Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on IBS, oletteko laihtuneet tämän vaivan vuoksi?

Vierailija
25.11.2019 |

No siinä se kysymys tulikin. Itse valitettavasti olen ja se vaivaa mieltäni.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paino putoaa nopeasti, kun saat ruokavalion kuntoon, se voi johtua turvotuksen laskemisesta.

Lapsellani todettiin IBS yläkouluaikana. Hän oli siihen asti pieni ja niin laiha, että terveydenhoitaja oli huolissaan. Kun hän sai ruokavalion kuntoon, alkoi paino nousta. Nyt on n. 5 vuodessa pituutta ja lihasmassaa niin paljon, että mieli ei ole pysynyt mukana. Hänen on vaikea sisäistää sitä, että suurin osa hänen kavereistaan on pienempikokoisia kuin hän itse. Pituuskasvuhan on tuossa iässä ihan normaalia, ja suotavaakin, mutta harvinaisempaa on se, että nuori rotevoituu samaan aikaan kun pituutta tulee lisää. PMI on edelleen alle 25, ja harrastaa sellaista urheilua, jossa ilman lihasvoimaa ei pärjää.

Vierailija
22/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut n. 8 kg. Lähtöpaino 55 kg. Johtuu ihan siitä ettei voi syödä mitään viljoja/perunaa mistä sitä energiaa varmaan sais, kun muuten ois maha aina löysänä :( voimia kaikille tämän kanssa kamppaileville..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lihonut vaan laihtunut tällä IBS-ruokavaliolla; en keksi mistä saisin ruisleipään verrattavia kuituja jotka pitäisivät nälän loitolla, nälkä on lähes jatkuva kun puputan gluteenittomia leipiä. Kertokaa parhaat vinkkinne tähän jos sellaisia on!

Voi ei tarkoitin siis että en ole laihtunut vaan olen lihonut kun syön näitä höttöhiilareita!

Sama mulla. Tuntuu, että kaikki suolelle ystävälliset ruoat ovat toinen toistaan epäterveellisempiä. -_-

Vierailija
24/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää onko ibs?

Jos muut vaihtoehdot on poissuljettu, niin sitten saa ibs diagnoosin.

Jos oireet sopii ibsiin, eikä ole hälyttäviä merkkejä, niin silloin ei tähystetä. Ja kun ei tähystetä, ei voida poissulkea kaikkia muita vaihtoehtoja. IBS-diagnoosi voi siis napsahtaa ilman tarkkoja tutkimuksia..

Vierailija
25/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos paino putoaa nopeasti, kun saat ruokavalion kuntoon, se voi johtua turvotuksen laskemisesta.

Lapsellani todettiin IBS yläkouluaikana. Hän oli siihen asti pieni ja niin laiha, että terveydenhoitaja oli huolissaan. Kun hän sai ruokavalion kuntoon, alkoi paino nousta. Nyt on n. 5 vuodessa pituutta ja lihasmassaa niin paljon, että mieli ei ole pysynyt mukana. Hänen on vaikea sisäistää sitä, että suurin osa hänen kavereistaan on pienempikokoisia kuin hän itse. Pituuskasvuhan on tuossa iässä ihan normaalia, ja suotavaakin, mutta harvinaisempaa on se, että nuori rotevoituu samaan aikaan kun pituutta tulee lisää. PMI on edelleen alle 25, ja harrastaa sellaista urheilua, jossa ilman lihasvoimaa ei pärjää.

Lisään vielä, että lapseni on pystynyt koko ajan syömään kotimaisia viljoja. Kaalikasvit, palkokasvit, sipulikasvit ja keinotekoiset makeutusaineet ovat olleet bannassa. Eli ohje oli, että vain sellaisia ruoka-aineita tulee välttää, mistä tulee oireita.

Vierailija
26/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en, olen sairaalloisen ylipainoinen (paino 110 kg, pituus 160 cm). Ja mulla myös ripulipainotteinen IBS, mutta kunhan syön mahdollisimman epäterveellisesti eli vältän kuitua ja kasviksia, niin yleensä joudun ripuloimaan vain pari kertaa päivässä, jolloin kaloreita ei juurikaan sitä kautta poistu. Tosiaan kaikki kevyt ja terveellinen heittää mahani pahaan kuntoon, veriripulille ja koviin kipuihin. Mutta jos elän sokerilla, valkoisella viljalla ja lihalla niin hyvin menee.

Vierailija
27/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti en, olen sairaalloisen ylipainoinen (paino 110 kg, pituus 160 cm). Ja mulla myös ripulipainotteinen IBS, mutta kunhan syön mahdollisimman epäterveellisesti eli vältän kuitua ja kasviksia, niin yleensä joudun ripuloimaan vain pari kertaa päivässä, jolloin kaloreita ei juurikaan sitä kautta poistu. Tosiaan kaikki kevyt ja terveellinen heittää mahani pahaan kuntoon, veriripulille ja koviin kipuihin. Mutta jos elän sokerilla, valkoisella viljalla ja lihalla niin hyvin menee.

tiedät tilanteesi hyvin,mutta silti syöt ihan liikaa sitten?  miksi näin?

Vierailija
28/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sokeri, valkoinen vilja ja liha sun suolistoa hellii. Kuulostaa typerältä.

Vierailija
29/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla paino lähtee laskemaan jos noudatan todella tiukkaa ruokavaliota, josta on karsittu pois kaikki IBS:ää pahentavat ruoat. Muussa tapauksessa saan syödä vaikka miten terveellisesti ja silti lihon esim. salaattit, tee, täysjyväleipä, riisi, kaalit, herneet, linssit, kananmunat, sokerittomat tuotteet jne.  Eron huomaa jo kuukaudessa. Paino jojoilee kevyesti 20 kilon välillä pelkästään syömässä oikein tai väärin oman IBS:n taudikuvan mukaan. Tämä vuosi on ollut raskas, joten en ole jaksanut noudattaa tiukkaa ruokavaliota, ja tuskin mahdun enää vaatteisiini. Toivon että ensi vuosi on rauhallisempi ja jaksan palata taas vahtimaan jokaista suupalaa tarkasti ja kokkaamaan/leipomaan kaiken alusta lähtien itse.

Tämä kulkee perheessä molempien vanhempien puolella. Sisaruksilla on samaa lihomista suolta ärsyttävistä ruoista, samoin enollani ja äidilläni.

Siis aivan saman olen havainnut!

Olen syönyt vuosikymmeniä terveellisesti ja harrastanut liikuntaa. Mutta kun on IBS niin aineenvaihdunta ei vaan toimi hyvin, joten turvotusta ja ylipainoa kertyy.

Sitten kun ainaiseen ripuliin ja vaivoihin kyllästyneenä aloitin ruokavalion jossa jätin todella tarkkaan kaikki mahdolliset FODMAPit pois ja sen lisäksi yleisimmät allergeenit, ensiksi hävisi turvotukset ja kivut sekä ripuli ja muut vaivat, sitten paino putosi yrittämättä vajaassa viidessä kuukaudessa 13 kg.

Kun jonkun ajan kuluttua aloin lisäämään (sääntöjen mukaan) vähitellen "kiellettyjä" ruokia ruokavalioon, kunto romahti aika nopeasti, uni häiriintyi ja painokin nousi taas.

Nyt lääkäri käski taas syyskuussa noudattaa tuota ruokavaliota, ja parissa viikossa olo parani heti. Nyt näyttää taas siltä että laihduttamatta on painokin mennyt jo useita kiloja alas, en ole punninut, mutta ainakin 5 kg.

Vierailija
30/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut muutamia kiloja kerrallaan vaikeampien pahenemisjaksojen aikana. Muuten jos vatsa oireilee vain vähän, en laihdu mutta paino ei myöskään nouse, vaikka söisin kuinka paljon tahansa.

Vierailija
31/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin, kun lähes lakkasin syömästä, kun kaikesta meni vatsa sekaisin.

Vierailija
32/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sokeri, valkoinen vilja ja liha sun suolistoa hellii. Kuulostaa typerältä.

Ravitsemusterapeutin mukaan meitä on jonkun verrankin, joilla esim. kuitu ärsyttää erittäin voimakkaasti suolta. Mulla on lisäksi siitepölyallergioiden ristiallergioina paljon allergioita erilaisille kasviksille, marjoille ja hedelmille. FODMAPista ei ole ollut mitään apua. Joten syön niin, että kivut, ilmavaivat ja veriripulit pysyy pois. Valitettavasti se sellainen syöminen on erittäin lihottavaa ja epäterveellistä.

Vierailija
33/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laihtunut n. 8 kg. Lähtöpaino 55 kg. Johtuu ihan siitä ettei voi syödä mitään viljoja/perunaa mistä sitä energiaa varmaan sais, kun muuten ois maha aina löysänä :( voimia kaikille tämän kanssa kamppaileville..

Mulla on vuosikymmeniä ollut IBS ja olen havainnut että pelkkä FODMAP-ruokavalio ei auta vaan

1) Pitää noudattaa FOODMAPIA todella tarkkaan eli katsoa myös lisäaineet, mausteet, sallittujenkin ruokien määrät jne.

2) Pitää jättää pois riisi, gluteenittomat pastat ja peruna muut viljankaltaiset tuotteet.

3) Pitää jättää pois maitotuotteet.

4) Pitää jättää pois rypsiöljy ja margariinit.

Vierailija
34/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lihonut vaan laihtunut tällä IBS-ruokavaliolla; en keksi mistä saisin ruisleipään verrattavia kuituja jotka pitäisivät nälän loitolla, nälkä on lähes jatkuva kun puputan gluteenittomia leipiä. Kertokaa parhaat vinkkinne tähän jos sellaisia on!

Leivät kannattaa tehdä itse mantelijauhosta, juustosta ja kananmunasta (juuston/munan voi jättää pois, kunhan on joku sidosaine). Psylliumia ruokavalioon mukaan ja jos voit syödä siemeniä, niitä. Psyllium-mantelijauho-siemen-leivästä saa just niin tuhdin kuin haluaa! 

Vierailija
35/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että lapseni on pystynyt koko ajan syömään kotimaisia viljoja. Kaalikasvit, palkokasvit, sipulikasvit ja keinotekoiset makeutusaineet ovat olleet bannassa. Eli ohje oli, että vain sellaisia ruoka-aineita tulee välttää, mistä tulee oireita.

FODMAP-ruokavaliossa kuitenkin useimmat kaalit ovat sallittuja, kun taas kotimaiset viljat eivät.

Vierailija
36/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkoinen vilja ja sokerit eivät kuulu IBS-potilaan ruokavalioon. Olet ymmärtänyt FODMAPin jotenkin täysin väärin.

Vierailija
37/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkoinen vilja ja sokerit eivät kuulu IBS-potilaan ruokavalioon. Olet ymmärtänyt FODMAPin jotenkin täysin väärin.

IBS-ruokavalioon kuuluu just ne asiat, mitä voi syödä ilman kipuja tai muita oireita. Mulla ne on sokeri ja valkoinen vilja. Onneksi on muutakin, mutta nuo on suuressa osassa.

-Ohis

Vierailija
38/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemusterapeutin mukaan meitä on jonkun verrankin, joilla esim. kuitu ärsyttää erittäin voimakkaasti suolta. Mulla on lisäksi siitepölyallergioiden ristiallergioina paljon allergioita erilaisille kasviksille, marjoille ja hedelmille. FODMAPista ei ole ollut mitään apua. Joten syön niin, että kivut, ilmavaivat ja veriripulit pysyy pois. Valitettavasti se sellainen syöminen on erittäin lihottavaa ja epäterveellistä.

Sulla on väärä diagnoosi. Veriripuli ei todellakaan kuulu IBS:ään. Sun suolisto pitäisi tutkia kunnolla, voi olla syöpä tai tulehduksellinen suolistosairaus.

Vierailija
39/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on väärä diagnoosi. Veriripuli ei todellakaan kuulu IBS:ään. Sun suolisto pitäisi tutkia kunnolla, voi olla syöpä tai tulehduksellinen suolistosairaus.

Tämä on totta. Sokeri on myrkkyä ibd-sairauksissa ja syövissä. Nyt sokerit tauolle ja lääkäriin.

Vierailija
40/44 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vuosikymmeniä ollut IBS ja olen havainnut että pelkkä FODMAP-ruokavalio ei auta vaan

1) Pitää noudattaa FOODMAPIA todella tarkkaan eli katsoa myös lisäaineet, mausteet, sallittujenkin ruokien määrät jne.

2) Pitää jättää pois riisi, gluteenittomat pastat ja peruna muut viljankaltaiset tuotteet.

3) Pitää jättää pois maitotuotteet.

4) Pitää jättää pois rypsiöljy ja margariinit.

Jep, mulla sama. Mun on pitänyt jättää pois kaikki viljatuotteet, tärkkelyspitoiset kasvikset (peruna, kurpitsa, kaikki juurekset), tärkkelyspitoiset hedelmät (mango, banaani), salaatit, lisäaineet, keinotekoiset makeutusaineet, chili, sokeri, kahvi, suklaa & kaakaopavut, soija- ymv. kasvimaidot, vahva tee, kaikki kaalit ja palkokasvit (herneet, linssit, pavut), tomaatti, kananmuna, kaikki roskaruoka. Pitää katsoa kaikki tuoteselosteet ettei siellä ole glukoosia, lisättyä tärkkelystä, peruna- tai maissijauhoja jne. Tai mehua, jossa on banaania tai mangoa. Suurin osa syötävästä pitää tehdä alusta lähtien itse.

No mitä sitten saa syödä? Mulle sopivat kurkku, kesäkurpitsa, sipulit, sienet, purjo, kaikki liha ja sisäelimet kunhan eivät ole marinoituja, kaikki meren antimet, tofu, kaikki laktoosittomat maustamattomat maitotuotteet, juustot, puhtaat makkarat ja leikkeleet ilman lisäaineita+tärkkelystä+sokeria&glukoosia (esim. Feri's), mantelit & mantelijauhot, pähkinät, joskus rypäleet ja omenat, kaikki sitrushedelmät, valkoinen tee, pinaatti, kaikki hedelmät joissa on kivi (persikat, taateli jne.), kiivi, kookos, hunaja, ananas, kaikki marjat, kirsikat, suolakurkku, mantelimaito, cashew-maito ja avokado. 

Esimerkiksi terveellinen jäätelö murskatusta banaanista kaakaolla ei tule kuuloonkaan, mutta kookoshiutaleista, vaniljasta ja hunajasta taputellut terveelliset raakapallot ovat OK.

Kesti 15 vuotta selvittää että mikä minua vaivaa, kun voin huonosti ja lihon ja olen sairas vaikka miten liikkuisin ja söisin terveellisesti kanaa riisillä ja lohisalaattia ja täysjyväleipää kinkulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan