Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen aikana vähäiset määrät työtä, kokemuksia

Vierailija
21.11.2019 |

Jos kokeilee osapäivätyötä esimerkiksi yksi vuoro viikossa, niin tiputetaanko kuinka herkästi kuntoutustuelta tai jatkossa sitä ei uusita? Käsittääkseni jonkin verran tienestejä saa olla kuntoutustuen aikana. Täystyökuntoinen tai lähellekään työkuntoinen en vielä ole, ja kuntoutan itseäni hoidossa, mutta olisi mahdollisuus ja halu kokeilla työtä ihan vähän. Höpöhöpökurssien sijaan haluaisin kokeilla jotain mitä olen ennenkin tehnyt. Vaikuttaa, että kuntoutustuelle pääsy on vaikeaa ja tuntuu että sen voi helposti menettää, joten pelkään kokeilla tuollaista. Tyyliin tulee sitten hylky jos erehtyy kokeilemaan työskentelyä. Toisaalta en tiedä voinko kuntoutuakaan, jos en kokeile. Eniten pelottaa myös epäonnistuminen ettei kykenekään työelämään vielä ja sitten tiputetaan määräaikaiselta työkyvyttömyyseläkkeeltäkin pois, kun työn kokeileminen tulkitaan heti merkittäväksi voinnin paranemiseksi.

Lisäksi kaipaisin kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat kuntoutuneet pitkäaikaiseltakin määräaikaiselta työkyvyttömyyseläkkeeltä takaisin työelämään. Onko teitä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa edetä pienin askelin ja sitoutua johonkin sosiaalisen kuntoutuksen toimintaan ja tutkailla itseään. Vähemmän siinä lopulta häviää rahallisesti, eikä ota riskejä Kelan suhteen.

Vierailija
2/8 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä töitä, puhu asiantuntijan kanssa tilanteestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa määräaikaista eläkettäsi ei tulla uusimaan, jos kokeilet työelämää. Et myöskään tule toistaiseksi voimassa olevalle eläkkeelle pääsemään, sillä diagnoosilla, jolla nyt olet määräaikaisella eläkkeellä. Mieti, mitä elämältäsi haluat.

Vierailija
4/8 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käsittääkseni kuntoutustuki on ihan

eri asia kuin työkyvyttömyyseläke.

Työkyvyttömyyseläke on ihmisille jotka eivät enää koskaan mene työelämään, kuntoutustuki niille joiden oletetaan vielä kuntoutuvan ja menevän.

Vierailija
5/8 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun käsittääkseni kuntoutustuki on ihan

eri asia kuin työkyvyttömyyseläke.

Työkyvyttömyyseläke on ihmisille jotka eivät enää koskaan mene työelämään, kuntoutustuki niille joiden oletetaan vielä kuntoutuvan ja menevän.

Käsityksesi poikkeaa todellisuudesta. Kuntoutustuki on väistynyt termi, jonka tilalle on tullut 'määräaikainen eläke'. Ihmiselle, jonka ei uskota palaavan työelämään myönnetään toistaiseksi voimassa oleva eläke, eli työkyvyttömyyseläke: tämä on voimassa niin kauan, kuin sen olemassa olon edellytykset ovat olemassa.

Määräaikaisella eläkkeellä olevia ihmisiä yritetään kuntouttaa ja heidän odotetaan osallistuvan kuntoutukseensa.

Vierailija
6/8 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit työskennellä. Sehän lukee päätöksessäsi, jonka olet saanut kuntoutustuesta. Päätöksessä lukee myös raja kuinka paljon saat tienata kuussa. Jos raja ylittyy, menetät kuntoutustuen. Käytännössä tämä on osoittautunut Suomessa hankalaksi toteuttaa, varsinkin jos aiot työskennellä entisessä työssäsi jonne sinulla on voimassa oleva työsopimus kokoaikaisena työntekijänä.

Vierailija
7/8 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olin määräaikaisella, ensin tein vuorotyötä, sitten vaihdoin päivätyöhön.

Kyllä tuossa vointikin paranee, hyvät kokemukset enimmäkseen kursseista ja uudesta työstä.

Hyvin se menee kun alkuun pääset.

Vierailija
8/8 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt kuntotustuella satunnaisesti ja osa-aikaisesti jo pitkän aikaa (vuosia) ja kuntoutustuelle on myönnetty jatkoa monta kertaa tänä aikana. Eivät ne kuntoutustukea lopeta ellet ole oikeasti työkykyinen. Käsittääkseni osakuntoutustukea on myös mahdollista hakea, jos näyttää siltä, että pystyisit työskentelään enemmänkin. Eli voit huoletta tehdä töitä tiettyyn rajaan saakka (minulla tuloraja on n. 750e/kk), oman tulorajan näet sinulle lähetetystä päätöksestä.