Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sähköautoa ei ladata sen liikkuessa?

Vierailija
20.11.2019 |

Kuka hullu näitä nykyisiä sähköautoja suunnittelee? Niitä pitää ladata sähköllä ja sitten sitä sähköä KULUTETAAN liikkumiseen! Kuitenkin generaattori ja dynamo on vanha keksintö jolla akkua voisi ladata auton LIIKKUESSA jolloin akku olisi täynnä eikä sitä tarvitsisi ladata latausasemilla tai kotona.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, ei muuta kuin patenttia vetämään.

Vierailija
2/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olishan toi mullistavaa kun ei tarvitsis investoida latausasemiin lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä ladataankin, esimerkiksi jarrutusenergian talteenotolla. Joissakin on myös aurinkokennoja.

Vierailija
4/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut! Olet keksinyt ikiliikkujan. Nyt kun vielä rakennat toimivan laitteen.

Vierailija
5/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ladattavissa hybrideissä on yleensä toiminto jossa voi polttomoottorilla ladata akkuja jarrutuksen kautta.

Vierailija
6/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä ladataankin, esimerkiksi jarrutusenergian talteenotolla. Joissakin on myös aurinkokennoja.

No miksi sitten kohkataan että pitää olla latausasemia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minäkin ihmettelen. Jos laturin hyötysuhde on moottorin hyötysuhdetta parempi, saadaan auto lataamaan itseään normaalin ajon aikana.

Vierailija
8/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä ladataankin, esimerkiksi jarrutusenergian talteenotolla. Joissakin on myös aurinkokennoja.

Joissakin on polttomoottorikäyttöinen generaattori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ladattavissa hybrideissä on yleensä toiminto jossa voi polttomoottorilla ladata akkuja jarrutuksen kautta.

Niin mutta miks vaan jarrutuksessa? Aikoinaan kun polkupyörissä oli dynamo, se kehräsi sähköä pyörän pyöriessä.

Vierailija
10/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokaisessa auton pyörässä olisi dynamo tai generaattori niin pyörän pyöriessä se lataisi sähköä akkuun. Nyt sitä liike-energiaa ei mitenkään hyödynnetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan! Voisi olla sellaisia latauskaistoja joissa on latauskiskot ja autossa vastaavasti standardoidut anturit. Siinä ajetaan kävelyvauhtia ja tummmm akku on kohta täynnä.

Vierailija
12/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etteks te idiootit tajua että sähkö tulee sähkötöpselistä seinästä, ihan kuin sian kärsästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä ladataankin, esimerkiksi jarrutusenergian talteenotolla. Joissakin on myös aurinkokennoja.

Joissakin on polttomoottorikäyttöinen generaattori.

Se on ihan turha, koska pyöristä tulee liike-energiaa generaattoreihin.

Vierailija
14/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ladattavissa hybrideissä on yleensä toiminto jossa voi polttomoottorilla ladata akkuja jarrutuksen kautta.

Niin mutta miks vaan jarrutuksessa? Aikoinaan kun polkupyörissä oli dynamo, se kehräsi sähköä pyörän pyöriessä.

Kyllä- mutta eihän se itsestään liikkunut, vaan sitä piti polkea eteenpäin. Osa moottorin tehosta - siis polkijasta käytettiin sähkön tuottamiseen dynamossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ladattavissa hybrideissä on yleensä toiminto jossa voi polttomoottorilla ladata akkuja jarrutuksen kautta.

Niin mutta miks vaan jarrutuksessa? Aikoinaan kun polkupyörissä oli dynamo, se kehräsi sähköä pyörän pyöriessä.

Generaattorin (esim. dynamon) hyötysuhde on alle 100 %. Jos auton liike-energiaa käytetään lataamiseen, siihen kuluva energia on suurempi kuin siitä saatava energia. Jarrutuksessa kannattaa käyttää generaattoria lataamiseen mieluummin kuin mekaanisia jarruja.

Vierailija
16/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ladattavissa hybrideissä on yleensä toiminto jossa voi polttomoottorilla ladata akkuja jarrutuksen kautta.

Niin mutta miks vaan jarrutuksessa? Aikoinaan kun polkupyörissä oli dynamo, se kehräsi sähköä pyörän pyöriessä.

Kyllä- mutta eihän se itsestään liikkunut, vaan sitä piti polkea eteenpäin. Osa moottorin tehosta - siis polkijasta käytettiin sähkön tuottamiseen dynamossa.

No autossahan se on sitä helpompi tuottaa kun sitä ei tarvitse polkea.

Vierailija
17/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä ladataankin, esimerkiksi jarrutusenergian talteenotolla. Joissakin on myös aurinkokennoja.

No miksi sitten kohkataan että pitää olla latausasemia?

Noin yksinkertaisen ei ehkä kannata tähän ketjuun kommentoida.

Vierailija
18/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etteks te idiootit tajua että sähkö tulee sähkötöpselistä seinästä, ihan kuin sian kärsästä.

Seinässä on pistorasia, johon pistotulppa eli "töpseli" laitetaan. Olet kai kuullut sanonnan "töpseli seinään"?

Vierailija
19/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai auton takakontissa dieselillä toimiva aggregaatti joka jauhaisi virtaa akkuun.

Vierailija
20/53 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ladattavissa hybrideissä on yleensä toiminto jossa voi polttomoottorilla ladata akkuja jarrutuksen kautta.

Niin mutta miks vaan jarrutuksessa? Aikoinaan kun polkupyörissä oli dynamo, se kehräsi sähköä pyörän pyöriessä.

Generaattorin (esim. dynamon) hyötysuhde on alle 100 %. Jos auton liike-energiaa käytetään lataamiseen, siihen kuluva energia on suurempi kuin siitä saatava energia. Jarrutuksessa kannattaa käyttää generaattoria lataamiseen mieluummin kuin mekaanisia jarruja.

Generaattorin hyötysuhde on parempi kuin moottorin kulutus. Eli generaattori tuottaa sähköä enemmän kuin moottori kuluttaa ja sen voi varastoida akkuun. Itse asiassa koko akkua ei välttämättä tarvitsekaan mutta  jos halutaan vaikka auton seisoessa käyttää valoja jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä