Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko komentaminen miehille ok?

Vierailija
25.11.2019 |

Minulla on mies, joka sanoo, että tekee kyllä kotitöitä jos pyydän. Ymmärtääkseni tämä on tavallinen tilanne (av-keskustelujen perusteella).

Tästä on jo käyty meillä kotona monta keskustelua, eikä ratkaisuna ole se, että mies oppisi tekemään pyytämättä osan kotitöistä (ei vaan onnistu) Eikä se, että minä en pyydä ja siis teen yksikseni kaiken. Eli jatkossakin minä käskytän miestä.

Onko tuo muka oikeasti monien miesten mielestä OK? Minusta olisi kamalaa, jos mies vastaavasti koko ajan määräisi minua tekemään kotitöitä. Siksi koen tuosta nalkutuksesta huonoa omaatuntoa, vaikka mies on itse sitä toivonut. Eikö se muka tunnu ilkeältä?

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä juuri syy miksi nainen ei sovellu johtajaksi. Miehelle johtaminen on vaan työ muiden joukossa.

Tämähän se on, että en haluaisi johtaa miestäni. Töissä johtaminen on minulle ok, koska olen se johtaja ja minulla on alaisia. Onko mies siis minun alaiseni?

Ap

Kuvaa hyvin naisia, kun muita pitää asemoida alaiseksi. Todella tietoisia ollaan omasta sosiaalisesta asemasta muihin nähden.

Vierailija
42/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa että pomotus töissä onnistuu mutta ei kotona.

Harvoin sitä tarvitsee töissäkään pomottaa. Johtaa kyllä.

Eikä ole kyse siitä etteikö pomotus onnistuisi kotona, vaan kysymys oli, että oikeastiko tuo käskyjen jako EI ole pomotusta, vaan neutraalia töiden jakoa muidenkin, kuin mieheni mielestä. Ja jos se sitä on, niin ok, hyvä niin.

Ap

Lähde nyt sinne töihin pom... siis johtamaan yrityksesi kohti miljardin pörssiarvoa ja anna miehesi olla kuten haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa mies lakkasi tekemästä kotitöitä?

Vierailija
44/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komentaminen on tosi tuhmaa.

Vierailija
45/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiihotun pomottavasta eiku johtavasta naisesta.

Vierailija
46/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin jos on kiltti iso poika.

Vierailija
47/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sekoitat komennon ja pyynnön toisiinsa? Ei ne ole sama asia.

Vierailija
48/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minusta ongelma parisuhteessa puolin ja toisin pyytää toista tekemään jotain. "Voisitko tehdä niin tai näin?" Ei luulisi olevan ahdotonta kummallekaan.,

Vierailija
49/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen suuresti miten joillain voi olla sellaista, ettei aikuinen ihminen itse näe sitä milloin olisi aika siivota. Jos tiskialtaaseen on kasaantunut likaisia astioita ja koneessa on vielä puhtaat, niin jokaisen pitäisi hokata, että "ahaa, tyhjennämpäs tiskikoneen ja laitan astiat sinne ja samalla pyyhkäiset keittiön tasoja" tai olohuoneen matolle on kertynyt murusia ja pölypalloja on nurkissa "ahaa, otanpas imurin käteen" tai alkaa olla maito ja leipä lopussa, niin "ahaa, taidanpas käydä kaupassa"... Siis eikö aikuiset ihmiset toimi näin sukupuolesta riippumatta?

Vierailija
50/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen suuresti miten joillain voi olla sellaista, ettei aikuinen ihminen itse näe sitä milloin olisi aika siivota. Jos tiskialtaaseen on kasaantunut likaisia astioita ja koneessa on vielä puhtaat, niin jokaisen pitäisi hokata, että "ahaa, tyhjennämpäs tiskikoneen ja laitan astiat sinne ja samalla pyyhkäiset keittiön tasoja" tai olohuoneen matolle on kertynyt murusia ja pölypalloja on nurkissa "ahaa, otanpas imurin käteen" tai alkaa olla maito ja leipä lopussa, niin "ahaa, taidanpas käydä kaupassa"... Siis eikö aikuiset ihmiset toimi näin sukupuolesta riippumatta?

Minä ihmettelen sitä, miten parisuhteen aikana voi tapahtua noin iso muutos käytöksessä ja mikä sen aiheuttaa. Koska oletan tottakai, että ap:n mies on ennen heidän yhteen muuttoaan asunut yksin ja hoitanut oman kotinsa, ja muutos on tapahtunut vasta yhteisessä kodissa.

Vierailija
51/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä juuri syy miksi nainen ei sovellu johtajaksi. Miehelle johtaminen on vaan työ muiden joukossa.

Tämähän se on, että en haluaisi johtaa miestäni. Töissä johtaminen on minulle ok, koska olen se johtaja ja minulla on alaisia. Onko mies siis minun alaiseni?

Ap

Jos olette naìmisissa, niin nykyisten sovinnaiskäytäntöjen mukaan on. Vaimo on aina pomo. Ukko tekee mitä käsketään, eikä hänellä ole oikeutta oma-aloitteisuuteen. Sitä kutsutaan tasa-arvoksi.

Vierailija
52/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on eri tasoja sietokyvyssä. Toiselle pieni tahra pitää poistaa heti, toinen ei edes huomaa sitä. 

Vierailija
53/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen sitä, miten parisuhteen aikana voi tapahtua noin iso muutos käytöksessä ja mikä sen aiheuttaa. Koska oletan tottakai, että ap:n mies on ennen heidän yhteen muuttoaan asunut yksin ja hoitanut oman kotinsa, ja muutos on tapahtunut vasta yhteisessä kodissa.

En tiedä. Ei ainakaan minulla ole koskaan tapahtunut noin. Ei ole ikinä tarvinnut ketään käskyttää itsestään selvissä asioissa. 2 aikuista työssäkäyvää ihmistä varmasti tietävät, että ei ne ruuat itsestään ilmesty sinne jääkaappiin eikä ne tiskit poistu sieltä altaasta jonkun kotitontun hoitamana. Toki joskus on päiviä, kun ei vaan jaksa raahautua sinne kauppaan tai pestä pyykkiä, mutta siinä vaiheessa on viimeistään pakko, kun ruoka loppuu ja puhtaat vaatteet loppuu kaapista. Toki ennakointi on myös aikuisen ihmisen perusjuttu eli jos huomaa, että näin voi kohta käydä, niin eikun tuumasta toimeen...

Minulle tulee auttamatta mieleen näissä asioissa, kun mies lopettaa kotityöt, että nainen passaa ja paapoo, niin miehen ei tarvitse, koska tietää, että nainen hoitaa lopulta. Itse en ole koskaan ketään paaponut enkä ole myöskään joutunut naputtamaan.

Vierailija
54/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on eri tasoja sietokyvyssä. Toiselle pieni tahra pitää poistaa heti, toinen ei edes huomaa sitä. 

Joo, mutta kyllä mielestäni tällaiset erilaiset siisteyskäsitykset tulee jo ihan suhteen alussa ilmi. Jos toinen vaikka tiputtaa kahvia mukista vahingossa lattialle eikä huomaa sitä tai tyyliin kuivaa sukalla, niin eihän tuollainen ihminen muutenkaan ole siisti. Tai jos toisen kotona tapailuvaiheessa on sotkuista ja epäsiistiä esimerkiksi ei löydy puhtaita astioita ja pinnat ovat saastan peitossa, vaikka on kutsunut kylään, niin silloinkin jo näkee, että tuo on tuollainen röhnö.

Vierailija
55/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selkeästi ap on ottanut pomon roolin kotitöissä. Mitä tapahtuu jos lopetat pomottamisen ?

Veikaan että pyykitkin peseytyy jossain vaiheessa, mutta ei ehkä juuri silloin kun sinä ajattelit. Itsellä menee ainakin ajatusmaailma että oho, ompas paljon pyykkiä, piitääpäs pestä. Eikä niin että mietiskelisin niitä muulloin, eli katse kun kohtaa homman niin havahtuu.

Vierailija
56/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välttämättä haluaa riidan niin käskeminen on varmaan helpoin tapa. Pyytämällä ei todennäköisesti tarvi kahta kertaa ja tapahtuu. Olen mies ja ajatuskin komentelusta saa sellaista pintaan ettei kukaan oikeasti halua sitä suomentamista kuulla. Sama on toisinpäin, en koskaan käske naista tekemään mitään.

Töissä olen kerran räjähtänyt komentelu yrityksestä. Luulin saavani potkut mutta ei. Tosin ei se juippikaan toista kertaa yrittänyt komentaa.

Vierailija
57/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos välttämättä haluaa riidan niin käskeminen on varmaan helpoin tapa. Pyytämällä ei todennäköisesti tarvi kahta kertaa ja tapahtuu. Olen mies ja ajatuskin komentelusta saa sellaista pintaan ettei kukaan oikeasti halua sitä suomentamista kuulla. Sama on toisinpäin, en koskaan käske naista tekemään mitään.

Töissä olen kerran räjähtänyt komentelu yrityksestä. Luulin saavani potkut mutta ei. Tosin ei se juippikaan toista kertaa yrittänyt komentaa.

Mutta jos naisesi ei lukuisista pyynnöistä huolimatta tee jotain itsestään selvää asiaa, kuten viikkaa omia vaatteitaan telineeltä kaappiin, niin eikö pala pinna? Vaatteet saattavat monta päivää "kuivua" siinä telineessä... Viikon päästä kiroaa, että pyykkiteline on tiellä...

Vierailija
58/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin aikuisena miehenä vastaavassa tilanteessa sanon että minä kyllä niitä teen, en vain välttämättä naisen toivomalla aikataululla / kiireysjärjestyksessä joten jos se roskapussi tms ei nyt voi odottaa aamuun asti niin parempi sanoa asiasta kun en sitä osaa ajatuksista lukea.

Vierailija
59/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näin aikuisena miehenä vastaavassa tilanteessa sanon että minä kyllä niitä teen, en vain välttämättä naisen toivomalla aikataululla / kiireysjärjestyksessä joten jos se roskapussi tms ei nyt voi odottaa aamuun asti niin parempi sanoa asiasta kun en sitä osaa ajatuksista lukea.

Jos se roskapussi on ääriään myöten täynnä, niin miksei sitä voi viedä heti? Ei sitten aamulla tarvitse sitä miettiä.

Vierailija
60/129 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se roskapussi on ääriään myöten täynnä, niin miksei sitä voi viedä heti? Ei sitten aamulla tarvitse sitä miettiä.

Miksi se olisi pakko viedä heti ? Eriasia jos vaikka haisee, niin tietenkin, tilanteesta riippuen.

Onneksi elämä ei pyöri kotihommien ympärillä, paljon helpompaa.