Help! Ylireagoinko vai voiko lapseni opettajan toiminnasta valittaa jonnekin? Rikosilmoitus?
Poikani on siis lukion toisella ja englannissa on tulossa esitelmäprojekti. Opettaja oli esitellyt aiheen tänään. Jokaisen pitää tehdä esitelmä seksuaalisuudesta. Ilmeisesti ideana on se, että koska aihe on "nolo" se olisi tarpeeksi haastava. Pitää kestää 2-5min. Opettaja oli eritellyt aiheesta osa-alueita lapuille, jotka oppilaat sitten saivat. Jokaiselle siis oma aihe, esim. vaatteiden merkitys, seksuaaliset suuntautumiset ja keskimääräiset varhaisimmat seksikokemukset. Yksi aiheista oli oma seksuaalisuureni, sen sai eräs poikani ystävistä. Mietin tässä vaan että esim. Seksuaalista suuntautumista käsittelevä esitelmä voi olla ihan hyväkin aihe mutta jotenkin tuntuu todella oudolta että 17vn pitäisi alkaa omasta seksuaalisuudestaan avaamaan enkun opettajalle ja luokkakaverielle. Mietin että rehtorille voisi ainakin ilmoittaa että onko asiasta tietoinen, mutta onko rikosilmoitus aiheellinen?
Kommentit (38)
Se ope on pervo! Tiedän tyypin. 🤮
On perverssiä, että sinä tiedät noin hyvin teinipoikasi asiat. Suhteenne on epäilyttävä.
Että semmosta Porvoon lukiossa tänään.
Oma seksuaalisuus on yksityisasia, eikä siitä pidä pakottaa ketään kertomaan minkään asian varjolla. Opettaja on selvästi sekaisin ja vaatii täysin asiattomia oppilailtaan. Ehdottomasti suurin meteli pystyyn mitä vain voi.
Tuo olisi hauska. Kertoisin olevani nekrofiili vaikka en sellainen ole. Olisi hauska katsoa opettajan ja luokan reaktioita.
En ole koskaan tupakoinut, mutta lukiossa äidinkielentunnilla väittelyharjoituksissa jouduin puolustamaan tupakointia. Onnistuin siinä niin hyvin, että pääsin rehtorin puhutteluun tupakointini takia. Varoituskin tuli kirjallisena. Rehrotin kanta oli, että minun tiedetään tupakoivan koulun alueella, koska olen niin julkisesti kertonut.
Aina ei koulussa eroteta faktaa ja fiktiota, siellä saa 17v teini olla aika varovainen sanoissaan, kun pitää esitelmää.
Seksuaalisuuden sanasto on muuten sellainen, ettei sitä tavisteini tarvitse. Mielenkiintoista opettajalta ohjata osaamista tähän suuntaan.
Oma seksuaalisuus aiheenkin voi esitellä näkökulmasta, milta tuntuu kun asiasta pitää tehdä esitys enkun tunnilla. Tai vaikka
oman seksuaalisuuden merkitys identiteetille ja identiteetin kehitykselle ym.
Ei sillä tarvitse sen kummemmin avautua. Veikkaan että hetero/homo julistuksesta tai seksikokemusten, tai niiden puutten esittelystä saisi korkeintaan välttävän, ellei ole nykyajan-ruuneperi.
Mä voisin kyllä kertoa omasta seksuaalisuudestani. Olen 100% heteromies. onko normaalia nykypäivänä?
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin kyllä kertoa omasta seksuaalisuudestani. Olen 100% heteromies. onko normaalia nykypäivänä?
Sut buuattaisiin ulos luokasta.
Itse lukioikäisenä varmaan vetäisin niin överiksi kuin voi olla. Kaikki mahdolliset seksuaaliset kieroutumat mukaan. Etenkin vähemmistöt, esim. miten h.o.m.o.u.s oli ei niin kauan sitten rangaistavaa, ja vaikka p.e.d.o.f.i.l.i.a on nykyään rangaistavaa, ei se välttämättä tule olemaan laitonta ikuisesti. Ja aikuisten välinen i.n.s.e.s.t.i. Kaikki ällöttävimmät jutut. Ja loppuun sitten disclaimer, että mikään esitelmässä mukana olleista asioista ei kuulu omaan seksuaalisuuteeni. Siinä saisi opettaja sitten tukehtua pullaan, ja selitellä rehtorille kantelun jälkeen, että miksi tällainen aihe kaikkien esitelmissä.
Mun lapseni olisi "kipeenä" tuollaisen esitelmän päivänä. Toi on sadistista kiusaamista opettajan puolelta. Sairasta!
Juttele muiden vanhempien kanssa ja estäkää tuon aiheen esitelmät, esim. ottamalla yhteys kouluun.
No jos ei edes ole vielä mitään omakohtaisia kokemuksia aiheesta, niin sitäkin vaikeampaa pitää tuollaisesta aiheesta esitelmä. Ei tosiaan ole sovelias aihealue
Vierailija kirjoitti:
Ehkei opettaja kuitenkaan tarkoittanut, että oppilaan tulisi avautua omasta seksuaalisuudestaan, vaan että hän voisi esim. puhua siitä, mikä on oman seksuaalisuuden merkitys ihmiselle noin yleisellä tasolla, tai esim. miten sen voi löytää, miten sitä voi vaalia ja suojella ja miten se muuttuu ihmisen elämän aikana. Asiat eivät ole mustavalkoisia. Ehkä opettajakin tällä tehtävänannolla halusi nähdä miten oppilaat sitä tulkitsevat.
Ehkä noinkin, mutta tyhmä tehtävä silti. Joku oppilashan voi tulkita tehtävän niin, että siinä on pakko selostaa tosi henkilökohtaisia asioita. Ja sitten pohtii ahdistuneena, että mitä h*lvettiä minä nyt teen, kun en halua kertoa seksuaalisuudestani mutta opettaja käskee, miten minä nyt pääsen tästä pinteestä pois?
Ap. Älä viitsi valehdella. Kertomasi ei ole totta, mutta onnittelut siitä, että sait mammat kiihtymään. Jo tuo aloituksesi kysymys siitä, että teenkö rikosilmoituksen viittasi provoon.
Aihepiiri yleisesti ok, "my sexuality" ei tosiaankaan. Jos tämä ei ole provo, niin aika vähä-älyinen opettaja saa olla, ettei tajua tuosta seuraavan ongelmia.
Ei tuosta nyt sentään rikosilmoitusta voi tehdä, mutta ehdottomasti yhteys rehtoriin. Seksuaalisuudesta ei pitäisi muutenkaan joutua tekemään esitelmää, ei edes yleisellä tasolla.