Näkökulma postilakkolaisille
Postin lajittelijat ovat pääsääntöisesti kouluttamatonta väkeä. Jos kouluttamaton tai matalasti koulutettu haluaa parantaa asemaansa, tapahtuu se koulutuksen kautta. Ei lakkoilemalla. Jos ei ole omaan nykyiseen ansiotasoonsa tyytyväinen, niin ei muuta kuin persettä penkkiin ja opiskelemaan ammatti, jossa tulotaso ja työtehtävät kohtaavat paremmin.
Kommentit (65)
Ihmettelen tätä usein itsekin. Miksi ihmiset eivät halua parantaa omaa asemaansa koulutuksen ja sitä kautta avautuvien parempien työllistymismahdollisuuksien kautta?
Trololololololooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
Eli olette sitä mieltä, että työnantaja saa leikata 30-40% palkasta ja jos tämä ei kelpaa, voit vaihtaa työpaikkaa?
Nyt on kyse palkan alentamisesta. Ei siitä, ettei ole tyytyväinen nykyiseen palkkaan. Ja useat ovat sen ikäisiä, että koulutus ei enää auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eli olette sitä mieltä, että työnantaja saa leikata 30-40% palkasta ja jos tämä ei kelpaa, voit vaihtaa työpaikkaa?
Työnantajan on pakko nostaa palkkoja mikäli kaikki lähtee opiskelmaan paremman ammatin
Enemmän kai oli kyse siitä, ettei työehtoja ja palkkoja alennettaisi enää, ei niinkään palkkojen nostamisesta.
Kirjeet oppii kulkemaan yksin kun postiljoonit menee opiskelemaan. Ei ihan toimi.
eivät hae lakolla asemansa parantamista, vaan haluavat säilyttää nykyisen tason. ja jos kaikki kouluttautuisiva ´´hyviin ammatteihin´´ kuka tekisi ne ´´paskahommat´´ jotka ovat välttämättömiä yhteiskunnan toimivuuden kannalta.
Minä.en ymmärrä miksei ihminen saisi reagoida, jos palkkaa pienennetään? Varsinkin kun huonosti firmaa johtamisen palkkaa on vain korotettu.
Tietääköhän moni, mistä.tässä.lakissa on edes kysymys? Ja jos ajatellaan, että toiset ovat valmiita tukemaan lakkoilemalla itse, niin ei se nyt voi olla pelkkää änkyröintiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä juuri tätä mieltä. Kysynnän ja tarjonnan laki säätelee työt ja niistä maksettavat palkat. Jos ihminen ei ole tyytyväinen työn sisältöön ja palkkaan, on siis parhaat mahdollisuudet vaikuttaa ihmisellä itsellään. Kouluttautumalla paremmin ja työpaikkaa vaihtamalla.
Tai lakkoilemalla.
Muidenkin alojen neuvotteluista on kuulunut niin hurjia huhuja, että kohta on koko maa lakossa. Ne korkeasti koulutetut etunenässä.
Vierailija kirjoitti:
Kerron esimerkin itsestäni. Ysiluokan jälkeen ei oikein koulut napanneet. Menin enon firmaan raksalle töihin. Pari vuotta ihan ok. Pidin fyysisestä työstä mutta jossakin vaiheessa ne apupojan hommat ei enää olleetkaan sitä mitä halusin. Aloitin amiksen raksapuolella. Valmistuin amiksesta talonrakentaksi ja palasin raksalle jälleen ollakseni siellä taas pari vuotta. Se riitti sillä kertaa. Takaisin koulun penkille ja tällä kertaa valmistuin rakennusmestariksi ja samalla olin käynyt iltalukiota hoidellen itselleni yo-tutkinnon. No tein niitä mestarin hommia taas pari-kolme vuotta, kun opiskelut alkoi taas kiinnostaa. Päätin hakea teknilliseen korkeakouluun, pääsin ja sain DI:n paperit sieltä.
Nyt 10 vuotta suuren rakennusfirman keskijohdossa kerrostalorakentamisessa. Ihan tyytyväinen siihen miten asiat meni ja miten niihin itse vaikutin. En koe, että jäämällä peruskoulupohjalle ja lakkoilemalla aina kun työolot ei itseä miellyttäisi, olisin saavuttanut elämässä paremman osan.
Tuo esimerkkisi taitaa todistaa vain sen, että nykyään Suomessa riittää suomenkieliselle töitä rakennusalalta vain akateemisen loppututkinnon suorittaneelle.
Vierailija kirjoitti:
Kerron esimerkin itsestäni. Ysiluokan jälkeen ei oikein koulut napanneet. Menin enon firmaan raksalle töihin. Pari vuotta ihan ok. Pidin fyysisestä työstä mutta jossakin vaiheessa ne apupojan hommat ei enää olleetkaan sitä mitä halusin. Aloitin amiksen raksapuolella. Valmistuin amiksesta talonrakentaksi ja palasin raksalle jälleen ollakseni siellä taas pari vuotta. Se riitti sillä kertaa. Takaisin koulun penkille ja tällä kertaa valmistuin rakennusmestariksi ja samalla olin käynyt iltalukiota hoidellen itselleni yo-tutkinnon. No tein niitä mestarin hommia taas pari-kolme vuotta, kun opiskelut alkoi taas kiinnostaa. Päätin hakea teknilliseen korkeakouluun, pääsin ja sain DI:n paperit sieltä.
Nyt 10 vuotta suuren rakennusfirman keskijohdossa kerrostalorakentamisessa. Ihan tyytyväinen siihen miten asiat meni ja miten niihin itse vaikutin. En koe, että jäämällä peruskoulupohjalle ja lakkoilemalla aina kun työolot ei itseä miellyttäisi, olisin saavuttanut elämässä paremman osan.
Eli postin hommissa pitäisi olla teinejä tienaamassa taskurahoja? Koska se "palkka" ei ole enää muuta, jos posti saa tahtonsa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Meneppä nyt, Herra Johtaja, sanomaan niille raksamiehille, että palkka tippuu 40% ja kerro miten reagoivat.
Miksiköhän helvetissä meillä pitäisi vielä valtionyhtiön kautta tukea yhteiskuntaa siihen suuntaan, että palkalla ei elä? Että eka otetaan vähän palkkaa ja sitten valtiolta anelemaan loput vaan eri luukulta.
Jos yrittäjä ei pysty maksamaan palkkaa työntekijöilleen niin sitten sellaisen yrityksen pitää miettiä kulurakenne uusiksi. Ihan johdosta asti, joka ainakin postin osalta vaikuttaa olleen lähinnä yksi pajatso.
Älä luule, että tuo tepsii. Suomessa on ilmainen koulutus kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kirjeet oppii kulkemaan yksin kun postiljoonit menee opiskelemaan. Ei ihan toimi.
Kirjeet kulkee jatkossa sähköisesti ja siihen ei lakkoilut auta eli yt viimeinen tilaisuus lakkoilla, kohta ei ole töitä sillä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin meinaat että jos ei kyvyt riitä niin pitää tyytyä olemaan töissä joiden palkalla ei elä? Koska pitää postillakin olla ne työntekijät, ja kyse on nyt siitä, että mitä posti maksaa työntekijöilleen YLEISESTI eikä niille ketä siellä nyt on. Toki ne jotka siellä nyt ovat kokevat asian henkilökohtaisesti, mutta minä suomalaisen yhteiskunnan jäsenenä en halua mitään halpatyömarkkinoita Suomeen ja siksi kannatan ja tuen postin lakkoa.
Jeees. Näin juuri. Lakkoilu ja lakkoilevat jäärät ovat tämän yhteiskunnan syöpä.