Miksi alkoholittomuus on monelle niin suuri ongelma?
Niin, otsikossa on kysymykseni. Olen ollut juomatta nyt kuukauden, ja tahto lopettaa kokonaan on kova. Olen yksinkertaisesti kyllästynyt juomiseen ja etenkin krapulapäiviin. On ollut mahtavaa herätä energisenä ilman krapulaa! Olen kieltäytynyt muutamista pikkujouluista, koska ei huvita katsoa kun muut ryyppäävät ja puhuvat ja tekevät kaikkea hölmöä. Tätäkös ei kaikki tahdo millään ymmärtää. Niin, miksi se on joillekin niin suuri ongelma? Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä, mutta toivon, että pidettäisiin tämä keskustelu asiallisena.
Kommentit (56)
Minä laitoin korkin kiinni 6 vuotta sitten. Olen joutunut maksamaan sen hinnan, että olen menettänyt muutamia ystäviä raittiuteni takia, mutta toisaalta olen saanut uusia ystäviä. En tiedä mikä siinä on niin iso ongelma joillekin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on vain jotenkin niin kieroutunut suhtautuminen alkoholiin, liekö sitten kieltolain peruja.
Hyvin mahdollista. Suomessa on ihan normaalia vetää kännit viikonloppuna, lomalla, juhlapyhänä tai jonkin muun juhlimisen arvoisen asian takia. Monen suomalaisen ajatusmaailmaan ei yksinkertaisesti mahdu se, että juhlia voisi ilman alkoholiakin, koska "eihän silloin voi olla hauskaa". Missään muualla maailmassa en ole törmännyt yhtä kieroutuneeseen suhtautumiseen alkoholiin kuin Suomessa.
Aito ystävä ei hylkää alkoholittomuuden takia. Hyvä vain, että pääsit eroon heistä! Kovasti tsemppiä sinulle!! :)
Ongelmasi ei ole alkoholi vaan se, ettet itse halua mennä mukaan rientoihin, joissaa muut juovat. Tuo on yleistä, muttei suinkaan muiden vika vaan oma valintasi.
Ja tuolle toiselle vastaajalle sanoisin, että ainakin omassa kaveripiirissä bileisiin autolla tulevat ja selvänä pysyttelevät ovat aina yhtä tervetulleita, kunhan eivät muiden juomisesta ala valittamaan.
Humalassa on humalaisten jutut ja ne on vähän erilaisia kuin vesiselvät jutut. Sen vuoksi kännääjät sopivat toistensa seuraan ja vesilinjaa vetävät toistensa seuraan.
Eivät halua menettää sua piireistä. Niinhän siinä käy kun ei juo. Vielä vihoviimeisempää on kyllä tulla paikan päälle olemaan raittiina, siihen ruvenneiden pitäisi ymmärtää pysyä poissa.
Omat valinnat kirjoitti:
Ongelmasi ei ole alkoholi vaan se, ettet itse halua mennä mukaan rientoihin, joissaa muut juovat. Tuo on yleistä, muttei suinkaan muiden vika vaan oma valintasi.
Ja tuolle toiselle vastaajalle sanoisin, että ainakin omassa kaveripiirissä bileisiin autolla tulevat ja selvänä pysyttelevät ovat aina yhtä tervetulleita, kunhan eivät muiden juomisesta ala valittamaan.
Minun puolestani muut saavat juoda niin paljon kuin haluavat, minä en siihen puutu enkä ala heitä moralisoida. Kysymykseni olikin, että miksi se on monelle niin suuri ongelma, jos ilmoitan heille että minua ei yksinkertaisesti kiinnosta enää osallistua moisiin kekkereihin? Miksi päätöstäni ei voida kunnioittaa? Tähän et vastannut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Humalassa on humalaisten jutut ja ne on vähän erilaisia kuin vesiselvät jutut. Sen vuoksi kännääjät sopivat toistensa seuraan ja vesilinjaa vetävät toistensa seuraan.
Minä olen aina ollut raitiina mukana juhlissa, joissa muut juovat ja kivaa on ollut. Täytyy vain tietää milloin on aika lähteä kotiin.
Itse olen samanlaisessa tilanteessa. Olen nyt ollut pari kk vetämättä kännejä, koska kyllästyin niihin morkkiksiin ja masennuksiin. Olo onkin jo paljon parempi. Huono puoli vaan on se, että suurin osa ystävistäni vetää alkoholia usein tai sitten harvemmin mutta suurissa määrin kerralla, ja minun pitäisi jotenkin pysyä tahdissa mukana tai olen tylsä ilonpilaaja. En ole vielä menettänyt ketään kaveria, mutta ryyppybileissä ei oikein huvita enää käydä, kun saa osakseen naljailua raittiudesta. Kukaan ei myöskään ymmärrä, että minulle voi oikeasti tulla alkoholista niin hirveä olo henkisesti, että olen suunnilleen itsemurhan partaalla.
Tsemppiä ap, kyllä me pärjätään!
Ei minuakaan kiinnosta ravintolaillat tms. jossa on riskinä seurata muiden humaltumista ja örvellystä.
Jos on "pakko" osallistua (vaikka jonkun läksiäiset), menen, enkä viivy kauan. Jos alkottomuus vaivaa muita, saatan pyytää juoman tiskiltä, mutta alkoholittomana, baarimikko tekee sellaisen, eikä kukaan tule niitä prosentteja mittaamaan.
Absolutisti täältä vastaa, että miksi ihmeessä teet siitä ongelman jos juomattomuutesi on toiselle ongelma? En ymmärrä. Itseluottamus hukassa?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen samanlaisessa tilanteessa. Olen nyt ollut pari kk vetämättä kännejä, koska kyllästyin niihin morkkiksiin ja masennuksiin. Olo onkin jo paljon parempi. Huono puoli vaan on se, että suurin osa ystävistäni vetää alkoholia usein tai sitten harvemmin mutta suurissa määrin kerralla, ja minun pitäisi jotenkin pysyä tahdissa mukana tai olen tylsä ilonpilaaja. En ole vielä menettänyt ketään kaveria, mutta ryyppybileissä ei oikein huvita enää käydä, kun saa osakseen naljailua raittiudesta. Kukaan ei myöskään ymmärrä, että minulle voi oikeasti tulla alkoholista niin hirveä olo henkisesti, että olen suunnilleen itsemurhan partaalla.
Jos sinulle tulee noin pahoja tuntemuksia, niin silloin ei todellakaan kannata juoda edes sitä yhtäkään. Sinulla tuntuu olevan paljon tahdonvoimaa ja uskon, että selviät kyllä! Kovasti tsemppiä sulle!! :)
Onhan se aika raskasta olla selvänä porukassa, jossa juominen menee humala-asteelle.
Vierailija kirjoitti:
Absolutisti täältä vastaa, että miksi ihmeessä teet siitä ongelman jos juomattomuutesi on toiselle ongelma? En ymmärrä. Itseluottamus hukassa?
Kiinnostampi kysymys on, miksi jonkun juomattomuus on jollekin toiselle ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Joudut kyllä hommaamaan uusia kavereita. Vanhoistakaan ei tarvitse luopua mutta eihän se enää samalla tavalla toimi. Mutta kyllä niitä löytyy, ja ajan mittaan ne muutkin todennäköisesti alkaa vähennellä jos ette ole jo selvästi keski-iässä. Tulevat sitten sun luo etsimään viinattomia ajanviettotapoja, jos olette pitäneet yhteyttä.
Kyllä se siitä.
En juo alkoholia juurikaan. En ole absolutisti ja voin juoda joskus kotona lasillisen. Humalahakuinen juominen tai kännääminen ei ole kuitenkaan juttuni. Onko teillä noissa pikkujouluissa muuta ohjelmaa kuten ruokailu? Itse olen osallistunut pikkujouluihin ruoan takia. Käyn syömässä ja katsomassa muuta ohjelmaa ja lähden sitten kotiin hyvissä ajoin. Aina on ollut muitakin, jotka eivät jaksa bilettää myöhään yöhön. Jos saa olla omat juomat mukana, otan mukaan alkoholitonta viiniä tai jotain alkoholia, jota juon vain lasillisen. Kukaan ei kiinnitä huomiota, monesko lasillinen kullakin on menossa tai mitä muiden laseissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostampi kysymys on, miksi jonkun juomattomuus on jollekin toiselle ongelma.
Mikä tässä on epäselvää? Pilaa bileet tai katoaa piireistä. Ei se yhdessäolon muoto toimi jos joku ei osallistu. Monien kaveruudet ja ajanvietto perustuu kokonaan sille. Jos se on rajoittunut tiettyihin tilanteisiin niin silloin siinä ei edes ole mitään outoa tai epätervettä.
Mua ei haittaa. Deitti-ilmoituksissa en vastaa absolutisteille jos toiveena on että ethän käytä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ollut raitiina mukana juhlissa, joissa muut juovat ja kivaa on ollut. Täytyy vain tietää milloin on aika lähteä kotiin.
Sulla ehkä mutta muilla on ollut vuoksesi vähemmän kivaa. Jollei ne sitten ole oikeasti sekabileet joissa on erikseen mehubooli ja jotkut tuo lapsiakin ja ties mitä.
Suomalaisilla on vain jotenkin niin kieroutunut suhtautuminen alkoholiin, liekö sitten kieltolain peruja.