Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelen yliopistossa alaa, jossa tehdään todella paljon esseitä. Olen saanut niistä lähes aina arvosanaksi 4-5, harvoin 3. Paitsi nyt.

Vierailija
21.11.2019 |

Tällä hetkellä käynnissä on kurssi, jonka suorittamiseen kuuluu 7 kirjallista työtä. Viisi esseetä, yksi iso lopputyö ja yksi vapaamuotoisempi teksti annetusta aiheesta.

Olen maisterivaiheen opiskelija. Tähän mennessä olen saanut lähes joka ikisestä kirjallisesta työstäni arvosanaksi 4-5 (tai hyväksytty), vain kaksi kertaa kolmosen. Nyt jostain syystä tällä kurssilla olen saanut todella huonoa palautetta ja arvosanoiksi 1-2. En todellakaan tajua miksi, vaikka olen saanut näistä myös kirjallista palautetta. Tämä dosentti on antananut palautetta siitä, että käytän huonoja lähteitä, teksti ei vastaa tehtävänantoa tai kirjoitus ei vastaa tieteellistä tekstiä.

Tuntuu siltä, että dosentti kiusaa. Ei oikeasti voi olla niin, että tähän mennessä kaikilta yli 60 kurssilta olen saanut loistavia arvosanoja, mutta nyt yhtäkkiä taso olisi laskenut ja tekisin jotain todella väärin.

Mihin otan yhteyttä? Tavoiteena on toki vain päästä kurssi läpi, mutta nyt pelkään, ettei tuo dosentti päästä!!

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Kerran sain arvosanaksi 2 mittavasta kirjallisesta työstä sekä koko kurssista. Yleensä saan arvosanoja 4 ja 5. Kyseistä työtä varten tein todella paljon töitä, siinä oli mittavasti lähteitä, haastettelin asiantuntijaa ja sain kurssikavereilta positiivista palautetta. Kaksi kurssikaveria arvioi työn tulevaksi arvosanaksi 4 tai 5. MUTTA astuin niin sanotusti p_askaan kurssin aikana sekä työssäni, kun satuin tietämättäni olemaan eri mieltä luennoitsijan kanssa ja kritisoimaan hänen mielipiteitään tietyistä asioista. Lähestyin aihetta näkökulmasta, joka oli tieteellinen mutta joka ei häntä henkilökohtaisesti miellyttänyt. Kun esittelin työtäni, hänellä vääntyi suupielet alaspäin ja hän alkoi väitellä kanssani mielipideasioista, mikä oli todella kummallista ja epäammattimaista. Muutkin kurssilaiset pitivät tilannetta erikoisena.

.

Miten niin kummallista ja epäammattimaista? Luennoitsija on ilmeiseti köyttämyt koko kurssin selittääkseen sulle, mikä se oikea lähestymistapa on ja miksi se on oikea ja sä olet sitten noin vaan mennyt ja ottanut jonkun toisen. Edes se,ittämättä, että tajuat tämän olevan erilainen kuin kurssilla opeteltu ja että valkkaat sen silti koska siinä on sun mielestä kuitenkin joku etu. Toisin sanoen, osoitat että et ole kuunnellut/kiinnittänyt huomiota/tajunnut koko kurssin aikana mitään.

Itse opettajana pidän kaikkein turhauttavimpina juuri näitä opiskelijoita, joille selitän jotain perhehistorian nykymenetelmiä kuuden viikon ajan, luetutan hyviä ajantaisiasia tutkimusartikkeleita aiheesta ja sitten ne loppuesseessään kuitenkin selittää jotain Kaari Utriota suoraan 1970-luvulta. Sitä pitäisi itseään surkeana opettajana jollei suurin osa kurssilaisista kuitenkin aina oppisi.

Nyt ei ollut kuvaamasi kaltaisesta tilanteesta kyse. Aihe sekä haastateltava asiantuntija hyväksytettiin luennoitsijalla etukäteen. Kaiken piti olla ok. Ja luuletko tosiaan, että opiskelikaverini jotka olivat hyviä oppilaita myös eivät olisi sanoneet, että nyt mennään aiheen vierestä ja lujaa? Molemmilla kuitenkin myös 4, 5 arvosanat kursseista ja fiksuja tyyppejä. Itse pyysin palautetta heiltä sekä luennoitsijalta.

Mutta joo, pitäisi tajuta että ihmisiä te opettajatkin olette ja vaikka olette auktoriteettiasemassa oppilaitoksissa, tämä maailma on aika suuri paikka, jossa on monenlaisia näkökulmia ja lähestymistapoja asioihin. Se oma henkilökohtainen mielipide, vakaumus, rakas teoria tai näkökulma on vain yksi monien joukossa. Vaatii älyllistä kypsyyttä ymmärtää tämä asia. Jos on tarkoitus opettaa tieteellistä ajattelua- kuten yliopistoissa on tapana tehdä- voisi kuvitella että tällainen asia tiedostettaisiin jo. Toki eri asia, jos koko kurssin fokus on yksi teoria tai yksi näkökulma, josta ei nyt myöskään ollut kyse.

Jos edellytys hyvälle arvosanalle on opettajan egon pönkitys ja mielistely, niin silloin mennään jo monen asian suhteen metsään.

Vierailija
62/62 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla kurssilla olevilla sama kokemus? Kyseessä on ehkä tavallista tiukempi arvioija, mihin tuo seitsemän kirjallista työtäkin viittaisi. Tai oletko eri alan kurssilla kuin yleensä, jolloin arviointi on erilaista? Ilmeisesti olet ainakin ensimmäistä kertaa tämän henkilön kurssilla.

Älä myöskään vertaa palautetta siihen, mitä olet saanut aiemmin, vaan siihen, millaista työtä olet nyt tehnyt. Valitsitko lähteet hyvin perustein? Vastasitko tehtävänantoon? Voisitko kuvitella lukemasi tämän luontoista tekstiä alan journaalissa? Oletko ehkä jämähtänyt kirjoittajana hyvän kandiopiskelijan tasolle, mikä ei maisteriopinnoissa riitä enää?

Voit vaikka pyytää jotain nohevaa opiskelujakaveria lukemaan tekstiäsi ja keskustelemaan kanssasi näistä. Jos arviointi on mielestäsi silti epäreilu, kannattaa ensimmäisenä ehdottomasti lähestyä dosenttia itseään - ei ole reilua tehdä vain yhtäkkiä valitusta toisen työstä!

Tämä kurssi on kieltämättä työläin 5 opintopisteen kurssi, jolla olen koskaan ollut. Muiden opiskelijoiden kanssa en ole keskustellut arvioinneista. Tämä liittyy pääaineeni syventäviin opintoihin, eli ei mitään täysin eri alaa.

Olen ensimmäistä (ja viimeistä) kertaa tämän ihmisen kurssilla. En usko, että olen jämähtänyt mihinkään kandivaiheeseen, koska tämä on jo toinen korkeakoulututkintoni ja ikääkin yli 30v. On tullut työelämässäkin kirjoitettua jos jonkinmoista tekstiä. Todella vaikea uskoa, että yhtäkkiä kirjoitustaitoni olisi laskenut huonoksi.

Luetutin itse asiassa yhden esseeni opiskelukaverillani (ei samalla kurssilla). Hän piti siti erinomaisena, eikä muuttaisi mitään. Luetutin tämän esseen, kun olin ensimmäisestä saanut sen ykkösen ja järkytyin. Tämä toinen essee oli järjestyksessään toinen ja siitä dosentti antoi palautetta, ettei vastannut tehtävänantoa ja lähteet olivat puutteelliset.

ap

Tässähän kerroit jo syyn. Arvostelukriteerit menee yleensä sillee että jos kirjotat aiheen vierestä, se on äkkiä 1 tai 2 vaikka olis miten hyvää tekstiä muuten. Eli tarkista mitä pyydetään ja kirjoita aiheesta niin arvosana nousee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla