Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiranomistajat ja pyöräilijät

Vierailija
27.11.2019 |

Toisen keskustelun innoittamana kysely koiranomistajille: haluatteko, että takaa tuleva pyöräilijä soittaa soittokelloa ennen ohittamista vai ei?

Koiranomistajat ja pyöräilijät

Vaihtoehdot

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt koiranomistajat, pyöräilijät haluavat tietää, mitä vaaditte muilta tienkäyttäjiltä.

Vierailija
2/26 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Mutta harva säikähtää, jos kelloa soitetaan tarpeeksi ajoissa, ei siis sekuntia ennen ohitusta, vaan jo sata metriä ennen. Ja vaikka uudestaan 50 metrin päässä.

Monethan ei myöskään nykyään kuule mitään, koska luurit. Sellaisille on varmaan ihan sama soittaako kelloa vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin ei soiteta sitä kelloa. Itse kuljen aina reunassa ja koiran olen opettanut kulkemaan pientareella, se ei sinkoile sieltä mihinkään, ja jos kuljen vilkkaalla tiellä, on hihnakin aina turvallisen lyhyenä. Mutta jos kuitenkin soitat sitä kelloa, niin soita hyvissä ajoin eikä kaksi sekuntia ennen kuin suhahdat kyynärpään vierestä ohi. Tuollainen viime hetkellä soittaminen aiheuttaa pahimmassa tapauksessa sen, että kävelijä olettaa jonkun olevan ajamassa päälle ja singahtaa säikähtäneenä johonkin suuntaan. Koirat harvemmin pyöränkelloa säikkyvät, tai ainakaan yksikään minun koiristani ei ole koskaan reagoinut siihen.

Vierailija
4/26 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän aina katsella koiraa ulkoiluttaessani ympärilleni, että näen ajoissa jos pyöräilijä lähestyy. Koirani on arka ja säikähtää kaikkea äkillistä. Joskus huomioni kuitenkin herpaantuu ja pyörä pääsee yllättämään ja näitä tilanteita pelkään. Jos vain, vaikka sieltä vähän kauempaa rimpauttelisitte, niin tällaiset vähän ajatuksissaan kävelevätkin havahtuisivat. Olisin kovin kiitollinen.

Vierailija
5/26 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut noin 70 000 km fillarilla ns. harrastusmielessä. Nykyään tekee mieli ajaa kaikkialla muualla kuin pyöräteillä. Kellonsoitosta saa yllättävän usein osakseen v-tuilua (esim.: soitan 100 metrin päässä, 70 metrin päässä, 40 metrin päässä, 25 metrin päässä, 10 metrin päässä koko ajan hidastaen ja lopulta 5 metrin päässä jolloin ihminen lopulta kuulee ja reagoi aggressiivisesti kun ihan korvan juuressa pelästytellään). Kerran hidastin iäkkään pariskunnan viereen kiittämään siitä että he käyttivät heijastinliivejä ja kuvailin lyhyesti miten olin nähnyt heidät heti samalle suoralle osuttuani satojen metrien päästä... "kiitoksena" lähinnä jotain loukkaantunutta yninää.

Olen aikuinen ihminen enkä ohita ketään (mielestäni) liian kovaa. Pyöräilyn lisäksi kuljen paljon autolla ja kävelykengillä. Aikanaan tuli myös moottoripyöräiltyä.

Kun lähestyy toista kevyenliikenteen edustajaa ohitusmielessä, ehtii tarkkailla vetääkö tämä kovin pahasti siksak-kuviota vai osaako oikeasti kulkea suoraan. Ja toisaalta onko koira / fretti / norjalainen metsäkissa pitkässä vai lyhyessä lieassa.

Kokonaisuutena sanoisin että meidän pitäisi kaikkien viettää tarpeeksi aikaa kaikissa rooleissa: kävely, kävely koiran kanssa, pyöräily, moottoripyöräily, autoilu... koska muuten useimmilta meistä puuttuu taju siitä miltä asiat muista näyttävät.

6/26 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vartenha se kello on että sillä ilmoitetaan aikomuksesta kohta ohittaa.

Vierailija
7/26 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on koiranomistajan vastuulla huolehtia siitä että yhdistetyllä pyörätiellä ulkoilutetaan koiraa niin ettei se pääse sinkoilemaan puolelta toiselle. Pyöräilijän velvollisuuksiin ei kuulu rimputella kelloa kaikille muille kulkijoille.

Vierailija
8/26 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 5 jatkaa: unohdin vastauksessani huomioida sen että on kuulovammaisia... eihän kukaan tahallaan "jätä kuulematta" sitä kellonsoittoa. Pahoittelen tästä.

Vierailija
9/26 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tänään olin korjaamassa kikkaretta kun pyöriä vihaava koirani nykäisi päin pyöräilijää. Mitään ei onneksi tapahtunut, mutta ainekset onnettomuuteen oli kasassa ja sen olis voinu välttää sitä kelloa kilauttamalla. 

Vierailija
10/26 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattilanori kirjoitti:

EI, kyllä se on sitä varten, että voi haistatella sanomatta sanaakaan.

t. puolet Suomen kansasta

Vierailija
11/26 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on koiranomistajan vastuulla huolehtia siitä että yhdistetyllä pyörätiellä ulkoilutetaan koiraa niin ettei se pääse sinkoilemaan puolelta toiselle. Pyöräilijän velvollisuuksiin ei kuulu rimputella kelloa kaikille muille kulkijoille.

Uskallan olla tästä samaa mieltä. Koiraa ulkoiluttavalle _ei voi_ tulla yllätyksenä se että liikenteessä on hölkkääjiä, juoksijoita, rullaluistelijoita ja pyöräiljöitä, ja yllätyksenä ei voi tulla myöskään se että mikään näistä kulkijoista ei pidä lähtökohtaisesti itsestään meteliä.

Vierailija
12/26 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tänään olin korjaamassa kikkaretta kun pyöriä vihaava koirani nykäisi päin pyöräilijää. Mitään ei onneksi tapahtunut, mutta ainekset onnettomuuteen oli kasassa ja sen olis voinu välttää sitä kelloa kilauttamalla. 

Ymmärrän tilanteen siinä mielessä että jos lähestyn minua kohti pyllistelevää koiranulkoiluttajaa, en todellakaan oleta hänen näkevän tai havaitsevan minua. Toisaalta olisiko kohtuutonta pitää tällaisessa tilanteessa koira varsin lyhyessä lieassa, kun kyse on kuitenkin yleisestä liikenteestä?

Vierailija
13/26 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei nyt pyöräilijänä tullut hullua hurskaammaksi. Jos soitan kelloa (ajoissa), jengi suuttuu. Jos en soita kelloa, jengi suuttuu.

Ymmärtänette nyt, koiranulkoiluttajat, miksi pyöräilijät "eivät osaa ohittaa teitä oikein".

Vierailija
14/26 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattilanori kirjoitti:

Tööttäätkö autolla aina mopoille, hevosille ja potkukelkoille?

Niin just...

Vierailija
15/26 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että olisi voinut välttää kelloa kilauttamalla?

Mitäpä jos PITÄISIT KOIRASI AISOISSA kun joku menee ohi?

Vierailija
16/26 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraa pitää kuljettaa sillä oletuksella että joku voi tulla takaa ohi.

Saa soittaa kelloa jos näyttää siltä että koirantaluttaja ei ole huomioinut ohitusta

Pitää soittaa kelloa jos se on törmäämisen välttämiseksi tarpeellista.

t. Pyöräilevä koiranomitaja

Vierailija
17/26 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että olisi voinut välttää kelloa kilauttamalla?

Mitäpä jos PITÄISIT KOIRASI AISOISSA kun joku menee ohi?

Itsehän et tee koskaan minkäänlaisia virheitä, vai mitä.

Ei sitä vaan aina huomaa, varsinkaan paikassa, jossa ei yleensä liiku muita.

Vierailija
18/26 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen pyöräilijöille, jotka takaa tullessa soittavat kelloa! Helpompi varautua ohitukseen, koska vaikka pyrin tarkkailemaan ympäristöä, ei valitettavasti satu olemaan silmiä selässä eikä aina takaapäin nopeasti tulevia vaan ehdi huomaamaan. Toisaalta luonollisestikaan en kellon soittamista voi keltään vaatia, joten mikään pakko ei toki ole.

Pidän koiran niin lyhyessä hihnassa ettei pääse pyöräilijän päälle asti hyppäämään, mutta joskus käynyt niin että kun ei olla koiran kanssa kumpikaan huomattu hiljaisesti viilettävää pyöräilijää, on siinä kohdalla koira hypännyt pyöräilijää kohti ja haukkunut, mitä sitten pyöräilijä vuorostaan säikähtänyt (vaikka toki se hihna on niin tiukalla ollutkin ettei päälle asti yltänyt eli fyysistä vahinkoa ei käynyt). Eli manauksia on tullut myös pyöräilijöiltä meidän suuntaan. :) 

Vierailija
19/26 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ilahdun kovasti kun soitetaan takaa tullessa kelloa. Koira saattaa kääntyä pyörän eteen äkillisesti huomatessaan jotain mielenkiintoista tien toisella puolella (esim eläimen), vaikka olisikin lyhyessä hihnassa, sillä usein pyörät ohittavat todella läheltä, vaikka koira kävelisi pyörän puolella. Tämä on siis ihan pyöräilijän omankin turvallisuuden kannalta tärkeää.

Mielestäni myös pienten lasten kanssa ulkoilevien takaa tullessa pitäisi ehdottomasti myös soittaa kelloa, sillä kuten koirat, voivat lapsetkin täysin yllättäen pyrähtää omaan suuntaansa-eivätkä ole (ainakaan yleensä) hihnoissa kiinni.

Kiitos kaikille pyöräilijöille jotka ilmoittavat itsestään tullessaan takaa-oikeasti aina tästä ilahdun ja haluaisin kiittää kun joku näin viitsii tehdä. Ei meinaan todellakaan tapahdu usein, max 1 kymmenestä näin tekee.

Vierailija
20/26 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelloa kannattaa soittaa jo siellä kauempana, niin ehtii ottamaan koiran lyhyempään liekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi