Se toimistokoirakin on aivan turha. Ei herätä mitään sympatiaa yritystä kohtaan, lähinnä luo lammasmaisen kuvan.

Se, että sinulle on aivan sama, ei tarkoita, että kyseisen firman maksaville asiakkaille olisi. Harrastuksista ja opinnoista juttelusi ei liity aiheeseen eikä ap:n tai muidenkaan kommentointiin. Olet ihan pihalla keskustelusta. 

No etkö ole koskaan törmännyt sellaisiin sivuihin, joilla on esitelty yrityksen henkilöstö ja sieltä löytyy jokaisen kohdalta henkilökohtainen kuvaus (joka pitää itse laatia)? Siinä on lyhyesti tämän Sirpa Sihteerin opintotaustoista ja lempiharrastuksista. Näin muka avautuu kivan läheisesti nämä ihmiset yrityksen takana sille asiakkaalle.

Vierailija
25/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuva nettisivuilla on hyvä keino esimerkiksi identiteettivarkauksien, petosten, huijausten, varkauksien ja yritysvakoilun estämiseksi. Hyvinkin salaisia asioita käsittelevissä firmoissa ramppaa kaikenlaista siivoojaa, kiinteistöhuoltajaa, lumenkolaajaa, kopiokonekorjaajaa ja remonttireiskaa. Jos rikollisin mielin kaappaa tällaisen alihankinta- tai toimittajafirman pakun, työasun ja kulkukortit, voi lompsia sisään mihin tahansa firman suojatuimmistakin tiloista toisena henkilönä esiintyen. Kuvan väärentäminen siihen kulkukorttiin ei ole mikään Einstein-tason homma. Kun vahtimestari tai muu vartija kohtaa uuden oudonnäköisen henkilön ja on tehtäviensä tasalla, hän voi helposti tarkistaa alihankkijan nettisivuilta, täsmäävätkö nimi, naama ja firma niin että pääsy todella on oikeutettu.

Vierailija
26/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua alkoi epämääräiset asiakkaat vainota noiden tietojen perusteella. Ei ollut kiva saada treffiviestejä näiltä reppanoilta.

No ehkäpä nämä erikulttuuriset eivät tajua, että heidän opintojensa suunnittelija ei ole treffiseuraa etsimässä.

Vierailija
27/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaan kannalta on aina suotavaa, että yrityksellä on tarjota kattavat ja ajantasalla olevat yhteystiedot. Nyt näyttäisi olevan niin, että aika moni firma tarjoaa "yhteystiedoksi" yhtä vaivaista puhelinnumeroa, ei nimiä, ei mitään jakoa siitä, kuka mitäkin asiaa heillä hoitaa. Puhelimeen vastaa sitten tyyppi, joka vuoren varmasti yhdistää väärälle henkilölle.

Hiljakkoin soitin yhden yrittäjän ainoaan tarjolla olevaan numeroon, josta vastasi yrittäjän poika, joka on nykyisin ko. numeron haltija.

Vierailija
28/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haluaisitko sinä työskennellessäsi jossakin paskafirmassa täysin väliaikaishommassa, että kaikki uteliaat tuttavasi löytävät sinut Googlella? 

Paha sanoa, koska aina olen työpaikkani kavereilleni kertonut. Eikä ole ollut mitään kummoisia työpaikkoja, mutta työ on työtä. Nykyisellään haut näyttävät ekalla sivulla enemmän muita saman nimisiä. Enkä usko tuttujeni minua googlanneen kovin ahkeraan.

Vierailija
29/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhoan tota touhua. Ymmärrän vielä kiinteistövälittäjät, niillä uskottava ulkonäkö auttaa saamaan asiakkaita ja ne elää provikoilla. Itse olin nakkisodan aikaan kassapäällikkönä yhdessä isommassa myymälässä. Meidän kauppias halusi että henkilökunta valokuvataan ja myymälän seinällä on kuvat ( isot ) nimen ja tittelin/toimenkuvan kanssa. Mä yksinkertaisesti kieltäydyin. Vetosin siihen että joudun myymälävarkaille, juopoille, nisteille jne antamaan porttikieltoja/ soittamaan poliisin enkä halunnut että heillä on nimeni tiedossa mahdollisen koston takia. Tappouhkauksia ym tuli jo työaikana ihan tarpeeksi. Tämä oli Espoossa yli 10 v. sitten.

Vierailija
30/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkäpä nämä erikulttuuriset eivät tajua, että heidän opintojensa suunnittelija ei ole treffiseuraa etsimässä.

No eikö heillä ole sinun työnumerosi ja -sähköpostisi tiedossa sitten ihan tuota kautta, kun ovat kanssasi asioineet opintojen suunnittelun merkeissä? Jos ei ole, eli he eivät niitä tarvitse, niin sen kun laitat estoon ja mustalle listalle.

Vierailija
31/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä googlelta, että noita tietoja ei löydä hakukoneella.

Vierailija
32/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyytäisin pomon kanssa keskusteluun vielä. Sanoisin että on ollut vainoamista. Ja että tietosi ovat salaiset maistraatissa. Jos eivät jo ole, laita ne. Se on eri asia kuin turvakielto. Senkin voi pyytää jos vainoamista yhä tapahtuu.

Perustelet vaan asian lailla minkä joku linkkasi, ja näillä ongelmilla joita kohtaat, kerrot että olet oikeasti todella huolissasi asiasta. Voit jättää mainitsematta että vainoaminen ei ole enää aktiivista, jos ei ole, kunhan saa kuvan että pelkäät sitä vainoamisen mahdollisuutta mikä on, eli vainoamista, jota on ollut.

En minäkään halua että uteliaat esim kiusaajat tai läähättäjämiehet tietää minusta mitään. Käsittämätöntä että nettiin halutaan laittaa noita tietoja jos se ei ole oikeasti tärkeää.

Luulisi että kunnon työnantaja tekee poikkeuksen asiasta sulle.

Vierailija
33/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko myös nimestä ilmoittaa vain osan, etunimen kirjaimet, tai keskimmäisen nimen, kunhan kuvaa ei löydä hakemalla nimeäsi. Jotenkinhan tämä pitäisi pystyä estämään.

Tuo google esto voisi myös toimia.

Vierailija
34/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, aivan pimeä ajatus, että minun kuva ja nimi olisi julkisesti tarjolla kenelle tahansa. En siis mikään erikoinen ihminen ole, vaan rivi-asiantuntija IT-alalla. Jos asiakas haluaa puhua kanssani, se on aina laskutettavaa työtä, ja sille asiakkaalle on annettu minun yhteistiedot kun sopimus projektista on tehty. 

Myyjät ymmärrän kyllä, jos heidän tiedot ja kuvat on esillä, ehkä asiakaspalvelijat, mutta miksi ihmeessä muitten tiedot pitäisi olla?

Vierailija
35/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu, jos ei vain suostu kuvattavaksi ja näin kuva ei päädy firman sivuille?

Vierailija
36/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää toista nimeänne. Ei löydä niin helposti...

Vierailija
37/37 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä suostuisi, ellei palkka alkaisi vitosella. Sillä hinnalla ottaisin riskin yhden hullun mielenkiinnon herättämisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän