Näkökulma postilakkolaisille
Postin lajittelijat ovat pääsääntöisesti kouluttamatonta väkeä. Jos kouluttamaton tai matalasti koulutettu haluaa parantaa asemaansa, tapahtuu se koulutuksen kautta. Ei lakkoilemalla. Jos ei ole omaan nykyiseen ansiotasoonsa tyytyväinen, niin ei muuta kuin persettä penkkiin ja opiskelemaan ammatti, jossa tulotaso ja työtehtävät kohtaavat paremmin.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Kun posti ei kulje tai siistijä ei siivoa, se näkyy ja tuntuu heti. Ihan sama, miten koulutettu tai kouluttamaton on - tärkeästä työstä on kysymys. Ja työstä kuin työstä pitää maksaa sellainen palkka, että sillä tulee toimeen ilman erillisten tukien hakemista tai leipäjonossa jonottamista. Ihmeen kylmiä kommentteja joillakuilla - luulevat varmaan olevansa itse korvaamattomia työpaikoillaan ja yhteiskunnallisesti.
Ei se kyllä näy (ja sehän tässä on ongelma). En ole edes huomannut, että posti on lakossa. Tai huomasin, kun tajusin, ettei postilaatikosta löytynyt sitä superärsyttävää Postinen lehteä mainoksineen... Päätin tosin tänä vuonna jättää joulukortit lähettämättä (ja samaan tuntuu päätyneen moni tuttavakin), eli vähenee postilaisilta työt siinä ainoana sesonkinakin.
Joutuuko posti korvaamaan mainoslehdyköiden firmoille.
Tarjoukset ehtii mennä ohi, jos ne jakaa myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että ”näkökulmia” oikein!!! Voi v***u ap, sorry, mutta et taida olla mikään ruudin keksijä...
Sen paremmin ruutia kuin pyörääkään ei tarvitse uudelleen keksiä. Mutta nykymaailmassa pärjää paremmin, kun keksii, että kouluttautumalla voi parantaa omia pärjäämismahdollisuuksia huomattavasti.
Missään muualla maailmassa ei ole tämänkaltaisia kaikille kansalaisille avoimesti tarjottavia, osittain ilmaisia koulutusmahdollisuuksia kuin Suomessa. Jonka osa jättää käyttämättä ja alkaa yhteiskuntavastaisiksi. Että silleen..
Siis ei ole Todellista!? Sulle pitää ilmeisesti piirtää että ymmärrät mistä on kyse!!! Yritän nyt mahdollisimman yksinkertaisesti selittää: Kyse EI ole siitä että työntekijät haluaisivat PARANTAA asemaansa, vaan he haluavat turvata NYKYISEN tilanteen! Olisitko itse valmis siihen että sun palkasta otettais puolet pois? Et varmasti olis! Eihän niin voi tehdä KENELLEKÄÄN! Jos työntekijöitä on liikaa suhteessa työn määrään, vähennetään työntekijöitä! Säästää EI voi pienentämällä heidän palkkaansa!
Ei tässä itse asiassa olla suoranaisesti pienentämässä kenenkään palkkaa vaan vaihtamassa käytössä olevaa työehtosopimusta sellaiseen, jossa PERUSpalkan osuus on pienempi mutta ripeä työntekijä voi (jonkun tahon mukaan helpostikin) tienata tulos/tehokkuuslisillä suuremman palkan kuin nykyään.
Eli tämä olisi varmaan hyvä suht nuorille työntekijöille ja mahdollisesti huonompi jo hitaammille "vanhuksille" tai ihan vaan "veltto, löysä, paskoille".
Itse toki tajuan myös vanhenevani mutta minusta siinä on kuitenkin ripaus oikeudenmukaisuutta, että tehokkaampi työntekijä saa paremman korvauksen ?Korjatkaa jos olen tämän väärin tajunnut, mutta jonkin verran olen materiaalia tästä lukenut ja näin sen ongelman ytimen ymmärtänyt. Ja siis olen täysin ohis sivustakärsijä joka ihmettelee miten saa joululahjat ulkomaansukulaisille ajallaan...
Palkan maksaminen tuloksen mukaan on ihan ok, jos se lähtöpalkka on nykyinen palkka ja siihen päälle voi tienata ekstraa tehokkuudella ja nopeudella. Ei niin että pakotetaan tekemään urakalla jotta edes sen nykyisen peruspalkan saisi. Oikeasti yhtään kukaan ei omalla kohdallaan hyvällä tällaista katsoisi.
Lisäksi jos urakkahomma on kiristetty tahtiin, että siinä on hyväkuntoisenkin hankala pysyä on ihan perusteltua kysyä kuinka reilu käytäntö tuollainen on. Ihmisiä on erilaisia ja erilaisessa tilanteessa, ilman että ovat jotenkin huonoja ja laiskoja työntekijöitä.
Ja tuo työehtoshoppailun puhuminen mustasta valkoiseksi on pelkkää saivartelua tässä tapauksessa. Koska totta kai tuo vaihto tehtiin nimenomaan siksi, että palkat ALENISIVAT. Se on ainoa syy miksi se vaihdettiin, joten kyllä, tapauksessa on puhdas suora palkan alentaminen.
Mediassa on keskitytty lähinnä noihin palkkoihin, mutta työehdot huononisivat monella muullakin tapaa. Esimerkiksi työvuoron pituus olisi mielivaltaisesti työnantajan päätettävissä jopa saman päivän aamuna. Olisitko itse valmis siihen että työnantajasi voisi vain ilmoittaa sinulle aamulla töihin saapuessasi, että tänään oletkin sitten 12h töissä etkä 8h niinkuin vielä eilen kuvittelit?
Ihan turha lakkoilla. Posti on menneen maailman edustaja. Kilpailijat hoitaa sen pois. Siinä jää viimeistään Postin työntekijät kelkasta ihmettelemään miten tässä nyt näin kävi.
Varmasti näinkin, mutta silti jo olemassa olevaa palkkaa ei voi keneltäkään alentaa.