Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on yksivuotiaan kanssa hoitovapaalla?

Vierailija
22.11.2019 |

7:30 lapsi herää ja itse nousee samalla
7:33 hampaiden pesua, vaipan vaihto
7:35 lapsi kitisee jo nälkää
7:40 lapselle eteen aamupala, samalla itselle kahvin keitto
7:50 lapsi heittelee leipää ja jugurttia lattialle ja seinälle kun kaadan kupin kahvia itselle
7:51 lattian ja seinän pyyhkimistä (sillä aikaa lapsi laittaa jugurttia hiuksiin ja nekin pitää puhdistaa)
7:59 huomaan että kahvi on jo jäähtynyt, mutta juon sen silti
8:10 astiat tiskiin ja yleistä siivoilua
8:30 lapsi haluaa istua sylissä puolituntia
9:00 jääkaapille suunnittelemaan päivän ostoslistaa ja ruoka-asioita, lapsi tyhjentää laatikosta kauhat lattialle ja vie kaksi makuuhuoneeseen sängyn alle
9:20 uloslähdön valmistelua, lapsen haalari ja talvikengät esille, lapsi kipittää karkuun kylppäriin
9:30 lapsen pukemista, lapsi riisuu nopeammin kuin häntä pukee, lapsi alkaa itkemään kun ei saa riisua
9:50 vihdoin lapsella kaikki ulkovaatteet, lapsi eteiseen rattaisiin ja itselle kenkiä jalkaan
9:50:33 lapsi kakkaa
9:53 kiroilun lopettaminen ja sen hyväksyminen, että taas kaikki pitää alkaa alusta, lapsen riisumista ja kakan pesua
10:20 vihdoin taas lapsi ulkovaatteissa eteisessä rattaissa ja kakat pestynä - ulos
10:50 ulkona lapsi kitisee nälkää, äkkiä takaisin kotiin
11:00 pikalounasta lapselle mikron kautta
11:10 perunamuussia meni nenään lapselle, mietittävä miten sen saa sieltä pois
11:30 astioita tiskiin ja tiskikone päälle
11:45 vaipan vaihto
11:50 lapsi päiväunille, ei nukahda puoleen tuntiin
12:30 itselle kahvin keittoa, yleistä siivoamista, pikaisesti soittoa neuvolan ajanvaraukseen ja pankkiin ym.
13:50 lapsi herää
13:55 vaipan vaihto
14:05 lapselle välipalaa
14:10 banaaniakin menee nenään
14:30 lasta talvihaalariin ja kenkiin, koska pitää mennä ruokakauppaan, lapsi kitisee ja riisuu haalaria samalla kun puetaan
14:45 itse läpimärkänä hiestä vihdoin ulkona ulkovaatteissa sekä lapsi että itse, rattaatkin mukana, mutta tajuat että kännykkä jäi, ja taas kaikki hissillä ylös hakemaan kännykkää, lapsi kitisee
15:00 ruokakaupalla, lapsi itkee kun ei saa heti syödä banaania, joka on ostoskorissa, ei sillä ole edes nälkä mutta itkee aina kun ei saa mitä haluaa
15:30 kotona, lapsi pois haalarista, ostokset jääkaappiin
15:40 vaipan vaihto
15:45 päivällisen teko pitää aloittaa, lapsi kuljettaa taas kauhat laatikosta pitkin asuntoa
16:15 päivällinen valmis, lapsi syöttötuoliin
16:20 lapsi kakkaa
16:21 mentävä pesemään kakka tai tulee ihottumaa
16:30 lapsi takaisin pöytään syömään, samalla yrittää itse syödä mutta lapsi heittää perunan paloja kummankin lautaselle
16:50 astiat tiskiin
17:00 lapsen kanssa leikkimistä
17:30 pyykkikone päälle
17:35 lisää leikkimistä ja sylittelyä lapsen kanssa
18:00 vaipan vaihto
18:45 lapselle iltapalan valmistusta
19:00 lapsi alkaa syömään iltapalaa ja itse toivoo hartaasti että puuroa ei mene tällä kertaa nenään eikä hiuksiin (kummankaan meistä)
19:45 lapsen hampaiden pesu, vaipan vaihto, yöpuku päälle
20:00 lapsi sänkyyn, iltasatua, silittelyä ja unilaulu
20:30 lapsi ei vieläkään ole nukahtanut vaan pomppaa sängystä ulos ja hihkuu jotain käsittämätöntä
20:45 lapsi nukahtaa vihdoin
21:00 itse kiireellä suihkuun
21:30 pyykkien ripustus, tiskikoneen tyhjennyt, lapsen lelujen keräämistä, itselle iltapalaa
22:00 telkkarin katsomista (ensimmäinen vapaahetki koko päivänä)
22:30 itse sänkyyn, nukahdus heti koska on niin väsynyt
23:40 lapsi herättää, pitää mennä laittamaan peitto takaisin
02:33 lapsi herättää, nyt riittää että tassuttaa lasta minuutin ja lapsi nukahtaa
05:55 lapsi kitisee jotain mutta ei herää, itse herää siihen kitinään eikä saa enää itse unta, huomaa nukkuneensa vain muutaman tunnin itse koko yönä
7:30 lapsi herää

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet yh?

Vierailija
2/53 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet yh?

En, mutta mies usein viikolla pari päivää työmatkalla. Tuo oli eiliseni, tänään mies tuli kotiin klo 19. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistavaa.

Vierailija
4/53 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua :D 

Vierailija
5/53 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa...mulla on 11kk vauva (kolmas, isommat jo koulussa) ja just on ollut niin seesteisiä päiviä. Jos lapsi herää aikaisin, aamuvirkku mies ottaa hänet ja minä nukun vielä ja syön usein aamiaisenkin rauhassa ennen kuin mies lähtee. Sitten menen (tällä säällä ja noin pienen kanssa) leikkipuiston sisätiloihin leikkimään, siellä on usein mukavia äitejä/isiä joiden kanssa jutella ja lapselle seuraa. Syötän lapsen siellä, imetän ja laitan vaunuihin, nukahtaa, kävelen ulkona vähän. Menen jonnekin ravintolaan syömään tai kotiin ja lapsi vaunuissa parvekkeelle ja syön ja juon kahvin taas rauhassa. Sitten isommat tulevat kotiin ja ehdin hetken olla heidän kanssaan rauhassa ennen kuin vauva herää. Sitten leikkiä, syömistä jne. kunnes mies tulee kotiin, jolloin voin tehdä isompien kanssa taas rauhassa jotain tai jotain omaa juttuani.

Vierailija
6/53 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa...mulla on 11kk vauva (kolmas, isommat jo koulussa) ja just on ollut niin seesteisiä päiviä. Jos lapsi herää aikaisin, aamuvirkku mies ottaa hänet ja minä nukun vielä ja syön usein aamiaisenkin rauhassa ennen kuin mies lähtee. Sitten menen (tällä säällä ja noin pienen kanssa) leikkipuiston sisätiloihin leikkimään, siellä on usein mukavia äitejä/isiä joiden kanssa jutella ja lapselle seuraa. Syötän lapsen siellä, imetän ja laitan vaunuihin, nukahtaa, kävelen ulkona vähän. Menen jonnekin ravintolaan syömään tai kotiin ja lapsi vaunuissa parvekkeelle ja syön ja juon kahvin taas rauhassa. Sitten isommat tulevat kotiin ja ehdin hetken olla heidän kanssaan rauhassa ennen kuin vauva herää. Sitten leikkiä, syömistä jne. kunnes mies tulee kotiin, jolloin voin tehdä isompien kanssa taas rauhassa jotain tai jotain omaa juttuani.

Kuka teillä hoitaa kaikki tiskit, pyykit, siivoamiset, ruokakaupassa käynnit ym?

Vierailija
7/53 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja? Sitä se on tuon ikäisen kanssa.

Vierailija
8/53 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa kirjoittaa tällaisen romaanin normaalista päivästään? Ei ainakaan rasitus paina. 

Vierailija
9/53 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin. Tuollaistahan se on oikeastaan päivästä toiseen. Kunhan tänne nyt sen kirjoitin, kun itse en tiennyt ennen lapsen saamista yhtään millaista se on, luulin aivan toisenlaista. Ap

Vierailija
10/53 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka jaksaa kirjoittaa tällaisen romaanin normaalista päivästään? Ei ainakaan rasitus paina. 

Väsynyt uupunut äiti, jota virkistää kirjoittaminen. Kirjoittamisesta saa henkistä energiaa. Kirjoitan minä novellejakin ja yhteen lehteen. Ap

Vierailija
11/53 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh. Miksi ihmiset nyt jaksaa av:lle mitään kirjoitella?

Vierailija
12/53 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo mutta kyllä se todella raskasta oli näin jälkikäteen kun ajattelee

Vierailija
13/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivät on niin vaihtelevia.

Eilen esim heräsin n. 9:30. Pötköttelin sägyssä ja odottelin, että esikoinen herää.

10:00 aikoihin ekat heräämisen merkit

10:15 aamupuuhat ja aamupalanlaitot.

10:30 katsomaan jokohan yksvee suvaisisi herätä vaipanvaihtoon ja aamiaiselle.

Yksvee söi jogurtin ja joi maitoa, ei todellakaan mikään aamuihminen.

Lapset leikkimään leegoilla ja nopea pöydän pyyhkäisy. Sängylle lukemaan. Harmitti olla kipeenä kun kerranki ulkona ei ois satanu.

Jossain vaiheessa lapsille leffa pyörimään.

Esikoinen ilmoittaa, että on nälkä. Purkkiruoat kehiin. Lapset haluaa leikkiä vieläkin leegoilla.

Yksvee tulee kertomaan, että väsyttää. Mikrossa maito lämpimäksi ja päiväunille. Yksvee ei saa unta joten takas leikkimään.

Mies tulee kotiin n. 15:00 ja siistii keittiön. Itse juon miljoonannen kupin teetä ja laitan yksveen nukkumaan paremmalla menestyksellä.

Mies päiväunille, esikoinen lepää sohvalla ja itse lueskelen ja toivon ettei yskä ainakaan pahenisi.

Kun kaikki muut paitsi yksvee on hereillä aletaan tehdä yhdessä ruokaa.

Kun kaikki on hereillä syödään, mies siivoaa keittiön.

Mies päättää lähteä lasten kanssa ulos ja kauppaan, harmittaa kun ei itse pääse mukaan. Puetaan lapset yhdessä.

Iltapalat teen minä. Iltapesut tekee mies.

Iltasatu ja lapset nukkuu.

Ps.

Yksin jos puen lapset niin olen huomannut helpoimmaksi laittaa lapsen puvun rattaisiin ja pukea yksveen suoraan rattaissa. Ei pääse karkuun eikä onnistu siinä riisumaan ulkopukua.

Vierailija
14/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

14:45 itse läpimärkänä hiestä vihdoin ulkona ulkovaatteissa sekä lapsi että itse, rattaatkin mukana, mutta tajuat että kännykkä jäi, ja taas kaikki hissillä ylös hakemaan kännykkää, lapsi kitisee

Et kuole, jos olet ilman kännykkää.

Vierailija
15/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä olla mukana jos sattuu jotain esim avaimet jää kotiin.

Vierailija
16/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuotahan nämä päivät on, jatkuvaa siivoamista, ruoanlaittoa, pyykkäämistä, hoitamista, kitinän kuuntelua ja ennakointia. Mutta tykkään tästä silti enemmän kuin pienen vauvan hoidosta, koska taapero oppii koko ajan uutta, sanoja alkaa tulla ja lapsi muuttuu päivä päivältä hauskemmaksi omine juttuineen. Nyt lapseni on 1v6kk ja esimerkiksi syö jo suhteellisen siististi itse, se on jo suuri helpotus.

Vierailija
17/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ois ainakin tosi vaikee käydä kaupassa ilman kännyä. Ostoslista ja rahat kun on siinä samassa paikassa kun puhelin.

Vierailija
18/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, tuotahan nämä päivät on, jatkuvaa siivoamista, ruoanlaittoa, pyykkäämistä, hoitamista, kitinän kuuntelua ja ennakointia. Mutta tykkään tästä silti enemmän kuin pienen vauvan hoidosta, koska taapero oppii koko ajan uutta, sanoja alkaa tulla ja lapsi muuttuu päivä päivältä hauskemmaksi omine juttuineen. Nyt lapseni on 1v6kk ja esimerkiksi syö jo suhteellisen siististi itse, se on jo suuri helpotus.

Oi, sitä odotellessa. Mun "vauva" on jo hitusen vanhempi kuin sun mutta sotkee ihan järkyttävästi. Tuntuu, ettei kehity toi syömispuoli ollenkaan 😝

-en ap

Vierailija
19/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulla on kännykkään kirjoitettu kauppalista joten känny on pakko olla mukana.

Vierailija
20/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi;

- lounaat ulkona muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. (Kysyin lounaalle esim. muskarin jälkeen. Sain uusia ystäviäkin)

- kauppakassipalvelu

- robotti-imuri

- lähes kaikki pyykki kuivausrumpuun

- vaatekaappien hyllyt vaihtuivat kiskoilla oleviksi koreiksi. Yhteen paidat, toiseen housut jne. Ei viikkausta tai silitystä.

- isot laatikkoruoat, keitot ja padat, joita vain lämmitetään mikrossa

- pukeminen laulaen ja leikkien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä