Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi alkoholittomuus on monelle niin suuri ongelma?

Vierailija
24.11.2019 |

Niin, otsikossa on kysymykseni. Olen ollut juomatta nyt kuukauden, ja tahto lopettaa kokonaan on kova. Olen yksinkertaisesti kyllästynyt juomiseen ja etenkin krapulapäiviin. On ollut mahtavaa herätä energisenä ilman krapulaa! Olen kieltäytynyt muutamista pikkujouluista, koska ei huvita katsoa kun muut ryyppäävät ja puhuvat ja tekevät kaikkea hölmöä. Tätäkös ei kaikki tahdo millään ymmärtää. Niin, miksi se on joillekin niin suuri ongelma? Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä, mutta toivon, että pidettäisiin tämä keskustelu asiallisena.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat valinnat kirjoitti:

Ongelmasi ei ole alkoholi vaan se, ettet itse halua mennä mukaan rientoihin, joissaa muut juovat. Tuo on yleistä, muttei suinkaan muiden vika vaan oma valintasi.

Ja tuolle toiselle vastaajalle sanoisin, että ainakin omassa kaveripiirissä bileisiin autolla tulevat ja selvänä pysyttelevät ovat aina yhtä tervetulleita, kunhan eivät muiden juomisesta ala valittamaan.

Minun puolestani muut saavat juoda niin paljon kuin haluavat, minä en siihen puutu enkä ala heitä moralisoida. Kysymykseni olikin, että miksi se on monelle niin suuri ongelma, jos ilmoitan heille että minua ei yksinkertaisesti kiinnosta enää osallistua moisiin kekkereihin? Miksi päätöstäni ei voida kunnioittaa? Tähän et vastannut.

Ap

Siksi, että mitkä juhlat ne on kun paikalle saapuu vain muutama ihminen? Juhliin halutaan porukkaa, mutta sitten ei toisaalta haluttaisi, että sinne saapuvat ovat selvinpäin, koska se muuttaa juhlien luonnetta.

Tavoite on juhlijoilla, että porukkaa olisi sopiva määrä ja juhlat olisivat hauskat. Monelle taas juhlat eivät voi olla hauskoja ilman viinaa ja ihmisiä.

Vierailija
22/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absolutisti täältä vastaa, että miksi ihmeessä teet siitä ongelman jos juomattomuutesi on toiselle ongelma? En ymmärrä. Itseluottamus hukassa?

Miksi alkoholittomuus on ongelma monelle? Paljon kiinnostavampi kysymys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humalassa on humalaisten jutut ja ne on vähän erilaisia kuin vesiselvät jutut. Sen vuoksi kännääjät sopivat toistensa seuraan ja vesilinjaa vetävät toistensa seuraan.

Minä olen aina ollut raitiina mukana juhlissa, joissa muut juovat ja kivaa on ollut. Täytyy vain tietää milloin on aika lähteä kotiin. 

Sulla ehkä mutta muilla on ollut vuoksesi vähemmän kivaa. Jollei ne sitten ole oikeasti sekabileet joissa on erikseen mehubooli ja jotkut tuo lapsiakin ja ties mitä.

Miksi sinulla ei ole kivaa tai vähemmän kivaa, jos vieressä seisova Pirkko tai Pera ole kännissä? Häpeätkö omaa alkoholin käyttöäsi?

Vierailija
24/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humalassa on humalaisten jutut ja ne on vähän erilaisia kuin vesiselvät jutut. Sen vuoksi kännääjät sopivat toistensa seuraan ja vesilinjaa vetävät toistensa seuraan.

Minä olen aina ollut raitiina mukana juhlissa, joissa muut juovat ja kivaa on ollut. Täytyy vain tietää milloin on aika lähteä kotiin. 

Sulla ehkä mutta muilla on ollut vuoksesi vähemmän kivaa. Jollei ne sitten ole oikeasti sekabileet joissa on erikseen mehubooli ja jotkut tuo lapsiakin ja ties mitä.

Ihme lausunto.

Miksi alkoholia juovalla on vähemmän kivaa, jos mukana on hauska kaveri, joka kuitenkaan ei juo alkoholipitoista?

Vierailija
25/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat valinnat kirjoitti:

Ongelmasi ei ole alkoholi vaan se, ettet itse halua mennä mukaan rientoihin, joissaa muut juovat. Tuo on yleistä, muttei suinkaan muiden vika vaan oma valintasi.

Ja tuolle toiselle vastaajalle sanoisin, että ainakin omassa kaveripiirissä bileisiin autolla tulevat ja selvänä pysyttelevät ovat aina yhtä tervetulleita, kunhan eivät muiden juomisesta ala valittamaan.

Minun puolestani muut saavat juoda niin paljon kuin haluavat, minä en siihen puutu enkä ala heitä moralisoida. Kysymykseni olikin, että miksi se on monelle niin suuri ongelma, jos ilmoitan heille että minua ei yksinkertaisesti kiinnosta enää osallistua moisiin kekkereihin? Miksi päätöstäni ei voida kunnioittaa? Tähän et vastannut.

Ap

Siksi, että mitkä juhlat ne on kun paikalle saapuu vain muutama ihminen? Juhliin halutaan porukkaa, mutta sitten ei toisaalta haluttaisi, että sinne saapuvat ovat selvinpäin, koska se muuttaa juhlien luonnetta.

Tavoite on juhlijoilla, että porukkaa olisi sopiva määrä ja juhlat olisivat hauskat. Monelle taas juhlat eivät voi olla hauskoja ilman viinaa ja ihmisiä.

Lisäisin vielä, että kun sinut kutsutaan niin sanot, että tulet ilomielin jos saat olla selvinpäin ilman, että sinua stressataan. Silloin heidän on valittava haluavatko sinut selvinpäin vai eivät. Ja jos he haluavat sinut selvinpäin, niin aina voit juhlissa vedota mitä sovittiin. Voit olla varma ettei sinua enää kohta kutsuta.

Vierailija
26/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vähän elitistisen kuvan antaa, jos ilmoittaa yhtäkkiä, että minä en enää osallistu teidän kännisten ryyppyiltoihin. Pitäiskö kavereitten sitten ruveta järjestämään yhteisiä lenkkeilyjä ja ruuanlaittoja tilalle sinua varten?

Itseäni ei haittaa, jos mukana on absolutisti jolla on rento ja hyvä meno. Aika usein ne murjottaa päätään puistellen ja mikä pahinta, muistaa ja tuomitsee toisten känniset sanomiset/mokat jne. Se ei ole kivaa.

Vierailija
27/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Uskon vakaasti olevani hauskaa seuraa selvänäkin. Täytyy olla vähän erikoinen, jos ei pysty pitämään hauskaa, elleivät kaikki ympärillä ole humalassa. Ei pidä olla niin laumasielu, ettei voi yksin tehdä omia valintojaan siitä miten juhlii.

Vierailija
28/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan meidän henkilöstön pikkujouluissa ynnä muissa tilaisuuksissa kukaan ei vahdi kenenkään juomista. Toiset ottavat enemmän, toiset vähemmän, osa menee vesilinjalla ja kaikilla on hauskaa. Ikävää ap, että joudut jäämään pois pikkujouluista, koska valintaasi ei hyväksytä.

Vierailija
29/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut absolutisti eikä ollut minkäänlaista ongelmaa eikä monikaan ympärilläni edes sitä tiennyt (puhutaan kuitenkin vuosista, ei kuukausista). Kertaakaan ei tyrkytetty juotavaa eikä kyselty, miksi en osallistu johonkin tapahtumaan - eikä ollut syytäkään kysyä, koska elin ja osallistuin ihan kuten ennenkin.

Vierailija
30/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat valinnat kirjoitti:

Ap

Sanot, ette halua moralisoida, mutta "ilmoitan heille että minua ei yksinkertaisesti enää kiinnosta osallistua moisiin kekkereihin" kuulostaa kyllä moralisoinnilta hyvin helposti.

Vierailija
31/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäviä kommentteja. Minä lopetin alkoholin käytön 4v sitten, kerroin lähipiirilleni syyt (lähti lapasesta, hyppäsin vieraissa, ei vain sopinut minulle) - yksikään ystäväni ei ole katsonut päätöstäni kieroon. Minulla ei ole ongelmia muiden alkoholin käytön kanssa, menen mielelläni pepsi- tai vissypullon kanssa illanistujaisiin.

Vierailija
32/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat valinnat kirjoitti:

Ap

En ole tuo jolle vastasit,mutta miten tää siis on jollekin ongelma? Sanot ettet halua nähdä kavereitasi, koska jostain syystä sulla on vain kavereita jotka ei tee yhdessä mitään muuta kuin ryyppää, ja joku vetää herneen nenään? Siis mikä on ongelma? Mä oon tänä vuonna juonu yhteensä ehkä 3pulloo viiniä, mutta ei oo ollu ongelmia kaveripiirissä tai illanvietoissa. Olen siis vähentänyt huomaamattani juomista ja nyt ehkä jo ihan tietoisesti, ei ole kenellekään ongelma. Jos alan bileitä pilaamaan tai olemaan trasittava, voi olla että ongelmia tulisi.

Vierailija
33/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat valinnat kirjoitti:

Ap

Sanot, ette halua moralisoida, mutta "ilmoitan heille että minua ei yksinkertaisesti enää kiinnosta osallistua moisiin kekkereihin" kuulostaa kyllä moralisoinnilta hyvin helposti.

Juuri tämä. Tuon takia en enää ikinä haluaisi seurustella absolutistin kanssa. On kokemusta miehestä, joka "ei halunnut moralisoida" mutta jonka kanssa ei voinut liikkua juuri missään, missä muut ihmiset joivat alkoholia.

Vierailija
34/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäviä kommentteja. Minä lopetin alkoholin käytön 4v sitten, kerroin lähipiirilleni syyt (lähti lapasesta, hyppäsin vieraissa, ei vain sopinut minulle) - yksikään ystäväni ei ole katsonut päätöstäni kieroon. Minulla ei ole ongelmia muiden alkoholin käytön kanssa, menen mielelläni pepsi- tai vissypullon kanssa illanistujaisiin.

Silloin, kun itse lopetin elämäntapasyistä. en edes kertonut kenellekään. Menin ihan samalla tavalla tilaisuuksiin kuin ennenkin, tarvittaessa jopa skoolasin skumpalla kun ei ollut alkoholitonta jostain syystä varattu tarjolle, ja jätin vain sen juomatta. En tehnyt juomattomuudestani numeroa eikä kukaan liioin kysellyt siitä.

Vierailija
35/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomattomuus ei ole nykyään kenellekään ongelma, tai jos jollekin juntille on, niin ei ehkä kannata muutenkaan sen seurassa roikkua. 

Vierailija
36/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vähän elitistisen kuvan antaa, jos ilmoittaa yhtäkkiä, että minä en enää osallistu teidän kännisten ryyppyiltoihin. Pitäiskö kavereitten sitten ruveta järjestämään yhteisiä lenkkeilyjä ja ruuanlaittoja tilalle sinua varten?

Itseäni ei haittaa, jos mukana on absolutisti jolla on rento ja hyvä meno. Aika usein ne murjottaa päätään puistellen ja mikä pahinta, muistaa ja tuomitsee toisten känniset sanomiset/mokat jne. Se ei ole kivaa.

Hah. Onko sulla vaikeuksia lukemisen ymmärtämisessä? Sitä paitsi ap ei ole vaatinut mitään omia juhlia itselleen siksi, että hän kieltäytyy alkoholista. Hän kysyy, miksi hänen valintaansa ei hyväksyä.

Vierailija
37/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat valinnat kirjoitti:

Ap

Juuri tämä. Tuon takia en enää ikinä haluaisi seurustella absolutistin kanssa. On kokemusta miehestä, joka "ei halunnut moralisoida" mutta jonka kanssa ei voinut liikkua juuri missään, missä muut ihmiset joivat alkoholia.

Säälin teitä. Ap:n viestistä sain sellaisen kuvan, että hän ei tuomitse ketään, on vain itse kyllästynyt juomiseen. Ihan yksinkertainen juttu.

Vierailija
38/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat valinnat kirjoitti:

Ap

Säälin teitä. Ap:n viestistä sain sellaisen kuvan, että hän ei tuomitse ketään, on vain itse kyllästynyt juomiseen. Ihan yksinkertainen juttu.

Miksi ajattelet minun tarvitsevan sääliäsi? Seurustelen miehen kanssa, joka ei juo koskaan itseään humalaan, mutta jonka kanssa ei ikinä tarvitse sietää naaman vääntelyä ravintoloissa tai juhlissa tai muissa tilaisuuksissa, missä on humalaisia ihmisiä ja alkoholia tarjolla.

Vierailija
39/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut kohta 2 vuotta ilman alkoholia ilman mitään ongelmia.

Vierailija
40/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikäviä kommentteja. Komppaan ap:ta ihan täysillä!