Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö työnantajan kerätä ja maksaa ay-jäsenmaksut?

valkokaulusduunari
20.11.2019 |

Olisi hauska kuulla miten ay-liike perustelee tämän. Onko pelko etteivät duunarit enää maksaisikaan jäsenmaksuja?

Pitäisikö työnantajan kerätä ja maksaa ay-jäsenmaksut?

Vaihtoehdot

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On työnantajan päätettävissä tilittääkö henkilökunnan puolesta jäsenmaksut vai hoitaako jokainen jäsenmaksunsa itse. Vaikka työnantaja tilittäisikin maksuja on ihmisiä jotja haluavat hoitaa asian itse. Kysymys on outo.

Jos kysymys on outo niin miksi ay-liike vastustaa sitä, että työnantaja tilittää ay-maksut liitoille?

siis lopettaisi

Vierailija
22/26 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keräähän se kirkonkin jäsenmaksut.

Niin kerää mutta pitäisikö?

Älä saivartele.

Kerro nyt mikä tuossa oli saivartelua jos kyseenalaistan kirkollisveron keräämisen. Se muuten ei ole jäsenmaksu vaan veroluontoinen maksu - oliko tässäkin mielestäsi saivartelua?

Vastasin kysymykseen jo ekassa vastauksessa. (sen uteleminen on saivartelua. jos ei se riittänyt)

Ap halusi vain nostaa ketjua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin saa itse päättää antaako liiton jäsenmaksun mennä palkasta automaattisesti vai maksaako itse. Minua ei huvita joka kuukausi alkaa laskemaan paljonko jäsenmaksua pitää maksaa, joten toimitin palkanlaskentaan lomakkeen jolla valtuutin vähentämään palkasta.

Vierailija
24/26 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalle ei taida juurikaan aiheutua kuluja Ay-maksun keräämisestä. On vain oma kohta palkka järjestelmästä, kuten muillekin vähennyksille.

Toki työnantajaliitto hyötyisi siitä, jos henkilöt maksaisivat jäsenmaksun itse, moni varmasti miettisi kaksi kertaa kuulunko vai ei, kun konkreettisesti itse maksun eteenpäin maksaa, onhan selvää että automaattisesti palkasta perittäessä siihen ei niin kiinnitä huomiota. Työnantajan on helpompi saada tahtonsa läpi, mikäli väki ay-liitoissa vähenisi. Konsti se on tämäkin vaikuttaa liittojen toimintaan.

Maksan liiton jäsenmaksua ja maksan sen jo nyt itse. Eli minua tämä ei koske. Toki työnantaja perisi ne tilistäkin, mutta olemme niin pieni yksikkö ja itse teen tilitykset joka tapauksessa, on minulle siis sama "vaiva" hoiti asian miten päin vain.

Kyllä niistä jäsenmaksuista joutuu henkilöerittelyt antamaan liitoille. Nykyisin menee tulorekisterin kautta, mutta ilmoitettava ne on sinnekin.  Pitää tehdä sopimus jäsenmaksun perinnästä työntekijän kanssa ja lähettää se liittoon. Jäsenmaksutilitykset pitää maksaa kuukausittain ja täsmäyttää velkatiliä, että ei se nyt ihan vain ole rivi palkkalaskelmassa, varsinkin jos on useita liittoja ja paljon työntekijöitä.

Tämä juuri. Ay-maksujen käsittely vie yllättävän paljon hallinnon työaikaa ja ulkoistettuna palveluna muun palkkahallinnon ohessa maksaa myös ihan konkreettista rahaa.

Vierailija
25/26 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keräähän se kirkonkin jäsenmaksut.

En maksa mitään jäsenmaksua vaan kirkollisveroa

Ero on puhtaasti terminologinen. Kirkollisveroa maksaa vain kirkon jäsenet, prosenttiosuutena bruttopalkasta ja rahat menee kirkolle. Jos maksaisit veron sijaan jäsenmaksua, mikä muuttuisi?

Vierailija
26/26 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se nyt käy että ihmiset maksaisivat sen itse. Saattaisivat vaikka silmät aueta. Saattaisi 'miljoonan jäsenen' (kun mukaan lasketaan jo kuolleet jäsenet, perheenjäsenet, koirat yms) äkkiä kutistua sadantuhannen jäsenen katkerien kerhoksi.