Onko luvallista tehdä näin?
Eli teetän lapsen 1-vuotiskuvia pari pakollista, ja sitten skannaan ne koneelle ja lähetän johonkin ifille tms. Suostuvatko teettämään? Tulisi aika paljon halvemmaksi kuin että ottaisi kaikki kuvat suoraan kuvaamosta. Ymmärsikö joku mitä tarkoitan?
Kommentit (25)
Mutta kuvaamot ei tee kuvasta kuvaa kun on kyse toisen valokuvaamn otoksesta.
" studio plaaplaa" logo painettuna...Miehen kanssa mietittiin, että pitäiskö se yrittää häivyttää pois niistä ennenkuin koettaa lähettää niitä?
Ap
mutta isoista kuvista saisi tosiaan teetettyä. Kaikki mitä ei ole erikseen kielletty on sallittua.
joten ei kai se sallittua ole.. Itse en ole ainakaan teettänyt toisten kuvia ilman lupaa..
kuin " oikeat" valokuvat. Minusta on hölmöä, että edes suostuvat jossain Ifillä tekemään kuvia niistä kuvista, jotka ovat selkeästi kuvaamossa otettuja..Siis kun se kerran on " kiellettyä" . Mutta täytyypä silti kokeilla;) Ap
Toisissa valokuvaamoissa EIVÄT ala tekemään kuvia jotka on otettu jossain toisessa kuvaamossa kuin heillä!
terv. valokuvaamotyöntekijä
Ei taida ihmisillä olla enää mitään soveliaisuuden tajua...
Vähänkö noloa, jos Ifillä palauttavat takaisin... Tai jos jäätte kiinni.
jos ei ole rahaa teettää haluamaansa määrää kuvia.
Tai jos ei pihiyttään halua maksaa.
Miksi ottaa kuvat, jos ei niihin ole varaa? Ja että mä vihaan tota asennetta, että mikä ei ole erikseen kiellettyä, on sallittua!
Ei ole fiksua toimintaa. Jos ei ole varaa maksaa, niin ottaa sitten itse kuvat ja lähettää niitä sukulaisille ym.
Vierailija:
Taitaa vaan osaa porukasta vituttaa, kun eivät itse älynneet tehdä kuten ap..
Ai niin, eihän se enää merkkaa ihmisille mitään. Nykyään ei ole oikeaa eikä väärää, kaikki tuntuu olevan sallittua jos siitä vain selviää... :(
-11-
Kuvaus oli perhekerhossa lokakuun alussa. Kuvat saatiin vasta joulukuun alussa!
Haluttiin antaa kuvia joululahjaksi useammillekin ihmisille, mutta ei olis kerenny, jos oltais tilattu firmasta. Me siis ostettiin kaikki kuvat mitä lähettivät ja tehtiin ite lisää. Laatu oli ihan hyvä.
Kyse ei ole siitä, etteikö meillä olisi rahaa. Miksi ihmeessä maksaa kuvasta 11¿/kpl, kun vastaavan saa lähes ilmaiseksi? Otimme jo kopioita studiossa 133¿:n edestä, joten kyllä se kuvaaja sai jo rahansa. Ajattelimme tuolla halvalla tavalla lähettää kuvia myös kaukaisemmille sukulaisille ja kavereille.
Edelleen ihmettelen sitä, että miten se on mahdollista, että esim. Ifi suostuu tekemään kopioita noista kuvista..kun se kerran on " kiellettyä" . Olen kuullut, että todella moni harrastaa tätä (hääkuvissa, 1-v kuvissa ym).
Ainakin, jos retusoitte kuvia siten, ettei valokuvaamon leima näy niissä.
Mutta tosiaan, se ei silti ole laillista, vaikka saisittekin kuvat tilattua.
Miksi et teetä ifillä omia kuviasi, itse ottamiai. Miksi varastat muotokuvaajalta. Voi sinua ressukkaa.
Meillä meni kaikkinensa liki 600 euroa, mutta maksettiin ne lapsilisistä, jotka kertyvät lapsen tilille eli saatiin käytännössä ilmaiseksi, kun omaa rahaa ei mennyt ollenkaan ;)
Kyllä musta olisi ihan reilua maksaa kuvaajalle hänen tekemästään työstään. Täytyyhän hänenkin elantonsa ansaita.
Vierailija:
Meillä meni kaikkinensa liki 600 euroa, mutta maksettiin ne lapsilisistä, jotka kertyvät lapsen tilille eli saatiin käytännössä ilmaiseksi, kun omaa rahaa ei mennyt ollenkaan ;)Kyllä musta olisi ihan reilua maksaa kuvaajalle hänen tekemästään työstään. Täytyyhän hänenkin elantonsa ansaita.
että kyllä se on ihan oikeasti ja erikseen kiellettyä tekijänoikeuslain nojalla. Valokuvaajan duuni on työtä jolla pitäisi elää eikä hän hyvää hyvyyttään räpsi teidän mussukasta puoli-ilmaiseksi kuvia. Aika noloa musta paitsi välinpitämättömyys myös tietämättömyys, vois ajatella vaikka omaa työtään (jos nyt tekee jotain tuottavaa työtä?) että suostuisko sen antamaan melkein ilmaiseksi rajattomaan käyttöön.
Vierailija:
mutta isoista kuvista saisi tosiaan teetettyä. Kaikki mitä ei ole erikseen kielletty on sallittua.
me tehtiin just noin tokkopa ihan " laillista" on eikä kuvaamo ainakaan varmaan tykkäis...