Onko komentaminen miehille ok?
Minulla on mies, joka sanoo, että tekee kyllä kotitöitä jos pyydän. Ymmärtääkseni tämä on tavallinen tilanne (av-keskustelujen perusteella).
Tästä on jo käyty meillä kotona monta keskustelua, eikä ratkaisuna ole se, että mies oppisi tekemään pyytämättä osan kotitöistä (ei vaan onnistu) Eikä se, että minä en pyydä ja siis teen yksikseni kaiken. Eli jatkossakin minä käskytän miestä.
Onko tuo muka oikeasti monien miesten mielestä OK? Minusta olisi kamalaa, jos mies vastaavasti koko ajan määräisi minua tekemään kotitöitä. Siksi koen tuosta nalkutuksesta huonoa omaatuntoa, vaikka mies on itse sitä toivonut. Eikö se muka tunnu ilkeältä?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun pyytää. Miksi te sekoitatte nämä kaksi jatkuvasti? Tarkoituksella? Ettekö näe eroa?
Ei ole minkään helvetin väliä, missä muodossa esitetään - pyyntönä vai käskynä - sen naisparan kannalta, joka joutuu paimentamaan aikuista ihmistä. Onneksi mieheni ei ole mikään paimennettävä käskyläinen /(pyyntöläinen).
On seksikästä, kun mies kantaa vastuuta. Tälläinen touhu ei varsinaisesti myöskään lisää kipinää ja intohimoa suhteeseen.
Rakkautta, kun nainen huolehtii kodista. Myös pyytämällä miestäkin tekemään asioita.
Pyytämällä alaistaan auttamaan kotitöissä? Sellaista rakkautta.
Joku aiempi kirjoitti, näköjään aika osuvasti, että sinulla on joku ongelma kun pitää puhua alaisista ja pomoista. Jos pyydän naistani tankkaamaan autoa, kun on sillä liikkeellä illalla, onko hän silloin minun alainen? Ei hän tekisi sitä, ellen pyytäisi, ei vaan tule ajatelleeksi. En näe tässä mitään ongelmaa, mutta sinulle, teille, se näköjään on isokin ongelma, suorastaan eroon johtava kriisi.
Ehkä me ollaan sitten jotenkin opittu elämään niin itsenäisesti, ettei tarvitse kummankaan pyytää ja muistutella tuollaisista päivänselvistä asioista. Minun mieheni ei todellakaan edes tiedä autoni bensatilannetta, öljytilannetta, tuulilasin pesunesteen tilannetta, kun hoidan ne ihan automaattisesti itse, kun siltä näyttää. Samoin molemmat hoidamme kodin sillä tyylillä, että se kumpi ensiksi huomaa, niin tekee. Jos mies huomaa, että pyykkikori täyttyy, niin tottakai hän pistää koneen päälle ja vaatteet kuivumaan. Jos minä huomaan, että astianpesukone on käynyt ja tiskipöydällä odottaa likaisia astioita, niin tyhjennän koneen ja pistän likaiset astiat koneeseen. Näin esimerkkejä.
Kumpikaan teistä ei suostunut vastaamaan kysymykseen, onko vaimo alainen, jos häntä "pitää" pyytää tekemään jotain. Koska se on niin typerä väite, mutta huomaatte sen vasta kun käänetään sukupuolet toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos välttämättä haluaa riidan niin käskeminen on varmaan helpoin tapa. Pyytämällä ei todennäköisesti tarvi kahta kertaa ja tapahtuu. Olen mies ja ajatuskin komentelusta saa sellaista pintaan ettei kukaan oikeasti halua sitä suomentamista kuulla. Sama on toisinpäin, en koskaan käske naista tekemään mitään.
Töissä olen kerran räjähtänyt komentelu yrityksestä. Luulin saavani potkut mutta ei. Tosin ei se juippikaan toista kertaa yrittänyt komentaa.
Mutta jos naisesi ei lukuisista pyynnöistä huolimatta tee jotain itsestään selvää asiaa, kuten viikkaa omia vaatteitaan telineeltä kaappiin, niin eikö pala pinna? Vaatteet saattavat monta päivää "kuivua" siinä telineessä... Viikon päästä kiroaa, että pyykkiteline on tiellä...
Arvaa katsoisinko sellaista naista jolle ei pyyntö riitä? Aikuiselta ihmiseltä odotan aikuisen käytöstä. Jos ei onnistu niin lähden muualle. En mä ala siihen komentelu riitelyyn. Vain yhdessä asiassa sovittu komentelu on oikeasti ihan okei. Se onkin sellaista aikuisten leikkiä. Sitä voin suositella kokeilemaan. Se saattaa oikeasti olla varsin mukavaa.
Tällaisten miesten kanssa kovin monet naiset elää. Ihmettelen suuresti.
Ihmettele ihan rauhassa miksi on naisia jotka tykkää siitä ettei niitä komenneta. Mä saan ihan samoin ihmetellä sun asennetta. Vapaa mailma ja silleen.
Kaiketi tarkoitettiin tuota, että ne pyykit roikkuu siellä telineessä viikon verran ja lopulta aletaan kiroomaan, kun teline on tiellä. Tällaista siis tiedän olevan monessakin perheessä miehen taholta. Toki tällaisia naisiakin on.
Mä olen sitten vaikka outo poikkeus. Mies jolla ei ole mitään tarvetta komentaa naista. Johtuu niin oudosta syystä etten voi sietää jos mua edes yrittää komentaa. En tosiaan vaadi muilta sellaista mihin en itse suostu. Tää on vain mun asenne. En ala vaatimaan että kaikkien pitäisi olla samanlaisia. Mua rennompaa seuraa on vaikea löytää. Ärsytettynä löytyy toinen puoli josta en tykkää itsekkään. Sieltä tulee sellaista tekstiä pahimmillaan että inkvisiittorikin alkaisi nikotella.
Tätä ketjua lukiessa moni mies ilmeisesti tykkää siitä, että nainen käskee, kun ei ole sitä oma-aloitteisuutta. Tätähän ap:kin ajoi takaa. En minäkään ymmärrä yhtään tuollaista toimintaa, että se kumppani on ikään kuin avuton lapsi, joka ei osaa/ymmärrä tehdä jotain, ellei toinen sano asiasta.
Ei kun pyytää. Miksi te sekoitatte nämä kaksi jatkuvasti? Tarkoituksella? Ettekö näe eroa?
Jos sanon miehelle: "Laita pyykkikone päälle kun tulet töistä", niin onko tuo käskemistä vai pyytämistä?
Entä jos sanon "Laittaisitko pyykkikoneen..."
Niin juuri, täysin eri tilanne. Jälkimmäisessä tapauksessa sinua odottaa kotona käynnissä oleva kone, aiemmassa läksytys ja ehkä riita, jos asiasta on puhuttu aikaisemminkin.
Toki suomi ei ole äidinkieleni, mutta ei se suomeksikaan voi olla sama asia.
Meidän perheessä muotoseikoilla ei ole väliä. Voi vaikka laittaa viestillä Pesukone käyntiin! tai pesukoneen kuvan ja toinen tajuaa, eikä pahastu.
Heh! Laitoin siis miehelleni viestin, että laittaa pesukoneen päälle.
Tulin 19 jälkeen töistä. Kone oli pessyt. Hyvä. Oliko pyykit siirretty kuivariin. Ei. En ollut pyytänyt. Siellä odottelivat koneessa. Jos olisin pyytänyt, olisi sekin homma jo hoidettuna.
Hauskaa, että kysymykseni sai aikaan ketjun, jonka mukaan lähes kaikissa perheissä molemmat vanhemmat tekevät oma-aloitteisti kotitöitä. Hyvä niin.
Meillä ei tuo kuitenkaan onnistunut. Vuosia valitin, kun mies ei osallistunut tarpeeksi. Mies kuitenkin aina sanoi, että auttaa kyllä mielellään, kunhan pyydän. Nyt sitten pyydän/käsken ja mies tekee. Hyvin menee.
Ehkä vaan unohdan tuon, että minusta on kummallista, että miehelle tuo käskytys on ok.
Ap
Ap:n mies yrittää vaan vältellä kotitöitä.
Jos ap alkaa joka kerrasta pyytämään miestä tekemään ko tehtävän, niin sitten mies alkaa väittää ap:ta nalkuttajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos välttämättä haluaa riidan niin käskeminen on varmaan helpoin tapa. Pyytämällä ei todennäköisesti tarvi kahta kertaa ja tapahtuu. Olen mies ja ajatuskin komentelusta saa sellaista pintaan ettei kukaan oikeasti halua sitä suomentamista kuulla. Sama on toisinpäin, en koskaan käske naista tekemään mitään.
Töissä olen kerran räjähtänyt komentelu yrityksestä. Luulin saavani potkut mutta ei. Tosin ei se juippikaan toista kertaa yrittänyt komentaa.
Mutta jos naisesi ei lukuisista pyynnöistä huolimatta tee jotain itsestään selvää asiaa, kuten viikkaa omia vaatteitaan telineeltä kaappiin, niin eikö pala pinna? Vaatteet saattavat monta päivää "kuivua" siinä telineessä... Viikon päästä kiroaa, että pyykkiteline on tiellä...
Arvaa katsoisinko sellaista naista jolle ei pyyntö riitä? Aikuiselta ihmiseltä odotan aikuisen käytöstä. Jos ei onnistu niin lähden muualle. En mä ala siihen komentelu riitelyyn. Vain yhdessä asiassa sovittu komentelu on oikeasti ihan okei. Se onkin sellaista aikuisten leikkiä. Sitä voin suositella kokeilemaan. Se saattaa oikeasti olla varsin mukavaa.
Tällaisten miesten kanssa kovin monet naiset elää. Ihmettelen suuresti.
Ihmettele ihan rauhassa miksi on naisia jotka tykkää siitä ettei niitä komenneta. Mä saan ihan samoin ihmetellä sun asennetta. Vapaa mailma ja silleen.
Kaiketi tarkoitettiin tuota, että ne pyykit roikkuu siellä telineessä viikon verran ja lopulta aletaan kiroomaan, kun teline on tiellä. Tällaista siis tiedän olevan monessakin perheessä miehen taholta. Toki tällaisia naisiakin on.
Mä olen sitten vaikka outo poikkeus. Mies jolla ei ole mitään tarvetta komentaa naista. Johtuu niin oudosta syystä etten voi sietää jos mua edes yrittää komentaa. En tosiaan vaadi muilta sellaista mihin en itse suostu. Tää on vain mun asenne. En ala vaatimaan että kaikkien pitäisi olla samanlaisia. Mua rennompaa seuraa on vaikea löytää. Ärsytettynä löytyy toinen puoli josta en tykkää itsekkään. Sieltä tulee sellaista tekstiä pahimmillaan että inkvisiittorikin alkaisi nikotella.
Tätä ketjua lukiessa moni mies ilmeisesti tykkää siitä, että nainen käskee, kun ei ole sitä oma-aloitteisuutta. Tätähän ap:kin ajoi takaa. En minäkään ymmärrä yhtään tuollaista toimintaa, että se kumppani on ikään kuin avuton lapsi, joka ei osaa/ymmärrä tehdä jotain, ellei toinen sano asiasta.
Jos sanon miehelle: "Laita pyykkikone päälle kun tulet töistä", niin onko tuo käskemistä vai pyytämistä?
Entä jos sanon "Laittaisitko pyykkikoneen..."
Niin juuri, täysin eri tilanne. Jälkimmäisessä tapauksessa sinua odottaa kotona käynnissä oleva kone, aiemmassa läksytys ja ehkä riita, jos asiasta on puhuttu aikaisemminkin.
Toki suomi ei ole äidinkieleni, mutta ei se suomeksikaan voi olla sama asia.
Meidän perheessä muotoseikoilla ei ole väliä. Voi vaikka laittaa viestillä Pesukone käyntiin! tai pesukoneen kuvan ja toinen tajuaa, eikä pahastu.
Heh! Laitoin siis miehelleni viestin, että laittaa pesukoneen päälle.
Tulin 19 jälkeen töistä. Kone oli pessyt. Hyvä. Oliko pyykit siirretty kuivariin. Ei. En ollut pyytänyt. Siellä odottelivat koneessa. Jos olisin pyytänyt, olisi sekin homma jo hoidettuna.
Oletko sinä jotenkin iloinen tuosta tilanteesta mikä teillä kotona vallitsee? Kuullostaa sekopäiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, että kysymykseni sai aikaan ketjun, jonka mukaan lähes kaikissa perheissä molemmat vanhemmat tekevät oma-aloitteisti kotitöitä. Hyvä niin.
Meillä ei tuo kuitenkaan onnistunut. Vuosia valitin, kun mies ei osallistunut tarpeeksi. Mies kuitenkin aina sanoi, että auttaa kyllä mielellään, kunhan pyydän. Nyt sitten pyydän/käsken ja mies tekee. Hyvin menee.
Ehkä vaan unohdan tuon, että minusta on kummallista, että miehelle tuo käskytys on ok.
Ap
No, ota ilo irti koko paskasta ja pistä mies tekemään KAIKEN, kun se kerran toimii käskyillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä juuri syy miksi nainen ei sovellu johtajaksi. Miehelle johtaminen on vaan työ muiden joukossa.
Tämähän se on, että en haluaisi johtaa miestäni. Töissä johtaminen on minulle ok, koska olen se johtaja ja minulla on alaisia. Onko mies siis minun alaiseni?
Ap
Sinulla on ongelmallinen asenne. Sinä näet nöyryyttäviä elementtejä tuossa pomo/alainen suhteessa. Mies ei ajattele tämmöistä asiaa.
Tuokin että painotat ja paisutat tuota miehen alaisuutta. Siitä taas mies ei tykkää, koska pomottamisen tarkoitus ei ole nöyryyttää ketään. Nainen ei vaan yksinkertaisesti osaa olla esimiesasemassa. Hän ei osaa johtaa neutraalisti, vaan on aina johonkin suuntaan kallellaan.
Eli sinäkin näet tässä sen pomo-alainen suhteen? Sitä en halua. Minulle on ok, jos tässä on kyse vain neutraalista työnjaosta, jonka minä satun tekemään. Ei ole pomoa, ei alaista, vaan jaetut työt. Mutta voiko tilanne olla sellainen? Mieheni mukaan voi. Ei hän koe tätä pomottamisena, vaan työnjakona.
Ap
Ymmärrät ihan väärin minua. Varmaan tuosta yhdestä sanasta johtuen. Käytin väärää sanaa. Älä ala jankata.
Jo avauksesta lähtien on nähtävissä tuo asenteesi.
Miehellä pomona, ei ole tarkoitus käyttää esimiesasemaansa väärin. Kun taas nainen sortuu yleensä tähän väärinkäyttöön. Kun mies huomaa että nainen käyttää esimiesasmaansa väärin, niin tottakai mies huomaa tämän ja protestoi.
Sinun lähtöasemasi on se että on nöyryyttävää olla alainen. Sitten alat hieromaan tätä miehen naamaan, kuten nainen jotajana yleensä tekee. Kun taas miesalainen odottaa vain asiallista johtamista. Pelkkää johtamista ei muuta, mutta kun naisjohtaja ei pysty tähän. Naisjohtajan pitää olla 110% keskittynyt asiaan kyetäkseen hillitsemään piikikkään asenteensa. En osaa sanoa että kumpuaako tämä jotenkin naisen seksuaalisuudesta, vai mistä tämä mahdoton yhtälö on peräisin.
Vau! Tämä on varmaan tarkkanäköisin huomio ikinä vauvapalstalla. Juuri näinhän se on. Olen joskus itse miettinyt, miten onkin sattunut hankalia naispomoja kohdalle. Nyt kun asiaa ajattelee, niin jokaisen kanssa ongelmat palautuvat tähän samaan ilmiöön. Kiitos!
No, ei naisesikaan sitten ihan penaalin terävin kynä ole, jos tarvitsee erikseen muistuttaa auton tankkaamisesta, jos sillä ajelee.