Miten saada uusi talo hajuttomaksi?
Maalit, rakennusliimat ym. haisevat kitkerälle ja tuntuu että on vaikea hengittää. Miten nopeuttaa rakennushajujen haihtumista?
Kikkakolmosia kenelläkään?
Kommentit (29)
Päräytä tortut asunnon nurkkiin niin alkaa vieno maalintuoksu tuntua kivalta.
Itse olen aina poltellut uudessa oudossa tilassa kunnon sikarin ja voila; paha haju on poissa.
Tuohon on pari vaihtoehtoa. Tuuleta 3kk täysillä. Kaikki auki. Toinen on että ostat esoteric kaupasta intiaanisavua savustat kämpän ja tuuletat. Samalla menee pahat henget!
Tuttava on sijoittanut kämppäänsä useita tuoksukynttilöitä. Ei polta niitä, mutta niiden tuoksut, kuten vanilja, seetri, yms. ikään kuin häiritsevät hajuaistia, joten se ei pysty paikallistamaan niin helposti muita hajuja. Liekö tuosta sitten apua, kunnes pahimmat katkut haihtuvat?
Se uuden rakennuksen hajut on voc-päästöjä. Haihtuvia liimoja, tasotteita, homeenestoaineita ym. tosi terveellisiä.
Meillä astmalapsen oireilu loppui kun muutettiin uuteen (itse tehtyyn taloon). Eli vaikka uudesta tulisikin VOC-päästöjä, niin M1 materiaaleja valiten niitä ei voi ainakaan liikaa tulla kun lapsi pääsi eroon lääkkeistä. Tehtiin mm. lattiat tosi huolella. Betonin päälle mm. oikaisutasote ennen lattiapinnoitetta ja enimmäkseen käytettiin laattaa, ei juurikaan muovi/laminaattiyhdistelmiä tms.
Ja ei todellakaan pidetty kiirettä, eli pinnat sai rauhassa kuivua ja hengittää.
Lämpöä lisää 2-3astetta ja ikkunoita auki aina kun vaan suinkin mahdollista
Vaihtakaa ilmanvaihtosuodattimet heti.
Tuota kantsii ekana kokeilla.
Pitemmän ajan jutuissa kantsii kasvien puoleen kääntyä. Jos on taaperoita niin kasvit siten etteivät pääse syömään koska myrkyllisiä monikin syötynä.
https://www.rd.fi/luonto-ja-tiede/parhaat-ilmaa-puhdistavat-kasvit-nasa…
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-