Ääh, kun ärsyttää! Uus naapuri on alkanut kasaamaan roinaa talonsa taakse seinustalle.
Kamat on suoraan meidän ikkunoista nähtävissä nyt kun pensaista on lähteneet kaikki lehdet. Eivät vissiin ajattele meitä ollenkaan, niille riittää ettei roinat ole heidän omassa näköpiirissään.
Alueella on pienet tontit ja kaikki muut pitää paikat siisteinä ja ottaa naapurit huomioon.
Edellinenkin naapuri säilöi polttopuuta samassa paikassa mutta se ei häirinnyt niinkuin tuo sekalainen värikäs muovikama, multapussit, puutavara jne. Lisäksi seinustalla on 2 ylimääräistä jäteastiaa vaikka heidän portilla on normaalit jäteastiat.
Mitenköhän tuosta osais huomauttaa nätisti? Ovat tosiaan aika uusia naapureita eikä tunneta vielä juurikaan.
Kommentit (36)
Minäminäminä ja mun multapussukatmussukat saa lojua naapureiden ilona seinustoilla.
Kaikki me hoidetaan pihojamme ja kaikilta löytyy multapusseja autotalleista ja varastoista.
Olen kyllä sitä mieltä että jos muutetaan tiiviille omakotialueelle niin huomioidaan myös naapurit.
Vierailija kirjoitti:
Jos asutte taajamassa, ottakaa yhteys kunnan ympäristölautakuntaan tai millä nimellä tuota instanssia nyt kutsutaankaan. Voi myös kuulua teknisen viraston vastuualueeseen. Meillä kunta tekee taajaman tonttien katselmuksen vuosittain ja jos tontilla on romukasoja, niin huomautus tulee paluupostissa. Tontti on siivottava sakon uhalla tiettyyn päivään mennessä.
Suosittelen näköestettä, säästytte ikuiselta naapurisodalta.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on pihalla jos jonkinlaista tavaraa, mies rakentelee pihalla puusta yhtä sun toista. Ja minä tykkään puutarhanhoidosta, joten multapussejakin pihalla on. :)
Ostimme talon ja pihan ihan meidän perheen omia tarpeita varten. Piha ei suinkaan olemassa naapuria varten.
Onpas ikävää että on olemassa tuommosia pikkuasioista valittavia naapureita jotka luo epäsopua alueelle.
Ikävää ettei suvaita erilaisuutta.
No nyt on kuitenkin marraskuu, ihan pian joulukuu, joten ne käyttämättä jääneet multapussit voisi nostaa varastoon, missä pysyvät kuivina ja sulina. Paljon mukavampi ottaa keväällä käyttöön, kuin ne vettyneet ja jäätyneet...
Puustakin on paljon kivempi nikkaroida, kun säilyttää varastossa sateelta suojassa.
T. Puutarhaharrastaja, jolla nikkaroiva puoliso, jotka miettivät kyllä sitäkin, mitä pihalta näkyy naapuriin päin
Olen myös hieman eri mieltä siitä, kumpi aiheuttaa epäsopua, naapureita ajatteleva vai se minun tonttini -tyyppi...?
Minua ei haittaa naapurin romut. Rajan tuntumaan voi laittaa kasvamaan puita, jotka peittävät näkyvyyden. Ei tarvitse riidellä. Näin mekin tehtiin.
Ainoastaan melu on todellinen haitta ja sitä ei ole ilta kymmenen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos asutte taajamassa, ottakaa yhteys kunnan ympäristölautakuntaan tai millä nimellä tuota instanssia nyt kutsutaankaan. Voi myös kuulua teknisen viraston vastuualueeseen. Meillä kunta tekee taajaman tonttien katselmuksen vuosittain ja jos tontilla on romukasoja, niin huomautus tulee paluupostissa. Tontti on siivottava sakon uhalla tiettyyn päivään mennessä.
Multapussit ja kesäkalusteet talon takana ei valitettavasti täytä romukasan kriteerejä. Vastaavasti naapuri voi valaista pihansa niin rajusti, että ap:lla ei enää koskaan ole talvella mahdolisuutta nähdä tähtiä.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, rakensi omavalmiste-malliin roskien poltto-uunin, mustaa märkää savua työnsi piipusta kun poltti siellä kaiken. Ettei joudu roskista maksamaan.
Ei taida olla ihan laillista.
Vierailija kirjoitti:
Laita verhot eteen tai sitten vain olet katselematta siitä ikkunasta ulos, jos noin kovasti häiritsee. Tuskin se teidän ainoa ikkuna on.
Taitaa olla ainoa ikkuna, niin ahdasta sen meininki tuntuu olevan.
Tälläkin omakotialueella asuu eräs naapureista valittava tyyppi. Tosi ikävä ihminen, huomauttelee toisten pihoista, ei kestä sitäkään jos varisseet lehdet jätetään haravoimatta, on kuuleman niin rumaa.
Pilaa koko naapuruston ilmapiiriä.
Antakaa kaikkien kukkien kukkia, antakaa ihmisten elää rauhassa omalla tavallaan. Sallikaa myös rumien, heikkojen, väsyneiden, vanhusten ja vammaisten ihmisten olemassaolo, jotka eivät jaksa sitä pihaa koko ajan teidän mieliksi puunata.
Etsikää itsellenne oma elämä, niin ei tarvitse naapureiden elämää kytätä.
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminä ja mun multapussukatmussukat saa lojua naapureiden ilona seinustoilla.
Kaikki me hoidetaan pihojamme ja kaikilta löytyy multapusseja autotalleista ja varastoista.
Olen kyllä sitä mieltä että jos muutetaan tiiviille omakotialueelle niin huomioidaan myös naapurit.
Minäminäminä ja minun määräykset siitä miten naapurin pitää pihaansa hoitaa jotta minäminäminä olen tyytyväinen.
Tietenkin kaikkien pitää hoitaa pihaansa juuri niinkuin minä itse teen. En salli yhtään sitä että joku on luonteeltaan rennompi kuin minäminäminä, nipottaja.
Mitä jos kehittäisit itsellesi harrastuksen. Oletko ylipainoinen?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kasaan monenlaista tavaraa tontilleni. Se on kivaa. Siksi ostin omakotitalon, jotta voin puuhastella tontillani kaikenlaista.
Ärsyttävintä tuollaiset tuomitsevat naapurit, jotka eivät salli ihmisten erilaisuutta. Ihmiset ovat ulkonäöltäänkin erilaisia, niiden vaatteet ovat erilaisia ja persoonallisia, niiden kotien sisustus on erilaista, niiden autot ovat erilaisia, ja niiden pihatkin SAA OLLA erilaisia.
Kuulostaa siltä, että olet muuttanut kerrostalosta, koska et itse kestänyt muiden ihmisten erilaisuutta, esim. ääniä naapurista. Nyt sitten elät kuin siat pellossa, etkä itse välitä naapureistasi mitään.
Hyvä, että tulee tässä ketjussa useammankin kommentoijan taholta esille tämä ok-talossa asumisen "ihanuus", eli että sillä omalla tontilla touhutaan mitä halutaan muista piittaamatta. Samaan aikaan tuomitaan kerrostaloasuminen, koska kuulemma naapurit eivät ota muita huomioon.
Kutsu naapurit kahville ihan muuten vain. Aseta heidät sitten istumaan kahvipöytään niin että näkevät nuo omat roskansa. Jos eivät itse vielä älyä silloinkaan, sanot leppoisasti että mitä tykkäisitte jos yhdessä istutettaisiin jotain tuohon eteen kun näkyy tänne meille nuo teidän tavarat niin selvästi.
" kun meille näkyy nuo teidän tavarat"???
Naapurin piha näkyy naapuriin, mitäs siitä? Se on mukavaa. Minunkin ikkunaan näkyy tässä ainakin kolmen mukavan naapurin pihatavarat ihan selvästi, ja se on kivaa. Yksi korjailee autoja harrastuksenaan, joten hällä muutama vanha auto ja vararenkaita. Yksi korjailee venettään jos muistaa, hällä parikin venettä ja peräkärryjä ja venekamaa pitkin pihaa. Yksi harrastaa lautakasoja, rakensi pihamajaa pojalleen. Joku sahaa ja pilkkoo polttopuita aamusta iltaan, eikä sekään meteli haittaa yhtään. Kuuluu elämään. Minullakin kalusteita pihalla, istuksin tuolissa myös talvella
Vierailija kirjoitti:
" kun meille näkyy nuo teidän tavarat"???
Naapurin piha näkyy naapuriin, mitäs siitä? Se on mukavaa. Minunkin ikkunaan näkyy tässä ainakin kolmen mukavan naapurin pihatavarat ihan selvästi, ja se on kivaa. Yksi korjailee autoja harrastuksenaan, joten hällä muutama vanha auto ja vararenkaita. Yksi korjailee venettään jos muistaa, hällä parikin venettä ja peräkärryjä ja venekamaa pitkin pihaa. Yksi harrastaa lautakasoja, rakensi pihamajaa pojalleen. Joku sahaa ja pilkkoo polttopuita aamusta iltaan, eikä sekään meteli haittaa yhtään. Kuuluu elämään. Minullakin kalusteita pihalla, istuksin tuolissa myös talvella
Jos nuo tavarat olisivat naapurin mielestä kauniita katsella, hän tuskin olisi piilottanut niitä pois näkyvistä niin, että ovat poissa omista silmistä. Ehkä hän ei ole tajunnut että nyt ne ovat naapurin silmissä jatkuvasti. Toki jokaisella on oikeus pitää vaikka millaista pihaa, mutta ei tuo nyt mukavin mahdollinen kuviokaan ole.
Itse huomasin vasta naapurin terassilla istuessani, että meidän leikkimökin takana oli ruma kasa marjapensaiden purettuja tukikehikoita sikin sokin. Sellaista ei itse huomaa kun on poissa omista silmistä. Korjasin ne kyllä vähin äänin pois.
Mullakin naapuri jolla paljon kamaa tontilllaan. Kiitin häntä, minusta se on mukavaa ja rentoa ettei ole nipottavia naapureita lähistöllä.
Se on ihanaa, koska minunkaan ei tartte olla jyystämässä nurmikkoa jatkuvasti ja olla selkä vääränä kitkemässä rikkaruohoja.
Naapuri antaa tavallaan meidänkin perheelle luvan elää rennosti, saamme olla niin sotkuisia kuin meistä hyvältä tuntuu ja elää sellaista elämää kuin meille sopii.