Te joilla on IBS, oletteko laihtuneet tämän vaivan vuoksi?
No siinä se kysymys tulikin. Itse valitettavasti olen ja se vaivaa mieltäni.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut n. 8 kg. Lähtöpaino 55 kg. Johtuu ihan siitä ettei voi syödä mitään viljoja/perunaa mistä sitä energiaa varmaan sais, kun muuten ois maha aina löysänä :( voimia kaikille tämän kanssa kamppaileville..
Mulla on vuosikymmeniä ollut IBS ja olen havainnut että pelkkä FODMAP-ruokavalio ei auta vaan
1) Pitää noudattaa FOODMAPIA todella tarkkaan eli katsoa myös lisäaineet, mausteet, sallittujenkin ruokien määrät jne.
2) Pitää jättää pois riisi, gluteenittomat pastat ja peruna muut viljankaltaiset tuotteet.
3) Pitää jättää pois maitotuotteet.
4) Pitää jättää pois rypsiöljy ja margariinit.
Eli mitä enää voi syödä 😅 jos kovat rasvat ei kiinnosta
T. Toinen FODMAPlainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla paino lähtee laskemaan jos noudatan todella tiukkaa ruokavaliota, josta on karsittu pois kaikki IBS:ää pahentavat ruoat. Muussa tapauksessa saan syödä vaikka miten terveellisesti ja silti lihon esim. salaattit, tee, täysjyväleipä, riisi, kaalit, herneet, linssit, kananmunat, sokerittomat tuotteet jne. Eron huomaa jo kuukaudessa. Paino jojoilee kevyesti 20 kilon välillä pelkästään syömässä oikein tai väärin oman IBS:n taudikuvan mukaan. Tämä vuosi on ollut raskas, joten en ole jaksanut noudattaa tiukkaa ruokavaliota, ja tuskin mahdun enää vaatteisiini. Toivon että ensi vuosi on rauhallisempi ja jaksan palata taas vahtimaan jokaista suupalaa tarkasti ja kokkaamaan/leipomaan kaiken alusta lähtien itse.
Tämä kulkee perheessä molempien vanhempien puolella. Sisaruksilla on samaa lihomista suolta ärsyttävistä ruoista, samoin enollani ja äidilläni.
Siis aivan saman olen havainnut!
Olen syönyt vuosikymmeniä terveellisesti ja harrastanut liikuntaa. Mutta kun on IBS niin aineenvaihdunta ei vaan toimi hyvin, joten turvotusta ja ylipainoa kertyy.
Sitten kun ainaiseen ripuliin ja vaivoihin kyllästyneenä aloitin ruokavalion jossa jätin todella tarkkaan kaikki mahdolliset FODMAPit pois ja sen lisäksi yleisimmät allergeenit, ensiksi hävisi turvotukset ja kivut sekä ripuli ja muut vaivat, sitten paino putosi yrittämättä vajaassa viidessä kuukaudessa 13 kg.
Kun jonkun ajan kuluttua aloin lisäämään (sääntöjen mukaan) vähitellen "kiellettyjä" ruokia ruokavalioon, kunto romahti aika nopeasti, uni häiriintyi ja painokin nousi taas.
Nyt lääkäri käski taas syyskuussa noudattaa tuota ruokavaliota, ja parissa viikossa olo parani heti. Nyt näyttää taas siltä että laihduttamatta on painokin mennyt jo useita kiloja alas, en ole punninut, mutta ainakin 5 kg.
Kohtalotoveri! Minulla tipahti paino n. 30kg vähän päälle vuodessa kun otin tiukan ruokavalion käyttöön. Nyt siitä on tullut takaisin 15kg kun olen yrittänyt totuttaa ruokia takaisin lautaselle. Joo, ei toimi. Joulun aion vielä syödä suklaata ja riisipuuroa (jouluruoasta voin syödä ainoastaan kinkkua ja kalkkunaa ilman ongelmia), ensi vuonna on pakko palata takaisin tiukkaan ruokavalioon. Jatkuva päänsärky, univaikeudet, hormoniheilahtelut, mielialan riekkumiset laidasta toiseen ja palautunut akne eivät ole kivoja kavereita muiden vaivojen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti en, olen sairaalloisen ylipainoinen (paino 110 kg, pituus 160 cm). Ja mulla myös ripulipainotteinen IBS, mutta kunhan syön mahdollisimman epäterveellisesti eli vältän kuitua ja kasviksia, niin yleensä joudun ripuloimaan vain pari kertaa päivässä, jolloin kaloreita ei juurikaan sitä kautta poistu. Tosiaan kaikki kevyt ja terveellinen heittää mahani pahaan kuntoon, veriripulille ja koviin kipuihin. Mutta jos elän sokerilla, valkoisella viljalla ja lihalla niin hyvin menee.
Et ole yksin! Tiedän sisarukset, joilla on sama. Toinen heistä haluaisi erityisen paljon laittaa hyvää ruokaa, vaikkapa risottoa tai salaatteja, mutta niistä seuraa aina armoton 2-3 päivää kestävä ripuli. Suklaalevy ja pala kakkua? Ei ongelmaa. Molemmat vitsailevat, että tässä yritetään elää terveellisesti, mutta suolisto on sitä mieltä, että sitä suklaata tänne ja sassiin.
Ovat terveitä muutoin, ainoastaan suolisto elää omaa elämäänsä.
Sun oireet eivät ole IBS:ää vaan jotain muuta. IBS-diagnoosi saanut olisi todella sairaana sun ruokavaliolla, Lisäksi se on kamalan ravintoköyhää ja lihottavaa.