Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuusmuistoja köyhästä lapsuudesta 80-luvulta

Vierailija
21.11.2019 |

Meillä oli huoneen ja keittiön pikkuruinen talo 5km palveluista. Autoa ei koskaan ollut, ei ollut koskaan puhelinta. Vesijohto tuli kun olin 12v ja silloin saatiin myös sisävessa. Saunassa suoritettiin pesut, koska suihkua meillä ei ollut koskaan. Isä osti ruokaa aina ns lapulle ja lyhensi sitä joka kuukausi. Ruokailut olivat tosi niukkoja. Kuulostaako tutulta?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut varmaan 20-luvusta. Ei kellään 80-luvulla ollut tuollaista.

Vierailija
4/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut varmaan 20-luvusta. Ei kellään 80-luvulla ollut tuollaista.

Puhun 80-luvusta. Olen syntynyt 1973.

Vierailija
5/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään ei ollut samanlaista?

Vierailija
6/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdenkään luokkatoverin vanhemmista kukaan ei ollut työtön. Duunareilla oli varaa asua Helsingin keskustassa.

Vierailija
7/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ostivat aina kaupasta ruoan rahalla, meillä ostettiin tilille. Koskaan ei ollut sellaista, että sen tilin olisi voinut lopettaa.

Vierailija
8/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset ostivat aina kaupasta ruoan rahalla, meillä ostettiin tilille. Koskaan ei ollut sellaista, että sen tilin olisi voinut lopettaa.

Meinaatko, ettei tilille ostettuja ruokia tartte maksaa?

Vierailija
9/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan ylläty kuitenkaan, ettei kohtalotovereita juuri löydy? Pitäähän sinun nyt ymmärtää, että perheesi kuvatunlainen (valitettava?) tilanne oli tuona vuosikymmenenä harvinainen, joskaan ei mahdoton. No, Kimi Räikkösellä esim. ei ollut sisävessaa.

Vierailija
10/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta elämä oli ylipäätään vaatimattomampaa vähän joka alueella. Esimerkiksi eksoottiset hedelmät olivat vielä harvinaista herkkua.

Vierailija
11/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pääsimme jo 70-luvun alkupuolella kerrostaloasuntoon, jossa oli lämmin vesi, suihkut ja sisävessa. Sitä ennen olikin vähän erilaisia asuntoja. Yksi siskoista syntyi saunassa, yhdessä paikassa äiti huuhteli lakanoita joessa jne. Kerrostaloasunto oli melkoista luksusta.

Vierailija
12/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta elämä oli ylipäätään vaatimattomampaa vähän joka alueella. Esimerkiksi eksoottiset hedelmät olivat vielä harvinaista herkkua.

Ai mitkä eksoottiset hedelmät? Kyllä appelsiineja ja banaaneja on 80-luvullakin syöty.

Vierailija
13/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli samanlaista, mutta mä olen syntynyt 1968. Muutin kotoa 1987 muualle opiskelemaan. Meillä oli kyllä isompi talo, rintamamiestalo (mun veli asuu edelleen siellä). Ruoka oli joskus vähän yksipuolista, Mutta meillä oli lehmiä, kanoja ja sikoja itsellä (pientila) ja lisäksi kasvimaa, perunapelto, juurespelto ja isä kalasti myös paljon. Meijerin kautta sai halvalla juustoa, muistan että se oli herkkua. Viilit tehtiin itse.  Aika omavaraisia oltiin. Autoa, puhelinta, lämmintä vettä ja sisävessaa ei ollut. Puilla lämmitettiin.  Sauna ulkorakennuksessa. Mukavuuksia sinne laitettiin sen jälkeen kun asuin jo omillani. 

Vierailija
14/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan ylläty kuitenkaan, ettei kohtalotovereita juuri löydy? Pitäähän sinun nyt ymmärtää, että perheesi kuvatunlainen (valitettava?) tilanne oli tuona vuosikymmenenä harvinainen, joskaan ei mahdoton. No, Kimi Räikkösellä esim. ei ollut sisävessaa.

Niin, tiedän että oli harvinainen. Kyllä siitäkin asiasta kiusattiin koulussa. Ap

Vierailija
15/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun parin koulukaverin kotitilanne oli hyvin vastaava. Pieni teollisuuspaikkakunta.

Ja pari perhettä tiesin, joissa kolme lasta, asuntona kaksio.

Uskon hyvin aloittajan kuvauksen.

Vierailija
16/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun parin koulukaverin kotitilanne oli hyvin vastaava. Pieni teollisuuspaikkakunta.

Ja pari perhettä tiesin, joissa kolme lasta, asuntona kaksio.

Uskon hyvin aloittajan kuvauksen.

Mulla ei vanhemmat olleet töissä koskaan ja pääsivät sairaseläkkeelle jo alle 50v. Ap

Vierailija
17/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, ettei tilille ostettuja ruokia tartte maksaa?

Maksuja saattoi sumplia siten, että selvittiin aina taas vähän aikaa.

Vierailija
18/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mitkä eksoottiset hedelmät? Kyllä appelsiineja ja banaaneja on 80-luvullakin syöty.

On varmasti.

Kaupoissa oli myös kiivejä, meloneja, ajoittain mangoja ynnä muuta. Jotkut ostivat niitä, jotkut eivät. Niitä pidettiin kalliina, mitä tietty pienituloisille olivatkin.

Vierailija
19/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niitä joo, mutta ei juuri muita.

Vierailija
20/34 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoinen perhe aplla oli lapsena?

Huone ja keittiö tuntuu kyllä pieneltä. Ellei sitten ole joku 70neliön huone...

Miten pitkään asut lapsuuden kodissasi?

Tiedätkö miksi taloutenne oli niin köyhä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi