Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kaappivegaani ja totta puhuen se vähän ahdistaa

Vierailija
20.11.2019 |

Olen ollut nyt puoli vuotta kokonaan kasvisravinnolla. Yritän salata sen, etten syö eläimistä otettuja tuotteita. Tutut ei tiedä -- , puoliso ehkä epäilee, mutta koska on ihana ja hienotunteinen, ei sano mitään.

Syy on se, etten halua selitellä, enkä halua olla se joka kertoo, että lihatuotteet on syöpävaarallisia (luokka 1 YK:n luokituksessa), että eläinrasva tukkii suonia,että eläinperäinen kalori kuluttaa moninkertaisesti maapallon resursseja. En vaan ole kovin hyvä väittelijä, enkä muutenkaan tykkää riidellä. Ja tuntuu siltä, että jos edes mainitsen asiasta, joudun väittelyyn, ja sitä en halua.
En halua olla vaikea suvun ruokapöydässä, enkä ylipäätään halua keskustella koko asiasta.
Onko todella niin, että me edelläkävijät joudumme väistämättä olemaan jotain hemmetin mielipidevaikuttajia?
Enkö vain saisi syödä, tai olla syömättä, mitä haluan?
Muita vegaaneja, joiden on vaikea astua valistajan rooliin?

t. vegenössö

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, toi eka kommentti tarkoittanee, että mua ei otettu todesta.

En silti usko, että olisin ainoa kasvisruokaan siirtynyt, joka kokee näitä vaikeuksia.

Ei varmasti kaikki halua jatkuvasti keskustella siitä, mitä kannattaa syödä ja mitä ei. En todellakaan usko olevani tässä yksin.

vegenössö

Vierailija
2/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule,ei sun tarvii kellekään mitään selittää! Otat sen mitä pystyt syömään ja täts it!'Niin mä tein töissä,otin salaattia ja perunaa/risiä tms ja ihan hämäyksen vuoksi lautaselle kastiketta tms ja sitten "suttasin" sen ihan niinku muka oisin syöny siitä,tai sitten sanoin että eipäs nyt maistu.

Mitä se kellekään kuuluu mitä ajattelet.

Ja aina voit sanoa että en nyt halua lihaa mitä siellä nyt onkaan.

Ole oma itsesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko vaikka keksiä jonkun vakiovastauksen (tai pari) asiasta, jolla ystävälliseen sävyyn kertoisit sille ihmiselle, joka haluaa sinun kanssasi alkaa asiasta juttelemaan tai vääntämään, että sinusta on hankalaa tai et tykkää sen kummemmin asiasta jutella, mutta kannustat jokaista syömään oman maun mukaan? Tai jotain muuta vähän ympäripyöreää mutta rehellistä siinä mielessä, että kerrot että oman persoonallisuutesi takia sinun on helpompi että et keskustele siitä?

Yleensä nämä vegaaneihin ja kasvissyöjiin epäilevästi suhtautuvat tai riitaa haastavat ovat, oman kokemukseni perusteella ainakin, puolustuskannalla, koska automaattisesti ajattelevat että heitä hiljaisesti tuomitaan. Se on ainoa juttu jonka minä olen huomannut herättävän aina voimakkaita tunteita; ei ketään oikeasti kiinnosta jos olet terveyssyistä vegaani. He haluavat vain tietää, ovatko mielestäsi moraalittomia sivistymättömiä alkuasukkaita :D

Vierailija
4/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

beeself kirjoitti:

Kuule,ei sun tarvii kellekään mitään selittää! Otat sen mitä pystyt syömään ja täts it!'Niin mä tein töissä,otin salaattia ja perunaa/risiä tms ja ihan hämäyksen vuoksi lautaselle kastiketta tms ja sitten "suttasin" sen ihan niinku muka oisin syöny siitä,tai sitten sanoin että eipäs nyt maistu.

Ole oma itsesi.

Kiitos vastauksesta!

Miten sanot vanhoille maalaisille, jotka on sun naapureita ja rakkaita ihmisiä, että se mitä he on aina syöneet ja tottuneet pitämään terveellisenä (maito ja sianliha), onkin pahasta ja tuhoaa by the way maapallon?

Tämä on mun ongelma. Ja se, että puoliso syö liikaa juustoa ja on selvästi ylipainoinen, uniapneainen ja diabetesriskissä. Ei oikeasti ole kovin helppoa olla joutumatta konfliktiin.

vegenössö

vegenössö

Vierailija
5/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, 7kk olen ollut vegaani ja salailen asiaa esim työpaikalla ja joilleki kavereille.

Vierailija
6/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen aikuinen vastaa omista syömisistään. Kyllä minuakin moni yrittää haastaa ja tentata. Annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos. Kuinka se muiden elämänlaatua heikentää vaikka joku olisikin vegaani?

Minä olen kyllä törmännyt enemmän siihen, että jo tavalliseen kasvissyöntiinkin suhtaudutaan tuomitsevasti puhumattakaan sitten veganismista. Olen raskauksieni aikana neuvolan painostuksesta syönyt sekaruokaa ohjeiden mukaan. Yritin olla ajattelematta sitä, mitä söin.

Nyt ihan vegaanina ovat kaikki veri- ja veren rasva-arvot huippukunnossa. En ymmärrä sitä, mihin perustuu väite etteikö ihminen voisi olla kunnossa kasvissyöjänä?

Vierailija
7/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen aikuinen vastaa omista syömisistään. Kyllä minuakin moni yrittää haastaa ja tentata. Annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos. Kuinka se muiden elämänlaatua heikentää vaikka joku olisikin vegaani?

Minä olen kyllä törmännyt enemmän siihen, että jo tavalliseen kasvissyöntiinkin suhtaudutaan tuomitsevasti puhumattakaan sitten veganismista. Olen raskauksieni aikana neuvolan painostuksesta syönyt sekaruokaa ohjeiden mukaan. Yritin olla ajattelematta sitä, mitä söin.

Nyt ihan vegaanina ovat kaikki veri- ja veren rasva-arvot huippukunnossa. En ymmärrä sitä, mihin perustuu väite etteikö ihminen voisi olla kunnossa kasvissyöjänä?

Pitää vielä lisätä se, että aneeminen olen ollut vain raskausaikoina. Silloinhan minä söin sekaruokaa.

Vierailija
8/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkumies kirjoitti:

Voisitko vaikka keksiä jonkun vakiovastauksen (tai pari) asiasta, jolla ystävälliseen sävyyn kertoisit sille ihmiselle, joka haluaa sinun kanssasi alkaa asiasta juttelemaan tai vääntämään, että sinusta on hankalaa tai et tykkää sen kummemmin asiasta jutella, mutta kannustat jokaista syömään oman maun mukaan? Tai jotain muuta vähän ympäripyöreää mutta rehellistä siinä mielessä, että kerrot että oman persoonallisuutesi takia sinun on helpompi että et keskustele siitä?

Yleensä nämä vegaaneihin ja kasvissyöjiin epäilevästi suhtautuvat tai riitaa haastavat ovat, oman kokemukseni perusteella ainakin, puolustuskannalla, koska automaattisesti ajattelevat että heitä hiljaisesti tuomitaan. Se on ainoa juttu jonka minä olen huomannut herättävän aina voimakkaita tunteita; ei ketään oikeasti kiinnosta jos olet terveyssyistä vegaani. He haluavat vain tietää, ovatko mielestäsi moraalittomia sivistymättömiä alkuasukkaita :D

Kiitos, tää oli hyvä vastaus.

En tosiaan halua, että joku ajattelee että tuomitsen heidät.

Ainoa keino on just tämä, että yksinkertaisesti kieltäydyn keskustelemasta.

vegenössö

Vierailija
9/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

beeself kirjoitti:

Ole oma itsesi.

Kiitos vastauksesta!

Miten sanot vanhoille maalaisille, jotka on sun naapureita ja rakkaita ihmisiä, että se mitä he on aina syöneet ja tottuneet pitämään terveellisenä (maito ja sianliha), onkin pahasta ja tuhoaa by the way maapallon?

Tämä on mun ongelma. Ja se, että puoliso syö liikaa juustoa ja on selvästi ylipainoinen, uniapneainen ja diabetesriskissä. Ei oikeasti ole kovin helppoa olla joutumatta konfliktiin.

vegenössö

vegenössö

Ei sun tarvitse sanoa kenellekään, että lihansyönti tuhoaa maapallon tai että se on epäterveellistä. Sun ei ole pakko kertoa kenellekään mikset syö eläinkunnan tuotteita. Itse syön lihaa korkeintaan kerran-pari kuussa ja muuten kasvisruokaa. Jos lihaa tarjotaan, sanon vaan että ei kiitos. Lisäämättä, että lihansyönti on turhaa ja epäteveellistä. Yksinkertaista.

Vierailija
10/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan voi aina pitää makuasiana, eikä makuasioista voi väitellä.

Vierailija
11/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

beeself kirjoitti:

Ole oma itsesi.

Kiitos vastauksesta!

vegenössö

vegenössö

Ei sun tarvitse sanoa kenellekään, että lihansyönti tuhoaa maapallon tai että se on epäterveellistä. Sun ei ole pakko kertoa kenellekään mikset syö eläinkunnan tuotteita. Itse syön lihaa korkeintaan kerran-pari kuussa ja muuten kasvisruokaa. Jos lihaa tarjotaan, sanon vaan että ei kiitos. Lisäämättä, että lihansyönti on turhaa ja epäteveellistä. Yksinkertaista.

Aivan, oikeassa olet. Tähän asti olenkin sanonut että "voi kiitos, mutta en nyt millään jaksa kun söin juuri!"

Tyhmää varmaan, mutta mulle tulee tästä huono omatunto. En haluaisi valehdella. 

Se varsinainen ongelma ei ehkä ole se, että edes valehtelisin (voinhan aina oikeastikin syödä ennen kuin lähden naapuriin). Vaan jotenkin tuntuu, että lyön kiilaa meidän väliin kun emme syö samoja asioita. Emme ikään kuin kuulu samaa porukkaan, vaikka he varmaan luulevat että kuulumme. Tuntuu että tämä ruoka-asia erottaa meidät. Muuten he ovat ihania, ja arvoiltaan hyvin samanlaisia kuin minäkin: työteliäitä, rehellisiä, perusnormaaleja suomalaisia maalaisia. Tunnistaako kukaan tällaista ongelmaa? Yhdessä syöminen on kuitenkin ihan ihmisyyden perusjuttuja.

vegenössö

Vierailija
12/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvitse lähteä väittelyyn. Kukaan ei voi pakottaa. 

Jos joku kysyy miksi, niin sanot että omista yksityisistä syistäsi. Jos joku alkaa Huolehtia vitamiineista, proteiineista ja raudansaannista niin voit sanoa, että kiitos huolenpidosta mulla on tää asia hallussa. Jos joku alkaa lässyttää kettutytöistä, ekoterroristeista tms. teeskentelet ettet kuule mitä hän sanoo tai ettet ymmärrä sen olevan suunnattu sulle. Jos joku ahdistelee syömään jotain eläinperäistä, sanot "ei kiitos" "en halua" "se ei sovi ruokavaliooni" niin monta kertaa kun täytyy. Jos joku rupeaa etsimään aukkoja veganismin logiikasta, toistelee vaikka näitä "suomalainen nauta on ekologisempaa ku avokaado" "soijaa varten tuhotaan sademetsät" "muotikasvit viedään köyhien suusta" "vihannekset tuodaan tänne lentorahtina" tai rupeaa puhtaustestaamaan "miten voit käyttää lääkkeitä" "kasvintuotannossakin kuolee eläimiä" "entäs lannoitteet" tms. voit sanoa esim ettet ole kiinnostunut keskustelemaan filosofiastasi mutta jos hän haluaa tietää lisää jostain kysymyksestä voit auttaa häntä etsimään tietoa.

Vierailija
13/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kasvissyöjä joka on siirtymässä pikku hiljaa vegaanimpaan suuntaan.en itsekään mainosta asiaa mitenkään vaan pyrin salaamaan sen muilta paitsi lähimmiltä ihmisiltä. Tämä on minulle nimenomaan hyvin henkilökohtainen juttu, ja minulle on tärkeintä se pystyn elämään omien periaatteitteni ja arvojeni mukaisesti.

Muut saavat tehdä niin kuin parhaaksi näkevät omien syömistensä suhteen. En yritä käännyttää ketään.

Vierailija
14/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kasvissyöjä joka on siirtymässä pikku hiljaa vegaanimpaan suuntaan.en itsekään mainosta asiaa mitenkään vaan pyrin salaamaan sen muilta paitsi lähimmiltä ihmisiltä. Tämä on minulle nimenomaan hyvin henkilökohtainen juttu, ja minulle on tärkeintä se pystyn elämään omien periaatteitteni ja arvojeni mukaisesti.

Muut saavat tehdä niin kuin parhaaksi näkevät omien syömistensä suhteen. En yritä käännyttää ketään.

Näinhän se olisi. Mutta entä kun olet suvun juhlapöydässä, jossa tarjotaan perunaa, karjalanpaistia, uunilohta, aladoobia ja poronkäristystä, ja otat perunaa ja sukulaiset alkaa ihmetellä sitä porukalla, miten sinä et syö "mitään" ja oletko sairas ja mikä nyt on hätänä, kun näin hyvät tarjoomiset on ja ei kelpaa.

Oikeasti aika ahdistavaa. En minä ainakaan pysty sanomaan pokkana että "ei kiitos, nyt ei maistu" ilman mitään selityksiä. 

He haluavat olla vieraanvaraisia, ja sen torjuminen tuntuu tosi pahalta

vegenössö 

Vierailija
15/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo ainut! Kierrän yleensä aina pakollisen ruokarajoitteista puhumisen sanomalla, etten "voi syödä", ja kaikki tuntuu automaattisesti hyväksyvän sen ilman lisäselityksiä (olettavat varmaan allergiaksi). Yritän aina olla hiljaa koko asiasta, jos on mahdollista. Oikeastaan vaan lähimmät sukulaiset tietää, koska mun mielestä ois epäkohteliasta esim. käydä kahvilla ja syömässä kertomatta ruokarajoitteista. Mutta ymmärrän siis täysin tuskasi! Kyllä se siitä helpottuu ajan kanssa. <3

Vierailija
16/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku kysyy miksi et syö eläintuotteita, etkä halua ajautua väittelyyn/jeesusteluun, ala puhua jostain asian vierestä tai heitä homma läskiksi - huumori auttaa.

Vierailija
17/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala syömään salaa lihaa, niin testosteroni ym. tasot nousevat ja nössöys jää. Sitten voit edistää ideologiaasi tehokkaammin. Niin moni muukin "vegaani" tekee.

Vierailija
18/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni myös ärsyttää se tenttaaminen joka alkaa kun joku kuulee, että olet vegaani. Inhoan muutenkin tota leimaa, joten ymmärrän nössöyden. Oletetaan että olet tyyliin ravintoterapeutti ja vastaat kaikkiin kysymyksiin.. ja ei niihin samoihin "miks ihmisillä sit on kulmahampaat" idioottikyselyihin vaan kertakaikkaan jaksa vastailla. Minulle on ihan sama mitä kukakin syö ja toivoisin myös itselleni ruokarauhaa. Jos en halua kinkkua, en halua kinkkua ja that's that. En halua perustella, en halua keskustella vaan haluan syödä!

N30

Vierailija
19/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa. Pidä itseäsi trendsetterinä. Olen jo pitkään toivonut, että muotiin tulisi jonkinlainen "tolkun vegaanius", missä syötäisiin, mitä talo tarjoaa, ja itse ostettaisiin vain eläimettömiä tuotteita.

Vierailija
20/27 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

beeself kirjoitti:

Ole oma itsesi.

Kiitos vastauksesta!

vegenössö

vegenössö

Minä sanon varsinkin maalaisten kanssa että olen erityisruokavaliolla, ei kiitos ja jatkan suoraan kyselemään esim. mitenkäs teidän lapsenlapset voivat? He vihaavat vegaaneja. Osan kanssa en ole enää missään tekemisissä, enkäpä ollut aikaisemminkaan mitenkään läheinen.

Vegaanille pitäisi suoda ruokarauha. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän