En halua, että geenitietojani säilytetään, käytetään ja myydään missään geenipankissa!
Jos ja kun tietojani ja näytteitäni on FinGeniin tai muihin geenipankkeihin kerätty ilman lupaani, olisi minulla oikeus korvauksiin. Keneltä voi pyytää tietojani poistettavaksi ja korvauksia? Kuka ne on siirtänyt ja milloin? Meitä viedään kuin pässiä narussa.
Kommentit (17)
Näytteitäsi ei ole missään biopankissa jos et ole antanut suostumusta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos oli kerännyt näytteitä vuosina 1983–2016. Näytteen avulla tarkistetaan raskauden alkuvaiheessa, onko äidillä esimerkiksi kuppa-, HIV- tai B hepatiitti -tartunta. Tutkimukseen osallistuu suurin osa kaikista raskaana olevista naisista. Aineistoon kuuluu yli kaksi miljoona näytettä.
Lehti-ilmoitusmenettely perustui Suomessa vuonna 2013 voimaan tulleeseen biopankkilakiin. Sen mukaan tiedon näytteiden siirrosta biopankkeihin voi julkaista verkossa tai päivälehdessä. Näytteenantajia ei tarvitse informoida henkilökohtaisesti.
Tällä tavalla biopankkeihin siirrettiin jopa noin 10 miljoonaa näytettä. Mukana on vanhoja diagnostisia tai tutkimustarkoituksiin kerättyjä näytteitä. Osa näytteenantajista voi olla jo kuollut.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/11/25/monen-suomalaisen-geeniperima-…
Voisiko joku kertoa, miten se vaikuttaa minun elämääni, jos minun geenitietojani on jossain geenipankissa?
Semmoiset vainoharhat sieltä. Aina näköjään löytyy ihmisiä jotka haluavat olla kiviä rattaissa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miten se vaikuttaa minun elämääni, jos minun geenitietojani on jossain geenipankissa?
Ei suoranaisesti mitenkään. Jos toki joskus sairastut johonkin niin sinun tai jonkun muun geenien ansiosta on voitu keksiä keino parantaa jokin sairaus. Se on se ainoa vaikutus. Ja positiivinen sellainen onkin. Ei ole siis mitään syytä vältellä/pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on jotain hyvin harvinaisia ominaisuuksia, esim. harvinainen veriryhmä, voidaan sinut jäljittää ja soittaa, jotta menisit luovuttamaan verta. Tuollaista on tapahtunutkin ja osaavat olla melkoisen syyllistäviä soitoissaan.
Vierailija kirjoitti:
On, kaikkien ennen vuotta 2016 raskaana olleiden hiv kuppa ja tippuri seulat on annettu vuonna 2017 borealis biopankkiin jossa niitä käytetään ihan mihin tutkijat keksii. Näytteitä noin kaksi miljoonaa, äitejä noin miljoona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, kaikkien ennen vuotta 2016 raskaana olleiden hiv kuppa ja tippuri seulat on annettu vuonna 2017 borealis biopankkiin jossa niitä käytetään ihan mihin tutkijat keksii. Näytteitä noin kaksi miljoonaa, äitejä noin miljoona.
Ei voida poissulkea sitäkään että tuosta seerumiseulasta revitään lapsenkin soluvapaa dna, kun ottavat selvää siitä äidin syömiset ja ympäristötekijät ja linkittävät ne mielisairastuneisiin lapsiin, että onko näillä vaikutusta. Katsokaa vaan tuolta borealis biopankki ajankohtaista. Maksajana NIH ELI BRITANNIAN TERVEYSVIRANOMAISET
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voida poissulkea sitäkään että tuosta seerumiseulasta revitään lapsenkin soluvapaa dna, kun ottavat selvää siitä äidin syömiset ja ympäristötekijät ja linkittävät ne mielisairastuneisiin lapsiin, että onko näillä vaikutusta. Katsokaa vaan tuolta borealis biopankki ajankohtaista. Maksajana NIH ELI BRITANNIAN TERVEYSVIRANOMAISET
Soluvapaa dna saadaan selville siitä nipt testissä jossa otetaan selville kromiosomihäiriöt äidin plasmasta. Ja siinä plasmassa on myös äidin soluvapaata dna:ta Seerumi on plasmaa kossa ei ole verisoluja eikä hyytymistekijöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soluvapaa dna saadaan selville siitä nipt testissä jossa otetaan selville kromiosomihäiriöt äidin plasmasta. Ja siinä plasmassa on myös äidin soluvapaata dna:ta Seerumi on plasmaa kossa ei ole verisoluja eikä hyytymistekijöitä
Tarkennan, seerumi saadaan plasmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on jotain hyvin harvinaisia ominaisuuksia, esim. harvinainen veriryhmä, voidaan sinut jäljittää ja soittaa, jotta menisit luovuttamaan verta. Tuollaista on tapahtunutkin ja osaavat olla melkoisen syyllistäviä soitoissaan.
Ei sitä tietoa haeta mistään geenipankista. Verenluovuttajille tulee viestejä veren tarpeesta. Eikä todellakaan syyllistetä mitenkään. Luovuttajaa etsittäessä voi olla sairaalassa potilaan henki kysymyksessä.
Luovutav verta mutta en anna kenellekään tietoja geeniperimästäni. Niitä tietoja tullaan käyttämään kaupallisesti. Vakuutusyhtiöt pääsevät käsiksi kaikiin terveystietoihimme jo nyt.
Voit kieltää tietojesi käytön.
biopankkeja on kuusi, kirjoitat kieltokirjeen sen/niiden johtajalle/ yhteyshenkilölle niin onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tietoa haeta mistään geenipankista. Verenluovuttajille tulee viestejä veren tarpeesta. Eikä todellakaan syyllistetä mitenkään. Luovuttajaa etsittäessä voi olla sairaalassa potilaan henki kysymyksessä.
Luovutav verta mutta en anna kenellekään tietoja geeniperimästäni. Niitä tietoja tullaan käyttämään kaupallisesti. Vakuutusyhtiöt pääsevät käsiksi kaikiin terveystietoihimme jo nyt.
Luitko tuon ylen jutun. Geenisi on jo käytössä jos olet ollut raskaana ennen vuotta 2016 ja tehnyt sen tautiseulan.
Kun ei tutkimus tai firmat taida olla kiinnostuneita sinusta, geenitutkimuksessa tarvitaan laajoja aineistoja, sikö ole ihan kiva ajatus olla datapisteenä kun etsitään esim sairauksien geneettistä perustaa?
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa niin, että tulevaisuudessa sinulta voidaan kieltää terveysvakuutus, koska geeneistäsi ollaan huomattu kohonnut riski sairastaa jotain tiettyä sairautta
Mai here tits - lähettäkää toki dee än aanne sinne ja maksakaa. Saatte tietää onko eskimot sukulaisianne.
https://yle.fi/uutiset/3-11081891
https://yle.fi/uutiset/3-11081766