Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mitäs tää nainen, onnistuuko tehtävät? Eikun anteeksi. HENKILÖ"

Vierailija
23.11.2019 |

Opettajani koulussa kutsui minua naiseksi ja korjasi sen termillä henkilö viitaten siihen, että nykyään kuuluu sanoa henkilöiksi ihmisiä. Olen koko elämäni ajan ollut monien mielestä liian poikamainen ja useasti kuullut, että miehet eivät kiinnostu minusta poikamaisten piirteiden vuoksi. Nuoruudesta saakka olen halunnut jostain syystä, että naiseuteni huomattaisiin.

Ymmärrän kyllä, että sukupuolineutraalius on monissa asioissa ainoastaan positiivista, mutta minua tuo kyseinen tapahtuma oikeasti loukkasi. Ei sen olisi pitänyt loukata ja toki juurisyy loukkaantumiselleni oli oma epävarmuuteni. Kuitenkin pidän siitä, että minua sanotaan naiseksi.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

no sanot sille, että kutsu naiseksi koska pidät siitä enemmän kuin siitä että kutsutaan henkilöksi.

Vierailija
2/9 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hänen edes piti kutsua sinua naiseksi tai henkilöksi? Miksi ei vain kysynyt, että onnistuuko tehtävä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänen edes piti kutsua sinua naiseksi tai henkilöksi? Miksi ei vain kysynyt, että onnistuuko tehtävä?

Tämä on kyllä mielenkiintoinen kysymys. Ehkä ei muistanut nimeä ja koitti jollain tavalla tehdä kysymyksestään tuttavallisemman? En todella tiedä.

Vierailija
4/9 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin minäkin loukkaantunut tuossa tilanteessa, vaikka henkeen ja vereen kannatan sukupulineutraaliuden esistämistä myös puhutussa kielessä. Syy loukkaantumiselle olisi koettu välimatkan otto opettajan toimesta. Yleisiä termejä ei yleensä käytetä tutuista vaan vieraista ihmisistä tai ihmisistä, joihin halutaan säilyttää henkinen etäisyys. Erikseen tietysti hellittelykäyttö, johon liitetään sanoja tyyliin mun, oma, rakas...

Toinen syy loukkaantumiselle juuri sinun tilanteessasi olisi se, että tulkitsisin opettajan tehneen oletuksen ulkonäön perusteella, että et halua olla nainen. Olisiko korjannut, jos olisit näyttänyt perinteisen naiselliselta? En jaksa uskoa. Opettaja siis tuolla vain alleviivasi erilaista naiseuttasi hiertäen veistä haavassa. Sitä ei voi tietää, oliko opettajan tarkoitus hyvän- vai pahantahtoinen. Osa nimittäin käyttää nimenomaan sanaa henkilö nälviäkseen erilaisuutta. Eihän ketään puhutussa kielessä kutsuta henkilöksi, se on laki- ja sopimusteksti tyylinen ilmaisu. Sukupuolineutraaleja vaihtoehtoja on tilanteesta riippuen useita ja yleensä pärjää ihan ilman. "Mitenkäs täällä pärjätään?" On ihan pätevä kysymys opettajalta.

Vierailija
5/9 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan että minua sanotaan naiseksi, sen verran olen näissä asioissa vanhanaikainen. Ja pojat on poikia ja tytöt tyttöjä.

Vierailija
6/9 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin minäkin loukkaantunut tuossa tilanteessa, vaikka henkeen ja vereen kannatan sukupulineutraaliuden esistämistä myös puhutussa kielessä. Syy loukkaantumiselle olisi koettu välimatkan otto opettajan toimesta. Yleisiä termejä ei yleensä käytetä tutuista vaan vieraista ihmisistä tai ihmisistä, joihin halutaan säilyttää henkinen etäisyys. Erikseen tietysti hellittelykäyttö, johon liitetään sanoja tyyliin mun, oma, rakas...

Toinen syy loukkaantumiselle juuri sinun tilanteessasi olisi se, että tulkitsisin opettajan tehneen oletuksen ulkonäön perusteella, että et halua olla nainen. Olisiko korjannut, jos olisit näyttänyt perinteisen naiselliselta? En jaksa uskoa. Opettaja siis tuolla vain alleviivasi erilaista naiseuttasi hiertäen veistä haavassa. Sitä ei voi tietää, oliko opettajan tarkoitus hyvän- vai pahantahtoinen. Osa nimittäin käyttää nimenomaan sanaa henkilö nälviäkseen erilaisuutta. Eihän ketään puhutussa kielessä kutsuta henkilöksi, se on laki- ja sopimusteksti tyylinen ilmaisu. Sukupuolineutraaleja vaihtoehtoja on tilanteesta riippuen useita ja yleensä pärjää ihan ilman. "Mitenkäs täällä pärjätään?" On ihan pätevä kysymys opettajalta.

Väärä tulkinta. Kysymys ei ole mistään muusta kuin siitä, että nykyaikana ei ole sopivaa sukupuolittaa ihmisiä. Vähän kuin pitkäaikainen kaverisi vaihtaisi nimeä ja kutsuisit vahingossa vanhalla nimellä. Opettajalle kävi samanlainen vahinko

Vierailija
7/9 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä kummallisesti sanottu. Vähiten tuossa hämmentää sukupuolen mainitseminen. Kuka oikeasti sanoo "mitäs tää nainen/ henkilö"? Mitenkäs sinulla sujuu, mitenkäs täällä menee, onnistuuko tehtävät? 

Vierailija
8/9 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai näin, aina joku loukkaantuu.

Nykyään kun on maat ja mannut täynnä näitä muunsukupuolisia petriinoja jotka saavat traumaperäisen stressihäiriön siitä jos heitä puhutellaan "väärällä" sukupuolella niin minkäs teet.

Vierailija
9/9 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uliulimies taisi keksiä tämän esimerkin ihan omasta päästään. 0/5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan