Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on yksivuotiaan kanssa hoitovapaalla?

Vierailija
22.11.2019 |

7:30 lapsi herää ja itse nousee samalla
7:33 hampaiden pesua, vaipan vaihto
7:35 lapsi kitisee jo nälkää
7:40 lapselle eteen aamupala, samalla itselle kahvin keitto
7:50 lapsi heittelee leipää ja jugurttia lattialle ja seinälle kun kaadan kupin kahvia itselle
7:51 lattian ja seinän pyyhkimistä (sillä aikaa lapsi laittaa jugurttia hiuksiin ja nekin pitää puhdistaa)
7:59 huomaan että kahvi on jo jäähtynyt, mutta juon sen silti
8:10 astiat tiskiin ja yleistä siivoilua
8:30 lapsi haluaa istua sylissä puolituntia
9:00 jääkaapille suunnittelemaan päivän ostoslistaa ja ruoka-asioita, lapsi tyhjentää laatikosta kauhat lattialle ja vie kaksi makuuhuoneeseen sängyn alle
9:20 uloslähdön valmistelua, lapsen haalari ja talvikengät esille, lapsi kipittää karkuun kylppäriin
9:30 lapsen pukemista, lapsi riisuu nopeammin kuin häntä pukee, lapsi alkaa itkemään kun ei saa riisua
9:50 vihdoin lapsella kaikki ulkovaatteet, lapsi eteiseen rattaisiin ja itselle kenkiä jalkaan
9:50:33 lapsi kakkaa
9:53 kiroilun lopettaminen ja sen hyväksyminen, että taas kaikki pitää alkaa alusta, lapsen riisumista ja kakan pesua
10:20 vihdoin taas lapsi ulkovaatteissa eteisessä rattaissa ja kakat pestynä - ulos
10:50 ulkona lapsi kitisee nälkää, äkkiä takaisin kotiin
11:00 pikalounasta lapselle mikron kautta
11:10 perunamuussia meni nenään lapselle, mietittävä miten sen saa sieltä pois
11:30 astioita tiskiin ja tiskikone päälle
11:45 vaipan vaihto
11:50 lapsi päiväunille, ei nukahda puoleen tuntiin
12:30 itselle kahvin keittoa, yleistä siivoamista, pikaisesti soittoa neuvolan ajanvaraukseen ja pankkiin ym.
13:50 lapsi herää
13:55 vaipan vaihto
14:05 lapselle välipalaa
14:10 banaaniakin menee nenään
14:30 lasta talvihaalariin ja kenkiin, koska pitää mennä ruokakauppaan, lapsi kitisee ja riisuu haalaria samalla kun puetaan
14:45 itse läpimärkänä hiestä vihdoin ulkona ulkovaatteissa sekä lapsi että itse, rattaatkin mukana, mutta tajuat että kännykkä jäi, ja taas kaikki hissillä ylös hakemaan kännykkää, lapsi kitisee
15:00 ruokakaupalla, lapsi itkee kun ei saa heti syödä banaania, joka on ostoskorissa, ei sillä ole edes nälkä mutta itkee aina kun ei saa mitä haluaa
15:30 kotona, lapsi pois haalarista, ostokset jääkaappiin
15:40 vaipan vaihto
15:45 päivällisen teko pitää aloittaa, lapsi kuljettaa taas kauhat laatikosta pitkin asuntoa
16:15 päivällinen valmis, lapsi syöttötuoliin
16:20 lapsi kakkaa
16:21 mentävä pesemään kakka tai tulee ihottumaa
16:30 lapsi takaisin pöytään syömään, samalla yrittää itse syödä mutta lapsi heittää perunan paloja kummankin lautaselle
16:50 astiat tiskiin
17:00 lapsen kanssa leikkimistä
17:30 pyykkikone päälle
17:35 lisää leikkimistä ja sylittelyä lapsen kanssa
18:00 vaipan vaihto
18:45 lapselle iltapalan valmistusta
19:00 lapsi alkaa syömään iltapalaa ja itse toivoo hartaasti että puuroa ei mene tällä kertaa nenään eikä hiuksiin (kummankaan meistä)
19:45 lapsen hampaiden pesu, vaipan vaihto, yöpuku päälle
20:00 lapsi sänkyyn, iltasatua, silittelyä ja unilaulu
20:30 lapsi ei vieläkään ole nukahtanut vaan pomppaa sängystä ulos ja hihkuu jotain käsittämätöntä
20:45 lapsi nukahtaa vihdoin
21:00 itse kiireellä suihkuun
21:30 pyykkien ripustus, tiskikoneen tyhjennyt, lapsen lelujen keräämistä, itselle iltapalaa
22:00 telkkarin katsomista (ensimmäinen vapaahetki koko päivänä)
22:30 itse sänkyyn, nukahdus heti koska on niin väsynyt
23:40 lapsi herättää, pitää mennä laittamaan peitto takaisin
02:33 lapsi herättää, nyt riittää että tassuttaa lasta minuutin ja lapsi nukahtaa
05:55 lapsi kitisee jotain mutta ei herää, itse herää siihen kitinään eikä saa enää itse unta, huomaa nukkuneensa vain muutaman tunnin itse koko yönä
7:30 lapsi herää

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin Ap:n päivään yhteistä leikkiä, lukemista ja olemista. Siivoamiset illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen. Omaa aikaa jää vähemmän, mutta päivä helpottuu. Taapero todennäköisesti nimittäin kitisee ja temppuaa vähemmän/nukahtaa paremmin, jos saanut enemmän huomiota ja läsnäoloa.

Vierailija
22/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, tuotahan nämä päivät on, jatkuvaa siivoamista, ruoanlaittoa, pyykkäämistä, hoitamista, kitinän kuuntelua ja ennakointia. Mutta tykkään tästä silti enemmän kuin pienen vauvan hoidosta, koska taapero oppii koko ajan uutta, sanoja alkaa tulla ja lapsi muuttuu päivä päivältä hauskemmaksi omine juttuineen. Nyt lapseni on 1v6kk ja esimerkiksi syö jo suhteellisen siististi itse, se on jo suuri helpotus.

Oi, sitä odotellessa. Mun "vauva" on jo hitusen vanhempi kuin sun mutta sotkee ihan järkyttävästi. Tuntuu, ettei kehity toi syömispuoli ollenkaan 😝

-en ap

Mun ton ikäinen osaisi syödä mutta ei koskaan suostu syömään itse vaan sotkee vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14:45 itse läpimärkänä hiestä vihdoin ulkona ulkovaatteissa sekä lapsi että itse, rattaatkin mukana, mutta tajuat että kännykkä jäi, ja taas kaikki hissillä ylös hakemaan kännykkää, lapsi kitisee

Et kuole, jos olet ilman kännykkää.

Ei varmasti kuole, mutta se ostosten tekeminen kaupassa sujuu paremmin, kun on se kortti mukana, millä maksaa. Useimmilla se kortti on siinä puhelimen taskussa☺

Vierailija
24/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee 1v1kk ikäisen kanssa näin:

7:30 lapsi herää, otan hetkeksi viereen

7:45 vaipanvaihto

7:50 lapsi syöttötuoliin ja teen meille molemmille aamupalat (en juo kahvia)

8:20 ollaan syöty

8:30-9:30 hengaillaan olohuoneessa. Kuunnellaan musiikkia, soitan pianoa, luen lapselle tai lapsi leikkii itsekseen jotain.

9:30 vaipanvaihto ja lapsi nukkumaan

10 lapsi yleensä jo nukahtaa. Siivoan kissanhiekat, laitan kestovaipat pesuun, siivoilen keittiössä, luen kirjaa tai olen tietokoneella.

11 lapsi herää, vaipanvaihto

11.15 syödään lounas, usein edelliseltä päivältä jäänyt ruoka

11.45 puen lapsen, sitten itseni, sitten ulos

13 tullaan sisälle, vaipanvaihto tarvittaessa, leikkimistä

13.30 välipala

14 lapsi käy päiväunille, tunti vapaa-aikaa

15 mies tulee kotiin ja lapsi yleensä herää. Vaipanvaihdot yms

15-16 tehdään ruokaa ja syödään

16-18 ruuan jälkeen keittiön siivousta yms, mies imuroi tarvittaessa, järjestelen tavaroita tai vietän omaa aikaa kun mies on lapsen kanssa.

18 pikkuhiljaa lapsen iltapuurolle, pesulle ja mies laittaa nukkumaan klo 19.

18:30-23 omaa aika itselle ja yhteistä aikaa miehen kanssa, nukkumaan

4 aamulla kissa riehuu ovella tai lapsi herää ja pitää rauhoitella

7:30 uusi päivä

Mielestäni tämä on ihan mukavaa arkea. Lapsi on hyväntuulinen ja ihana, hauska tyyppi, jonka kanssa on ilo olla kotona. Joskus väsyttää ja turhauttaa tietysti, mutta olin kuvitellut lapsiarjen olevan paljon pahempaa.

Meillä auttaa selkeä päivärytmi ja kahdet päiväunet.

Vierailija
25/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainut, jota nauratti lukea ap:n päivästä?

Meillä nimittäin on täysin samanlaista, vauva 9 kk. Toki vielä hän on melko rauhallinen, kun liikkuminen rajoittuu ryömimiseen, mutta pian se meilläkin rumbaillaan kunnolla. :D Olen itsekin uupunut ja huomaan ärsyyntyväni välillä, mutta tällaista se vaan on. Ihanaa, kamalaa arkea, jota en siltikään vaihtaisi mihinkään!

Lapsen kanssa ei oikeastaan koskaan pääse täydelliseen rutiiniin, sillä kehitysvaiheita pukkaa peräjälkeen sellaisella tahdilla, että kyllä se aikuisen makuun on aika hullua menoa. Tämä tuli itselleni yllätyksenä, vaikka asian tiedostinkin ajatuksen tasolla ennen lapsen syntymää.

Vierailija
26/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala tuo oli kamalaa. Onneksi sen jälkeen tulee muita kamalia vaiheita, jotka auttavat unohtamaan edelliset.

Vierailija
27/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap löydät myös ilonpilkahduksia arjessa! Muistan oman lapsen tuon vaiheen ja olin aivan yksin. Arki oli tosi mustaa ja synkkää enkä itse löytänyt mitään iloa mistään.

Vierailija
28/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi päivä meilläkin, meidän 1-vuotiaan kanssa :D

Onneksi on sentään tiskikone niin ei tarvitse siitä huolehtia.

Tulee sitä likaista astiaa ja kippoa, niin mahdottomasti.

Vierailija
29/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on 1v8kk ja aika samanlaista, tosin päiväunet ei kestä noin kauaa, vaan enintään 40 minuuttia. Lisäksi oma lounas ja päivällinen jäävät väliin, koska lapsi päättää 5 minuutin ruualla sotkemisen jälkeen, ettei halua enää syödä ja tulee kitisemään minun viereeni vaatteitani repien. Otan syliin, jolloin hän heittää MINUN ruokani lattialle. Ruokailu päättyy minun osaltani siihen ja siirrymme lattialle lukemaan.

Vierailija
30/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yöt yhtä heräilyä edelleen, mutta nukkuu jopa 2 tunnin päikkärit.

Ehkä päikkärit on liian pitkiä, mutta sitten on koko iltapäivä yhtä kiukkua jos yritän lyhempiä päiväunia :(

Vierailija
31/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä itsestäkin kiinni, millaista tekee arjestaan. Ja jos se mies löytyy, niin sille pitää myös delegoida kaikkea, niin ei ole kaikki äidin harteilla. Mä ainakin usein pyydän miehen hoitamaan kauppareissut ja ajoittain pyydän tuomaan ruokaa. Mun mies on paljon töissä ja itsekin olen jo osa-aikaisesti palanut töihin. Meillä on kaksi pienellä iköerolla syntynyttä lasta ja vain esikoisen vauva-aikana alkoi jossain vaiheessa tuntua synkältä oravanpyörältä, sitten tajusin katkaista sen. Ei kaiken tarvitsekaan mennä minuuttiaikataululla, ei niitä kotitöitä tarvitse mitenkään tietyllä tavalla suorittaa ja tosiaan isäkin saa osallistua enemmän kuin aluksi vaadin. Sitten alkoikin tuntua helpommalta ja mukavemmalta. Keskityn enemmän kivojen asioiden tekemiseen ja vähemmän tylsään arjen pyöritykseen. Lapsetkin pitävät sellaisesta enemmän.

Vierailija
32/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotahan se on aina ollut ja toivottavasti tulee olemaan myös. Itse nauttin aikanaan jokaisen lapsen kanssa kotoilusta.

Vierailija
33/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuollaista työtä ne varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat tekevät joka päivä, mutta yhden yksivuotiaan sijaan lapsia on vähintään neljä. Mutta onneksi työ on pelkkää kahvilla istumista ja juoruilua.

Vierailija
34/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuollaista työtä ne varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat tekevät joka päivä, mutta yhden yksivuotiaan sijaan lapsia on vähintään neljä. Mutta onneksi työ on pelkkää kahvilla istumista ja juoruilua.

Ihme katkera kommentti.

Vierailija
35/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistelen niin lämmöllä ja kaiholla tuota aikaa.

Kun kaikesta ei tee suorittamista tiukkoine aikatauluineen, niin homma menee paljon helpommin.

Vierailija
36/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"9:30 lapsen pukemista, lapsi riisuu nopeammin kuin häntä pukee, lapsi alkaa itkemään kun ei saa riisua"

Lapsi haluaa tehdä asioita myös itse, ja jo yksivuotiasta voi alkaa opettaa pukemaan itse. Aloitetaan ihan pienistä jutuista, kuten vaikka että laittaa itse jalat haalarin lahkeisiin ja pipon päähän.

Ja ainakin omani oli niin perso kehuille, että kun kehuin ja annoin pienet aplodit, niin entistä innokkaammin halusi pukea itse.

Vierailija
37/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa...mulla on 11kk vauva (kolmas, isommat jo koulussa) ja just on ollut niin seesteisiä päiviä. Jos lapsi herää aikaisin, aamuvirkku mies ottaa hänet ja minä nukun vielä ja syön usein aamiaisenkin rauhassa ennen kuin mies lähtee. Sitten menen (tällä säällä ja noin pienen kanssa) leikkipuiston sisätiloihin leikkimään, siellä on usein mukavia äitejä/isiä joiden kanssa jutella ja lapselle seuraa. Syötän lapsen siellä, imetän ja laitan vaunuihin, nukahtaa, kävelen ulkona vähän. Menen jonnekin ravintolaan syömään tai kotiin ja lapsi vaunuissa parvekkeelle ja syön ja juon kahvin taas rauhassa. Sitten isommat tulevat kotiin ja ehdin hetken olla heidän kanssaan rauhassa ennen kuin vauva herää. Sitten leikkiä, syömistä jne. kunnes mies tulee kotiin, jolloin voin tehdä isompien kanssa taas rauhassa jotain tai jotain omaa juttuani.

Kuka teillä hoitaa kaikki tiskit, pyykit, siivoamiset, ruokakaupassa käynnit ym?

Kaikki laittavat astiansa tiskikoneeseen syönnin jälkeen (no paitsi vauva). Minä tyhjennän sen yleensä ennen kuin lähden aamulla puistoon tai sitten vauvan herättyä iltapäivällä. Tähän menee 3min.

Siivoan aamiaisen jäljet ennen kuin lähden vauvan kanssa ulos. Tähän menee 10min.

Käyn kaupassa puistosta tullessa kun vauva nukkuu tai mies käy töiden jälkeen. Kauppa on ihan kodin vieressä.

Laitan pyykit pyörimään jossain vaiheessa päivää ja mies yleensä ripustaa ne jossain vaiheessa iltaa.

Imuroin vauvan kanssa joka päivä, koska hän pitää siitä (työntää imuria takaa).

Leluja ym. heitellään koreihin aina välillä. Supersiistiä meillä ei ole.

Vierailija
38/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että kuulosti tutulta monilta osin! 1 v 3 kk täällä. Tosin erona se, että teen vuorotyötä ja mies opiskelee päivät. Lapsi on siis päiväkodissa osan viikosta. Mutta kun itsellä on arkivapaita, niin silloin olen lapsen kanssa päivän, mies tulee viimeistään neljäksi kotiin. Tuollainen puolen tunnin sylissä istuminen ei myöskään olisi ikinä mahdollista meillä. Lapsi pysyy paikoillaan korkeintaan pari minuuttia kerrallaan ja silloinkin täytyy olla joku todella mielenkiintoinen tekeminen siinä. Tai sylissä korkeintaan siten suostuu olemaan, että syli liikkuu. Perässä juoksemistahan tämä on. Ulkona vähän helpompaa, mutta se lähteminen ja pukeminen käy oikeasti aikamoisesta urheilusuorituksesta. :D

Miehellä sama homma sitten yksinään silloin, kun minä olen töissä iltavuorossa tai viikonloppuna.

Kotityöt tehdään enimmäkseen lapsen päiväunien aikaan (jotka usein lyhyet...) tai silloin kun ollaan samaan aikaan molemmat vanhemmat kotona. Yritetään toki aina kun mahdollista tehdä myös lapsen kanssa yhdessä, mutta se on aika vaikeaa, koska lapsi ehtii jo lyhyessä ajassa ties minne. Hermostuu myös jos pitkäksi aikaa rajoittaa paikoilleen esim. syöttötuoliin. Me myös nukutaan miehen kanssa ihan liian vähän, koska illalla on ihanaa vain olla ja katsoa telkkaria myöhään, kun lapsi on mennyt nukkumaan. Lapsi heräilee välillä öisin ja aamulla nousee viimeistään kahdeksalta, yleensä aikaisemmin.

Lapsi on ihana ja rakas, useimmiten hyvällä tuulella ja mahtavaa seuraa. Mutta silti on ihanaa, että välillä pääsee töihin lepäämään. :D

Vierailija
39/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa...mulla on 11kk vauva (kolmas, isommat jo koulussa) ja just on ollut niin seesteisiä päiviä. Jos lapsi herää aikaisin, aamuvirkku mies ottaa hänet ja minä nukun vielä ja syön usein aamiaisenkin rauhassa ennen kuin mies lähtee. Sitten menen (tällä säällä ja noin pienen kanssa) leikkipuiston sisätiloihin leikkimään, siellä on usein mukavia äitejä/isiä joiden kanssa jutella ja lapselle seuraa. Syötän lapsen siellä, imetän ja laitan vaunuihin, nukahtaa, kävelen ulkona vähän. Menen jonnekin ravintolaan syömään tai kotiin ja lapsi vaunuissa parvekkeelle ja syön ja juon kahvin taas rauhassa. Sitten isommat tulevat kotiin ja ehdin hetken olla heidän kanssaan rauhassa ennen kuin vauva herää. Sitten leikkiä, syömistä jne. kunnes mies tulee kotiin, jolloin voin tehdä isompien kanssa taas rauhassa jotain tai jotain omaa juttuani.

Kuka teillä hoitaa kaikki tiskit, pyykit, siivoamiset, ruokakaupassa käynnit ym?

Kaikki laittavat astiansa tiskikoneeseen syönnin jälkeen (no paitsi vauva). Minä tyhjennän sen yleensä ennen kuin lähden aamulla puistoon tai sitten vauvan herättyä iltapäivällä. Tähän menee 3min.

Siivoan aamiaisen jäljet ennen kuin lähden vauvan kanssa ulos. Tähän menee 10min.

Käyn kaupassa puistosta tullessa kun vauva nukkuu tai mies käy töiden jälkeen. Kauppa on ihan kodin vieressä.

Laitan pyykit pyörimään jossain vaiheessa päivää ja mies yleensä ripustaa ne jossain vaiheessa iltaa.

Imuroin vauvan kanssa joka päivä, koska hän pitää siitä (työntää imuria takaa).

Leluja ym. heitellään koreihin aina välillä. Supersiistiä meillä ei ole.

Moni yksivuotias ei nuku rattaissa kunnon päikkäreitä vaan vain sisällä sängyssä. Silloin on sidottu sisälle kotiin eikä voi hoitaa kauppaa kun lapsi nukkuu. Vauva-aika olikin helppoa kun vauva nukkui vaunuissa ja aina useammat päikkärit päivässä.

Vierailija
40/53 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muistelen niin lämmöllä ja kaiholla tuota aikaa.

Kun kaikesta ei tee suorittamista tiukkoine aikatauluineen, niin homma menee paljon helpommin.

On lapsia jotka tarvitsevatlähes minuutin tarken rytmi. Muuten muuttuvat itkuisiksi ja kiukkuisiksi eivätkä syö eikä nuku. Ei se rytmi ole suorittamista vaan välttämätön joidenkin lasten hyvinvoinnin kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän