Hyväksytäänkö eronnutta sinkkunaista tai yh-äitiä uskovaisten piirissä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ehkä toivoisin löytäväni uuden kumppanin, mutta Raamatun mukaan mun pitäisi elää selibaatissa lopun elämäni, sillä olen eronnut. Jos mulla olisi kumppani, en olisi enää teknisessä mielessä yh-äiti, vaan voisin "feikata" olevani ydinperheen äiti, vaikka todellisuus olisikin aivan muuta.
Öö, toivon yksi tulkinta, jota tuputetaan, kannattaa se kyseenalaistaa. Ei ole totta. Mene uudestaan naimisiin! Aika armoton meno, jos mokaa yhden liiton ei uusia saa.
Miten itse suhtautuisit lapsesi eroon vanhempana? Toivoisit lapsesi pääsevän yli ja löytävän uuden hyvän kumppanin. Vielä enemmän Jumala on hyvä Isä, Joka haluaa sinulle hyvää.
Ero tapahtui, Hän toivoo, että pääset ajan kanssa sen yli ja eteenpäin ja löydät uuden hyvän suhteen. Häntä ( Jeesusta) rangaistiin, jotta me saadaan olla vapaita. Jos et mene uudestaan naimisiin, rankaiset itse itseäsi.
Periaatteessa samaa mieltä. Itse näen että Jeesuksen ankara käsky eronneiden uudelleenavioitumista vastaan koskee nimenomaan ”syyllistä” osapuolta, eli sitä joka esim. petti ja jätti.
Luther tulkitsi jopa niin että jätetty saa ilman muuta avioitua uudelleen (”jos se joka ei usko haluaa erota, on veli tai sisar vapaa menemään uudelleen naimisiin. Rauhaan Jumala on teidät kutsunut.”) JA jopa jättäjä saa avioitua uudelleen, mutta Luther suositteli hänelle jonnekin kauas muuttamista. Ikään kuin olisi kuollut vanhoille ympyröilleen.
Vanha liitto on täynnä kieltoja älä tee niin, älä tee näin. Lain tarkoitus on osoittaa, ettei kukaan sitä pysty pitämään ja tarvitsee apua eli pelastajaa.
Ihmiselle on mieluista koittaa täyttää laki itse, ”minä pystyn”, ja tehdä erilaisia toimintoja ja sääntöjä, joita noudattamalla oma olo on parempi.
Uusi liitto on armo liitto. Jeesus teki KAIKEN meidän puolesta. Kyse ei enää ole meistä mitä olemme tehneet tai jättäneet tekemättä, vaan kyse on siitä mitä Hän on tehnyt. Kyse on Hänestä!
Hän Kantoi sairaudet, Hän kantoi synnit, Hän Hoitaa, Hän parantaa, Hän vapauttaa- Hän tekee kaiken. Meidän tehtävä on suostua tähän ja ottaa vastaan! Se on meille vaikeaa, kun mieluummin teemme itse. Ota vastaan anteeksi anto erostasi, usko se! Ei ole asiaa, mitä Hän ei voi anteeksi antaa ja aloita elämä uudelta puhtaalta pöydältä.
Lopeta itse oman itsesi puhdistus, anna Hänen tehdä se. Olet puhdas ja rakas Hänen silmissään.
Edelleen uskoontultuamme mokaamme tavalla ja toisella. Kukaan tuskin siihen pyrkii, mutta niin tapahtuu, koska olemme ihmisiä. Se ei ole Hänelle ongelma. Hän tietää sen ja on tehnyt kaiken auttaakseen. Ongelma ovat ihmiset, jotka koittavat itse puhdistaa ajatuksensa, elämänsä, käytöksensä, eivätkä anna Hänen tehdä sitä.Edelleen Kyse Hänestä ja Hänen meille hankkimasta puhtaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Olet kakkosluokan kansalainen esim hellareissa ja muissakin vapaissa suunnissa. Joidenkin mielestä täysi hylkiö.
Kokemusta on.
Äitini on helluntailainen yh-äiti, lapsia kahdelle eri miehelle joista toisen kanssa ei ollut edes naimisissa. Hänet hyväksytään täysin.
Mutta käsittäänekseni sekä fundispiireissä että esim. katolilaisten parissa uusi avioliitto eronneelle on mahdottomuus ilman hyvin poikkeuksellisia järjestelyjä (esim. 1. avioliitto pitäisi ensin mitätöidä). Myös osa ev.lut. kansankirkon pastoreista kieltäytyy vihkimästä eronneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kakkosluokan kansalainen esim hellareissa ja muissakin vapaissa suunnissa. Joidenkin mielestä täysi hylkiö.
Kokemusta on.Äitini on helluntailainen yh-äiti, lapsia kahdelle eri miehelle joista toisen kanssa ei ollut edes naimisissa. Hänet hyväksytään täysin.
Hellari-naiset nyt onkin vähän...
Uskon siihen Jeesukseen, joka etsii kadonneen lampaan. Etsii, nostaa olkapäille, kuljettaa turvaan, puhdistaa, sitoo haavat, auttaa elämään kiinni. Siihen Jeesukseen, joka puhuu prostituoiduille, yhteiskunnan hylkiöille. Syntiselle, mokanneille, epäonnistuneella, sairaille, muiden väheksymille. Koko kansan vihaaminen veronkerääjille, joita pidettiin oman kansan pettureina. Joka ei koskaan suomi syntistä ihmistä, ainoastaan fariseuksia- uskonnollisia johtajia- heitä hän suomi kyllä kovin sanoin. Hän oli AINA armollinen tavalliselle ihmiselle.
Fariseuksiakin Hän suomi, koska rakasti heitä. Hän näki heidän tekopyhyyden läpi. He laittoivat ihmisille raskaita kuormia kannettavaksi, sääntöjä ja ohjeita, joita eivät itsekkään kyenneet pitämään. Fariseukset koittivat puhdistaa ihmisiä ulkoapäin, ulkoista käytöstä. Jeesus puhdistaa sisältä päin.
Kyllä monissa uskonnollisissa piireissä kielletään uudelleen avioitumiseen. Itse en tähän usko.
Kannattaa kuitenkin etsiä ja kuunnella perusteluita eri kannoista. Käsittääkseni olet uskossa, joten Pyhä Henki on sisälläsi. Hän ohjaa sinua ja kertoo totuuden, tietenkin raamattuun perustuen. Minun neuvoni on, ala tutkia asiaa, älä usko jotain sen vuoksi, että niin on aina opetettu tai olet niin kuullut aina opetettavan.
Pyydä, että Isä avaa sinulle totuuden tästä asiasta. Hän tekee sen kyllä. Lopulta meidän on kasvettava siihen pisteeseen, jossa alamme itse etsiä vastauksia. Tietenkin otamme opetusta vastaan ja kuuntelemme muita, mutta emme voi antaa elämämme päätöksistä vastuuta muille. Etsi itse tietoa, pyydä, että Hän auttaa.
Älä tee hätiköityjä päätöksiä, vaan viivy asian äärellä ja tutki.
Öö, toivon yksi tulkinta, jota tuputetaan, kannattaa se kyseenalaistaa. Ei ole totta. Mene uudestaan naimisiin! Aika armoton meno, jos mokaa yhden liiton ei uusia saa.
Miten itse suhtautuisit lapsesi eroon vanhempana? Toivoisit lapsesi pääsevän yli ja löytävän uuden hyvän kumppanin. Vielä enemmän Jumala on hyvä Isä, Joka haluaa sinulle hyvää.
Ero tapahtui, Hän toivoo, että pääset ajan kanssa sen yli ja eteenpäin ja löydät uuden hyvän suhteen. Häntä ( Jeesusta) rangaistiin, jotta me saadaan olla vapaita. Jos et mene uudestaan naimisiin, rankaiset itse itseäsi.