Joulusta anoppiongelma
Mieheni ei välitä joulusta, jos olisi sinkku niin ei viettäisi sitä varmaan ollenkaan. Nyt kun meillä on perhe, niin viettää kyllä ilman valituksia joulua, mutta niin että minä järjestän sen joulun. Saan järjestää näin ollen juuri sellaisen joulun kuin haluan, ja olen siitä tyytyväinen, mutta nyt kun meillä on pieni lapsi, joka haluaa auttaa aivan kaikessa (joten oikein mitään ei saa tehtyä, koska lapsen auttaminen on sitä että hän purkaa ja sotkee sitä mukaa mitä minä kasaan ja järjestän), niin joudun tänä jouluna laittamaan vain aivan minimin, myös ruokien osalta. No tämä kaikki on kuitenkin minulle erittäin ok, laitan muutamat itselleni tärkeät jutut ja niistä se joulu sitten meille tulee.
Ongelmaksi on kuitenkin noussut yksinäinen anoppi, joka haluaa tulla meille viettämään joulua. Hänelle ei kelpaa se minimijoulu vaan pöytä pitää laittaa koreaksi ja siinä pitää olla kaikki perinteiset syötävät ja juotavat, pitää lisäksi olla koristetta, kynttilää ja tunnelmaa. Mies ei ole äitinsä kanssa mitenkään läheisissä väleissä enkä minäkään anopin kanssa, joten meille olisi ihan sama vaikka ei tulisi mutta saa toisaalta tulla jos ei aiheuta liikaa vaivaa. Mutta koska mies ei oikein haluaisi äitiään tänne jouluksi, niin hän sanoi, että ei tee yhtään mitään äitiinsä ja jouluun liittyvissä asioissa. Että tulkoon jos haluaa, mutta erityistä joulua täältä ei saa. Minäkään en ehdi enkä halua laittaa joulua yhtään sen enempää kuin nyt pystyn ja se on aika vähän. Anoppi mielellään tulisi meille laittamaan joulun, mutta se tarkoittaa sitä, että hän toisi puoli omakotitaloa meidän pieneen kerrostaloasuntoon. Ruokaa hän toisi sen seitsemää sortti ja niille sata tarjoilukippoa ja vatia (koska meillä ei oikein sellaisia ole kun on pieni keittiö), hän raahaisi tänne varastostaan kymmeniä kynttilänjalkoja, tuikkukippoja, kaikki 80-luvulta säästämänsä joulukoristeet jne jne kaksi automatkallista tavaravuoria. Ja se on viimeinen asia mitä haluan! Meille ei mahdu enää mitään lisää ja en kestä sitä että anoppi täyttäisi jouluksi meidän kodin tavaravuorilla, jotka joutuisi olemaan esim. astiat pinossa lattialla kun ne ei mahdu millekään pöytätasolle eikä kaappiin täällä.
Sanokaa tähän joku viisas ratkaisu. Käskenkö miestä ostamaan äidilleen liput jouluksi ruotsinristeilylle?
Kommentit (72)
Hoh hoijaa. Taas näitä ....
.Menkää anopille. Helpommalla pääset. Olin mäkin appivanhemmilla joulun vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä hemmettiä te jo marraskuun puolivälissä alatte järjestää minimijoulua ja anoppi jo änkesi kylään?! Ilmeisesti Porvoossa juhlajärjestelyt aloitetaan hyvissä ajoin. Kumma muuten, ettei kyetä järkeviin sanoituksiin kuten:
- koska aloitatte jouluvalmistelut?
- osallistuuko mies kuinka?
- perinteet tärkeitä vai ei?
- miniän ja anopin suhde millainen?Se hyvä puoli privoissa on, että yhteen aloitukseen saadaan parhaillaan sisällytettyä kaikki jankkaamisaiheet kerralla ja voidaan huutaa toistemme yli ja ali ja läpi itsemme kipeiksi. Kiitos!
Aloitan jouluvalmistelut viikkoa ennen joulua. Anoppi alkoi hössöttämään joulusta lokakuussa. Minulle perinteet ei ole tärkeitä eikä miehelle, anopille on. Ja kirjoitin jo aloitukseen, että en ole läheinen anopin kanssa, en välittäisi viettää hänen kanssaan aikaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi mielellään tulisi meille laittamaan joulun, mutta se tarkoittaa sitä, että hän toisi puoli omakotitaloa meidän pieneen kerrostaloasuntoon. Ruokaa hän toisi sen seitsemää sortti ja niille sata tarjoilukippoa ja vatia (koska meillä ei oikein sellaisia ole kun on pieni keittiö), hän raahaisi tänne varastostaan kymmeniä kynttilänjalkoja, tuikkukippoja, kaikki 80-luvulta säästämänsä joulukoristeet jne jne kaksi automatkallista tavaravuoria.
Ehkä ihan hiukan liioittelun makua...... Muuten ok, 2/5.
No tietenkin puoli omakotitaloa on liiottelua, mutta kirjoitin niin jotta ihmiset ymmärtää pointin. Ap
Ja se pointtihan on, että joulu on oikea joulu vain silloin, kun se on ap:n tekemä ja ap:n päättämä. Jouluna ei mennä anopille ja sellainen alle vuoden ikäinen lapsikin on jo niin vihmerä, että se auttaa kaikessa!
Alle vuoden ikäinen? Lapseni on 2-vuotias. Ja kyllä, minulle oikea joulu on se minkä itse haluan. Ap
Vierailija kirjoitti:
.Menkää anopille. Helpommalla pääset. Olin mäkin appivanhemmilla joulun vauvan kanssa.
En todellakaan halua sinne anopille jouluksi. Ja lapsi ei ole enää mikään vauva, mutta se ei nyt liity tähän, vaan ei voisi vähempää kiinnostaa mennä anopille eikä miestäkään. Miksi siis pitäisi? Ap
Jos et voi kieltää anoppiasi tulemasta teille, tee hänelle selväksi, että sinä huolehdit koristelusta. Vetoa vielä siihen että pienen lapsen kanssa pitää huomioida, ettei lapsi pääse repimään niitä koristeita, ja kynttilöitä voi olla sen verran, että niitä pystytään vahtimaan, jotta lapsi ei pääse niihin käsiksi.
Ehdota anopillesi, että hän saisi osallistua ruokien hankimiseen. Sitten keskustelette (=annat anopin kertoa) mitä ruokia joulupöytään pitää hankkia. Kerrot ehdotat hänelle ruoat, joita sinä voisit tehdä/hankkia, ja anoppi tuokoon loput. Sano vielä ihan kuin ohimennen, että koska tarjolla on niin monenlaista, mitään ei tarvitse hankkia kovin paljon.
Jos onnistut vetämään shown niin että anopillesi tulee tunne, että hän päättää asioista, mutta todellisuudessa kaikki menee niin kuin sinä haluat, molemmat voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta valmiina ne ruoat, jotka anoppi erityisesti haluaa. Jouluisa pöytäliina, servetit ja kynttilät. Muuten ilmoitat anopille, että teillä vietetään teidän näköistä joulua.
Minkä ihmeen takia, jos anopin poikakaan ei halua äitiään paikalle? Sen verran mies voisi kyllä osallistua jouluvalmisteluihin, että olisi lapsensa kanssa edes sen verran, että vaimo ehtii tehdä sen minkä haluaa tehdä.
No kun sulle ei kelpaa mikään ratkaisuehdotus niin ehkäpä keksit itte mitä teet..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Menkää anopille. Helpommalla pääset. Olin mäkin appivanhemmilla joulun vauvan kanssa.En todellakaan halua sinne anopille jouluksi. Ja lapsi ei ole enää mikään vauva, mutta se ei nyt liity tähän, vaan ei voisi vähempää kiinnostaa mennä anopille eikä miestäkään. Miksi siis pitäisi? Ap
No mitä sä sitten mariset täällä jos olet kantasikin jo päättänyt?
Tee kuule ihan muten lystäät!
Ai mut provohan tää olikin
Missä se anoppi oli viime jouluna? Miksi juuri nyt on tunkemassa teille, jos se ei ole ennenkään kuulunut hänen traditioihinsa, eikä miehesi ole viettänyt joulujaan äitinsä luona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi mielellään tulisi meille laittamaan joulun, mutta se tarkoittaa sitä, että hän toisi puoli omakotitaloa meidän pieneen kerrostaloasuntoon. Ruokaa hän toisi sen seitsemää sortti ja niille sata tarjoilukippoa ja vatia (koska meillä ei oikein sellaisia ole kun on pieni keittiö), hän raahaisi tänne varastostaan kymmeniä kynttilänjalkoja, tuikkukippoja, kaikki 80-luvulta säästämänsä joulukoristeet jne jne kaksi automatkallista tavaravuoria.
No tietenkin puoli omakotitaloa on liiottelua, mutta kirjoitin niin jotta ihmiset ymmärtää pointin. Ap
Ja se pointtihan on, että joulu on oikea joulu vain silloin, kun se on ap:n tekemä ja ap:n päättämä. Jouluna ei mennä anopille ja sellainen alle vuoden ikäinen lapsikin on jo niin vihmerä, että se auttaa kaikessa!
Tuskin mitään absoluuttisen oikeata joulua on olemassakaan, eikö ole aika luonnollista, että ap:lle oikea on se, mistä hän pitää ja anopille se, mistä hän pitää?
Ap, en ottaisi tästä stressiä. Sano anopille että on tervetullut, mutta teillä joulua vietetään kuten sinä sen järjestät. Anoppi on tervetullut vieraaksi, muttanei emännöimään. Voi toki halutessaan tuoda jonkun ruokalajin. Komminikoi tämä myös miehelle ja sen jälkeen ohjaa kaikki anopin kyselyt miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle vuoden ikäinen? Lapseni on 2-vuotias. Ja kyllä, minulle oikea joulu on se minkä itse haluan. Ap
No miten se viime joulu meni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten se viime joulu meni?
Ihan hyvin, oltiin kolmistaan kotona viettämässä joulua. Silloin lapsi nukkui vielä aina kahdet päiväunet, niin minä ehdin laittamaan enemmän joulua. Anoppi oli viime ja toissa joulun miehen siskon perheen luona, mutta tänä jouluna he lähtevät jouluksi matkoille. Ap
Mitkä on ne pari juttua mitkä aiot laittaa-ja jos lapsi on jo pari vuotias, eikö mies voi ulkoilla ees tämän lapsen kanssa sen aikaa, kun sinä kokkaat/tai mitä teetkään.. menkää porukalla jonnekin valmiiseen joulupöytään (hotelli, mökkiloma samalla). etsitte paikan, jonne kaikilla osapuolilla samanpitunen matka..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin mitään absoluuttisen oikeata joulua on olemassakaan, eikö ole aika luonnollista, että ap:lle oikea on se, mistä hän pitää ja anopille se, mistä hän pitää?
Ap, en ottaisi tästä stressiä. Sano anopille että on tervetullut, mutta teillä joulua vietetään kuten sinä sen järjestät. Anoppi on tervetullut vieraaksi, muttanei emännöimään. Voi toki halutessaan tuoda jonkun ruokalajin. Komminikoi tämä myös miehelle ja sen jälkeen ohjaa kaikki anopin kyselyt miehelle.
Hyvä, näin taidan tehdä, mutta ehkä sanon miehelle, että hoitaa koko jutun alusta saakka eli mies saa sanoa anopille, että meille saa tulla vieraaksi mutta ei emännäksi jos kelpaa se pieni joulu joka meillä on. Ja että tiedoksi, että jouluruokia on vain muutama eikä niitä tänä jouluna halutakaan enempää. Jonkun kakun anoppi saa leipoa jos haluaa, sanokoon mies niin. Ap
Päätit sitten tehdä uuden aloituksen, kun toiseen tuli sinua kritisoivia kirjoituksia.
Kai se on miehen asia ilmoittaa äidille, ettei äiti ole tervetullut. Jos mies yhä edelleen väittää, että äiti on tietysti tervetullut, miehen tehtävä on täsmentää äidilleen, että ei tarvitse tuoda koristeita eikä ruokaa, teillä on jo molempia. Turha sille anopille on sanoa nimenomaan että ei ole koristeita eikä montaa jouluruokaa, jos se kerran sitten niihin takertuu. Tuskin se tultuaan enää kotiinsa lähtee mitään hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on ne pari juttua mitkä aiot laittaa-ja jos lapsi on jo pari vuotias, eikö mies voi ulkoilla ees tämän lapsen kanssa sen aikaa, kun sinä kokkaat/tai mitä teetkään.. menkää porukalla jonnekin valmiiseen joulupöytään (hotelli, mökkiloma samalla). etsitte paikan, jonne kaikilla osapuolilla samanpitunen matka..
Olen ihan tyytyväinen niihin pariin juttuun, jonka voin ja ehdin nyt laittaa. Ei tässä asiassa ole minulle mitään ongelmaa. Ne pari juttua on lapselle parit tonttukoristeet ja lapsen huoneeseen jouluvaloja, sitten leivon joulutortut ja piparit, laatikot ja kinkut varmaan ostetaan valmiina kaupasta. Minulle se on oikein hyvä joulu. Ja varmasti lapsellekin, koska lapsi saa niitä koristeita hänelle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Päätit sitten tehdä uuden aloituksen, kun toiseen tuli sinua kritisoivia kirjoituksia.
? En ole tehnyt mitään toista aloitusta tänne mihinkään tähän liittyvästäkään asiasta. Ap