Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan somekulttuuri on ihan sairasta ja irrallaan todellisuudesta

Vierailija
26.11.2019 |

Kierrän twatterit, facet ja whats appit kaukaa. Ihmiset on siellä ihan kuin jossakin aineissa ja noi alustat sitäpaitsi ovat vakoiluohjelmia. Ihan sairasta. Porukka puhuu esim. yliopistossa kahvitauoilla niin merkillisistä ja joutavista asioista että minua oikeesti pelottaa. Tartte kun yhden diktaattorin saada joku somejätti ja informaatioteknologia käsiinsä niin alkaa globaali sota kun informaatio ja ihmisten kasvot otetaan haltuun. Kuka tahansa voidaan määrätä vankilaan tai tapettavaksi. Minä lähden Kanadaan. Ostan koiran. Nakkaan kännykän tuleen ja muutan luontoon. Minne me kuulutaan.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä

Vaikka voisi kiinnittää huomion tärkeisiin asioihin.

Kuten? Sinuun?

Vierailija
22/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kyllä aukoa julkisissakin päätäni, mutta kun ei oikein huvittaisi olla jatkuvasti jonkun valkoritarin tai stevarien hampaissa.

ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiotteko jatkaa meikkaamista ja kauniiden vaatteiden käyttöä siellä metsässä? Naisethan aina sanovat kaunistautuvansa aina vain itseään varten.

Mikä ihmeen kysymys tuo nyt on? Me emme ole toistemme klooneja, vaan "naisiin" mahtuu hyvin monenlaisia ihmisiä. Itse en laittaidu edes täällä Helsingissä.

Vierailija
24/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä

Vaikka voisi kiinnittää huomion tärkeisiin asioihin.

Kuten? Sinuun?

Niin muita vaihtoehtojahan ei ole.

Vierailija
25/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei uhkakuvat haittaa, koska olen jo sen verran vanha. Oikeastaan vankila kuulostaa jopa houkuttelevammalta paikalta kuin vanhainkoti. Ainakin siellä on parempi ruoka ja huolenpito. 

Osaan myös irrottautua älylaitteista. En esim koskaan ota kännykkää mukaan, kun lähden koiran kanssa ulos tai vietän kauniina kesäpäivänä aikaa omalla pihallani. Kaikki mun tuttuni tietävät, että mulla saattaa olla kännykkä koko viikonlopun käsilaukussani enkä mä kuule, jos tulee viestiä. Jos mut haluaa tavoittaa, pitää soittaa. Ja silloinkin niin, että mulla on kännykkä mukana missä sitten olenkaan. Jos se on kotona, en vastaa sihen sen paremmin kuin lankapuhelinten aikaankaan. 

Vierailija
26/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan ollut instassa, facessa tai yleensäkään missään noissa. Edes whatsapp ei ole käytössä. Ja syy tähän on se, että olen niin yksinäinen ihminen, ettei olisi ketään joka "seuraisi minua"  tai olisi edes ketään jota niihin pyytää. Olenkin sitten suoraan sanoen ihan ulkona kaikesta ja todella yksinäinen. Monesti hävettää myös myöntää ettei ole niissä ja monet ihmettelevät. Siinä mielessä haluaisin olla "tavallisempi" ihminen. Kuitenkin samalla koen jotakin vapauden tunnetta ja oikeasti en haluaisi tietojani mihinkään nettiin muutenkaan. Siinä mielessä minusta tuskin koskaan tulee mitään somessa viihtyvää, vaikka myönnän sen, että jos olisi seuraa niin todellakin liittyisin edes johonkin, koska en haluaisi jäädä paitsi kaikesta. Nyt tuntuu välillä todella pahalta varsinkin kun katsoo jonkun tutun ihmisen instaa jossa saattaa olla yli 500 seuraajaa ja miettii sitä määrää, kun itsellä ei ole läheisiä kuin parilla sormella laskettava määrä. Silloin oikeasti miettii sitä ihmismäärää kuinka iso se on ja ajattelee, että tuskin minulla koskaan voisi olla moista määrää.

Vierailija
27/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen vielä se, että olen aika nuori ihminen ja oikeastaan meidän ikäluokkamme oli ensimmäisi, jotka kasvoivat "someen" ja siinäkin mielessä monet ihmettelevät kuinka en ole niissä mukana ja en tiedä niistä paljon mitään.

Vierailija
28/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiotteko jatkaa meikkaamista ja kauniiden vaatteiden käyttöä siellä metsässä? Naisethan aina sanovat kaunistautuvansa aina vain itseään varten.

Joo tottakai. Tiukat nahkahousut, pitsinen napapaita ja korkkarit.

Olet sitten tarkkana kun siellä kanadan takamaastossa mustakarhua lähdet karkuun koikkelehtimaan niillä korkkareilla kantojen yli, voi nilkat olla solmussa aika äkkiä. Ja nahkahousuista pyrstö & torttu villkua kun loikkii saumat pinkeänä kaatuneiden puiden ja ojien yli. Vähän ikävä paljainpersein talvea vasten mennä.

Mutta tervemenoa vaan.

Vierailija
29/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika kiihottavalta.

Metsien Mies

Olen vyötärölihava lättäperse A-kupin tisseillä ja puen nuo päälleni. Vieläkö kuulostaa kiihottavalta?

On noissa seteissä jotain kieron pervolla tavalla kuumottavaa. Kuvia ??!

Vierailija
30/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime talvesta asti olen ollut poissa Instagramista ja Facebookista. Noissa on kyse vaan pintaraapaisusta ihmisten elämään ja synnyttää vaan kateutta muissa ja ovat todellisia aikasyöppöjä, keinotekoinen hyvänolontunnetta tunne kun kuvista tykätään ei jatku kuin just sen sekunnin kun tykkäyksen on hoksannut.

Suurin osa asioista jota sinne postataan on epäkiinnostavaa, niin mun omat kuvatkin oli. Kuvissa poseeraamista en ymmärrä lainkaan, eri asia on sitten poseerata hääkuvauksessa tms. Some on niin turhamainen paikka kuin olla voi.

Whatsapissa olen laittanut mutelle kaikki ryhmät jossa on työkaverit, opiskeluluokka ja muut vastaavat ryhmät, joissa on yli 3 henkilöä.

Vierailija
31/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne skitsot akat tulee kadullakin sulle pätee jos näytät joltain sillä hetkellä netissä trendaavalta vihan kohteelta. T. kokemusta on

Vierailija
32/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on huvittavaa se että netissä suoranaisesti auomme päätä toinen toisillemme, mutta vaikka julkisissa kukaan ei puhu kenellekkään mitään. Ei sillä että pitäisi tai mulla olisi sellaiseen joku tarve, huvittaa vain.

On vain yksi ja ainoa eli sinä. Pään aukomista päivät pääskytysten.

Vierailija
33/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika kiihottavalta.

Metsien Mies

Olen vyötärölihava lättäperse A-kupin tisseillä ja puen nuo päälleni. Vieläkö kuulostaa kiihottavalta?

On noissa seteissä jotain kieron pervolla tavalla kuumottavaa. Kuvia ??!

No nyt on selvä trolli.

Vierailija
34/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on alkanut ahdistaa älylaitteet näin yleensä. Koko ajan pitää olla luurissa/ruudussa kiinni ja muutaman minuutin välein täytyy kurkata, että onko tullut päivitystä Instaan tai viestiä Whatsappiin. Mulle itselleni sopi paljon paremmin sellainen yhteydenpito, jossa sitä oli harvoin mutta _kunnolla_, esimerkiksi pitkän puhelun, sovitun tapaamisen (joka ei keskeytynyt puhelimen räpläämisellä) tai odotetun kirjeen muodossa. Jatkuva viestittely ja puhelimen piippaaminen on rasittavaa, koko ajan pitäisi olla "tavoitettavissa" ja milloin tahansa joku saattaa laittaa enemmän tai vähemmän tyhjänpäiväistä viestiä. Huomaan tämän vaikuttaneen jo omaankin keskittymiskykyyn - ennen saatoin lukea tunteja putkeen ja uppoutua hyvän kirjan tarinaan, mutta nykyään keskittyminen on huomattavasti vaikeampaa ja koko ajan ajatukset harhautuu puhelimeen tai jollain tapaa someen liittyviin asioihin. Kyllähän ihmiset lukevat edelleen, somessa tulee päivän aikana luettua monia kymmeniä sivuja tekstiä, mutta ihan erilaisessa muodossa: pienissä pätkissä sieltä täältä, keskittymättä mihinkään kovin kauaa. Luulen, että tämä vaikuttaa myös nykyajan oppilasainekseen ja lapsiin, keskittymisen harjoittelun puute heijastuu erilaisina ongelmina koulumaailmassa.

Kaipaan aikaa ennen älylaitteita...

Kuka sinut tähän pakottaa?

Lähdin facesta vuosia sitten. Instasta tykkään, mutta seuraan siellä ihan jotain muuta kuin kenenkään naama- tai takapuolikuvia, mutta sielläkään en ole kenellekään velvollinen käymään päivittäin tai edes viikottain. Wa on hyvä viestittelyyn, mutta en pidä sitä vieressä piippailemassa. Pidän useimmiten viestit äänettömällä ja puheimenkin ihan toisessa huoneessakin. Katson sitä kun muistan, vilkaisen viestien tärkeellisyyden, vastaan jos tuntuu että tarvitsee vastata.

No joo, olen varmasti pudonnut pois monesta, mutta koen että se kaikki on ollut sitä turhaa ja ylimääräistä ja kuormittavaa. Ne tärkeät ihmiset ovat säilyneet, tärkeät tapahtumat tulee tietoon ja niistä pysyy paljon paremmin kärryilläkin, kun ei ole sitä miljoonaa turhaa asiaa mielessä. Niiden tärkeiden ihmisten kanssa soitellaan ja yökyläillään tai käydään yhdessä lomilla, tapahtumissa, ulkona syömässä yms.

Tähän nyt voisi heittää perinteisen "se on oma valinta".

Vierailija
35/35 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan miten niitä käyttää ja ketä seuraa. En nyt tiedä miten elämä menee vaikka jonkun kaverin mökkikuvista pilalle. Instagramista kyllä löytyy niitä oman naaman spämmääjiä, mutta suurin osa postaa jotain ajankohtaista, yhteiskunnallista tai hauskaa. Pari kaveriani asuu ulkomailla, Arabiemiraateissa ja Namibiassa ym. ja on mukava nähdä vähän heidän elämäänsä siellä. Eikä siihen nyt sentään addiktoidu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän