Mitä jouluruokia inhoatte?
Me päätettiin ettei edes suvun ankarimmat joulufanit saa kaikkea pöytään ihan vain siksi että niitä nyt kuuluu olla! Piti äänestää ja avokin mummo oli aikas nyrpeä mutta nuoriso voitti👍 Tää niin säästää kuluissa ja ei tuu ruokahävikkiä! Oikeasti KUKAAN ei tykkää riisipuurosta, lipeäkalasta, joulutortuista, kinkusta eikä laatikoista (pl. bataatti) ja ne jää pois. Aattona syödään siis parempi ateria tasan niitä mitö halutaan ja mitä aina menee eikä olla päivää keittiössä perinteisen joulupöydän takia (se on ollut suvun mummojen kunnia-asia valokuvata joka vuosi). Eka vuosi kun ootan innolla yhteistä aikaa ilman kiirettä❤️ Mistä jouluruuista te ette tykkää?
Kommentit (68)
Lipeäkalasta mulla ei ole mielipidettä koska sitä en ole koskaan edes maistanut, sitä ei ole ollut ikinä edes tarjolla missään niin että olisi ollut mahdollisuutta maistaa. Rosollista en pidä, eikä siitä välitä kukaan muukaan perheestä, joten sitä ei ole tarjolla.
En pidä laatikoista, lipeäkalasta, rosollista, sillistä. Kinkku ok mutta ei ole lempivaihtoehtoni.
Näistä taas pidän: riisipuuro, graavilohi, savukala, tortut, piparit. Kinkun sijaan mieluummin esim. poron tai naudan paahtopaistia.
Lipeäkalaa ja rosollia ei ole meidän joulupöydässä.
Porkkanalaatikkoa en kaipaa enkä rosollia sen sillin takia. Syödään säilykepunajuurikuutioita rosollin sijaan.
Muutoin rrrrrrakastan joulua ja jouluruokia! Juuri eilen ostin metsäsienet valmiiksi jääkaappiin odottelemaan jouluaattoa. Sen ihanuuden tekee varmaankin juuri se seikka, ettei niitä ruokia tule syötyä muulloin kuin kolmena päivänä vuodessa. <3
Lanttulaatikko ja lipeäkala ei uppoa meillä kenellekään. Mutta teini-ikäiset lapsetkin syö mielellään perinteisiä jouluruokia, kaikkea ei ole pakko todellakaan syödä ja kaikille pitää löytyä hyvää syötävää tarpeeksi. Olen aina kysynyt mitä haluavat joulupöytään ja vastaus on porkkanalaatikkoa, rosollia ja kalaa eri muodoissa. Mitään lihapyöryköitä, ranskalaisia tms. ei kaivata, vaikka laittaisin jos pyydettäisiin. Ja en nyt tietenkään laita miljoonaa sorttia, vaikka pyydetään, mutta jotain makunautintoa pitää olla kaikille.
Meillä tykkää koko perhe lapset mukaan lukien perinteisistä jouluruoista, mutta ne pitää olla itse tehty laadukkaista raaka aineista. Herääkin kysymys, että onkohan monikin täällä saanut huonosti valmistettuja ruokia jos ovat olleet pahoja? Olen mäkin syönyt epäonnistuneita laatikoita ja pahaa pakastekinkkua mutta ei sellaisia ole meillä tarjolla. Lipeäkalakin on harvinaisen hyvää kunnollisen valkokastikkeen kanssa sekä rosollista voi tehdä omanlaisen version.
Tortut, piparit ja glögi ovat ok, kaikki muut ihan hanurista. Olen kasvissyöjä ja kala-allerginen, eli niitä en söisi muutenkaan ja laatikot ovat ällöjä mössöjä. Onneksi meillä on ihan omat jouluperinteet.
Tänä vuonna vietetään joulu poikkeuksellisesti Espanjassa, eli mennään varmaan sikäläisillä seteillä aika pitkälle.
Jouluruuista en ole koskaan pitänyt. Kinkkua syö ihan mielellään sen pari siivua sinapin kanssa, sitten onkin vuoden kiintiö täynnä. Laatikot, rosollit, lipeäkalat eivät maistu. Riisipuuroa nyt söi mummon vielä eläessä sen yhden annoksen ihan vain mieliksi. Nykyään ei tarvitse sitäkään kun omat vanhemmatkaan eivät ihmeempiä jouluruokia laita.
Lipeakala ja imelletty perunalaatikko.
Kaikki muut ruuat - tervetuloa! <3 Ihanaa kun kohta on jo joulu!!!
Lipeäkalaa meillä ei ole koskaan ollut. Jotenkin uskoisin, että se olisi minun inhokkini. Nyt siis vastaan kinkku.
Riisipuuro on ainoa hyvä jouluruoka, ja sitä tulee kyllä syötyä muulloinkin kuin jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tykkää koko perhe lapset mukaan lukien perinteisistä jouluruoista, mutta ne pitää olla itse tehty laadukkaista raaka aineista. Herääkin kysymys, että onkohan monikin täällä saanut huonosti valmistettuja ruokia jos ovat olleet pahoja? Olen mäkin syönyt epäonnistuneita laatikoita ja pahaa pakastekinkkua mutta ei sellaisia ole meillä tarjolla. Lipeäkalakin on harvinaisen hyvää kunnollisen valkokastikkeen kanssa sekä rosollista voi tehdä omanlaisen version.
Valkokastike aka limamönjä
Rosolli. Eskarissa pakkosyöttivät sitä, ja oksensin kaiken pois. En ole koskenutkaan siihen 35 vuoteen.
(Olen myös ollut yli 20 vuotta vege, joten kinkkua/lihaa tai kalaa en syö jouluna tai muutenkaan, mutta ne eivät sillai ole varsinaisia inhokkiruokia.)
Mä en pidä rosollista, lanttulaatikoista enkä joulutortuista. Piparkakut menee homejuuston kanssa. Kaikki muu menee :-)
Ihanaa joulu tulee kirjoitti:
Porkkanalaatikkoa en kaipaa enkä rosollia sen sillin takia. Syödään säilykepunajuurikuutioita rosollin sijaan.
Muutoin rrrrrrakastan joulua ja jouluruokia! Juuri eilen ostin metsäsienet valmiiksi jääkaappiin odottelemaan jouluaattoa. Sen ihanuuden tekee varmaankin juuri se seikka, ettei niitä ruokia tule syötyä muulloin kuin kolmena päivänä vuodessa. <3
Eikö se myydä ihan sillisalaatin nimellä eikä rosollina jos siinä on silliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan kinkkua, lanttulaatikkoa ja rosollia, joten aaton joulupöydässä ovat nykyisin vain nämä +keitetyt perunat. Perheelle on näyttänyt asia sopivan.
Kyllä minulle graavilohikin maistuisi, mutta se on jäänyt monina vuosina laittamatta.
Joulupöydän lounaalla saatetaan sitten syödä pelkkää maksalaatikkoa ja päivällisellä taas kinkkua, eipä tule korvista ulos kun ei joka aterialla ole samat ruoat pöydässä.
Olen kyllä myöhään tajunnut noidenkin jouluruokien arvon, vasta noin nelikymppisenä juuri sellaisen pakkolaittamisen vuoksi. Tajusin vasta silloin että lanttulaatikko on herkullista, ja kinkkuakaan en syönyt pariin vuosikymmeneen lapsuuden huonojen kokemusten vuoksi.
Ehkä perheelle pitäisi taas välillä "pakkosyöttää" niitä muita laatikoitakin yhden pikku eineslaatikon verran, jos joku löytäisi jonkun herkun itselleen.Miksi niitä pitäisi ihan opetella vetään? Ei tod ole mitään ravitsemuksellista pointtia.
No en minä koosta ruokavaliota pelkästään terveellisyyden mukaan. On ihanaa saada lanttulaatikon kaltaista herkkua, ehkä joku voi tykätä porkkanalaatikosta.
Ei niissä mitään pahaakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Emme vietä joulua joten mikään edellä mainittu ei ole minulle mitenkään jouluruokaa. Teen pitkin vuotta tähtitorttuja, mies paistoi heinäkuussa viimeksi kinkun. Laatikoita ja rosollia sekä uunissa tehtyä riisipuuroa syömme pitkin vuotta. 24.12 olemme yleensä baarissa ystävien kanssa, joten silloin luonnollisesti ruokana on pitsa tai makkaraperunat. :)
Jollet joulua vietä, niin mitä vittua sitten tänne kirjoittelet.
Inhoan kinkkua ja imellettyä perunalaatikkoa. Molempia kyllä on jouluna, kun joku muu niitä haluaa.
Rosolli. Lipeäkalaa en ole koskaan aikonut edes maistaa.
Se on foorumin ominaisuus.