Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosia edeltävät vuotohäiriöt

Abc
23.11.2019 |

Eli siinäpä se kysymys: millaiseksi menkkasi muuttuivat ennen niiden loppumista? Täällä yks 46 v. ihmettelee (ja pelkää) ennen kellontarkkojen menkkojen muutoksia. Ensin pitkä kierto, sitten liki 3 vkoa vuotoa, pari viikkoa taukoa ja nyt taas tiputtelee... Ja joo, menen kyllä gynellekin.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin jos huolettaa. Ja välihuutelijoille tiedoksi, että riippumatta sukupuolestanne olette idiootteja.

Eikä naisen tarvitse kestää ihan mitä tahansa "normaalia", mitä kolmen viikon verenvuoto ei ikinä ole, paitsi synnytyksen jälkeen.

Ap, jos haluat eroon vuodoista, kysy lämpöpallohoitoa. Se on huomattavasti fiksumpaa ja riskittömämpää kuin kohdunpoisto ja siitä toipuu nopeasti.

Miksi sulle normaali kehon toiminta on kärsimystä, johon pitää saada hoitoa??

Millä pätevyydellä sinä teet diagnooseja somessa? Vuotohäiriö voi olla esim. syövän ainoa oire, ja sinä ilmeinen naistenvihaaja uhoat täällä, että normaalia normaalia.

Sinä et ole normaali, eikä sinun elämälläsi varmaan ole kellekään mitään väliä, mutta veikkaanpa että ap on rakas ja tärkeä monelle.

Vierailija
22/30 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin jos huolettaa. Ja välihuutelijoille tiedoksi, että riippumatta sukupuolestanne olette idiootteja.

Eikä naisen tarvitse kestää ihan mitä tahansa "normaalia", mitä kolmen viikon verenvuoto ei ikinä ole, paitsi synnytyksen jälkeen.

Ap, jos haluat eroon vuodoista, kysy lämpöpallohoitoa. Se on huomattavasti fiksumpaa ja riskittömämpää kuin kohdunpoisto ja siitä toipuu nopeasti.

Miksi sulle normaali kehon toiminta on kärsimystä, johon pitää saada hoitoa??

Kuukautiset ovat normaalia kehon toimintaa. Jatkuva vuoto tai tiputtelu eivät ole.

On ne normaalia vaihdevuosissa. Ei vuodot leikaten lopu, vaan vähitellen. Ihan normaalia elimistön toimintaa naisella.

Sinä olet vastuuton, tietämätön ja typerä. Lääkäri arvioi tilanteen ja tutkii. Eikä niitä jatkuvia vuotoja tarvitse kestää. Nehän häiritsevät työtä ja vapaa-aikaakin.

Mikä on, että nykyisin naiset pitävät normaalia kehon toimintaa sairautena, johon tarvitaan lääkärin arviota??

Ehkäpä halu pysyä hengissä ja havaita syöpä ajoissa.

"Jos ylimääräinen vuoto on uusi oire ja se toistuu useammassa kierrossa, on syytä käydä gynekologisessa tutkimuksessa (ks. «Gynekologinen tutkimus»14) ja papakokeessa (ks. «Papakoe»11). Vaihdevuosien jälkeinen emätinvuoto on aina syytä tutkia (ks. «Vaihdevuosien jälkeinen (postmenopausaalinen) ylimääräinen verivuoto»15). Kohdun limakalvonäytteen otto näissä tilanteissa on tärkeää."

"Munanjohdinsyöpä on harvinainen, mutta jostakin syystä viime vuosina yleistynyt synnytinelinten syöpä. Syynä voi olla, että se on joskus hankala erottaa munasarjasyövästä sekä leikkauksessa että patologin koepalatutkimuksessa. Vuosittain Suomessa todetaan noin 50 uutta munanjohdinsyöpää. Sen esiintymishuippu on 50–60 vuoden iässä.

Taudin syy on tuntematon. Syöpä ei ole perinnöllinen.

Oireet

Varhaisessa vaiheessa oireita ei ole. Levinneessä vaiheessa munanjohdinsyövän oireet muistuttavat munasarjasyövän (ks. «Munasarjasyöpä»1) oireita. Tavallisimpia ovat vuotohäiriöt ja alavatsakivut. Aina sitä ei pysty erottamaan munasarjasyövästä leikkauksessakaan. Harvinainen oire on runsas kellervä (oljenvärinen) vetinen valkovuoto emättimestä.

Hoito

Tutkiminen ja taudinmääritys tapahtuvat samoin kuin munasarjasyöpää epäiltäessä.

Munanjohdinsyöpä hoidetaan kuten munasarjasyöpä. Hoito perustuu leikkaukseen ja solunsalpaajahoitoon. Munanjohdinsyövän ennuste on samaa luokkaa tai hieman huonompi kuin munasarjasyövän."

Lähde Duodecim

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53-vuotias. Kuukautiset ovat nyt kuluneen vuoden sisällä muuttuneet niin, että kuukautiskierto on noin 2-3 kuukautta. Sitten kun kuukautiset alkaa, niin ne kestää 2-3 viikkoa. En ole huolissani, koska mitään pahasti haittaavia liitännäisoireita ei ole. Eiköhän tuo muutos vaihdevuosista johdu. En tiedä, missä vaiheessa vaihdevuosia tässä mennään ja mitä vielä tuleman pitää, mutta ajattelin rauhassa ja mielenkiinnolla seurata näitä muutoksia, joita pidän ihan luonnollisena. 

Vierailija
24/30 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kierto hieman lyheni (48v), sitten normalisoitui ja sitten piteni. Ja onneksi niukkeni. Nyt tässä kuussa tulee vuosi kun on viimeksi ollut eli nyt kai voi sanoa että menopaussi alkoi, olen 55v.

Vierailija
25/30 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä miten te muut olette 46v. Minulla on täysin säännölliset menkat yhä kierto 28 päivää.Aina ollut. Liikun noin 3 kertaa viikossa hikiliikuntaa,normaalipainoinen. Ei roiku tissit tai mitään päinvastoin ne on pienet. Elän kuten nuorena tällä hetkellä yksin.toki lapsikin on.  Elämä on vauhdikasta ja vähän jännittävääkin. Lainoja tai mitään sellaisia ei ole. Olen vapaa verenpaine viimeksi 107/75m ollut aina joku tuollainen matala.hyvä iho.

Vierailija
26/30 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti poistaa hormoonikierukka näin viiskymppisenä ja vuodot nyt järkyttäviä. Hetken välissä saa hengähtää, mutta vuotopäiviä siis enemmän kuin vuodottomia ja tuplasuojilla saa olla. Verikokeen mukaan en ole vielä vaihdevuosissa. Huoh.

Vierailija
27/30 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi hormonikierukka. Laitettiin kun olin 52v. Heti loppui menkat. Helpotti tosi paljon. Pystyi pitkästä aikaa käyttämään huolettomasti valkoisia pitkiksiä. 

Vierailija
28/30 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin kierto hieman lyheni (48v), sitten normalisoitui ja sitten piteni. Ja onneksi niukkeni. Nyt tässä kuussa tulee vuosi kun on viimeksi ollut eli nyt kai voi sanoa että menopaussi alkoi, olen 55v.

Tai siis menopaussi eli vaihdevuodet meni jo, nyt olet post menopaussissa. 

Vierailija
29/30 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 42 v, mulla oli n kolmevitoseksi asti kuukautiskierto tasan 28 päivää, sitten muuttui muutamaksi vuodeksi 25 päivään, nyt ollut vuoden ajan 27 päivää. Muitakin oireita on. Eli esivaihdevuodet alkoi jo kolmivitosena vaikka äidilläni kk loppui yli viisikymppisenä. 

Vierailija
30/30 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai siis menopaussi eli vaihdevuodet meni jo, nyt olet post menopaussissa. 

Googletapa uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi