11v ei suostu menemään yksin hammaslääkäriin ja kävelemään siitä kouluun, jouduin selittämään pomolle käyttäväni lasta hammaslääkärissä
Kommentit (18)
Ei meilläkään mene. On niin herkkä kakomaan ja kaikki toimenpiteet niin vaikeita että hammaslääkärin mukaan äiti on oltava mukana.
Meillä hammaslääkäri on paikassa jota lapsi ei tunne ja sinne pitää vaihtaa bussia. Siksi menee 11 vuotiaan kanssa sinne. En kuitenkaan huoneeseen.
No todellakin menen 11- ja 14-vuotiaiden kanssa niin kauan kuin on tarvis.
otat palkatonta siks aikaa,mikä tossa nyt niin vaikeeta on
Uskomattomaksi on mennyt nykyaika. Itse kävin hammaslääkärissä yksin alle 10-vuotiaana, enkä tarvinnut mamin tissiä mukaani imettäväksi.
Tässä sen näkee miten ajat on muuttuneet. Itse olen käynyt yksin hammaslääkärissä 7 vuotiaasta alkaen ja hoitanut omat ajanvaraukseni. Ei tulisi mieleenkään uskoa lapseni vastuulle mitään hänen terveysasioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattomaksi on mennyt nykyaika. Itse kävin hammaslääkärissä yksin alle 10-vuotiaana, enkä tarvinnut mamin tissiä mukaani imettäväksi.
Ja näin ihana ja empaattinen susta tuli!
Meillä on pakko mennä kyytimään koska hammaslääkäri ei ole lähelläkään koulua tai kotia.
Mene vaan rauhassa lapsesi mukaan niln kauan kuin hän haluaa. Ole iloinen, että hän luottaa vanhempaansa.
Minä kävin hammaslääkärissä yksin jo 4 vuotiaana ja varasin ajankin ihan itse. Myös lääkäriajat varasin itse ja kerran 8 vuotiaana jouduin suorittamaan pienen kirurgisen operaation itselleni.
Kyllä on ajat muuttuneet, eikä lapsista ole nykyään yhtään mihinkään.
Minäkin menen mukaan, lapsi nyt 11-vuotias. Onneksi itsellä vuorotyö niin suht hyvin hoituu tällaiset asiat.
Itse kuljin 7-vuotiaana hamnashoitolaan yksin pimeän metsän läpi naspurilähiöön. Meillä oli se systeemi että koko luokka meni tarkastukseen yhdessä, olisikohan silloin ollut peräti bussikyyti, ja sitten loput kerrat tarpeen mukaan käytiin yksin. Seuraava aika kirjoitettiin pahviselle lapulle. Mahtoikohan mun vanhemmat edes tietää että käyn hammaslääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
0
Sinä siis teit sen ja nyt oletat, että kaikki muutkin lapset ovat kaltaisiasi. Yksin kävin minäkin jo 8-vuotiaana, mutta vanhempi veljeni halusi äidin mukaan vielä 13- vuotiaana. Ja totta: veljeni oli erittäin reipas, omatoiminen, ahkera, opinnoissa menestyvä poika.. Mitä tähän muuten 'mamin tissit' kuuluvat?
Mäkin kävin jo pienenä kouluikäisenä yksin, mutta nyt käyn omien lasteni kanssa. 11-vuotiaan kanssa menen vastaanottohuoneeseenkin. Isompaa (15v) vain vien, jos pystyn. Jos en, niin toki on mennyt yksinkin.
Yksin minäkin menin jo 7v. Meillä oli edestakainen matka hammaslääkäriin 2km.Nyt kuitenkin menen 11v kanssa yhdessä hammaslääkäriin vaikka hänen koulunsa on tien toisella puolella, matkaa ehkä 150 metriä. T. Nro 2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näin ihana ja empaattinen susta tuli!
Meillä on pakko mennä kyytimään koska hammaslääkäri ei ole lähelläkään koulua tai kotia.
Ei ollut kyllä meilläkään. Asuttiin syrjäkylällä, terveyskeskus oli kirkonkylällä 15 km päässä. Aamulla järjestettiin itse itsemme koulukyytiin, joka vei yläastelaisia ja lukiolaisia kirkonkylälle - itse oltiin ala-asteikäisiä - ja iltapäivällä sitten taas samalla koulukyydillä takaisin kotiin. Yhtään aikuista ei ollut valvomassa kummassakaan päässä, vain koko kylän tenavat, isommat vähän katsoivat pienempien perään.
Eikä tämä tapahtunut edes millään pimeällä 60-luvulla, vaan aikaa on vain parikymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sen näkee miten ajat on muuttuneet. Itse olen käynyt yksin hammaslääkärissä 7 vuotiaasta alkaen ja hoitanut omat ajanvaraukseni. Ei tulisi mieleenkään uskoa lapseni vastuulle mitään hänen terveysasioitaan.
Olet täysin oikeassa. Minäkin pyöräilin 6 km yksin hammaslääkäriin, joka porasi kiviporan kasltaisella poralla.
Olenkin saanut mahdottoman hammaslääkäripelon palkaksi.
Omia lapsia olen vienyt niin kauan kuin ovat halunneet ja lastenlapsia vanhemmat myös vievät niin pitkään kuinlapset toivovat.
Minä olin 10v kun elin viikon yksin vanhempien ollessa matkoilla, tein ruuat itse ja siivosin ja kävin koulussa. Kerran myös hiihdin yksin 15km hammaslääkäriin lumetonta soratietä pitkin, piti lähteä hiihtämään jo kolmelta yöllä että olisin ajoissa perillä. Hammaslääkärillä minulta poistettiin kaikki hampaat ja sain tekohampaat tilalle ja sitten hiihdin 15km samaa soratietä takaisin kotiin, enkä ehtinyt mitään syödäkkään välissä.
Kyllä oli lapset ihan toista maata minun lapsuudessani, ihmeellisiä nyhveröitä nykyajan lapset. Pullamössösukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet täysin oikeassa. Minäkin pyöräilin 6 km yksin hammaslääkäriin, joka porasi kiviporan kasltaisella poralla.
Olenkin saanut mahdottoman hammaslääkäripelon palkaksi.
Omia lapsia olen vienyt niin kauan kuin ovat halunneet ja lastenlapsia vanhemmat myös vievät niin pitkään kuinlapset toivovat.
Minulla oli myös järjetön hammaslääkäripelko palkkana lapsuusvuosista. Kaikki paikkaukset tehtiin ilman puudutusta koska hammaslääkäri kuulemma säästi kipulääkityksessä, kerran menin jopa tajuttomaksi kivusta. Jossain vaiheessa aloin aina itkeä ennen paikkausta että antakaa puudutus,niin aloin saada puudutuksen, mutta sain myös haukut päälle kun tuhlaan kunnan rahoja ( yksi suomen rikkaimpia kuntia) ja siis ihan jopa huudettiin hammaslääkärissä. Aikuisena sitten hampaat melkein mätäni suuhun tämän pelon takia ja mieheni oli mukana hammaslääkärissä ja söin betsoja pystyäkseni menemään paikkaukseen ja silti yleensä sain paniikkikohtauksen vastaanottohuoneessa ja hyperventiloin. Sitten tuli julkisuuteen hyväksytyksi puhua hammaslääkäripelostaan ja sanoin siitä hammaslääkärille ja siitä lähtien minua on pidetty kaikkialla kuin kukkaa kämmenellä ja nyt kun on toistakymmentä vuotta hoidettu sitä pelkoa niin en ole pelännyt hammaslääkäriä enää 10 vuoteen, itseasiassa minä saatan nykyään nukahtaa kesken toimenpiteen tuoliin :D Kyllä nykyajan hammaslääkärit osaa :)
Ei meilläkään mene 13v, yhä käyn sen kanssa hammaslääkärissä. Haluaisi minut vastaanottohuoneeseenkin mutta siitä olen nyt kieltäytynyt viimeiset puoli vuotta. Ei se sinne menisi jos minä en valvoisi.