Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi alkoholittomuus on monelle niin suuri ongelma?

Vierailija
24.11.2019 |

Niin, otsikossa on kysymykseni. Olen ollut juomatta nyt kuukauden, ja tahto lopettaa kokonaan on kova. Olen yksinkertaisesti kyllästynyt juomiseen ja etenkin krapulapäiviin. On ollut mahtavaa herätä energisenä ilman krapulaa! Olen kieltäytynyt muutamista pikkujouluista, koska ei huvita katsoa kun muut ryyppäävät ja puhuvat ja tekevät kaikkea hölmöä. Tätäkös ei kaikki tahdo millään ymmärtää. Niin, miksi se on joillekin niin suuri ongelma? Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä, mutta toivon, että pidettäisiin tämä keskustelu asiallisena.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ylimielistä on myös väittää, että absolutismi olisi kuitenkin elitististä ajattelua.

Vierailija
42/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitoin korkin kiinni 6 vuotta sitten. Olen joutunut maksamaan sen hinnan, että olen menettänyt muutamia ystäviä raittiuteni takia, mutta toisaalta olen saanut uusia ystäviä. En tiedä mikä siinä on niin iso ongelma joillekin.

Ongelmahan on yksinkertaisesti siinä, että iso osa suomalaisista ei osaa pitää hauskaa ilman alkoholia. Jos ei ole alkoholia, ei ole hauskaakaan ja raitis on siinä ilonpilaaja sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks musta tuntuu että tää on provo? No oli tai ei, mutta tunteisiin se näyttää menevän monella...

Vierailija
44/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ylimielistä on myös väittää, että absolutismi olisi kuitenkin elitististä ajattelua.

Tarkoitat varmaan "jotenkin"? :)

Vierailija
45/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat varmaan "jotenkin"? :)

Oho. Joo, sitä just tarkoitin :D

Vierailija
46/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Uskon vakaasti olevani hauskaa seuraa selvänäkin. Täytyy olla vähän erikoinen, jos ei pysty pitämään hauskaa, elleivät kaikki ympärillä ole humalassa. Ei pidä olla niin laumasielu, ettei voi yksin tehdä omia valintojaan siitä miten juhlii.

Kyllä se on juuri niin että et sinä eikä kukaan voi tehdä yksin omia valintojaan siitä miten juhlii. Juhlat on yhteistä ajanviettoa ja kaikki osallistuvat fiiliksen synnyttämiseen. Ei siinä voi sooloilla vaikuttamatta toisiin ja jos tätä ei tajua niin olet muuten ihan tästä juomattomuudesta riippumatta kauheaa seuraa. Mutta kyllähän sä tämän ymmärrät niin päin aivan hyvin että kun parin viinilasin tissutteluillassa joku vetää lärvit se on faux pas. Tai jos joku päättää itsenäisesti että nämä bileet kaipaakin pientä pajauttelua. Silloin vaan on vaikeaa tajuta kun huomaavaisuutta vaadittaisiinkin sulta itseltä eikä muilta sua kohtaan. Niinkö?

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla ei ole kivaa tai vähemmän kivaa, jos vieressä seisova Pirkko tai Pera ole kännissä? Häpeätkö omaa alkoholin käyttöäsi?

En häpeä. Multa kuluu alle 40 annosta vuodessa.

Vierailija kirjoitti:

Ihme lausunto.

Miksi alkoholia juovalla on vähemmän kivaa, jos mukana on hauska kaveri, joka kuitenkaan ei juo alkoholipitoista?

Teillä ei selvästi ole mitään käsitystä siitä miksi sitä alkoholia juodaan. Tässä ei nyt ole kyse siitä ettettekö olisi hauskoja ihmisiä, vaikka vähän tämä pihalla olemisenne antaa ymmärtää. Päihteitä otetaan omasta päästä pääsemiseksi ja sitä varten että tilaisuus siirtyisi pois normaalitodellisuudesta ja normaalisäännöistä. Jos joku ankkuroituu arkitodellisuuteen muiden puolesta niin ei se välttämättä aina haittaa kaikkia, etenkin jos sen onnistuu täysin kätkemään, mutta useimmissa tapauksissa se ei ole mitenkään neutraali valinta joka ei vaikuttaisi muihin ja siihen miten ilta kehittyy.

Voitte olla tosi hauskoja ja piristää tavattomasti läsnäolollanne vaikka torstai-iltapäivän palaveria tai käsityöiltaa tai jotain pänötystilaisuutta jossa parista drinkistä huolimatta ei ole minkäänlaista tarkoitusta päästää irti mistään estoista, rooleista tai kulisseista. Voitte olla tavattoman mukavia kavereita ja ultrahilpeitä läpänheittäjiä. Mutta jos ette ole niitä Suomessa lähes olemattoman harvinaisia poikkeusyksilöitä joilla riittää karismaa ja leikkimielisyyttä ja on kyky selvinkin päin täysin unohtaa itsensä, teistä on haittaa toisten juhlinnalle.

Vierailija
47/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistin korkin kiinni helmikuussa 2004. Takana oli pitkä juomiskierre. Vapisin ja hikoilin sängyssä, sydämeni hakkasi vimmatusti. Itkin, koska mulla oli niin paha olla. Tunsin itseni huonoksi ihmiseksi, koska olin pettänyt läheiseni lukuisia kertoja tyhjänpäivisillä raittiuslupauksillani. Muistan tuon päivän kuin eilisen, mutta silloin päätin, että nyt saa juominen loppua lopullisesti. Sen jälkeen en ole viinaan koskenut. Ketään en ole arvostellut, koska sillä en koe saavuttavani yhtään mitään. Jokaisen pitää itse havahtua ongelmaansa, kuten minunkin kohdallani.

Vierailija
48/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on niin monelle ongelma että jotkut juhlat nyt vaan on juomista varten?

Vierailija
49/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on niin monelle ongelma että jotkut juhlat nyt vaan on juomista varten?

Se ei ole keskustelun aihe.

Vierailija
50/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla on ympärilläni vaan ihmisiä jotka juo kohtuudella eikä kyseenalaista muiden juomattomuutta. En kaipaa kännäyskulttuuria. Ihme alkkiksia tämäkin ketju täynnä. Varmaan jotain korsolaisia.

Vierailija
51/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin alkoholin käytön kolmisen vuotta sitten, käyn edelleen juhlissa, eikä tietääkseni ole kutsuja jätetty lähettämättä mulle juomattomuuteni vuoksi. Sekaan olen aina mahtunut.

Vierailija
52/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla on ympärilläni vaan ihmisiä jotka juo kohtuudella eikä kyseenalaista muiden juomattomuutta. En kaipaa kännäyskulttuuria. Ihme alkkiksia tämäkin ketju täynnä. Varmaan jotain korsolaisia.

Pyysin että pidettäisiin keskustelu asiallisena, eikä tuo viimeinen lause ollut kovin asiallinen. Kenenkään ihmisarvo ei riipu asuinpaikasta.

Ap

Vierailija
53/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole keskustelun aihe.

On se sikäli että tässä on vahva syy-seuraussuhde.

Vierailija
54/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat valinnat kirjoitti:

Ongelmasi ei ole alkoholi vaan se, ettet itse halua mennä mukaan rientoihin, joissaa muut juovat. Tuo on yleistä, muttei suinkaan muiden vika vaan oma valintasi.

Ja tuolle toiselle vastaajalle sanoisin, että ainakin omassa kaveripiirissä bileisiin autolla tulevat ja selvänä pysyttelevät ovat aina yhtä tervetulleita, kunhan eivät muiden juomisesta ala valittamaan.

Minun puolestani muut saavat juoda niin paljon kuin haluavat, minä en siihen puutu enkä ala heitä moralisoida. Kysymykseni olikin, että miksi se on monelle niin suuri ongelma, jos ilmoitan heille että minua ei yksinkertaisesti kiinnosta enää osallistua moisiin kekkereihin? Miksi päätöstäni ei voida kunnioittaa? Tähän et vastannut.

Ap

Tuollainen ilmoittaminen on ihan turhaa draamaa. Olet vain menemättä, jos et selvinpäin halua mennä. Vai tarkoitatko todellakin, että ihmiset loukkaantuvat, jos et mene? Oletko varmasti niin tärkeä ihminen, etteivät ilman sinua osaa hauskaa pitää? 

Vierailija
55/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat valinnat kirjoitti:

Ongelmasi ei ole alkoholi vaan se, ettet itse halua mennä mukaan rientoihin, joissaa muut juovat. Tuo on yleistä, muttei suinkaan muiden vika vaan oma valintasi.

Ja tuolle toiselle vastaajalle sanoisin, että ainakin omassa kaveripiirissä bileisiin autolla tulevat ja selvänä pysyttelevät ovat aina yhtä tervetulleita, kunhan eivät muiden juomisesta ala valittamaan.

Minun puolestani muut saavat juoda niin paljon kuin haluavat, minä en siihen puutu enkä ala heitä moralisoida. Kysymykseni olikin, että miksi se on monelle niin suuri ongelma, jos ilmoitan heille että minua ei yksinkertaisesti kiinnosta enää osallistua moisiin kekkereihin? Miksi päätöstäni ei voida kunnioittaa? Tähän et vastannut.

Ap

Siksi, että mitkä juhlat ne on kun paikalle saapuu vain muutama ihminen? Juhliin halutaan porukkaa, mutta sitten ei toisaalta haluttaisi, että sinne saapuvat ovat selvinpäin, koska se muuttaa juhlien luonnetta.

Tavoite on juhlijoilla, että porukkaa olisi sopiva määrä ja juhlat olisivat hauskat. Monelle taas juhlat eivät voi olla hauskoja ilman viinaa ja ihmisiä.

Lisäisin vielä, että kun sinut kutsutaan niin sanot, että tulet ilomielin jos saat olla selvinpäin ilman, että sinua stressataan. Silloin heidän on valittava haluavatko sinut selvinpäin vai eivät. Ja jos he haluavat sinut selvinpäin, niin aina voit juhlissa vedota mitä sovittiin. Voit olla varma ettei sinua enää kohta kutsuta.

Ulkopuolisena kysyn uteliaisuuttani, että miksi minua selvinpäin olevaa pitäisi stressata? Olen sama ihminen vaikken joisikaan alkoholia.

Monelle juhlat ovat muutakin kuin humaltumista. Olen mun muassa keskustellut ilmeisen älykkään ihmisen kanssa vaikka hän täytti punaviinilasiaan keskustelun aikana. Kaikista ei tule räyhäviinaa juoneita hiprakassa.

Vierailija
56/56 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Absolutisti täältä vastaa, että miksi ihmeessä teet siitä ongelman jos juomattomuutesi on toiselle ongelma? En ymmärrä. Itseluottamus hukassa?

Kiinnostampi kysymys on, miksi jonkun juomattomuus on jollekin toiselle ongelma.

Jos oma ystävä- ja tuttavapiiri on pääsääntöisesti "kuivahenkistä", niin silloinhan se juomattomuus ei ole mikään ongelma. Tosin onhan raittiillakin ihmisillä olemassa muita vaihtoehtoja kuin raanavesi kuten kahvi, tee, kaakao, cocacola ja erilaiset tuoremehut. Minusta on mukavampi tavata selvinpäin olevia ihmisiä kahvilassa päiväsaikaan kuin ylipäätään lähteä illalla jonnekin ravintolaan.  Jos ei itse harrasta kaljoittelua, niin silloinhan jättää yleensä suosiolla erilaiset kosteat illanistujaiset pois omasta kalenterista.