Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulusta anoppiongelma

Vierailija
22.11.2019 |

Mieheni ei välitä joulusta, jos olisi sinkku niin ei viettäisi sitä varmaan ollenkaan. Nyt kun meillä on perhe, niin viettää kyllä ilman valituksia joulua, mutta niin että minä järjestän sen joulun. Saan järjestää näin ollen juuri sellaisen joulun kuin haluan, ja olen siitä tyytyväinen, mutta nyt kun meillä on pieni lapsi, joka haluaa auttaa aivan kaikessa (joten oikein mitään ei saa tehtyä, koska lapsen auttaminen on sitä että hän purkaa ja sotkee sitä mukaa mitä minä kasaan ja järjestän), niin joudun tänä jouluna laittamaan vain aivan minimin, myös ruokien osalta. No tämä kaikki on kuitenkin minulle erittäin ok, laitan muutamat itselleni tärkeät jutut ja niistä se joulu sitten meille tulee.

Ongelmaksi on kuitenkin noussut yksinäinen anoppi, joka haluaa tulla meille viettämään joulua. Hänelle ei kelpaa se minimijoulu vaan pöytä pitää laittaa koreaksi ja siinä pitää olla kaikki perinteiset syötävät ja juotavat, pitää lisäksi olla koristetta, kynttilää ja tunnelmaa. Mies ei ole äitinsä kanssa mitenkään läheisissä väleissä enkä minäkään anopin kanssa, joten meille olisi ihan sama vaikka ei tulisi mutta saa toisaalta tulla jos ei aiheuta liikaa vaivaa. Mutta koska mies ei oikein haluaisi äitiään tänne jouluksi, niin hän sanoi, että ei tee yhtään mitään äitiinsä ja jouluun liittyvissä asioissa. Että tulkoon jos haluaa, mutta erityistä joulua täältä ei saa. Minäkään en ehdi enkä halua laittaa joulua yhtään sen enempää kuin nyt pystyn ja se on aika vähän. Anoppi mielellään tulisi meille laittamaan joulun, mutta se tarkoittaa sitä, että hän toisi puoli omakotitaloa meidän pieneen kerrostaloasuntoon. Ruokaa hän toisi sen seitsemää sortti ja niille sata tarjoilukippoa ja vatia (koska meillä ei oikein sellaisia ole kun on pieni keittiö), hän raahaisi tänne varastostaan kymmeniä kynttilänjalkoja, tuikkukippoja, kaikki 80-luvulta säästämänsä joulukoristeet jne jne kaksi automatkallista tavaravuoria. Ja se on viimeinen asia mitä haluan! Meille ei mahdu enää mitään lisää ja en kestä sitä että anoppi täyttäisi jouluksi meidän kodin tavaravuorilla, jotka joutuisi olemaan esim. astiat pinossa lattialla kun ne ei mahdu millekään pöytätasolle eikä kaappiin täällä.

Sanokaa tähän joku viisas ratkaisu. Käskenkö miestä ostamaan äidilleen liput jouluksi ruotsinristeilylle?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se on miehen asia ilmoittaa äidille, ettei äiti ole tervetullut. Jos mies yhä edelleen väittää, että äiti on tietysti tervetullut, miehen tehtävä on täsmentää äidilleen, että ei tarvitse tuoda koristeita eikä ruokaa, teillä on jo molempia. Turha sille anopille on sanoa nimenomaan että ei ole koristeita eikä montaa jouluruokaa, jos se kerran sitten niihin takertuu. Tuskin se tultuaan enää kotiinsa lähtee mitään hakemaan.

No oikeastaan toivoisin, että anoppi ei tulisi ollenkaan. Jos äitinsä kanssa joulun vietto olisi miehelle tärkeää, niin silloin toivoisin että anoppi tulisi meille, mutta koska miehelle ei ole tärkeää olla äitinsä kanssa jouluna enkä minä oikein anopistani välitä, niin toivoisin että hän ei tulisi häiritsemään meidän perheen pientä joulua hössötyksillään. Ap

Vierailija
42/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on anoppi- pakkomielteitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Helppoa kuin heinänteko.

1. Panet sen miehesi järjestykseen, ei kai se mikään täysihoitoasukki ole.

2. Sanot anopille, että tuo mieleisensä eli ne pakolliset joulusapuskat tullessaan.

3. Pyydät anopin koristelemaan kuusen sun muuta n. pariksi tunniksi äläkä anna vapaita käsiä. Kotisi on sinunkin kotisi.

Vierailija
44/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuta anopille sellaisia asioita, joista ei tule isoa ongelmaa. Servietit, kynttilät (voi säästää seuraavaankin jouluun), juustoja, suklaata, viiniä (jaksaa syödä ja juoda vielä joulun jälkeen) ja muutama jouluruoka, joita et itse laita.

Jos anoppi on suht ok tyyppi muuten, niin tuohan se juhlan tuntua lapselle, että teitä on enemmän kuin oma perhe pöydän ääressä. (Ja heti kun kirjoitin tämän, tajusin, että tämä tullaan niin teilaamaan.) Korjaan: useimmille tuntemilleen lapsille (ja aikuisille) juhlan erottaa arjesta laajennettu perhepiiri tai ystävät.

Vierailija
45/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi mielellään tulisi meille laittamaan joulun, mutta se tarkoittaa sitä, että hän toisi puoli omakotitaloa meidän pieneen kerrostaloasuntoon. Ruokaa hän toisi sen seitsemää sortti ja niille sata tarjoilukippoa ja vatia (koska meillä ei oikein sellaisia ole kun on pieni keittiö), hän raahaisi tänne varastostaan kymmeniä kynttilänjalkoja, tuikkukippoja, kaikki 80-luvulta säästämänsä joulukoristeet jne jne kaksi automatkallista tavaravuoria.

Ehkä ihan hiukan liioittelun makua...... Muuten ok, 2/5.

No tietenkin puoli omakotitaloa on liiottelua, mutta kirjoitin niin jotta ihmiset ymmärtää pointin. Ap

Ja se pointtihan on, että joulu on oikea joulu vain silloin, kun se on ap:n tekemä ja ap:n päättämä. Jouluna ei mennä anopille ja sellainen alle vuoden ikäinen lapsikin on jo niin vihmerä, että se auttaa kaikessa!

Alle vuoden ikäinen? Lapseni on 2-vuotias. Ja kyllä, minulle oikea joulu on se minkä itse haluan. Ap

No miten se viime joulu meni?

Ihan hyvin, oltiin kolmistaan kotona viettämässä joulua. Silloin lapsi nukkui vielä aina kahdet päiväunet, niin minä ehdin laittamaan enemmän joulua. Anoppi oli viime ja toissa joulun miehen siskon perheen luona, mutta tänä jouluna he lähtevät jouluksi matkoille. Ap 

Veikö se anoppi sinne siskollekin kaikki koristeet ja ruoat ja astiat? Vai mistä päättelit että teille toisi?

Vierailija
46/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevana anoppina en oikein tiedä, kumpi tulee olemaan pahempi juttu: se, ettei joulunvietto kiinnosta lainkaan (tämä on fakta), tai että jos sen pitäisi kiinnostaa, niin kiinnostus on vääränlaista.

Vierailija
47/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevana anoppina en oikein tiedä, kumpi tulee olemaan pahempi juttu: se, ettei joulunvietto kiinnosta lainkaan (tämä on fakta), tai että jos sen pitäisi kiinnostaa, niin kiinnostus on vääränlaista.

Mun miniä saa anopin, joka ei kokkaa ikinä. Ja tulee kyläänkin vain nopealle pikakahville.

Vierailija
48/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi mielellään tulisi meille laittamaan joulun, mutta se tarkoittaa sitä, että hän toisi puoli omakotitaloa meidän pieneen kerrostaloasuntoon. Ruokaa hän toisi sen seitsemää sortti ja niille sata tarjoilukippoa ja vatia (koska meillä ei oikein sellaisia ole kun on pieni keittiö), hän raahaisi tänne varastostaan kymmeniä kynttilänjalkoja, tuikkukippoja, kaikki 80-luvulta säästämänsä joulukoristeet jne jne kaksi automatkallista tavaravuoria.

No tietenkin puoli omakotitaloa on liiottelua, mutta kirjoitin niin jotta ihmiset ymmärtää pointin. Ap

Ja se pointtihan on, että joulu on oikea joulu vain silloin, kun se on ap:n tekemä ja ap:n päättämä. Jouluna ei mennä anopille ja sellainen alle vuoden ikäinen lapsikin on jo niin vihmerä, että se auttaa kaikessa!

Tuskin mitään absoluuttisen oikeata joulua on olemassakaan, eikö ole aika luonnollista, että ap:lle oikea on se, mistä hän pitää ja anopille se, mistä hän pitää?

Ap, en ottaisi tästä stressiä. Sano anopille että on tervetullut, mutta teillä joulua vietetään kuten sinä sen järjestät. Anoppi on tervetullut vieraaksi, muttanei emännöimään. Voi toki halutessaan tuoda jonkun ruokalajin. Komminikoi tämä myös miehelle ja sen jälkeen ohjaa kaikki anopin kyselyt miehelle.

Hyvä, näin taidan tehdä, mutta ehkä sanon miehelle, että hoitaa koko jutun alusta saakka eli mies saa sanoa anopille, että meille saa tulla vieraaksi mutta ei emännäksi jos kelpaa se pieni joulu joka meillä on. Ja että tiedoksi, että jouluruokia on vain muutama eikä niitä tänä jouluna halutakaan enempää. Jonkun kakun anoppi saa leipoa jos haluaa, sanokoon mies niin. Ap

On kyllä aika tylyä todeta, ettei mitään ruokia saa tuoda tullessaan. Mielummin niin, että ilmoitatte mitä teillä on, ja jos kaipaa ja tykkää esim. kaloista tms, niin tuo tullessaan. Lapsellekkin ihan tärkeä näyttää uusia ruokia ja ehkä vähän maistattaa.

Vierailija
49/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se on miehen asia ilmoittaa äidille, ettei äiti ole tervetullut. Jos mies yhä edelleen väittää, että äiti on tietysti tervetullut, miehen tehtävä on täsmentää äidilleen, että ei tarvitse tuoda koristeita eikä ruokaa, teillä on jo molempia. Turha sille anopille on sanoa nimenomaan että ei ole koristeita eikä montaa jouluruokaa, jos se kerran sitten niihin takertuu. Tuskin se tultuaan enää kotiinsa lähtee mitään hakemaan.

No oikeastaan toivoisin, että anoppi ei tulisi ollenkaan. Jos äitinsä kanssa joulun vietto olisi miehelle tärkeää, niin silloin toivoisin että anoppi tulisi meille, mutta koska miehelle ei ole tärkeää olla äitinsä kanssa jouluna enkä minä oikein anopistani välitä, niin toivoisin että hän ei tulisi häiritsemään meidän perheen pientä joulua hössötyksillään. Ap

No miehen pitäisi pystyä sanomaan äidilleen tämä. Jos tuntuu liian kovalta sanoa, ettei itseä kiinnosta äidin seura eikä puolisoaan halua, keksiköön itse sopivan pehmennyksen. Mies on kyllä ihan törkeä sinua kohtaan, jos ei itse haluamillaan äitinsä kanssa, ja tavallaan nyt pakottaa sinut sitten emännöimään, koska ei itse viitsi osallistua. Tietysti hän on törkeä äidilleenkin. Anoppi saattaa olla ihan syystäkin siinä uskossa, että hän on oikeasti tervetullut ja hän mahdollisesti ystävällisyyttään (eikä rajojen ylittämisen tarkoituksessa) haluaa osallistua jouluvalmisteluihin. Ja sitten hän onkin vierailulla talossa, jossa kaikkia lähinnä vituttaa hänen läsnäolonsa.

Vierailija
50/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miehen pitäisi pystyä sanomaan äidilleen tämä. Jos tuntuu liian kovalta sanoa, ettei itseä kiinnosta äidin seura eikä puolisoaan halua, keksiköön itse sopivan pehmennyksen. Mies on kyllä ihan törkeä sinua kohtaan, jos ei itse haluamillaan äitinsä kanssa, ja tavallaan nyt pakottaa sinut sitten emännöimään, koska ei itse viitsi osallistua. Tietysti hän on törkeä äidilleenkin. Anoppi saattaa olla ihan syystäkin siinä uskossa, että hän on oikeasti tervetullut ja hän mahdollisesti ystävällisyyttään (eikä rajojen ylittämisen tarkoituksessa) haluaa osallistua jouluvalmisteluihin. Ja sitten hän onkin vierailulla talossa, jossa kaikkia lähinnä vituttaa hänen läsnäolonsa.

No noinhan se on. Osasit kiteyttää asian paremmin kuin minä. Ap

Vierailija
51/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin mitään absoluuttisen oikeata joulua on olemassakaan, eikö ole aika luonnollista, että ap:lle oikea on se, mistä hän pitää ja anopille se, mistä hän pitää?

Ap, en ottaisi tästä stressiä. Sano anopille että on tervetullut, mutta teillä joulua vietetään kuten sinä sen järjestät. Anoppi on tervetullut vieraaksi, muttanei emännöimään. Voi toki halutessaan tuoda jonkun ruokalajin. Komminikoi tämä myös miehelle ja sen jälkeen ohjaa kaikki anopin kyselyt miehelle.

Hyvä, näin taidan tehdä, mutta ehkä sanon miehelle, että hoitaa koko jutun alusta saakka eli mies saa sanoa anopille, että meille saa tulla vieraaksi mutta ei emännäksi jos kelpaa se pieni joulu joka meillä on. Ja että tiedoksi, että jouluruokia on vain muutama eikä niitä tänä jouluna halutakaan enempää. Jonkun kakun anoppi saa leipoa jos haluaa, sanokoon mies niin. Ap

On kyllä aika tylyä todeta, ettei mitään ruokia saa tuoda tullessaan. Mielummin niin, että ilmoitatte mitä teillä on, ja jos kaipaa ja tykkää esim. kaloista tms, niin tuo tullessaan. Lapsellekkin ihan tärkeä näyttää uusia ruokia ja ehkä vähän maistattaa.

”Ollaan jo ruoat oikeastaan hankittu, mutta haluaisitko koristella pipareita lapsen kanssa? Täällä ois myös lasten kauneimmat joululaulut, haluaisitteko mennä?”. Estäminen ja harhautus, jos lähtökohtainen tyrmäys ei toimi.

Vierailija
52/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelehan, että tuo anoppi-miniä asenne siirtyy ja saat maistaa tätä samaa  n 30 vuoden päästä, kun lapsesi riitelevät siitä, kenelle ap-anoppi menee jouluksi tänä vuonna :( . "Niin makaa kuin petaa"

Vierailija
53/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatte jouluristeilyn ja anoppi varaa oman hyttinsä, koristeet ja ruuat ovat valmiina, vain lahjat mukaan. Ja taas on vältytty turhilta riidoilta.

Vierailija
54/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en kyllä ymmärrä. Mulla on viisi lasta josta kolme pieniä ja ihan hyvin saan jouluvalmistelut tehtyä ja mies hoitaa oman osansa. Kyllähän se lapsi joskus nukkuu? Ja illat on hyviä aikoja tehdä vslmisteluja.

Mutta aplle sen verran: mulla on etäinen ja kylmä anoppi eikä hän ole koskaan välittänyt lapsistamme. En ota häntä jouluksi. Ja sanon sen suoraan mutta kohteliaasti. Mikään laki ei pakota ottamaan anoppia jouluksi. Minä en ota omaa äitiäni myöskään sillä vieraista tulee hirveä stressi. Oma iso perhe on jo ohan tarpeeksi jouluhässäkkää tuova elementti.

Vierailija
55/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en kyllä ymmärrä. Mulla on viisi lasta josta kolme pieniä ja ihan hyvin saan jouluvalmistelut tehtyä ja mies hoitaa oman osansa. Kyllähän se lapsi joskus nukkuu? Ja illat on hyviä aikoja tehdä vslmisteluja.

Mutta aplle sen verran: mulla on etäinen ja kylmä anoppi eikä hän ole koskaan välittänyt lapsistamme. En ota häntä jouluksi. Ja sanon sen suoraan mutta kohteliaasti. Mikään laki ei pakota ottamaan anoppia jouluksi. Minä en ota omaa äitiäni myöskään sillä vieraista tulee hirveä stressi. Oma iso perhe on jo ohan tarpeeksi jouluhässäkkää tuova elementti.

Mutta ap istuukin vauva.fi palstan äärellä, kun "lapsi" nukkuu :D

Vierailija
56/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä, että "käske anopin tuomaan sitä ja tätä" tai "sano anopille ettei sitten ole tätä ja tuota". Kun ainoa oikea vaihtoehto on saada anoppi ymmärtämään, ettei ole tervetullut.

Vierailija
57/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä, että "käske anopin tuomaan sitä ja tätä" tai "sano anopille ettei sitten ole tätä ja tuota". Kun ainoa oikea vaihtoehto on saada anoppi ymmärtämään, ettei ole tervetullut.

Näinhän se on, jos vieras on tervetullut, sanotaan "tervetuloa", ja se on siinä.

Niinhän sitä sanotaan hyvälle ystävälle.

Vierailija
58/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaah..Taas näitä joulu vs. anoppi -provoja..

Älä lue jos ei kiinnosta. Eikä tämä ole provo. Luuletko provoksi kaikkea mitä tänne palstalle kirjoitetaan? Ap

Oli provo eli ei mutta olet saatanan huono kirjoittaja, joten en jaksanut lukea.

Tollojen (= sinä) pitäisi pysyä pois palstalta. Tämä om paska palsta, mutta ei noin paska kuin tuo sinun kyhäelmäsi on.

Mene vit tuun siitä ulisemasta. Kiitos!

☝️👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Juuri noin!

Vierailija
59/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ap:llakaan olisi minkäänlaista ongelmaa, jos anoppi joko

-hyväksyisi ap:n järjestämän joulun tai

-kieltäytyisi kutsusta. Jos sinäkin teet jomman kumman niin et tee mitään väärää.

Vierailija
60/72 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi järjestää joulun kotonaan ja te menette sinne aatoksi. Aattoiltana tai joulupäivänä palaatte kotiin ja vietätte joulun niillä vermeillä, jotka sinä olet viritellyt.