Ikääntyvän vanhemman asuminen?
Minkälaisia asumisratkaisuja ikääntyvällä vanhemmallanne on?
Äitini lähestyy 80 vuoden ikää, on ollut leskenä kymmenisen vuotta. Hän muutti jo isommasta asunnosta pienempään, ja tähän asti on pärjännyt hyvin - on ajanut autoa ja saanut elämisensä hoidettua pääosin itsenäisesti.
Nyt nopeasti hänen fyysinen kuntonsa on heikentynyt, kaikenlaista kremppaa ja huimausta yms. on alkanut tulla. Ajaminenkin on jäänyt, ruokaostoksiin saa apua meiltä lähipiirissä, ja osan esim. lääkärikäynneistä ajaa taksilla.
Nyt hänessä on herännyt halu muuttaa nykyisestä asunnosta johonkin paremmin seniorielämään sopivaan asuntoon. Vaan minne? Äidin eläke on pieni, mutta omaisuutta on jonkin verran - kuitenkin kiinteässä, ei helposti realisoitavassa muodossa. Vanhainkotiin ei tietenkään vielä ole asiaa. Monenlaista senioriasuntoa näyttää olevan, mutta niissä on joko tiukat tulo- ja omaisuusrajat, tai sitten todella korkeat maksut.
Olen itse lähiomaisena uudessa tilanteessa, enkä edes tiedä mistä tietoa lähteä hakemaan.
Minkälaisiin ratkaisuihin te olette päätyneet, ja onko mitään hyvin vinkkejä miten edetä?
Kommentit (23)
Äitini asuu omakotitalossa. Vaatisi remonttia, puilla lämmitetään kun kaikki patterit rikki. Avokumppani ei tee mitään. Ei rahaa kummallakaa. Minä lapsista ainoana vähän kannan huolta. Teen puita jne. En jaksa enää enkä tiedä mitä tehdä. Äitini katkeroitunut ja syyllistää minua. En henkisesti jaksa. Syy etäisyyden ottoon on se. Eikä ole ketään muita kuka auttaisi.
91-v huonosti liikkuva ja hauras muistisairas äitini asuu yksityisessä palvelutalossa keskikokoisessa kaupungissa. Kunnan palveluihin oli vielä liian "hyväkuntoinen", koska pääsee juuri ja juuri vielä itse vessaan (invavessa modifoitu käsi tukien kanssa) ja pystyy syömään itse kunhan joku auttaa ruuat eteen. Talossa yhteinen lounas, siivous joka toinen viikko ja peruspalvelupaketti (sis. turvarannekkeen ja viriketoimintaa silloin tällöin) yhteensä noin 1300-1400eur/kk, hoitaja talossa 24/7 , auttaa tarv esim jos kaatuu. Omat huonekalut, talossa ostettavissa paljon palveluja esim jalkahoitaja jne. Tällä hetkellä oma eläke vielä riittää, palvelun tarpeen kasvaessa pakko varmaan sitten myydä vanha asuntonsa. Nykyisessä asumismuodossa äiti viihtyy melko hyvin, ainakin paremmin kuin ihan yksin ja turvattomana asuessaan, kotona oli paljon kaatuilua ennen tätä muuttamispäätöstä. Sukulaiset auttavat paljon, hankkivat tarvittavat ostokset yms. Elämänlaatu ei silti ole kovin hääppöistä, näkö ja kuulo huonot. Itselleni en toivo noin pitkää elämää, ihmettelen kun aina sanotaan että tee niin ja näin , saat elinvuosia lisää. Aika moni ,joilla on vastaavaa lähipiirissä, ei todellakaan unelmoi mahdollisimman "pitkästä elämästä"..
Palvelutaloissa ei asu huonokuntoisia ihmisiä yleensä.
Vanha sisareni asuu aivan itsenäisesti palvelutalossa ja ostaa sieltä ateriat ja siivouksen.
Palvelutalo ei ole hoivakoti sinne ei edes pääse asumaan hoivattavat ihmiset.
Sisareni ei myöskään ollut missään kotihoidon piirissä vaan haki kaupunkimme palvelutalon vuokra-asuntoa ja sai sen ikänsä puolesta.
Hoivakodit ovat jo sairaalamuotoisia ja siellä on työntekijät 7/24 .
Ihmisllä menee sekaisin nuo useat mahdollisuudet: senioritalo, palvelutalo, hoivakoti, vanhainkoti, sairaalan vanhojen ihmisten kroonikkikko-osastot ja mitä niitä vielä onkaan.
Kannattaa ottaa selvää asioista, ennekuin esittää niitä totena muille.