Mitä jouluruokia inhoatte?
Me päätettiin ettei edes suvun ankarimmat joulufanit saa kaikkea pöytään ihan vain siksi että niitä nyt kuuluu olla! Piti äänestää ja avokin mummo oli aikas nyrpeä mutta nuoriso voitti👍 Tää niin säästää kuluissa ja ei tuu ruokahävikkiä! Oikeasti KUKAAN ei tykkää riisipuurosta, lipeäkalasta, joulutortuista, kinkusta eikä laatikoista (pl. bataatti) ja ne jää pois. Aattona syödään siis parempi ateria tasan niitä mitö halutaan ja mitä aina menee eikä olla päivää keittiössä perinteisen joulupöydän takia (se on ollut suvun mummojen kunnia-asia valokuvata joka vuosi). Eka vuosi kun ootan innolla yhteistä aikaa ilman kiirettä❤️ Mistä jouluruuista te ette tykkää?
Kommentit (68)
Kinkku, lipeäkala, riisipuuro, lanttulaatikko, joulutorttu.
Meidän (lapsuuden) perheessä ei ikinä syötykään onneksi noita kolmea ekaa, eikä kahta muuta tarvinnut.
Lanttulaatikko haisee ja maistuu pahalta.
Porkkanalaatikko on sairas vitsi.
Minä rakastan kinkkua, lanttulaatikkoa ja rosollia, joten aaton joulupöydässä ovat nykyisin vain nämä +keitetyt perunat. Perheelle on näyttänyt asia sopivan.
Kyllä minulle graavilohikin maistuisi, mutta se on jäänyt monina vuosina laittamatta.
Joulupöydän lounaalla saatetaan sitten syödä pelkkää maksalaatikkoa ja päivällisellä taas kinkkua, eipä tule korvista ulos kun ei joka aterialla ole samat ruoat pöydässä.
Olen kyllä myöhään tajunnut noidenkin jouluruokien arvon, vasta noin nelikymppisenä juuri sellaisen pakkolaittamisen vuoksi. Tajusin vasta silloin että lanttulaatikko on herkullista, ja kinkkuakaan en syönyt pariin vuosikymmeneen lapsuuden huonojen kokemusten vuoksi.
Ehkä perheelle pitäisi taas välillä "pakkosyöttää" niitä muita laatikoitakin yhden pikku eineslaatikon verran, jos joku löytäisi jonkun herkun itselleen.
Maksalaatikkoa jouluna en ymmärrä. Ennen ja jälkeen menee.
Vierailija kirjoitti:
Emme vietä joulua joten mikään edellä mainittu ei ole minulle mitenkään jouluruokaa. Teen pitkin vuotta tähtitorttuja, mies paistoi heinäkuussa viimeksi kinkun. Laatikoita ja rosollia sekä uunissa tehtyä riisipuuroa syömme pitkin vuotta. 24.12 olemme yleensä baarissa ystävien kanssa, joten silloin luonnollisesti ruokana on pitsa tai makkaraperunat. :)
Onko Suomessa jossain baarit ja pikaruokapaikat auki jouluaattona? 🤣 Näillä meidän perähikiän korkeuksilla ei oo...
Helpompi todeta, etten tykkää yhdestäkään jouluruoasta.
Rosollista ja kylmistä kaloista en tykkää. Aika riisuttu joulupöytä meillä eli kinkku, porkkana-ja lanttulaatikko, herneet, sienisalaatti,kasvissalaatti, kastike, paistettua lohta, keitetyt perunat. Jälkkäriksi sitten luumuvaahto, tortut, piparit, suklaa ym.
Toihan on ihan hyvä jouluinen kattaus. itse ajattelin laittaa kinkkua, perunoita ja lanttulaatikkoa. Enempää en jaksa stressata, tulee se joulu noillakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan kinkkua, lanttulaatikkoa ja rosollia, joten aaton joulupöydässä ovat nykyisin vain nämä +keitetyt perunat. Perheelle on näyttänyt asia sopivan.
Kyllä minulle graavilohikin maistuisi, mutta se on jäänyt monina vuosina laittamatta.
Joulupöydän lounaalla saatetaan sitten syödä pelkkää maksalaatikkoa ja päivällisellä taas kinkkua, eipä tule korvista ulos kun ei joka aterialla ole samat ruoat pöydässä.
Olen kyllä myöhään tajunnut noidenkin jouluruokien arvon, vasta noin nelikymppisenä juuri sellaisen pakkolaittamisen vuoksi. Tajusin vasta silloin että lanttulaatikko on herkullista, ja kinkkuakaan en syönyt pariin vuosikymmeneen lapsuuden huonojen kokemusten vuoksi.
Ehkä perheelle pitäisi taas välillä "pakkosyöttää" niitä muita laatikoitakin yhden pikku eineslaatikon verran, jos joku löytäisi jonkun herkun itselleen.
Miksi niitä pitäisi ihan opetella vetään? Ei tod ole mitään ravitsemuksellista pointtia.
Ei syödä mitään joulusafkoja! Oon vegaani ja syön vegaanista sushia. Muut syö tavallista ja vohkii multa avokadot😠
Tilataan kiinalaista. Jälkkäriksi joulukalenterisuklaat
En välitä maksalaatikosta enkä imelletystä perunalaatikosta. Lipeäkalaa en ole maistanut, mutta veikkaan etten pitäisi siitä.
En erityisemmin pidä rosollista, porkkanalaatikosta, imelletystä perunalaatikosta enkä riisipuurosta.
Kyllähän siinä on tarpeeksi vatsan täytettä kun syö itselle maistuvimmat herkut: aluksi mädit smetanalla ja sipulisilpulla, graavattua lohta ja/tai siikaa, kinkkua lanttulaatikolla ja hassua kyllä, mulle siihen kuuluu säilykeherneet.
Jälkiruoista en oikein perusta, mutta kunhan pari tuntia on sulateltu, menee juustot, nam!
Tykkään kaikista muista paitsi perunalaatikosta. Tilalle myskikurpitsalaatikkoa, nam nam :)
Kinkku, kalkkuna, rosolli, lanttulaatikko, perunalaatikko, joulutortut, sillit, lipeäkala, piparkakut...
Riisipuuro ja graavikala on hyvää.
Lipeäkala ja glögi ei uppoa. Kaikki muut ok...mutta vain tapaninpäivään saakka.
Senverran hommataan, ei yhtään enempää.
Tarkoitin ettei MEILLÄ kukaan tukkää niistä! Ei edes perinteitä vaalivat mummot. Tottakai moni muu voi tykätä!
AP